2021-09-07, 12:43
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Tack. I väntan på Skåne har Uppsala rapporterat idag.

De anger att totalt antal smittade är 41522.

Enligt Platz och FHM var det tidigare 41541

Så antalet nya fall i Uppsala är negativt!! Utmärkt :-D

https://regionuppsala.se/contentassets/bba2a35f5e6842c68b8cc39040e43714/210907-nulagesbild-covid-19-region-uppsala.pdf

haha

Endast 322 nya positiva i Skåne igår så trenden är att det är en platå/svagt nedåtgående kurva. Dags att skippa de sista restriktionerna nu

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/
Citera
2021-09-07, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Hon kanske, i motsatt till dig, känner till att fullvaccinerade har 5 gånger mindre risk att bli smittade, och jag gissar på att de som redan har haft covid-19 löper, minst, 10 gånger mindre risk att bli smittade. Men blir man ändå smittad, kan såväl de som fått en genombrottsinfektion eller en återinfektion föra smitta vidare lika mycket som ovaccinerade, i början av en infektion, när det kommer till Delta-varianten.

Så, vaccination, liksom naturlig infektion hos individer minskar smittspridningen eftersom sådana personer har mycket svårare att bli infekterad av SARS-COV2 än andra.

Typiskt att okunniga flashbackare försöker spela Allan gentemot professionell personal!

Helt rätt. Men hur förhåller vi oss till att vaccinskyddet mot infektion avtar med 40% per månad? Ska de/ni som är enbart fullvaccinerade tvingas ta en ny spruta varannan/var tredje månad för att hålla ner smittspridning? Eller ska vi nöja oss med att ni är skyddade mot allvarlig sjukdom och acceptera att alla kommer bli smittade?

I mina ögon är det givet att det är det sistnämnda som är rationellt.
Citera
2021-09-07, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Har du någon källa att styrka dina uppgifter?
Tack.

SVT
Citera
2021-09-07, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Tack. I väntan på Skåne har Uppsala rapporterat idag.

De anger att totalt antal smittade är 41522.

Enligt Platz och FHM var det tidigare 41541

Så antalet nya fall i Uppsala är negativt!! Utmärkt :-D

https://regionuppsala.se/contentassets/bba2a35f5e6842c68b8cc39040e43714/210907-nulagesbild-covid-19-region-uppsala.pdf

Ja trenden i Uppsala ser bra ut, men såg väl heller aldrig akut ut. Den lilla sjukhusökningen var ett klusterutbrott där flertalet kunde knytas till varandra. Detta får man leva med.

Men så har Uppsala också >87% vaccintäckning 30+. Och 78% bland 15-17 åringarna.
Citera
2021-09-07, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Helt rätt. Men hur förhåller vi oss till att vaccinskyddet mot infektion avtar med 40% per månad? Ska de/ni som är enbart fullvaccinerade tvingas ta en ny spruta varannan/var tredje månad för att hålla ner smittspridning? Eller ska vi nöja oss med att ni är skyddade mot allvarlig sjukdom och acceptera att alla kommer bli smittade?

I mina ögon är det givet att det är det sistnämnda som är rationellt.

Bra poäng. Man vet inte hur länge vaccinsprutorna varar, konstigt nog? Jag har sett gissningar på allt från 3 månader upp till 7 månader. Men de räknar nog med ett år, eftersom spruta nr 3 ska tas under 2022.
Citera
2021-09-07, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Det är ren och skär bestraffning. Jag bor i Schweiz och här ogillar de oliktänkande.

Men har du frågat vad de är rädda för? Om de är vaccinerade så tror de ju också att de har skydd? Eller?
Citera
2021-09-07, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, de borde samhället ta hand om. FHM och samhället i övrigt har förstås gjort en risk/reward-analys, där man mycket riktigt förordat vaccinet.

Av sjukdomen vet vi att 15 tusen har avlidit, samt att över 70 tusen personer har behövt sjukhusvård. Hur det ser ut för vaccinet vet jag inte, men det är givetvis bara en bråkdel av de här siffrorna. Ändå har man uppskattningsvis vaccinerat 3 gånger så många jämfört med de som varit infekterade i covid19.

Ser man till risk VS nytta med sjukdom VS vaccin ligger antagligen relation 1000:1 till vaccinets fördel.
För mig är det fullkomligt obegripligt hur man kan vara så rädd och skeptisk till vaccin, men så orädd för infektionen. Hade vi fått rapporter om 30 tusen pers som dött efter de vaccinerats, eller 300 tusen på sjukhus efter de fått sprutan i sig hade jag absolut förstått, men så ser det ju inte ut. Risken för infektion är minst 1000 gånger större än risken med biverkning från vaccinet.

Nej, 15 tusen har inte avlidit av sjukdomen däremot med.

Kan inte svara för någon annan men jag har själv också gjort en "risk/reward-analys" och där kommit fram till att jag inte kommer vaccinera mig.
Jag är inte i någon riskgrupp, känner mig inte supersugen på att trycka i mig något som stressats fram men framför allt stör jag mig på den allmänna vinklingen och skenheligheten som råder.
Drar stora paralleller med flyktingkrisen 2015.
Gud nåde den som ansåg att inte alla invandrare var Sverige väg framåt. Det rådde någon form av masspsykos och den tycker jag mig känna igen nu.
Folk vågar inte säga på sina arbetsplatser att de är rädda för att vaccinera sig, någon form av "ryggdunkeri" så fort någon stolt titulerar på social medier att de minsann vaccinerat sig och därmed sätter andra i första rummet, öppna diskussioner om att vägra de som inte vaccinerar sig vård m.m.

Jag har inget emot vacciner och hade det funnits för cancer hade jag gärna ställt mig främst i kön även om risken för biverkningar vore ganska hög men när det gäller vaccin för Covid-19 tackar jag vänligt men bestämt nej.
Citera
2021-09-07, 13:06
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det spelar ingen roll. Problemet är att myndigheterna inte längre berättar hela historien. Så folk börjar undra "varför dör inte fullvaccinerade i Sverige, när min preprint säger att de gör de i Israel".

Det är en fråga om att bygga förtroende.
Det måste vara otroligt få människor i Sverige som felaktigt utgår från att det inte dör några fullvaccinerade i Sverige och samtidigt ens vet vad en preprint är. Likaledes måste de vara otroligt få som inte kan skillnaden på antal och andel men samtidigt ens vet vad en preprint är.

De som trots allt finns lär heller inte bry sig om vad Folkhälsomyndigheten et al. har att säga.
Citera
2021-09-07, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, hon är inte okunnig. Det är de sjuka personerna som är mest smittsamma. Vaccinering bidrar i högsta grad till att minska smittspridningen.
Sedan kan förstås en vaccinerad person andas in viruspartiklar som denne blåser ut i ansiktet på en ovaccinerad, som sedan blir sjuk, men det är inte riktigt samma sak som att säga att vaccin inte hindrar smittspridning.

Och du förstår att en fullvaccinerad person kan andas in viruspartiklar och själv bli sjuk?
Citera
2021-09-07, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
FoHM har denna sida, Förekomst av covid-19 efter vaccination

Har ännu inte läst vad de skriver, men verkar inte som att man mörkar att vaccinerade dör i covid-19.

Her har man mulighed for at sammenligne svensk statistik med dansk statistik angående gennembrudsinfektioner:

https://translate.google.com/translate?sl=da&tl=sv&u=https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2021/covid19-infektioner-efter-vaccination-status-uge-35
Citera
2021-09-07, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
57 på IVA idag, var får du dina siffror ifrån?

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

48 personer med covid-19 intensivvårdas just nu, enligt Svenska intensivvårdsregistret. Det är tre färre än i går.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2021-09-07, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
haha

Endast 322 nya positiva i Skåne igår så trenden är att det är en platå/svagt nedåtgående kurva. Dags att skippa de sista restriktionerna nu

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/

Restriktionerna måste ligga kvar till nästa år. Det är fortfarande ca. 3,5 miljoner som är ovaccinerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in