2021-05-14, 11:37
Medlem
En jas 39 gick över mig på jobbet. Kollade flightradar direkt men den syns inte. Annars kan man vanligtvis se när dom är uppe men det står oftast Swedish air Force. När kan man tänka sig att dom har transpondern igång? Knappast vid skarpt läge.
Citera
2021-05-14, 12:01
Medlem
Strychnos avatar
JAS39 eller andra militärflyg syns inte på flightradar alls, någonsin, det är endast SK60(övningsflygplan) som syns.
Citera
2021-05-14, 12:46
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
JAS39 eller andra militärflyg syns inte på flightradar alls, någonsin, det är endast SK60(övningsflygplan) som syns.

Är du säker på det? Jag har för mig att Sverige har som policy att svenska militärflyg ska ha transpondern påslagen, till skillnad från ryssarna som aldrig har dem på.
Citera
2021-05-14, 13:37
Medlem
Jag såg alltid Kustbevakningens plan förut över Öresund på Flightradar24 men inte längre.
Beror det på ändrad policy eller bara avstängd transponder?
Citera
2021-05-14, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Är du säker på det? Jag har för mig att Sverige har som policy att svenska militärflyg ska ha transpondern påslagen, till skillnad från ryssarna som aldrig har dem på.

Skillnad mellan att ha transponder påslagen (så att flygledare och andra flygplan i närheten kan se dem) och att se flygplanet på flightradar24 (signaler från vissa typer av flygplan - inklusive de flesta militära flygplan - blockeras från att överföras till sådana appar).
Citera
2021-05-14, 14:36
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Skillnad mellan att ha transponder påslagen (så att flygledare och andra flygplan i närheten kan se dem) och att se flygplanet på flightradar24 (signaler från vissa typer av flygplan - inklusive de flesta militära flygplan - blockeras från att överföras till sådana appar).
Ahh... ok, det visste jag inte. Tack för ny kunskap.
Citera
2021-09-07, 13:06
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Ah,ha!
Därav att jag råkade ut för samma sak idag!
(Som tidigare beskrivits i tråden)

Vad tråkigt!

Skulle vara trevligt att kunna se vad som är uppe och skyddar oss..

Någon son vet om man ser "julgranen" när de flyger formation i december?
Citera
2021-09-07, 13:21
Medlem
Karlxiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Ah,ha!
Därav att jag råkade ut för samma sak idag!
(Som tidigare beskrivits i tråden)

Vad tråkigt!

Skulle vara trevligt att kunna se vad som är uppe och skyddar oss..

Någon son vet om man ser "julgranen" när de flyger formation i december?

Den var bra... se vad som skyddar oss
Inte för en sekund de skyddar oss, de har också regler precis som polisen kommer det någon utomstående lär de inte göra ett skit förrän det är för sent, bortkastade pengar. Militärens lekar är det dyraste vi har och ger inte Sverige ett skit
Citera
2021-09-07, 13:51
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlxis
Den var bra... se vad som skyddar oss
Inte för en sekund de skyddar oss, de har också regler precis som polisen kommer det någon utomstående lär de inte göra ett skit förrän det är för sent, bortkastade pengar. Militärens lekar är det dyraste vi har och ger inte Sverige ett skit
😄
Ja,va fan.... kunde ju FÖRSÖKA i alla fall..😄

När var det senast vi hade ett försvar?
Sent 80-tal/tidigt 90?
Citera
2022-05-29, 15:31
Medlem
Tråden där vi frågar om observationer av flyg

Ja, vart kan de ha varit på väg? Uppvisning någonstans? Markering? I dagsläget är jag faktiskt lite orolig.
Citera
2022-05-29, 15:34
Medlem
xposures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nysoffan
Ja, vart kan de ha varit på väg? Uppvisning någonstans? Markering? I dagsläget är jag faktiskt lite orolig.

Det är Veterandagen.
Citera
2022-05-29, 15:36
Medlem
Borde dom inte synas på flightradar isåfall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in