2021-09-07, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Vad gör du här inne om du tycker så illa om Flashback ? Du verkar ju vara mer intelligent dom flesta här inne , så du kanske skulle byta forum ,så får vi skvallerkärringar hålla på .
Har jag sagt att jag tycker illa om Flashback?

Men...
Personangrepp, då skriver man mycket du, du, du. Se ovan.

Sakfråga, då skriver man bilen var röd, det var på natten, vittnet såg ett flygplan, osv.
Man kan i sakfrågor också ifrågasätta någons spekulation, det är fortfarande en sakfråga, även om det inte var vad spekulanten hade velat höra.

Så håll dig till sak.
Citera
2021-09-07, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Vilken fråga, vill du ha namnet på personen eller.. maskat?
.
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-07 kl. 22:51.
Citera
2021-09-07, 22:01
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Bättre att döpa om tråden till Ekorrhjulet .

Ja, det har jag kallat tråden i åratal.
Det är ingen slump att det bara går runt, runt och runt åsså några extra varv till för säkerhets skull med navelskådning och hårklyverier in absurdum. Älta å stöta å blöta till ingen nytta, klampa runt i samma gjyttja.. ja vem tjänar på det egentligen? Men den här tråden kan väl ingen som har.. något med.. 🤔fallet att ... nähh, vi kör på några varv till..
Citera
2021-09-07, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro

*) det har spekulerats i bloddroppen på skon, men om det var den man hoppades på borde man rimligen ha fått en DNA-profil från NFC innan man begärde CL häktad. Stalltipset vad gäller blodfläcken är väl som LGWP sagt: det är förmodligen HAs eget blod som droppat ner där.

OM det är hennes eget blod, så borde det finnas blod på fler ställen än bara på skon. Och har det hänt där de vallade med sökhund på cykelvägen, så borde hunden hittat ett sådant ställe med Helenas blod på marken.
OM det är hennes eget blod, så tror jag inte hon har blött från t ex näsan just på den platsen.

Sen är det ju konstigt om de inte har Helenas DNA så att de kan spåra en bloddroppe till henne.
Citera
2021-09-07, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trulsa1
Hej!

Jag har läst tråden ett tag med intressen men inte skrivit förrän idag.

Jag vill försvara Pudelfrillan då jag själv när jag läste inläggen tidigare idag som handlade om de två männen som Helena givit sitt vatten till i baren kom att tänka på att det naturligtvis kunde vara denne C. Levin och hans bror. Eller någon av bröderna och en vän till någon av dem men att den andre brodern kanske tvingats hjälpa till på något sätt med det i så fall smutsiga "jobbet".

Det kanske inte låter trovärdigt att jag också kom in på det spåret men det är faktiskt helt sant. Dock hann jag inte tänka ut ett fortsättningsscenario om hur kvällen fortgått men tänker nu att jag tycker att Pudels förslag låter väldigt rimligt. Helena kände sig kanske lite säker på att dessa män var tacksamma för att hon bjudit på vattnet och vågade åka med dem hemåt då de sa att de skulle åt samma håll, alternativt att de åkte sakta efter henne. En annan sak jag tänkt på är att om Helena hade ETT glas med vatten som hon delade med sig av.... inte brukar män som endast är vänner vilja dela på att dricka ur SAMMA glas eller? Men är de bröder så kanske sannolikheten ökar en del...

Kanske har polisen startat med den mindre misstänkte brodern som också är mindre kapabel att undanröja eventuella bevis etc. ? Bara en tanke att man kollar den andra minst lika intensivt.

Vill tillägga att jag faktiskt googlade den inte nu misstänkte brodern som börjar på P. Vill bara nämna att hans ögon fick mig att tänka på någon jag känt som inte var så snäll om jag säger så. Man undrar ju också vart denna andra profilen med aliat "Ugglan" tagit vägen...............nya har dykt upp.

Jag vill betona att jag såklart förstår om det kan kännas jobbigt att en nära anhörig blir misstänkt om någon här känner denne broder som flyttat mer privat. Jag har aldrig träffat honom heller och det var alltså inte det jag menade med kommentaren om ögonen.
Min erfarenhet är dock att vissa typer av människor som kan vara fullt kapabla att i en mycket speciell situation råka göra någon illa fysiskt också ofta när de går vidare i livet gärna tar på sig "viktiga" poster och visar upp en skötsam profil i samhället som är menad att ta bort alla eventuella misstankar. ......
Citera
2021-09-07, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Du kan ha rätt angående ditt scenario. MEN när man spekulerar, så brukar man ha något att spekulera utifrån. I det här fallet skulle det bl a kunna vara att man vet att brodern varit i Mariestad, bott i Mariestad exempelvis hos föräldrarna - just den aktuella helgen. (I och med att hans bror nu är misstänkt gm av Kalla fall-gruppen, dock med reservationen att utredarna i gruppen anser att ClLe agerat själv.)

De två för bartendrarna okända killar som fick vatten av Helena, skulle ha kunnat vara ClLe och hans bror, men också vilka två andra killar som helst, som bartendrarna inte kände igen.

Du skriver: "Förmodligen erbjöd dom henne skjuts.". Då borde man i så fall först ha kännedom om att brodern de facto var i Mariestad den natten samt att ClLe med säkerhet var inne på Statt. Annars blir det, tycker jag, som taget ur luften. I och med att du använder en osäkerhetsmarkör ("förmodligen"), så antyder det att du inte vet säkert.

Därför undrar jag följande: Har du någon som helst kunskap/vetskap (läs: fakta) om att ClLe:s bror befann sig i Mariestad natten till söndagen den 14 juni 1992? Och att ClLe var inne på Statt samma natt? I så fall är det en annan sak.

Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Mycket vettig utgångspunkt att starta ifrån innan man bygger scenarier.

Och - hon sågs väl ensam på torget? Eller har vittnet som sett henne där, sett henne med flera andra?

Stämmer det inte att sista säkra iakttagelsen av Helena är på Nya Torget? Och vem gjorde denna iakttagelse?

Nja, eftersom Kalla Fall misstänker Clae*s Levi*n för modet på HA och åklagare dessutom försökt få honom häktad på ”Sannolika skäl” vilket vanligtvis innefattar
teknisk bevisning och inte bara indicier. Så blir han naturligtvis väldigt intressant till skillnad från pilot som enbart byggde på lösa indicier där av enbart ”skälig misstänkt”. Vad man vet om CL är att han är en asocial enstöring utan några vänner. För att få ihop ett tänkbart scenario med CL som gärningsman utifrån vittnesobservation (Hanna vittnet, bartendern) med två män så är det då inte konstigt att misstänka broderns eventuella inblandning. Skulle brodern ha ett alibi eller kunna bevisa att han inte var i Mariestad denna kväll och att bartendern inte kan peka ut dessa två okända män som sökt kontakt med HA precis innan stängning så blir broderns eventuella misstanke till inblandning naturligtvis inte intressant.
Citera
Medlem
Citat:
Ja, det har jag kallat tråden i åratal.
Det är ingen slump att det bara går runt, runt och runt åsså några extra varv till för säkerhets skull med navelskådning och hårklyverier in absurdum. Älta å stöta å blöta till ingen nytta, klampa runt i samma gjyttja.. ja vem tjänar på det egentligen? Men den här tråden kan väl ingen som har.. något med.. 🤔fallet att ... nähh, vi kör på några varv till..
Trött på när tråden för en gångs skull går framåt med nytänkande så kommer det in bromsklossar och vill börja om helt från början för femti elfte gången . Varför läser man inte hela tråden först ? Så slipper man uppfinna hjulet en gång i veckan . Jag tänker vila ett tag härifrån och hoppas vissa har tröttnat snart . Men min ståndpunkt är den samma CL ev ihop med sin bror PL el tvärtom .
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-07 kl. 22:52.
Citera
Medlem
Bendis avatar
Citat:
Jag vill betona att jag såklart förstår om det kan kännas jobbigt att en nära anhörig blir misstänkt om någon här känner denne broder som flyttat mer privat. Jag har aldrig träffat honom heller och det var alltså inte det jag menade med kommentaren om ögonen.
Min erfarenhet är dock att vissa typer av människor som kan vara fullt kapabla att i en mycket speciell situation råka göra någon illa fysiskt också ofta när de går vidare i livet gärna tar på sig "viktiga" poster och visar upp en skötsam profil i samhället som är menad att ta bort alla eventuella misstankar. ......

Kapten klänning. Håller med om ögonen
Citera
2021-09-07, 22:19
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bendi
Kapten klänning. Håller med om ögonen

Psykopat blick...
Citera
2021-09-07, 22:24
Medlem
Citat:
Nej men när Sveriges bästa mordutredare säger att dom forsätter att jobba vidare med fallet precis som om CL vore häktad då tror jag dom har nåt mer att gå på. Man försöker inte få nån häktad för mord på lösa boliner .Men vi har ett säkert rättsystem som kräver mer , och det är bara att acceptera
Vad skulle de annars säga?
Citera
2021-09-07, 22:25
Medlem
Bendis avatar
Citat:
Psykopat blick...
Ja.

Ok jag kan köpa dina resonemang, om det finns något som binder brorsan till platsen? Finns det? Annars känns det obegripligt, även om teorin i sig skulle kunna funka.
Citera
2021-09-07, 22:31
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

Klockren analys.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in