Citat:
Ursprungligen postat av
TyrgilScramasax
Det är helt fel om du kollar på youtube Jordan Peterson som är min källa. Där gör han det mycket klart att han opponerade sig mot lagförslaget och konsekvenerna.
Han målade upp ett framtidsscenario där han skulle dömas till ett fängelsestraff sedan han vägrat betala böterna för att ha brutit mot lagen. Han presenterade det hela som att det skulle ske och trots att lagen nu funnits några år så har ingen dömts till ett fängelsestraff för att ha brutit mot den.
Citat:
En sekundär effekt var att han blev känd eftersom vänster/pk-media ville "intervjua", a.k.a. ifrågasätta och skamlägga honom för att han skulle återgå in i ledet. Vilket han inte gjorde.
Han blev vida känd i världen efter BBC-intervjun. Men den handlade om hans bok, hans ideologiska övertygelser om män och kvinnor och hans bisarra hummermaktsordning, inte hans motstånd till Bill C-16 och farhågor om fängelsestraff. Cathy Newman, kvinnan som intervjuade honom, hade ingen intention att tysta, skrämma eller få honom att skämmas - hon ville få en djupare insikt i vad som motiverar honom.
Citat:
Han blev känd p.g.a. av PK-media!
Kanske för dig. Jag och flera andra kände till honom redan när han opponerade sig mot den annalkande Bill C-16. Han blev känd för att han inledde sin aktivism på Youtube och fick många med och mot sig. Men det mesta kändisskapet stod han själv för.
Citat:
Han varnade INNAN det blev lag, inte efter. Han varnade för konsekvenserna av tvingande tilltal. Just precis som detta fall i Sverige.
Om vi ska vara noga så var jag lite slarvig med kronologin i mitt svar till dig, det stämmer. Men det var inte min poäng att redogöra för vilken ordning det hela skett i, utan istället visa på hur Jordan Peterson blev känd och hur han sedan fortsatt spinna vidare på sitt kändisskap med andra saker.
Med ditt sätt att resonera kring detta verkar det nästan som att du tror att Bill C-16 blev till pga Petersons farhågor. Om en liknande situation är på väg att hända i Sverige därför att en lärare på delvis oklara grunder avskedats från sitt jobb är dina farhågor som gått överstyr. Du drar paralleller mellan Sverige och Kanada på ett sätt som inte kan göras. Möjligen kan lagen om hets mot folkgrupp användas i detta fall, men då är det från fall till fall och inte allmängiltigt.