2021-09-07, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag är nog ännu mer amatör en dig, så jag litar på mer på dej en mig i denna fråga.

De med "Kronisk lever-/njursvikt" var också övervägande vaccinerade, är det samma sak där? Fast kanske ska påpekas att de bara är 3st personer det handlar om. 2 Fullvaccinerade och en okänt.

Skulle gissa på att det är relativt ovanligt så vaccinationsgraden kan ligga närmare 100%.

Njursvikt verkar dessutom påverka immunförsvaret.

https://www.researchweb.org/is/fourol/project/275919

Citat:
Patienter med kronisk njursvikt har påverkan på såväl det medfödda som det adaptiva immunsvaret vilket innebär en ökad risk för infektioner inklusive covid-19. Studier har indikerat ett sämre immunsvar vid vaccination med tex hepatit B. För covid-19 vaccin saknas det fortfarande specifik kunskap.
Citera
2021-09-07, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det var ingressen. Det finns en artikel under ingressen.

Jag har citerat ur denna artikel tidigare, och för att undvika upprepningar, ville jag inte citera fler delar av artikeln. Den som vill läsa mer, kan följa länken. Artikeln ligger öppen.
Dom säger att corona kan ha spelat en roll men det betydet ju inte att det är direkt dödande. Så det är ju definitivt inget klart bevis för att folk dött främst av corona utan just att de dött med corona! Dessutom så görs det väldigt få obduktioner nuförtiden
Citera
2021-09-07, 14:27
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Är det bara jag som saknar otrolig?

Känner sig ingen manad att presentera dagens siffror i tråden?
Jag saknar också Otrolig
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, men med låg sannolikhet. Pratar vi dessutom allvarlig sjukdom så är sannolikheten närmast noll om man är under 60 år. Då kanske vissa invänder att sannolikheten att man blir allvarligt sjuk som ovaccinerad också är låg, men långt ifrån SÅ låg. Hälften av de sjukhusvårdade i augusti var under 60 år, men inte en käft av dessa var vaccinerade med två sprutor.

Provaxare hävdar att vaccinerna är fantastiska. De ska ha "sänkt dödligheten och IVA-antalet och smittspridningen". Vaccinerade anser sig vara mer eller mindre immuna mot smitta, eller åtminstone ha ett rejält skydd mot smitta och att smitta andra. Nu kan vaccinerade farmor krama sina barnbarn igen utan att riskera att bli sjuk. Osv.

Då är frågan: Hur kommer det sig att man jagar de ovaxade och vill vaxa barn över 12 år? Om allting är så fantastiskt nu när 80% av den vuxna befolkningen är fullvaxade så är det väl bara att släppa alla restriktioner och nöja sig med det antal som redan vaccinerat sig?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Enligt vad som rapporterades i fredags var det 82,3 respektive 71,5 procent.

Vad är det idag då?
Citera
2021-09-07, 14:30
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag saknar också Otrolig
Men Madagascar du är ju en perfekt person att ta över!

Intresserad av statistiken och alltid uppdaterad.

Annars får vi väl börja PM terrorisera otrolig och kräva att hen ska återkomma
Citera
2021-09-07, 14:31
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Vad är det idag då?
Det är mig veterligen okänt eftersom det nu presenteras ihopbakat.
Citera
2021-09-07, 14:33
Medlem
Jämför man inlagda på IVA samma period ifjol så är siffran identisk

70% är vaccinerade med 2 doser, snart bryter väl tredje vågen ut och kör påfyllningsdoser aktuellt
Citera
2021-09-07, 14:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiF
Provaxare hävdar att vaccinerna är fantastiska. De ska ha "sänkt dödligheten och IVA-antalet och smittspridningen". Vaccinerade anser sig vara mer eller mindre immuna mot smitta, eller åtminstone ha ett rejält skydd mot smitta och att smitta andra. Nu kan vaccinerade farmor krama sina barnbarn igen utan att riskera att bli sjuk. Osv.

Då är frågan: Hur kommer det sig att man jagar de ovaxade och vill vaxa barn över 12 år? Om allting är så fantastiskt nu när 80% av den vuxna befolkningen är fullvaxade så är det väl bara att släppa alla restriktioner och nöja sig med det antal som redan vaccinerat sig?

5,9 miljoner av Sveriges 10,2 miljoner människor är vaccinerade. Det ger en vaccinationstäckning på cirka 58%. För flockimmunitet mot deltavarianten ligger beräkningarna att det krävs en täckning på 90%. Det är därför angeläget att få upp vaccinationsgraden, både hos barn och vuxna.
På somliga låter det som att folk utanför riskgrupp skulle vara immuna mot att hamna på sjukhus, men gör man en utblick nu är det precis dessa grupper som hamnar på sjukhus. Unga ovaccinerade.

Tusentals relativt unga personer har vårdats på sjukhus för covid.
Citera
2021-09-07, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja det är andelen ovaccinerade som hindrar regeringen från att göra samma som Danmark. De släpper samtliga restriktioner 10:e september tack vara att man frivilligt går och låter sig vaccineras.
Vi kommer troligen få behålla restriktioner fram till nästa vår.

Det var väl inte svårt att förstå.

Källa?
Citera
2021-09-07, 14:39
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Var hittar du det?
Länken du angav visar 1,6% fullvaccinerade

Går att ändra tidsintervall. Jag valde september månad. Jag tror du fick siffran för igår vilket kan bli lite för litet underlag.

Inte världens bästa gui...
Citera
2021-09-07, 14:42
Medlem
Sverige måste vaccinera 3 miljoner till, vaccinationstakten ligger på knappt en kvarts miljon i veckan. Det blir nog i mitten av December man har vaccinerat alla dessa och då kan man omgående börja med winter-boost. Uppenbart att man måste fortsätta med restriktionerna till våren 2022 iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in