2021-09-06, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
När man talar om trollen. Mechel har en sån där dag igen på ryska börsen (upp 9% atm)

Edit: Make that lite till, it ain´t over til the babushka sings. Sputnik!

Love me some russian. När vi går över förra toppen som är typ på 5,25$ köper jag den dyraste gopnikkostymen jag kan hitta

Adam Lundin länkade på sin twitter till en tidningsartikel.

https://www.ambito.com/economia/mineria/preparan-un-plan-oficial-triplicar-las-exportaciones-n5271206

Verkar som det dröjer tills efter valet i November innan nya gruvplanen släpps pga nån jävla regel att man inte får släppa sånt nära ett val. Men förseningar är att räkna med i SH-länder, så inget konstigt.
Citera
2021-09-06, 17:12
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseTass
Love me some russian. När vi går över förra toppen som är typ på 5,25$ köper jag den dyraste gopnikkostymen jag kan hitta

Adam Lundin länkade på sin twitter till en tidningsartikel.

https://www.ambito.com/economia/mineria/preparan-un-plan-oficial-triplicar-las-exportaciones-n5271206

Verkar som det dröjer tills efter valet i November innan nya gruvplanen släpps pga nån jävla regel att man inte får släppa sånt nära ett val. Men förseningar är att räkna med i SH-länder, så inget konstigt.
Då skulle jag sålt på 7.50 som jag funderade på eftersom jag anade nån smutsbank skulle casha in men som sagt palla vara den som sålde LUNE för 30 bagis.

Det lär vara "i boks" som norrmännen säger eftersom rätt personer är mutade och han twittrar om det hela. #TTL
Jo, i vissa skithålsland är det så jävligt att få ett bygglov att man hellre svartbygger.

Nåja, Mechel stängde 16.48% upp, du har en trevlig uppgång att inkassera i morgon som agerar krockkudde ifall Ur-anus skulle rekylera. Fortsätter uranbolagen upp råder jag dig att ta det lugnt med vodkan i morgon eftersom det bara är Tisdag.

Eller nej ? Ryska börsen är enligt google gmt+3 och är öppen mellan 10.00 och 18.??
Älskar Ryssland. Måste vara minst 20 över 6 i Moskva nu.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-09-06 kl. 17:20.
Citera
2021-09-06, 18:06
Medlem
Citat:
Då skulle jag sålt på 7.50 som jag funderade på eftersom jag anade nån smutsbank skulle casha in men som sagt palla vara den som sålde LUNE för 30 bagis.

Det lär vara "i boks" som norrmännen säger eftersom rätt personer är mutade och han twittrar om det hela. #TTL
Jo, i vissa skithålsland är det så jävligt att få ett bygglov att man hellre svartbygger.

Nåja, Mechel stängde 16.48% upp, du har en trevlig uppgång att inkassera i morgon som agerar krockkudde ifall Ur-anus skulle rekylera. Fortsätter uranbolagen upp råder jag dig att ta det lugnt med vodkan i morgon eftersom det bara är Tisdag.

Eller nej ? Ryska börsen är enligt google gmt+3 och är öppen mellan 10.00 och 18.??
Älskar Ryssland. Måste vara minst 20 över 6 i Moskva nu.

Ja Jose är lugn, #TTL

Ryssarnas öppettider är lite oklart 10-18:39 el 10-19:00, men det viktiga är att vi gör oss 25% på en dag. Ser på Avanza att några töntar valt att sälja då vi är nere på 21 tappra själar, så tji på dom.

Sitter på en ganska stor mängd ATH dom jag har lite förlust i, undrar om inte dom pengarna gör sig bättre i Uran. Känns som att det är parabol dax där snart.
Citera
2021-09-06, 19:19
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseTass
Ja Jose är lugn, #TTL

Ryssarnas öppettider är lite oklart 10-18:39 el 10-19:00, men det viktiga är att vi gör oss 25% på en dag. Ser på Avanza att några töntar valt att sälja då vi är nere på 21 tappra själar, så tji på dom.

Sitter på en ganska stor mängd ATH dom jag har lite förlust i, undrar om inte dom pengarna gör sig bättre i Uran. Känns som att det är parabol dax där snart.
Den är lurig med uranet. Sitter själv i valet och kvalet att öka och kämpa emot fomon.
Jag är mespropp och har bara några ath som jag kan härda ut med. Alltid svårt det där.

Dagens tråd i classic-kortfilms-meme-format: Länk
Citera
2021-09-06, 20:19
Medlem
Citat:
Den är lurig med uranet. Sitter själv i valet och kvalet att öka och kämpa emot fomon.
Jag är mespropp och har bara några ath som jag kan härda ut med. Alltid svårt det där.

Dagens tråd i classic-kortfilms-meme-format: Länk

Haha bra film som vanligt, stärkte mitt självförtroende men det är nog inte det jag behöver nu.

FOMO is real!!!!

O andra sidan, jag har ju fört stat på antal medlemmar på r/UraniumSqueeze för att mäta hur intresset för stunden är.

I mars när jag började ha koll var det 4017
I lördags var det uppe i 9722
Idag 2 dagar senare 10550

Så det har gått sjukt fort sista dagarna.

Ser hur fler och fler "normala" på fintwit börjar snacka uran, känslan är att snöbollen börjat rulla.
Citera
2021-09-06, 21:35
Medlem
Verkligheten kommer snart ikapp miljöhattarna i de länder som förkastat kärnkraften och långsamt kommer det ske förändringar till det bättre. Det är förstås svårt att inte dras med i hajpen och det ser ut att kunna bli trångt med kommande uransqueeze, men även om jag är införstådd tänker jag stå vid sidan. Mina riktigt bra swingtrades går att räkna på en hand.

Jag tänker det kommer finnas gott om uran på marknaden innan det som finns tillgängligt idag är uppköpt och förbrukat. Det här med tillgång och pris kan inte komma som en överraskning för insatta eller driftansvariga. På ett eller annat sätt måste tillgången vara säkrad. Nya kärnkraftverk tar tyvärr alldeles för lång tid att bygga så efterfrågan kan inte öka drastiskt över ett års tid, och på den tiden hinner man anrika mycket uran. Men jag kan för lite för att uttala mig om hur mycket snabbare en reaktor bränner ut sitt bränsle innan det måste laddas ifall de körs på högre än optimal effekt, dock vet jag att man kör flera år på samma bränsle. Ingen vill ju ta i skiten med tång ens och om inte kraftverk och regeringar skriker om att det måste produceras så kommer inget ur jorden.

Så även om vi vet att uran är fantastiskt så tycker jag det finns bättre råvaror att investera i där man enklare kan sålla bland bolagen. I alla fall för en sådan tråkmåns som jag. Men hoppas det går vägen för alla som ger sig i kast med uranet. Trist att det är så torrt på lättillgängliga ETF, annars hade jag också hoppat på.

Imorgon avskiljningsdag i norsk fingödsel. Kursen har handlats ned det senaste med en liten spik i omsättning och värderingen stämmer inte längre i mina ögon. Räknar med en större nedgång än vad som bör vid avskiljning och ökar eventuellt mitt innehav. Det går inte an att bara spruta naturlig bajs på åkrarna, det måste till riktigt bra skit också.
Senast redigerad av onerider 2021-09-06 kl. 22:01.
Citera
2021-09-07, 06:36
Medlem
bajssprutans avatar
Militärkupp i Guinea, leverantör av 55% av Kinas bauxit (aluminiummalm).
Enligt financial times twitter lovar det här gänget juveler att gruvorna ska fortsätta rulla på.
Det blir nog spännande.

En annan nyhet är att Nornickel har skapat nåt liknande sput, fast för koppar och nickel och lanserat på diverse europeiska börser.
Citat:
Nornickel's Global Palladium Fund Lists World's Only Physically Backed Copper and Nickel ETCs on Germany's Xetra Stock Exchange
...
Targeting family offices, wealth managers, institutional and other similar professional investors, the new physically backed copper and nickel ETCs will track the spot price of the metals. The metal-backing GPF ETCs is stored in secure warehouses in Rotterdam. All six of GPF's physically backed, low-cost metal ETCs, which also include gold, silver, platinum and palladium, are now listed on Xetra. The ETCs are also available on LSE, SIX and Borsa Italiana.

Får vi kopparcert på ava nu kanske ?
Citera
2021-09-07, 08:48
Medlem
Trader Ferg verkar ha anslutit till Crux Investor gänget och gör intervjuer med likasinnade som hamnar där. Har ibland kollat på deras företagsintervjuer som ligger ute gratis på Youtube.

Är det någon som betalar för Crux Investor och tycker det är värt det? (eller liknande, han Justin Huhne pumpar ju ut sitt nyhetsbrev hela tiden, men det har aldrig lockat).
Citera
2021-09-07, 09:15
Medlem
Det råder nu stor brist på halvledare i världen. Den viktigaste orsaken tros vara pandemin.
Till exempel står tillverkningen still på Scania.
Om detta fortsätter kan det ge en dominoeffekt som påverkar allt. Hela samhället är idag beroende av microchips. Bristen driver på inflationen.
På sikt måste det innebära att man försöker minska sårbarheten. Detta skulle till exempel kunna innebära att man ökar antalet tillverkare av halvledarkomponenter. Detta talas det redan om i USA. Men även Europa borde ha en egen tillverkning. Att vara så beroende av några fabriker i Asien, som vi är idag, är inte hållbart.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/z7MBV4/tusentals-kan-forlora-jobbet-pa-grund-av-bristen-pa-halvledare
Citera
2021-09-07, 09:53
Medlem
Naturgasturkens avatar
Hoppas någon tog mitt tips och köpte Gazprom. Aktien upp 12% sedan dess i en stabil uppgång efter en mycket fin rapport.
Citera
2021-09-07, 13:51
Medlem
Lurkat omkring här ett bra tag. Halva paketet doppat i stål sen Januari. Var sugen på Uran redan i våras men tyvärr så gjorde man inte tillräckligt med research och det lades till sidan. Hur spelar råvaruexperterna på FB denna underliga sak?
Citera
2021-09-07, 16:27
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Hoppas någon tog mitt tips och köpte Gazprom. Aktien upp 12% sedan dess i en stabil uppgång efter en mycket fin rapport.
Bajsis gjorde såklart! Tack turken. Jag behövde diversifiera lite.

Citat:
Ursprungligen postat av Galnadoktorn
Lurkat omkring här ett bra tag. Halva paketet doppat i stål sen Januari. Var sugen på Uran redan i våras men tyvärr så gjorde man inte tillräckligt med research och det lades till sidan. Hur spelar råvaruexperterna på FB denna underliga sak?
Surar över att jag inte köpte mer och inväntar köplägen.
Ska du in nu och spela det safe är det cameco, kazatomprom och sput som gäller. Juniorer får du själv välja ditt gift.
Massvis med info i de båda urantrådarna.
Låt halva handelsdagen gå innan du handlar om du tvunget ska fomoa in. De senaste dagarna har det vart ett mönster med spikar vid öppning och fallande kurser mot slutet av dagen följt av en uppgång innan stängning. Köp billigt.

Och välkommen herr doktor, en stålentusiast som jag. Trevligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in