Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Nej, de borde samhället ta hand om. FHM och samhället i övrigt har förstås gjort en risk/reward-analys, där man mycket riktigt förordat vaccinet.
Av sjukdomen vet vi att 15 tusen har avlidit, samt att över 70 tusen personer har behövt sjukhusvård. Hur det ser ut för vaccinet vet jag inte, men det är givetvis bara en bråkdel av de här siffrorna. Ändå har man uppskattningsvis vaccinerat 3 gånger så många jämfört med de som varit infekterade i covid19.
Ser man till risk VS nytta med sjukdom VS vaccin ligger antagligen relation 1000:1 till vaccinets fördel.
För mig är det fullkomligt obegripligt hur man kan vara så rädd och skeptisk till vaccin, men så orädd för infektionen. Hade vi fått rapporter om 30 tusen pers som dött efter de vaccinerats, eller 300 tusen på sjukhus efter de fått sprutan i sig hade jag absolut förstått, men så ser det ju inte ut. Risken för infektion är minst 1000 gånger större än risken med biverkning från vaccinet.
Nej, 15 tusen har inte avlidit av sjukdomen däremot med.
Kan inte svara för någon annan men jag har själv också gjort en "risk/reward-analys" och där kommit fram till att jag inte kommer vaccinera mig.
Jag är inte i någon riskgrupp, känner mig inte supersugen på att trycka i mig något som stressats fram men framför allt stör jag mig på den allmänna vinklingen och skenheligheten som råder.
Drar stora paralleller med flyktingkrisen 2015.
Gud nåde den som ansåg att inte alla invandrare var Sverige väg framåt. Det rådde någon form av masspsykos och den tycker jag mig känna igen nu.
Folk vågar inte säga på sina arbetsplatser att de är rädda för att vaccinera sig, någon form av "ryggdunkeri" så fort någon stolt titulerar på social medier att de minsann vaccinerat sig och därmed sätter andra i första rummet, öppna diskussioner om att vägra de som inte vaccinerar sig vård m.m.
Jag har inget emot vacciner och hade det funnits för cancer hade jag gärna ställt mig främst i kön även om risken för biverkningar vore ganska hög men när det gäller vaccin för Covid-19 tackar jag vänligt men bestämt nej.