Citat:
Ursprungligen postat av
Osynlige.Mannen
Nja. Definiera väldigt bra. Titta på dessa unga tjejer som är veganer, har blåfärgat hår, metallskrot i ansiktet, skärsår på armarna och anser att de har fötts i fel kropp. Hur mår de? Hur ser suicidfrekvensen ut i den gruppen? Jag vill nog hävda att det fungerar väldigt dåligt. Och att en anorektisk Greta™ som sagt nej tack till puberteten är en extremt dålig förebild. För Greta™ skadar inte bara sig själv, utan även andra.
Måste i viss mån nu försvara de unga feministerna i F4F, fast vi har haft rejält heta diskussioner med varandra.
Många av dem är precis som Greta själv veganer och några av dem har även färgat håret. Däremot är de få av dem som är piercade och har som du skriver metallskrot i ansiktet. Skärsår på armarna har jag inte sett någon av dem ha, de verkar inte alls deprimerade utan verkar vara aktiva och pigga. Skulle verkligen önska att jag hade deras energi!
De är radikala och tuffa, men de kämpar aktivt för ett bättre mera klimat- och miljövänligt samhälle. Många unga vill mest bara festa och ha det kul. De här tjejerna brinner i alla fall för något och är engagerade för förändring och vi är överens om målet, även om jag tycker att alla ska få vara med och alla ska vara välkomna!
Så var det i början av F4F, när Greta drog i gång klimatrörelsen, och så vill jag och vissa både yngre och äldre i F4F ha det även idag. Så det här med att vissa av de yngre inte vill ha råd och stöd från oss äldre, gäller långtifrån alla de yngre. Vissa av dem stödjer istället mina åsikter.
Några av de unga är bi eller homo, men det är helt OK både för mig och för de unga själva.
Har annars väldigt svårt att tro att Greta skulle få lust att färga sitt hår. Till vardags ser hennes hår annorlunda ut än på Vogue-bilderna. Så jag tror att Greta till vardags, jäktad som hon är, ofta nöjer sig med en snabb dusch utan hårtvätt inför alla sina möten och träffar.
Greta kommer säkert snart att säga om Vogue-bilderna som hon brukar, -Jag både är Greta och spelar Greta!
Vad beträffande eventuell GnRH-behandling för att få igång puberteten, är det ett svårt val för Greta, då hon i så fall kommer att få vara borta en hel del från skolan. Greta säger själv, att hon älskar att plugga!
Hypofyshormonbehandlingen kan som biverkning göra henne mera trött, så hon behöver sova ännu mera och ta det mera lugnt. Den behöver även pågå under lång tid, samt kombineras med att Greta får i sig betydligt mera näring, för att ge avsedd effekt.
Inte ett lätt val för Greta, när många drar i henne och vill att hon ska göra mer och mer. Nu senast vill vissa dra in henne i ett nytt demokratiutvecklingsprojekt i FN. Greta stönar och säger att fast hon säger Nej till nästan allt, blir hon ändå indragen i mycket.