2021-09-07, 15:39
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det har väl mest med hans generella trovärdighet att göra. Jag litar helt enkelt inte på honom.

Så kategoriserar vi att det är magkänsla eller för att du tror han är GM?

Du tror han är skyldig. Tror du då att han helt missade LJ?

Om du inte tror på nånting, varför tro du då på att han var nära alls? Att han inte gick på andra sidan, kollade lite på håll, blev rädd för att röra sig ensam så han gick mot Skandia för att ta sig hem på annat sätt och då fick höra det ar Palme? Inget är omöjligt. Men du behöver ju inte ens placera honom i korsningen, han kanske aldrig var längre söderut

Hur ser du på möjligheten att SE var mördaren i blå jacka?
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-09-07 kl. 15:45.
Citera
2021-09-07, 16:23
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Min poäng är att trots att vissa menar att det är totalt osannolikt att SE är mördaren så är det ca 80% som inte utesluter honom. Om det är så givet borde ingen tro på honom och i princip alla svara så. Nu är det inte så och det tycker jag att man kan notera.

Du är helt lost när du påstår att ca 80 procent inte utesluter SE. Är du funktionsvarierad på riktigt eller trollar du bara…;0)

62 procent hade ingen klar uppfattning i skuldfrågan.

19 procent deklarerade att de inte trodde på SE som mördare.

Det är alltså BEVISLIGEN 81 procent av de tillfrågade som INTE kan sägas tro att SE mördade statsministern.

Detta trots att åklagaren fått härja fritt i TV, helt oemotsagd, med en sakframställan som alltså endast 19 procent av svenska folket köpte in sig på.

En siffra som troligen varit densamma om KP pekat ut Paulo Roberto eller Lasse Berghagen. För en åklagare har säkert på fötterna…
Citera
2021-09-07, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Du är helt lost när du påstår att ca 80 procent inte utesluter SE. Är du funktionsvarierad på riktigt eller trollar du bara…;0)

62 procent hade ingen klar uppfattning i skuldfrågan.

19 procent deklarerade att de inte trodde på SE som mördare.

Det är alltså BEVISLIGEN 81 procent av de tillfrågade som INTE kan sägas tro att SE mördade statsministern.

Detta trots att åklagaren fått härja fritt i TV, helt oemotsagd, med en sakframställan som alltså endast 19 procent av svenska folket köpte in sig på.

En siffra som troligen varit densamma om KP pekat ut Paulo Roberto eller Lasse Berghagen. För en åklagare har säkert på fötterna…

Jag trollar inte. Om 19% tror på SE och 62% inte vet/är tveksamma så blir det 81%. Menar du att de tveksamma utesluter honom? Det gör inte jag. Om du får frågan "tror du att nya Star wars är bra?" och du är tveksam så utesluter du alltså att den är det?
Senast redigerad av Makarov.24 2021-09-07 kl. 17:23.
Citera
2021-09-07, 17:36
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Så kategoriserar vi att det är magkänsla eller för att du tror han är GM?

Du tror han är skyldig. Tror du då att han helt missade LJ?
//
Som jag nyss förklarade så ser jag alltså ingen direkt koppling mellan det här och skuldfrågan. Jag säger bara att jag inte tror på SE när han (bland annat) säger sig ha sett någon i gränden. Sedan från vilket håll han inte har sett någon, det skall jag låta vara osagt.
Citera
2021-09-07, 17:55
Medlem
MOPspanarens avatar
På kvällen onsdagen den 5 mars 1986 inkommer 3 samtal till polisen i ganska tät följd där alla handlar om en iakttagelse av en man med handledsväska som springer fram till och försvinner i en "blå opel av gammal modell"
Med stor sannolikhet är så härstammar uppgifterna från samma källa mot bakgrund av hur detaljerna stämmer överens.

I kronologisk ordning:
kl.20:10 Anonym kvinna EAE 715
"180-185 cm lång, mörkt cendré, mörk halvlång rock /ej täckjacka eller liknande/. Mannen var kraftigt byggd. Mannen hade handledsväska"
https://drive.google.com/file/d/1VG3JKGXzg4acr4MEyNH-oP5sSYLMsFpi/view

kl.20:20 Anonym EAE 719
"40-45 års åldern, 180-185 cm lång, kraftigt byggd och iklädd halvlång mörk rock av okänd färg. Troligtvis var mannen barhuvad"
https://drive.google.com/file/d/1EufOq2smIOzvjmHn2ZmN1p7z31fKUz6b/view

kl.22:30 Pastor Lage J. om en anonym kvinna EAE-10005
"Denne man beskrev hon vara cirka 185 cm, mellanblond, kraftigt byggd, iklädd en halvlång rock"
https://drive.google.com/file/d/1snygwVXoMgYAqGCFPjDyfWwoQogjD2o7/view

Teorin skulle här vara att det var SE Ex-fru (ME) som ringt dessa samtal från stugan i Idre.
Detta har dock inte gått att bekräfta och Ex-frun har nekat.

Här har man tydligen gått igång på "handledsväska"? Men vi saknar kepsen, åldern är felaktig...
Ex-frun skulle alltså här talat sanning om handledsväska och rocken(?), men ljugit om keps, ålder.... och den blå Opeln?

Eller har vi här en annan springande man med handledsväska?

Vi har i.a.f. här en person som bättre stämmer in på YN's signalement än vad SE stämmer in.
Citera
2021-09-07, 18:52
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Som jag nyss förklarade så ser jag alltså ingen direkt koppling mellan det här och skuldfrågan. Jag säger bara att jag inte tror på SE när han (bland annat) säger sig ha sett någon i gränden. Sedan från vilket håll han inte har sett någon, det skall jag låta vara osagt.

Så varför är det mer sannolikt att han inte sett nån än att han sett LJ?

Vad tror du SE hade på sig?
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-09-07 kl. 19:06.
Citera
2021-09-07, 19:10
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
På kvällen onsdagen den 5 mars 1986 inkommer 3 samtal till polisen i ganska tät följd där alla handlar om en iakttagelse av en man med handledsväska som springer fram till och försvinner i en "blå opel av gammal modell"
Med stor sannolikhet är så härstammar uppgifterna från samma källa mot bakgrund av hur detaljerna stämmer överens.

I kronologisk ordning:
kl.20:10 Anonym kvinna EAE 715
"180-185 cm lång, mörkt cendré, mörk halvlång rock /ej täckjacka eller liknande/. Mannen var kraftigt byggd. Mannen hade handledsväska"
https://drive.google.com/file/d/1VG3JKGXzg4acr4MEyNH-oP5sSYLMsFpi/view

kl.20:20 Anonym EAE 719
"40-45 års åldern, 180-185 cm lång, kraftigt byggd och iklädd halvlång mörk rock av okänd färg. Troligtvis var mannen barhuvad"
https://drive.google.com/file/d/1EufOq2smIOzvjmHn2ZmN1p7z31fKUz6b/view

kl.22:30 Pastor Lage J. om en anonym kvinna EAE-10005
"Denne man beskrev hon vara cirka 185 cm, mellanblond, kraftigt byggd, iklädd en halvlång rock"
https://drive.google.com/file/d/1snygwVXoMgYAqGCFPjDyfWwoQogjD2o7/view

Teorin skulle här vara att det var SE Ex-fru (ME) som ringt dessa samtal från stugan i Idre.
Detta har dock inte gått att bekräfta och Ex-frun har nekat.

Här har man tydligen gått igång på "handledsväska"? Men vi saknar kepsen, åldern är felaktig...
Ex-frun skulle alltså här talat sanning om handledsväska och rocken(?), men ljugit om keps, ålder.... och den blå Opeln?

Eller har vi här en annan springande man med handledsväska?

Vi har i.a.f. här en person som bättre stämmer in på YN's signalement än vad SE stämmer in.

Var det inte så att detta var precis efter att man gått ut med uppgifter och sökte observationer från snickarbacken? Så att de kommer tätt inte är speciellt konstigt. Däremot vore det ju idiotiskt av SE och ME ringa så tätt inpå varandra.
Citera
2021-09-07, 21:41
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Var det inte så att detta var precis efter att man gått ut med uppgifter och sökte observationer från snickarbacken? Så att de kommer tätt inte är speciellt konstigt. Däremot vore det ju idiotiskt av SE och ME ringa så tätt inpå varandra.
Varför skulle det ha varit idiotiskt?
Citera
2021-09-07, 21:41
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Jag trollar inte. Om 19% tror på SE och 62% inte vet/är tveksamma så blir det 81%. Menar du att de tveksamma utesluter honom? Det gör inte jag. Om du får frågan "tror du att nya Star wars är bra?" och du är tveksam så utesluter du alltså att den är det?

Den från bland annat ”Veckans brott” kände, välrenommerade åklagaren KP pekade ut SE som den person ”han menar” mördade Palme.

KP fick oemotsagd sprida sin tes i direktsänd TV.

Varenda jävla tidning och nyhetsprogram pumpade Skandiamannen i dagar.

KP hade sin stund i rampljuset den 10 juni.

Sifo gjorde undersökningen den 10–12 juni, det vill säga från presskonferensen till och med fredagen.

Att hävda att de 62 procenten svenskar som inte trodde på Skandiamannens inte uteslöt honom som gärningsman är tyvärr hål i huvudet.

Hare!
Citera
2021-09-07, 21:52
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Du skriver att Engström hör skott nr 2 just när han går ut genom dörren på Skandiahuset ...

Varför säger han inte så själv då ?

Vidare undrar jag hur längden på ett samtal kan ge honom alibi...?

Är samtalet 30sek kortare så är alltså möjligt ?
För att han inte vet att två skott har avlossats! Han säger att han hör ETT skott väldigt nära mordplatsen. Aldrig att han kunnat missa ljudet av det andra. Antingen så hör han bara ETT då han öppnar dörren, eller hör han inget alls och bara gissar på att det var ett skott.

Klart att det är teoretiskt möjligt. Problemet är att vi inte har den exakta tidsangivelsen för utstämplande. MEN. Han stämplar först ut (vilket inte ens chefen för palmeutredningen kände till). Sedan går han genom en dörr bort mot receptionen. Där går han fram till vakterna. De pratar(några minuter enl. en vakt). SE berättar om varför han jobbade över. Han berättar om att han ska resa bort och vart de ska resa. Han berättar om hur han ska ta sig hem den kvällen. Ett samtal helt enkelt. Det tar några minuter, och SE var pratglad och stannade alltid till och pratade med vakterna innan han gick hem. MOP bör ha passerat Skandiahuset ca 23.21.00. Hårdrar man allt tidsmässigt finns det en möjlighet att han kom ut strax före 22.21, men då ska han blixtsnabbt bestämt sig för att bli en stadsministernördare och av en händelse haft ett skarpladdat vapen i sin handlovsväska.
Han skapade sig en roll som ett betydelsefullt vittne som var sen dit. Då stämmer allt.
Citera
2021-09-07, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Den från bland annat ”Veckans brott” kände, välrenommerade åklagaren KP pekade ut SE som den person ”han menar” mördade Palme.

KP fick oemotsagd sprida sin tes i direktsänd TV.

Varenda jävla tidning och nyhetsprogram pumpade Skandiamannen i dagar.

KP hade sin stund i rampljuset den 10 juni.

Sifo gjorde undersökningen den 10–12 juni, det vill säga från presskonferensen till och med fredagen.

Att hävda att de 62 procenten svenskar som inte trodde på Skandiamannens inte uteslöt honom som gärningsman är tyvärr hål i huvudet.

Hare!

”Oemotsagd” är nyckelordet.
Att KP inte höll sig till sanningen ens i sin tendentiösa framställning är ju alla överens om.
Den omkastade kronologin i utstämplingen och den förljugna framställningen av observationen av LJ. Två grundpelare i anklagelserna som rent faktamässigt är fel.
Naturligtvis helt medvetet fel dessutom.
Hur lågt kan man tillåtas att sjunka som åklagare?
Var går gränsen för hur mycket man ”oemotsagt” får ljuga, och varför så tyst i media?
Varför tillåts staten att agera så svinaktigt mot en avliden och hans anhöriga?
Hur fan kan dessa ryggradslösa individer ens sova gott om natten?
Citera
2021-09-07, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
För att han inte vet att två skott har avlossats! Han säger att han hör ETT skott väldigt nära mordplatsen. Aldrig att han kunnat missa ljudet av det andra. Antingen så hör han bara ETT då han öppnar dörren, eller hör han inget alls och bara gissar på att det var ett skott.

Klart att det är teoretiskt möjligt. Problemet är att vi inte har den exakta tidsangivelsen för utstämplande. MEN. Han stämplar först ut (vilket inte ens chefen för palmeutredningen kände till). Sedan går han genom en dörr bort mot receptionen. Där går han fram till vakterna. De pratar(några minuter enl. en vakt). SE berättar om varför han jobbade över. Han berättar om att han ska resa bort och vart de ska resa. Han berättar om hur han ska ta sig hem den kvällen. Ett samtal helt enkelt. Det tar några minuter, och SE var pratglad och stannade alltid till och pratade med vakterna innan han gick hem. MOP bör ha passerat Skandiahuset ca 23.21.00. Hårdrar man allt tidsmässigt finns det en möjlighet att han kom ut strax före 22.21, men då ska han blixtsnabbt bestämt sig för att bli en stadsministernördare och av en händelse haft ett skarpladdat vapen i sin handlovsväska.
Han skapade sig en roll som ett betydelsefullt vittne som var sen dit. Då stämmer allt.

Nää inte blixtsnabbt väl..

Han kommer då ut när paret Palme just passerar o då vill börja prata t.ex..

Går liksom med paret o fortsätter att försöka få kontakt med Olof o får ett "håll käften" tillbaka vid Dekorima o sen blackout...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in