2021-09-06, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SandraHson
inte bara "nog", de Har slängt ut beatas namn. Namnbytet gjordes förra året, det är kollat.

Alltså, tidigare hette den
"Stiftelsen The Greta Thunberg and Beata Ernman Foundation",
nu är det
"Stiftelsen The Greta Thunberg Foundation"

Om man inte köper skälet till namnbytet som föreslogs tidigare, så kan ett annan skäl vara att ALLT handlar om greta och INGET om beata. De insåg väl att det är lika irrelevant att ha beatas namn där som namnet på deras hundar och hästar:
"Stiftelsen The Greta and Bamse and Harry and Lukas and Ronja Foundation" (eller vad alla deras djur heter)
Det verkar inte finnas överdrivet mycket syskonkärlek mellan Greta™ och Beata. En framtida självbiografi av Beata kan vara intressant.
2021-09-06, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Kontentan är väl att medelålders män, gubbar (och mammor) alltid ska försöka säga till om vad kvinnor, unga, ska göra med sina liv, komma med tusentals tips osv,. Gör si gör så. Vi vet bättre
Kanske de unga, tjejerna m,m är trötta på sånt.
Dom kör sin grej, och det har funkat väldigt bra.
Nja. Definiera väldigt bra. Titta på dessa unga tjejer som är veganer, har blåfärgat hår, metallskrot i ansiktet, skärsår på armarna och anser att de har fötts i fel kropp. Hur mår de? Hur ser suicidfrekvensen ut i den gruppen? Jag vill nog hävda att det fungerar väldigt dåligt. Och att en anorektisk Greta™ som sagt nej tack till puberteten är en extremt dålig förebild. För Greta™ skadar inte bara sig själv, utan även andra.
2021-09-07, 00:04
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Nja. Definiera väldigt bra. Titta på dessa unga tjejer som är veganer, har blåfärgat hår, metallskrot i ansiktet, skärsår på armarna och anser att de har fötts i fel kropp. Hur mår de? Hur ser suicidfrekvensen ut i den gruppen? Jag vill nog hävda att det fungerar väldigt dåligt. Och att en anorektisk Greta™ som sagt nej tack till puberteten är en extremt dålig förebild. För Greta™ skadar inte bara sig själv, utan även andra.
Vad ska du göra åt saken om Greta färgar håret?
2021-09-07, 00:06
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Det verkar inte finnas överdrivet mycket syskonkärlek mellan Greta™ och Beata. En framtida självbiografi av Beata kan vara intressant.
Money talks, Beata drog inte in en peseta på sitt namn förra året. Greta är däremot kassakon för Gretasekten.
Givetvis blir då åtgärden att fimpa Beata helt naturlig, annars kan en massa frågor om Beatas roll i det hela minska inbetalningarna till stiftelsen.
Det är det sista man vill.
2021-09-07, 00:24
Medlem
Citat:
Vad skall du göra åt saken om Greta™ eller några av hennes följare tar livet av sig i klimatets namn? Hänvisa till gamla avdankade, nerknarkade popstjärnor?
2021-09-07, 00:33
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Vad skall du göra åt saken om Greta™ eller några av hennes följare tar livet av sig i klimatets namn? Hänvisa till gamla avdankade, nerknarkade popstjärnor?
Så om Greta inte färgar håret så löper hon mindre risk att ta livet av sig?

Märklig beskrivning av Björn Ulvaeus BTW.
2021-09-07, 05:16
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SandraHson
inte bara "nog", de Har slängt ut beatas namn. Namnbytet gjordes förra året, det är kollat.

Alltså, tidigare hette den
"Stiftelsen The Greta Thunberg and Beata Ernman Foundation",
nu är det
"Stiftelsen The Greta Thunberg Foundation"

Om man inte köper skälet till namnbytet som föreslogs tidigare, så kan ett annan skäl vara att ALLT handlar om greta och INGET om beata. De insåg väl att det är lika irrelevant att ha beatas namn där som namnet på deras hundar och hästar:
"Stiftelsen The Greta and Bamse and Harry and Lukas and Ronja Foundation" (eller vad alla deras djur heter)
Du är förblindad av avund.

Enligt Greta är Beata hennes bästa vän och antagligen var det därför de krånglade till det med fondens namn. Men Greta skänker ju prispengar och liknande till fonden medan Beata verkar göra en mer världslig karriär och vill säkert behålla sina gager för framtida personligt bruk.

Dessutom är det Greta som är den mest relevanta för stiftelsens verksamhet.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2021-09-07 kl. 05:51.
2021-09-07, 05:24
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:

Projektioner? Kanske ska man tolka det fria kränkandet av barn och ungdom i tråden i ljuset av laster och dödssynder? Dessutom finns det pengar i branschen och laster kostar ofta både skjortan och själen.
2021-09-07, 06:04
Medlem
Citat:
Måste i viss mån nu försvara de unga feministerna i F4F, fast vi har haft rejält heta diskussioner med varandra.

Många av dem är precis som Greta själv veganer och några av dem har även färgat håret. Däremot är de få av dem som är piercade och har som du skriver metallskrot i ansiktet. Skärsår på armarna har jag inte sett någon av dem ha, de verkar inte alls deprimerade utan verkar vara aktiva och pigga. Skulle verkligen önska att jag hade deras energi!

De är radikala och tuffa, men de kämpar aktivt för ett bättre mera klimat- och miljövänligt samhälle. Många unga vill mest bara festa och ha det kul. De här tjejerna brinner i alla fall för något och är engagerade för förändring och vi är överens om målet, även om jag tycker att alla ska få vara med och alla ska vara välkomna!

Så var det i början av F4F, när Greta drog i gång klimatrörelsen, och så vill jag och vissa både yngre och äldre i F4F ha det även idag. Så det här med att vissa av de yngre inte vill ha råd och stöd från oss äldre, gäller långtifrån alla de yngre. Vissa av dem stödjer istället mina åsikter.

Några av de unga är bi eller homo, men det är helt OK både för mig och för de unga själva.

Har annars väldigt svårt att tro att Greta skulle få lust att färga sitt hår. Till vardags ser hennes hår annorlunda ut än på Vogue-bilderna. Så jag tror att Greta till vardags, jäktad som hon är, ofta nöjer sig med en snabb dusch utan hårtvätt inför alla sina möten och träffar.

Greta kommer säkert snart att säga om Vogue-bilderna som hon brukar, -Jag både är Greta och spelar Greta!

Vad beträffande eventuell GnRH-behandling för att få igång puberteten, är det ett svårt val för Greta, då hon i så fall kommer att få vara borta en hel del från skolan. Greta säger själv, att hon älskar att plugga!

Hypofyshormonbehandlingen kan som biverkning göra henne mera trött, så hon behöver sova ännu mera och ta det mera lugnt. Den behöver även pågå under lång tid, samt kombineras med att Greta får i sig betydligt mera näring, för att ge avsedd effekt.

Inte ett lätt val för Greta, när många drar i henne och vill att hon ska göra mer och mer. Nu senast vill vissa dra in henne i ett nytt demokratiutvecklingsprojekt i FN. Greta stönar och säger att fast hon säger Nej till nästan allt, blir hon ändå indragen i mycket.
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-09-07 kl. 06:47.
2021-09-07, 07:38
Medlem
Citat:
Kontentan är väl att medelålders män, gubbar (och mammor) alltid ska försöka säga till om vad kvinnor, unga, ska göra med sina liv, komma med tusentals tips osv,. Gör si gör så. Vi vet bättre
Kanske de unga, tjejerna m,m är trötta på sånt.
Dom kör sin grej, och det har funkat väldigt bra.

Jag vet inte vad det är för fel med din läsförståelse.

Vi diskuterade om det kan bli effekter av Gretas diagram och att vissa, ffa abortmotståndare kan komma att ta avstånd från henne. Faktum kvarstår också att bl.a. XR är mer radikala än vad F4F hittills visat. Greta har tidigare visat tecken på att låta sig påverkas av andra, vilket kan visa sig negativt eftersom hon uppenbarligen omger sig med många på vänsterkanten. Som när hon poserade i en skog i Tyskland med folk i ansiktsmasker, vilket väckte negativa reaktioner. Och hur svårt du och hon än har att förstå det, så är inte sympatierna för vänsterpolitik inte så där övertygande stora bland gemene man.

(Med tanke på att mogna människor av biologiska skäl har bättre konsekvenstänk än tonåringar och de yngsta vuxna så hade det varit bättre många gånger om de lyssnade på äldre. Då hade kanske Greta undvikit allt hat som riktades mot henne i Indien.)

”Dom kör sin grej och det har funkat väldigt bra.”

Vad är det som har funkat väldigt bra? Att de var åtta stycken i fredags med munskydd som stod med handskrivna skyltar och la upp foton på sig själva på olika sociala medier? Har de fått folk att ändra livsstil (lite flygskam gör varken till eller från)? Varför har Greta inte lyckats få med sina nya klasskamrater?

Att Greta är världsberömd kan jag hålla med om, men då hon som person. Jag är inte lika säker på att alla känner till F4F som rörelse. Eftersom de inte ens har orkat hålla sin hemsida uppdaterad är det nog lika bra. För den som söker mer information gör det inget seriöst intryck.

Citat:

Som sagt, hur var det med läsförståelsen? Eller vill du bara sabotera diskussionen?

Citat:

Det är inte bra för intelligensen att knarka, nej. Eller också spelar man dummare än man är för att argumenten tagit slut.

Märkligt att blanda in Björn Ulvaeus när hans namn inte ens nämndes.

Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Du är förblindad av avund.

Enligt Greta är Beata hennes bästa vän och antagligen var det därför de krånglade till det med fondens namn. Men Greta skänker ju prispengar och liknande till fonden medan Beata verkar göra en mer världslig karriär och vill säkert behålla sina gager för framtida personligt bruk.

Dessutom är det Greta som är den mest relevanta för stiftelsens verksamhet.

Du vet ingenting om huruvida Beata vill behålla sina gager eller om hon också tänker skänka dem till välgörenhet. Hon kanske t.o.m är den allra mest osjälviska av dem?

Hon har en sångbegåvning, även om inte alla tycker att hon sjunger njutbart, och ägnar sig inte åt att sprida ovetenskapliga skräckscenarier och skrämma barn.

Det är trist att man inte kan ha en sansad debatt utan att tillmälen som ”du är förblindad av avund” ska förpesta inläggen. Jag tror inte att du lockar särskilt många till kristendomen och Jesus heller. Lika lite som Greta lever som hon lär.
2021-09-07, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Projektioner? Kanske ska man tolka det fria kränkandet av barn och ungdom i tråden i ljuset av laster och dödssynder? Dessutom finns det pengar i branschen och laster kostar ofta både skjortan och själen.

Projektioner, ja. Den som sa’t han va’t.

Är det att kränka barn och ungdom att problematisera om det är bra för deras anseende att dra igång en metadebatt om ett så känsligt område som aborter, när de borde ha fullt upp med att ”rädda klimatet”?

Det finns nog många av dina kristna medsystrar och -bröder som tycker att abort är en dödssynd.

Däremot finns det pengar i klimatbranschen, ja. Mycket pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Måste i viss mån nu försvara de unga feministerna i F4F, fast vi har haft rejält heta diskussioner med varandra.

Många av dem är precis som Greta själv veganer och några av dem har även färgat håret. Däremot är de få av dem som är piercade och har som du skriver metallskrot i ansiktet. Skärsår på armarna har jag inte sett någon av dem ha, de verkar inte alls deprimerade utan verkar vara aktiva och pigga. Skulle verkligen önska att jag hade deras energi!

De är radikala och tuffa, men de kämpar aktivt för ett bättre mera klimat- och miljövänligt samhälle. Många unga vill mest bara festa och ha det kul. De här tjejerna brinner i alla fall för något och är engagerade för förändring och vi är överens om målet, även om jag tycker att alla ska få vara med och alla ska vara välkomna!

Så var det i början av F4F, när Greta drog i gång klimatrörelsen, och så vill jag och vissa både yngre och äldre i F4F ha det även idag. Så det här med att vissa av de yngre inte vill ha råd och stöd från oss äldre, gäller långtifrån alla de yngre. Vissa av dem stödjer istället mina åsikter.

Några av de unga är bi eller homo, men det är helt OK både för mig och för de unga själva.

Har annars väldigt svårt att tro att Greta skulle få lust att färga sitt hår. Till vardags ser hennes hår annorlunda ut än på Vogue-bilderna. Så jag tror att Greta till vardags, jäktad som hon är, ofta nöjer sig med en snabb dusch utan hårtvätt inför alla sina möten och träffar.

Greta kommer säkert snart att säga om Vogue-bilderna som hon brukar, -Jag både är Greta och spelar Greta!

Vad beträffande eventuell GnRH-behandling för att få igång puberteten, är det ett svårt val för Greta, då hon i så fall kommer att få vara borta en hel del från skolan. Greta säger själv, att hon älskar att plugga!

Hypofyshormonbehandlingen kan som biverkning göra henne mera trött, så hon behöver sova ännu mera och ta det mera lugnt. Den behöver även pågå under lång tid, samt kombineras med att Greta får i sig betydligt mera näring, för att ge avsedd effekt.

Inte ett lätt val för Greta, när många drar i henne och vill att hon ska göra mer och mer. Nu senast vill vissa dra in henne i ett nytt demokratiutvecklingsprojekt i FN. Greta stönar och säger att fast hon säger Nej till nästan allt, blir hon ändå indragen i mycket.

Sista meningen: varför blir Greta indragen i sådant hon tackat nej till? Respekterar man inte hennes vilja eller är hon bara jagsvag?

Sen kan man tycka att ni ”borde” vara deprimerade, med tanke på att ungarna säger att de inte har någon framtid, att de inte kommer att våga skaffa barn, att politikerna ändå inte lyssnar på er, CO2-nivåerna fortsätter att stiga osv. Och nästan ingen orkar skolstrejka längre.

Den där ekvationen går kanske inte riktigt ihop?
2021-09-07, 07:57
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Projektioner, ja. Den som sa’t han va’t.

Är det att kränka barn och ungdom att problematisera om det är bra för deras anseende att dra igång en metadebatt om ett så känsligt område som aborter, när de borde ha fullt upp med att ”rädda klimatet”?

Det finns nog många av dina kristna medsystrar och -bröder som tycker att abort är en dödssynd.

Däremot finns det pengar i klimatbranschen, ja. Mycket pengar.
All kritik är plus och all kränkning är minus. Abortfrågan är svår och coola memes passar sig inte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in