2021-09-07, 15:28
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Jag föddes till en man. Jag föddes i rätt kropp. Jag är tillfreds med att kallas "han".

Men för en inte obetydlig andel av jordens befolkning så känns detta inte alls bra. Det är fortfarande mycket stigmatiserat att lida av könsdysfori. Många kulturer accepterar det inte ens som fenomen. Föreställ er att behöva ljuga för sin omgivning om vem man är under hela sitt liv. Inte kunna klä sig som man vill, dejta vem man vill, älska vem man vill, utöva vilka intressen man vill och allt vad det innebär att födas i fel kropp.

Att säga "hen" är en sån liten gest och kräver minimal ansträngning av människor. Väljer man bestämt att säga "han/hon" när en person uppenbarligen inte vill det, då är man inget annat än ett svin.
Citera
2021-09-07, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Jag föddes till en man. Jag föddes i rätt kropp. Jag är tillfreds med att kallas "han".

Men för en inte obetydlig andel av jordens befolkning så känns detta inte alls bra. Det är fortfarande mycket stigmatiserat att lida av könsdysfori. Många kulturer accepterar det inte ens som fenomen. Föreställ er att behöva ljuga för sin omgivning om vem man är under hela sitt liv. Inte kunna klä sig som man vill, dejta vem man vill, älska vem man vill, utöva vilka intressen man vill och allt vad det innebär att födas i fel kropp.

Att säga "hen" är en sån liten gest och kräver minimal ansträngning av människor. Väljer man bestämt att säga "han/hon" när en person uppenbarligen inte vill det, då är man inget annat än ett svin.
A

Fast i detta fallet verkar ju mamman jävligt besviken över att det trillade ut en son ur muttan o inte en hermafrodit.....
Citera
2021-09-07, 20:15
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Jordan Peterson blev känd för att han insåg att han kunde bli det genom att provocera "social justice warriors" via Youtube. Han nåddes av den insikten då hans video med "debatten" mot universitetsdemonstranterna fick stor spridning. Han är i mångt och mycket ett professionellt troll.
Det är helt fel om du kollar på youtube Jordan Peterson som är min källa. Där gör han det mycket klart att han opponerade sig mot lagförslaget och konsekvenerna.

En sekundär effekt var att han blev känd eftersom vänster/pk-media ville "intervjua", a.k.a. ifrågasätta och skamlägga honom för att han skulle återgå in i ledet. Vilket han inte gjorde.

DET gjorde honom känd. Du har fattat detta helt bakvänt. Han blev känd p.g.a. av PK-media!

Citat:
Peterson varnade för ett tillägg till en lag som gjorts till en nationell lag i Kanada. Han fruktade att det skulle leda till han skulle fängslas om han vägrade betala böterna för att han felkönat någon av sina studenter. Ingen har ännu blivit slängd i fängelse för det i Kanada.
Han varnade INNAN det blev lag, inte efter. Han varnade för konsekvenserna av tvingande tilltal. Just precis som detta fall i Sverige.

Du greppade detta bakvänt även här. Han opponerade sig INNAN lagen antogs.

Vänstermedia kör med denna taktik. Att intressera sig för de som opponerar sig för att desarmera dem och tysta dem. Oftast lyckas de tysta kritiker. I detta fall bidrog de till att skapa en ikon istället eftersom han inte backade samt vinner alla debatter han deltar i.
Citera
2021-09-07, 21:28
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:

Det är en ännu mindre ansträngning för den som känner sig felpronomad att helt enkelt ignorera det. Att ändra sitt språk är tusen och åter tusen gånger mer ansträngande.
Citera
2021-09-07, 21:51
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Tycker kanske nån som tänker på vad man själv är.

Normala människor tänker inte på sånt. Sen åtminstone språkets uppståndelse använder vi antingen han eller hon.

Det är det normala, traditionella och mänskliga.

Så har vi gjort för evigt, i eoner.

Sen kommer ljushuvuden på att det vi gjort i evigheter är fel enligt dem, att vi är svin som inte vill ändra på ett fundament.

Ledsen, men du, och ingen annan heller, har det minsta rätt att ändra på nåt som bestått sedan våra språks uppkommelser.

Släpp ditt ego och vilja att styra andra. Kolla 99%+ av människorna samt 100% av dem historiskt.

Det är snarare såna som du som är svin, som vill förändra allt språkligt och historiskt. Tror du att du är det viktigaste skapelsen och att du äger rätt att förändra alla andra som både lever och har levat (genom historien).

Navelskådande eller megalomani kanske.
Citera
2021-09-07, 22:35
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Det är helt fel om du kollar på youtube Jordan Peterson som är min källa. Där gör han det mycket klart att han opponerade sig mot lagförslaget och konsekvenerna.
Han målade upp ett framtidsscenario där han skulle dömas till ett fängelsestraff sedan han vägrat betala böterna för att ha brutit mot lagen. Han presenterade det hela som att det skulle ske och trots att lagen nu funnits några år så har ingen dömts till ett fängelsestraff för att ha brutit mot den.

Citat:
En sekundär effekt var att han blev känd eftersom vänster/pk-media ville "intervjua", a.k.a. ifrågasätta och skamlägga honom för att han skulle återgå in i ledet. Vilket han inte gjorde.
Han blev vida känd i världen efter BBC-intervjun. Men den handlade om hans bok, hans ideologiska övertygelser om män och kvinnor och hans bisarra hummermaktsordning, inte hans motstånd till Bill C-16 och farhågor om fängelsestraff. Cathy Newman, kvinnan som intervjuade honom, hade ingen intention att tysta, skrämma eller få honom att skämmas - hon ville få en djupare insikt i vad som motiverar honom.

Citat:
Han blev känd p.g.a. av PK-media!
Kanske för dig. Jag och flera andra kände till honom redan när han opponerade sig mot den annalkande Bill C-16. Han blev känd för att han inledde sin aktivism på Youtube och fick många med och mot sig. Men det mesta kändisskapet stod han själv för.

Citat:
Han varnade INNAN det blev lag, inte efter. Han varnade för konsekvenserna av tvingande tilltal. Just precis som detta fall i Sverige.
Om vi ska vara noga så var jag lite slarvig med kronologin i mitt svar till dig, det stämmer. Men det var inte min poäng att redogöra för vilken ordning det hela skett i, utan istället visa på hur Jordan Peterson blev känd och hur han sedan fortsatt spinna vidare på sitt kändisskap med andra saker.

Med ditt sätt att resonera kring detta verkar det nästan som att du tror att Bill C-16 blev till pga Petersons farhågor. Om en liknande situation är på väg att hända i Sverige därför att en lärare på delvis oklara grunder avskedats från sitt jobb är dina farhågor som gått överstyr. Du drar paralleller mellan Sverige och Kanada på ett sätt som inte kan göras. Möjligen kan lagen om hets mot folkgrupp användas i detta fall, men då är det från fall till fall och inte allmängiltigt.
Citera
2021-09-08, 00:11
Medlem
zeepaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varys92
Tycker läraren gjorde rätt.

En 7 årig pojke kan inte välja kön, Varken byxmyndig eller myndig.
Föräldrar har ingen rätt att tvinga på något sådant heller.

= Pojke, Det är en han.

SOC borde få in en anmälan

Håller med och har aldrig hört talas om nåt så idiotiskt ”hen” tror inte pojken själv ville bli kallad ”hen” pga andra barn ev skulle retas typ -är du både pojke och flicka, om det var första april hade jag vart säker på att detta var ett skämt. Så nu kan vem som helst kräva samma sak och om lärare vägrar sparkas denne från sitt jobb.
Citera
2021-09-08, 07:04
Moderator
pewpews avatar
Man får skilja lite på offentliga sammanhang och privata. Givetvis kan man inte tvinga andra att använda valt ord vid tilltal. Om det nu handlat om någon som identifierar sig som han men är född hon osv, ska då skolan inte respektera detta?

Jag tycker nog att man kan kräva att lärare ska respektera det.
Citera
2021-09-10, 18:24
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Han målade upp ett framtidsscenario där han skulle dömas till ett fängelsestraff sedan han vägrat betala böterna för att ha brutit mot lagen. Han presenterade det hela som att det skulle ske och trots att lagen nu funnits några år så har ingen dömts till ett fängelsestraff för att ha brutit mot den.

Han blev vida känd i världen efter BBC-intervjun. Men den handlade om hans bok, hans ideologiska övertygelser om män och kvinnor och hans bisarra hummermaktsordning, inte hans motstånd till Bill C-16 och farhågor om fängelsestraff. Cathy Newman, kvinnan som intervjuade honom, hade ingen intention att tysta, skrämma eller få honom att skämmas - hon ville få en djupare insikt i vad som motiverar honom.

Kanske för dig. Jag och flera andra kände till honom redan när han opponerade sig mot den annalkande Bill C-16. Han blev känd för att han inledde sin aktivism på Youtube och fick många med och mot sig. Men det mesta kändisskapet stod han själv för.

Om vi ska vara noga så var jag lite slarvig med kronologin i mitt svar till dig, det stämmer. Men det var inte min poäng att redogöra för vilken ordning det hela skett i, utan istället visa på hur Jordan Peterson blev känd och hur han sedan fortsatt spinna vidare på sitt kändisskap med andra saker.

Med ditt sätt att resonera kring detta verkar det nästan som att du tror att Bill C-16 blev till pga Petersons farhågor. Om en liknande situation är på väg att hända i Sverige därför att en lärare på delvis oklara grunder avskedats från sitt jobb är dina farhågor som gått överstyr. Du drar paralleller mellan Sverige och Kanada på ett sätt som inte kan göras. Möjligen kan lagen om hets mot folkgrupp användas i detta fall, men då är det från fall till fall och inte allmängiltigt.
Det bär mig egentligen emot att svara då jag vill hamna i skiten...

Eftersom du försökte göra kolla upp vad som hänt ang. Jordan Peterson, och det var på MITT förslag, så är det min skyldighet att svara.

Först och främt, jag uppskattar att kollat om Jordan Peterson. (Vet dock inte om du gjorde det tidigare eller efter den här tråden). Det är inte inte alla som kollar upp något som refereras.

Jordan började med att opponera sig mot lagförslaget. Efter det blev feminister i Kanada helt rabiata.

Detta blev så känt inom feministkretsar att det blev känt världen över, även i Storbritannien. Där kom BBC in.

När BBC med sin feministiska toppreporter försöker slakta honom blev det bara att hon bet i gräset själv.

Kolla hur han desarmerar en rabiat feministisk BBC-reporter: https://www.youtube.com/watch?v=aMcjxSThD54

Denna intervju (eller förhör, eller offentilig avrättning) borde ses av alla som tänker på media som objektiv.
Citera
2021-09-11, 10:31
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Sjuka jävla föräldrar, stackars lilla pojk. Bra gjort av läraren, klart man skall lyssna på pojken och inte hans sinnessjuka nazifeministiska morsa.
Citera
2021-09-11, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Har hen-barn inga namn? Det vore konstigt om en lärare ska säga hen om läraren vet namnet på barnet.

Kim?? Finns några till namn jag inte kommer på just nu som är både kill/flicknamn.
Citera
2021-09-12, 20:54
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Man får skilja lite på offentliga sammanhang och privata. Givetvis kan man inte tvinga andra att använda valt ord vid tilltal. Om det nu handlat om någon som identifierar sig som han men är född hon osv, ska då skolan inte respektera detta?

Jag tycker nog att man kan kräva att lärare ska respektera det.
Om läraren vill. Hon/han ser på namnet och personnumret vilken kön eleven har.

Man ska inte kräva för mycket av andra. Var tolerant själv är ledordet.

En högstadielärare/gymnasielärare har hundratals elever under ett läsår.

Det handlar inte respektlöshet från lärarna nödvändigtvis. Det kan helt enkelt vara för svårt att hålla koll på att Lisa i en av mina 14 klasser just nu vill bli kallad hen när du refererar till henne/honom.

Det normala i ett klassrum är att läraren ställer direkta frågor och därför använder namnet på eleven ”Johan, vad hände…” eller ”Anna, kan du berätta…”. Det är (eller var på min tid) ovanligt att en lärare refererar till en annan elev. Hur ofta sker ens en hänvisning till en elev som han eller hon idag. (Såvida det inte gäller bråk och läraren försöker medla).

Elever som det handlar om har säkert föräldrar som är väldigt speciella. Aggressiviteten kommer garanterat därifrån.

Lärare ska först och främst lära ut. De är inte där för att bekräfta elever. Och där har vi delvis problemet, en del förväntar sig att lärarna ska styra upp det föräldrarna inte kunnat.

Det är fullständigt orimliga förväntningar på lärarna. De ska göra allt föräldrarna vill för deras barn. De ska lära dem alla kunskaper de behöver ha och lära dem de moraliska värderingarna samhället har oavsett om de värderingar de får från hemmet inte det minsta konvergerar med samhällets.

Vem fan vill vara lärare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in