2021-09-07, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Classe är oskyldig, vilket jag och andra promotat. Men folk vill ej ta in detta.
Men berätta då hur du vet detta?
Citera
2021-09-07, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Classe är oskyldig, vilket jag och andra promotat. Men folk vill ej ta in detta.
Ok när gick Kalla Fall ut med detta ? Nu ikväll ? Jag har kollat alla nyheter men hittar inget .
Citera
2021-09-07, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan

Därför undrar jag följande: Har du någon som helst kunskap/vetskap (läs: fakta) om att ClLe:s bror befann sig i Mariestad natten till söndagen den 14 juni 1992? Och att ClLe var inne på Statt samma natt? I så fall är det en annan sak.

Mycket vettig utgångspunkt att starta ifrån innan man bygger scenarier.

Och - hon sågs väl ensam på torget? Eller har vittnet som sett henne där, sett henne med flera andra?

Stämmer det inte att sista säkra iakttagelsen av Helena är på Nya Torget? Och vem gjorde denna iakttagelse?
Citera
2021-09-07, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Så sant som det är sagt.

Tiden har hela tiden "arbetat" till förmån för en eller flera GM. Vi får hoppas på det bästa men fallet kan komma att bli ouppklarat tyvärr. Kanske blir det polisiärt uppklarat?
Instämmer här, det kan bli svårt, tyvär.
Citera
2021-09-07, 21:38
Medlem
Några saker att fundera kring:

1. Det är väldigt tveksamt att Kalla Fall fått in någon ny information i ett så gammalt ärende. Mer sannolikt är att de (likt Palme-utredningen) omvärderat vad som fanns. Vilket innebär ingen ny bevisning.

2. Häktesförhandlingen var osedvanligt lång. Det tyder på att åklagaren försökte bygga en indiciekedja. Vilket i sin tur tyder på att det saknas teknisk bevisning.

3. Tråden framhåller ju Kalla Fall som riktiga polisiära högdjur. Men Kalla Fall har ju en GM, tråden har just nu två. Vem har fel?

4. Om nu brodern till CL skulle vara aktuell i utredningen, tror ni inte att det hade varit det första som Kalla Fall borrat i?

5. Den korta avspärrningen utomhus kan ha varit för att man hoppades kunna finna någon del av bilen. Skulle förklara den korta avspärrningstiden.

Jag vet att många önskar knäppa GW på näsan, men han har (enligt mig) den bästa förklaringen till vad som hänt.
Citera
2021-09-07, 21:42
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort

Exakt och det här jag gjort, mer grundligt än du ens kan föreställa dig.
Citera
2021-09-07, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ledtråd till dig: 🦆

Du kan vara lugn, jag kommer aldrig att bortse från "såna som dig"

Det skulle du allt bra vilja veta va... jag vet mer än DU tror! Och då menar jag DU 😉 Jag är inte född igår, lägg det på minnet baby 😂

Hej!

Jag har läst tråden ett tag med intressen men inte skrivit förrän idag.

Jag vill försvara Pudelfrillan då jag själv när jag läste inläggen tidigare idag som handlade om de två männen som Helena givit sitt vatten till i baren kom att tänka på att det naturligtvis kunde vara denne C. Levin och hans bror. Eller någon av bröderna och en vän till någon av dem men att den andre brodern kanske tvingats hjälpa till på något sätt med det i så fall smutsiga "jobbet".

Det kanske inte låter trovärdigt att jag också kom in på det spåret men det är faktiskt helt sant. Dock hann jag inte tänka ut ett fortsättningsscenario om hur kvällen fortgått men tänker nu att jag tycker att Pudels förslag låter väldigt rimligt. Helena kände sig kanske lite säker på att dessa män var tacksamma för att hon bjudit på vattnet och vågade åka med dem hemåt då de sa att de skulle åt samma håll, alternativt att de åkte sakta efter henne. En annan sak jag tänkt på är att om Helena hade ETT glas med vatten som hon delade med sig av.... inte brukar män som endast är vänner vilja dela på att dricka ur SAMMA glas eller? Men är de bröder så kanske sannolikheten ökar en del...

Kanske har polisen startat med den mindre misstänkte brodern som också är mindre kapabel att undanröja eventuella bevis etc. ? Bara en tanke att man kollar den andra minst lika intensivt.

Vill tillägga att jag faktiskt googlade den inte nu misstänkte brodern som börjar på P. Vill bara nämna att hans ögon fick mig att tänka på någon jag känt som inte var så snäll om jag säger så. Man undrar ju också vart denna andra profilen med aliat "Ugglan" tagit vägen...............nya har dykt upp.
Citera
2021-09-07, 21:45
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Stämmer det inte att sista säkra iakttagelsen av Helena är på Nya Torget? Och vem gjorde denna iakttagelse?

Vilken fråga, vill du ha namnet på personen eller.. maskat?
Citera
2021-09-07, 21:46
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:

Och - hon sågs väl ensam på torget? Eller har vittnet som sett henne där, sett henne med flera andra?

Av vad jag förstår så ska hon ha setts gå ensam. Vet inte vem vittnet/vittnena var. Sedan ska det ju finnas någon/några som sagt sig se henne prata med någon, ev. stiga in i en bil, vid Österlånggatan/Kungsgatan, vilket togs upp i Efterlyst. Det senare kanske inte gäller längre, det vet jag inte, men att hon blivit sedd när hon gått över torget, verkar vara fastställt, då det har nämnts flera gånger. Inte heller denna/dessa vittne(-n) känner jag till.
Citera
2021-09-07, 21:50
Medlem
Bättre att döpa om tråden till Ekorrhjulet.
Citera
2021-09-07, 21:51
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trulsa1
Hej!

Jag har läst tråden ett tag med intressen men inte skrivit förrän idag.

Jag vill försvara Pudelfrillan då jag själv när jag läste inläggen tidigare idag som handlade om de två männen som Helena givit sitt vatten till i baren kom att tänka på att det naturligtvis kunde vara denne C. Levin och hans bror. Eller någon av bröderna och en vän till någon av dem men att den andre brodern kanske tvingats hjälpa till på något sätt med det i så fall smutsiga "jobbet".

Det kanske inte låter trovärdigt att jag också kom in på det spåret men det är faktiskt helt sant. Dock hann jag inte tänka ut ett fortsättningsscenario om hur kvällen fortgått men tänker nu att jag tycker att Pudels förslag låter väldigt rimligt. Helena kände sig kanske lite säker på att dessa män var tacksamma för att hon bjudit på vattnet och vågade åka med dem hemåt då de sa att de skulle åt samma håll, alternativt att de åkte sakta efter henne. En annan sak jag tänkt på är att om Helena hade ETT glas med vatten som hon delade med sig av.... inte brukar män som endast är vänner vilja dela på att dricka ur SAMMA glas eller? Men är de bröder så kanske sannolikheten ökar en del...

Kanske har polisen startat med den mindre misstänkte brodern som också är mindre kapabel att undanröja eventuella bevis etc. ? Bara en tanke att man kollar den andra minst lika intensivt.

Vill tillägga att jag faktiskt googlade den inte nu misstänkte brodern som börjar på P. Vill bara nämna att hans ögon fick mig att tänka på någon jag känt som inte var så snäll om jag säger så. Man undrar ju också vart denna andra profilen med aliat "Ugglan" tagit vägen...............nya har dykt upp.

Äntligen en klarsynt och klok människa, det finns hopp för tråden. Du verkar se det som många andra missar, trots att det hela är så väldigt uppenbart! 👍🏻

Inspirerande att höra att även du är inne på samma spår 🤜🤛
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-09-07 kl. 22:05.
Citera
2021-09-07, 21:57
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Du tänker på ett sätt rätt ! Men om du läst tråden har vi massor av misstänkta som har synats , granskats nött och blötts ! Så C bror P är på intet sätt ensam om att bli namngiven här för att vara inblandad i detta . Gissar att många av Mariestads borna tittade snett på varenda lite ” udda person efter detta och rykten gick vem den skyldige var ? T.o.m. har det ju pratats om att någon erkänt mordet 🤔 C bror kommer snart vara en i mängden av dem som fått uppmärksamhet och är han oskyldig så är han snart glömd . Däremot så går det inte att komma ifrån om en nära släkting som här en bror skulle vara misstänkt för ett mord så säger det ju sig själv att många frågar sig … om brorsan dödat någon och kommit undan med det … har du som bror inte märkt något på honom ? En anhörig har sagt ( kan va brodern ) att hans mående blev sämre efter Helena försvann ? Då tänker man kanske ? Misstänkte han inget ? Visste brodern att C for runt i bilen och spanade på tjejer ? C hade tillgång till en bil som varit intressant i snart 30 år ! C var också lite av en ensamvarg 🤔 funderade brodern inte om C kunnat varit den skyldige eller har han gjort det men behållit dessa tankar för sig själv av någon anledning . Så självklart undrar man och som en del anhörige sagt om en gärningsman … visst funderade man men man trodde aldrig att han skulle kunnat gjort något som att döda en ung tjej 🤔
Allt du skriver kan vara sant. Men PL flyttade såvitt jag förstår från staden 2 år innan HAs försvinnande och har inte bott där sedan dess. Varför skall han hängas ut med arbetsplats och tjänstebefattning bara för att han har en knepig bror?

Sagde bror CL är misstänkt för mord, men det fanns inte ens bevis som räckte till häktning*. Och det är helt självklart så att chansen att man har rätt man minskad med varje misstänkt man anhållit eller häktat tidigare. Bevisningen eller kanske snarare indicierna mot dem som finns (i allmänhet) kvar, i synnerhet PU och KM, och det försvagar givetvis ett hypotetiskt åtal mot CL. Om han inte erkänner gärningen eller man hittar kroppen så är en fällande dom oerhört osannolik. Så återigen, varför skall hans bror dras in i detta?

*) det har spekulerats i bloddroppen på skon, men om det var den man hoppades på borde man rimligen ha fått en DNA-profil från NFC innan man begärde CL häktad. Stalltipset vad gäller blodfläcken är väl som LGWP sagt: det är förmodligen HAs eget blod som droppat ner där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in