• 1
  • 2
2021-09-07, 17:03
Medlem
2021-09-07 rapporterar Nyheter Idag att en kvinnlig f.d. rektor för en friskola i Malmö dömts för bl.a.18 fall av grov trolöshet mot huvudman. Den dömda kvinnan uppges ha varit rektor för skolan i mer än tio år då en revisor uppmärksammade att det i bokföringen fanns poster som inte tycktes ha med skolverksamheten att göra.

Nyheter Idag skriver:

Citat:
En fördjupad granskning gav vid handen att det rörde sig om köp och kontantuttag för drygt 170 000 kronor som inte kommit skolan till del. I många fall hade rektorn förfalskat skolsekreterarens signatur för att själv attestera kvitton och fakturor.

När misstankarna väcktes blev rektorn avstängd med lön, men under dagarna som följde dök olika föremål mystiskt upp på skolan. Plötsligt stod det en teve i personalrummet och ett akvarium i källaren. Det visade sig senare att hon fått en anställd på skolan att hämta sakerna hemma hos henne i ett försök att visa att köpen trots allt varit för skolans räkning.

/.../ Resor till Spanien och Miami – där hon och sambon bodde på ett hotell som lockade med golf och avkoppling – förklarades som arbetsresor, och köpet av ett badkar skulle ha varit för ett av badrummen i skolan trots flera vittnesmål om att där aldrig funnits ett badkar.

I artikeln uppges att den aktuella friskolan drivs av en ideell förening.

Länk: https://nyheteridag.se/rektor-doms-l...xkonsumtionen/

Någon som vet mer? Vem är den dömda f.d. rektorn? Vilken skola är det fråga om?
Citera
2021-09-07, 22:50
Medlem
Köpa badkar till ett badrum i en skola.

Citera
2021-09-08, 00:48
Medlem
Det är så få svenska brottslingar här i Malmö, är denne månne en sådan?

Vilken skola?
Citera
2021-09-08, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skanskman
2021-09-07 rapporterar Nyheter Idag att en kvinnlig f.d. rektor för en friskola i Malmö dömts för bl.a.18 fall av grov trolöshet mot huvudman. Den dömda kvinnan uppges ha varit rektor för skolan i mer än tio år då en revisor uppmärksammade att det i bokföringen fanns poster som inte tycktes ha med skolverksamheten att göra.

Nyheter Idag skriver:

I artikeln uppges att den aktuella friskolan drivs av en ideell förening.

Länk: https://nyheteridag.se/rektor-doms-l...xkonsumtionen/

Någon som vet mer? Vem är den dömda f.d. rektorn? Vilken skola är det fråga om?

Drivs av ideell förening. Hmmm.
Citera
2021-09-08, 04:21
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Kastanjeskolan i Malmö drivs av en ideell förening och dess rektor tillika grundare blev avskedad av styrelsen för några år sedan. Källa: google.
Skulle det kunna vara denna skola som avses?
Citera
2021-09-08, 05:00
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Kastanjeskolan i Malmö drivs av en ideell förening och dess rektor tillika grundare blev avskedad av styrelsen för några år sedan. Källa: google.
Skulle det kunna vara denna skola som avses?

Den här länken ger ännu mer tyngd till din hypotes. ;-) + ett namn på en misstänkt.
https://nyadagbladet.se/inrikes/ett-...kolans-rektor/
https://nyadagbladet.se/inrikes/cami...ar-som-rektor/
Jag orkade inte lyssna på hela intervjun.

Några citat från bildspelet i artikeln:
Citat:
1. Jag står utanför rättscentrum och ska på ett polisförhör. Jag har blivit polisanmäld för ett grovt brott. Brottet kan ge upp till sex års fängelse. Det känns redan som om jag är fängslad. Jag är rädd och jag darrar. Min f.d. arbetsgivare har polisanmält mig för grov trolöshet mot huvudman och urkundsförfalskning. Jag! Jag som aldrig har gjort något kriminellt i hela mitt liv. Min kropp och själ har blivit kränkt.
Citat:
4. Jag blev polisanmäld den 18 dec 2018 av min arbetsgivare. Jag skrev varje fredag morgon till polisen för att få reda på vad jag var polisanmäld för. Allt var sekretessbelagt. Styrelsen ville inte heller säga något. Det hade gett sig själva sekretess. Det tog ett år innan rättsväsendet ville lyssna på mig. Jag har polisanmält huvudmannen 3 gånger för förtal och de är avskrivna
Citat:
5. Slutförhör hölls i början av april 2019 och nu har det gått ett och halvt år och än så länge har jag inte fått något svar ifrån myndigheter. Polisen har sagt till mig att mitt ärende inte är prioriterat. Ditt ärende ligger i kategori tre av tre möjliga dvs sist och ej prioriterat. Och nu har vi Corona. Men denna väntan är olidlig.
Citat:
18. Vid slutförhöret berättar polisen, att de använt en i personalen för att kolla om badkaret, facklitteraturen och solkrämen fanns på skolan. Det är inhumant att vara anklagad under en längre tid på obekräftade uppgifter. Lagen måste ha sin gång och jag välkomnar den.
Senast redigerad av Drooid 2021-09-08 kl. 05:30. Anledning: Bättre länk
Citera
2021-09-08, 05:09
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av secretupgrade
Köpa badkar till ett badrum i en skola.

Det reagerade jag också på, vem 17 badar badkar på en skola liksom ?
Och vad var det för slags badkar ens..?
Snackar vi bubbelbad med spa-funktioner eller ett med förgyllda lejontassar typ?
Och vilken toalett hade hon tänkt att det skulle stå på?

Hur tänkte hon ens här 😂🤦🏼‍♀️..?!
Citera
2021-09-08, 05:38
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
Den här länken ger ännu mer tyngd till din hypotes. ;-) + ett namn på en misstänkt.
https://nyadagbladet.se/inrikes/ett-...kolans-rektor/
https://nyadagbladet.se/inrikes/cami...ar-som-rektor/
Jag orkade inte lyssna på hela intervjun.
Inte lyssningsvärt. Jag skummade igenom, hon maler på om att dessa människor vill henne illa eftersom hon var ärlig osv bla bla bla. Inköpen berörs endast svepande som att det är lögner. Intervjuarens röst hörs endast i inledningen.

Så ja, det är nog definitivt denna person som Nyheter Idags artikel handlar om.
Citera
2021-09-08, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Inte lyssningsvärt. Jag skummade igenom, hon maler på om att dessa människor vill henne illa eftersom hon var ärlig osv bla bla bla. Inköpen berörs endast svepande som att det är lögner. Intervjuarens röst hörs endast i inledningen.

Så ja, det är nog definitivt denna person som Nyheter Idags artikel handlar om.

Låter som en psykopat.
Citera
2021-09-08, 08:23
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Låter som en psykopat.

Svenskar kan de också. Undrar hur de kom på henne och anmälde. Var hon taskig mot personalen?
Citera
2021-09-08, 08:55
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Även hennes privatekonomi drivs ideellt.
Citera
2021-09-08, 09:06
Medlem
Hur många Laptops och surfplattor köps inte in till företag och skolor och används som personalmutor?

En musiklärare som är släkt med rektorn kan köpa in alla dom instrument hen vill ha själv och "ha dom hemma och lära sig dom själv" tills dom helt plötsligt är avskrivna

En tekniklärare kan köpa in svetsar som hamnar hemma i garaget och på skolan står det gamla lik som knappt fungerar, förbrukningsmaterial som tråd och gas hämtas löpande ut på skolan.

Träslöjdslärare som tar hem lådvis med nya verktyg och klagar på att eleverna förstör så många verktyg.

Det är inget nytt, jag såg det redan innan friskolornas tid, efter det har jag sett det ute i arbetslivet på otaliga företag, snickare, elektriker, vvs'sare osv, alla tar ut grejor och material på firman som dom tar hem, sedan svartjobbar dom med stulet material och verktyg.

Det finns en gammal historia om mannen som uppfann "stöldmagneten" som när man kopplar igång den återbördar allt stulet material dit det hör hemma, när han provade den skakade det till och alla hus i byn rasade och den stora arbetsgivaren i byn begravdes under material.

Det är sant på många orter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in