2021-09-07, 11:22
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Dom flesta som avlider med Covid avlider av Covid.
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Hur vet du det? Trumfar verkligen Covid alltid medsjukdomar som cancer, allvarliga hjärt, lung och ådersjukdomar?

Den här artikeln ger en bra förklaring på "med eller av" Covid.

Citat från Danmarks Radio:
2241 dødsattester afslører: Så mange døde egentlig af corona
Mere end 9 ud af 10 registrerede døde kan kobles til corona, vurderer eksperter.
Citera
2021-09-07, 11:23
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiF
Vansinne. Varför är dina fullvaxade familjemedlemmar rädda för att träffa ovaxade? Är de inte skyddade av vaccinet?

Det är ren och skär bestraffning. Jag bor i Schweiz och här ogillar de oliktänkande.
Citera
2021-09-07, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
De flesta som dör i covid nu är alltså vaccinerade, det där lär vi nog inte få läsa om i gammelmedia.
Antagligen inte, nej. Vilket bara gör att folk blir ännu mer misstänksamma, och får ännu mindre förtroende för att staten skulle vilja deras bästa, och blir ännu mindre benägna att vaccinera sig. Man borde vara mer transparent.
Citera
2021-09-07, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiF
På vilket sätt? Fullvaxade sprider ju smitta och bli smittade själva.

Du har en jäkla massa siffror här du kan läsa

https://www.cnbc.com/2021/09/01/are-covid-vaccines-becoming-less-effective-.html

Dom minskar risken för sjukdom och död mellan 60 - 95 % beroende på vilket du tar samt hur längesen det var samt om du tog två doser eller inte.
Citera
2021-09-07, 11:32
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
En fundering. Hade inte Sverige en himla massa vaccin beställt som förväntas anlända nu under hösten? Mer än vad man förbrukade tom sommaren. Vad kommer hända med allt detta vaccin om man nu inte sätter igång att vaccinera barn och ge alla vaccinerade en tredje dos?

Analfabeterna och konspirationsteoretikerna som tror att vaccinet är farligare än sjukdomen kommer vi nog ändå aldrig att nå ut till.

Tycker alla borde ges en tredje dos nu fram till årsskiftet.
Just nu ligger Sverige cirka en miljon doser plus ser det ut som när alla fått sin andra dos.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/leveranser-av-vaccin/
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/

Det återstår ändå rätt många att vaccinera, typ 1,6 miljoner personer över 16 år, så något överskott finns ju inte ännu.

Du får nog vänta på din tredje dos om du inte kan komma på något sätt att smita före i kön igen.
Citera
2021-09-07, 11:36
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
De flesta som dör i covid nu är alltså vaccinerade, det där lär vi nog inte få läsa om i gammelmedia.

Citat:
Ursprungligen postat av aw
Antagligen inte, nej. Vilket bara gör att folk blir ännu mer misstänksamma, och får ännu mindre förtroende för att staten skulle vilja deras bästa, och blir ännu mindre benägna att vaccinera sig. Man borde vara mer transparent.
Eller också inser man att när andelen vaccinerade ökar så blir också mängden som dör trots vaccination större.

Om alla skulle vara vaccinerade så skulle 100 % av alla som dog i covid-19 vara vaccinerade.
Vilken katastrof!
Citera
2021-09-07, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Eller också inser man att när andelen vaccinerade ökar så blir också mängden som dör trots vaccination större.

Om alla skulle vara vaccinerade så skulle 100 % av alla som dog i covid-19 vara vaccinerade.
Vilken katastrof!

Det är trots allt 3,5 miljoner som inte är vaccinerade.
Citera
2021-09-07, 11:40
Medlem
Citat:

Vilken katastrof!
Det spelar ingen roll. Problemet är att myndigheterna inte längre berättar hela historien. Så folk börjar undra "varför dör inte fullvaccinerade i Sverige, när min preprint säger att de gör de i Israel".

Det är en fråga om att bygga förtroende.
Citera
2021-09-07, 11:40
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:

Vilken katastrof!

IOM att vi har typ 90% täckning i gruppen 65+ så lär ju typ samma andel av alla som dör vara vaccinerade..
Citera
2021-09-07, 11:50
Medlem
Madagascars avatar
Från AB nyss:

Lena Hallengren (S), socialminister, Amanda Lind (MP), kultur- och idrottsminister och Johan Carlson, generaldirektör på Folkhälsomyndigheten kallar till pressträff.

Pressträffen är digital och börjar klockan 15.

Något om evenemang och vaccination!?
Citera
2021-09-07, 11:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Just nu ligger Sverige cirka en miljon doser plus ser det ut som när alla fått sin andra dos.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/leveranser-av-vaccin/
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/

Det återstår ändå rätt många att vaccinera, typ 1,6 miljoner personer över 16 år, så något överskott finns ju inte ännu.

Du får nog vänta på din tredje dos om du inte kan komma på något sätt att smita före i kön igen.

Okej, tack! Lite lustigt egentligen kan jag tycka. Vaccinet ger ju bevisligen mycket bra skydd mot svår sjukdom. Ändå ska man tvingas fajta mot vaccinmotståndare som gråter sig till sömns varje gång som vaccinpass nämns. Själv var jag ju som sagt lite på så jag fick min andra spruta så fort som möjligt, dvs efter fyra veckor (vilket man numera tycks få ändå) istället för sju veckor. Sedan har vi en relativt stor andel av befolkningen som inte tycks vilja ha något vaccin alls.
Blev jag erbjuden en tredje dos skulle jag ta den direkt utan att tveka. Jag blev väl färdigvaccinerad i början av juni. Känns ju inte helt bra att skyddet redan börjar tyna bort efter 6 månader. Känns ju inte så kul att tvingas återvända till bunkern vid årsskiftet igen om man nu inte får sin tredje dos.

Kan man vaccinturista någonstans kanske? Finland, Tyskland? USA? Man kanske ska passa på att göra en liten resa nu medan man är skyddad?
Citera
2021-09-07, 11:52
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det spelar ingen roll. Problemet är att myndigheterna inte längre berättar hela historien. Så folk börjar undra "varför dör inte fullvaccinerade i Sverige, när min preprint säger att de gör de i Israel".

Det är en fråga om att bygga förtroende.
FoHM har denna sida, Förekomst av covid-19 efter vaccination

Har ännu inte läst vad de skriver, men verkar inte som att man mörkar att vaccinerade dör i covid-19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in