2021-07-01, 03:42
Medlem
Ny fin utmärkelse till Greta, hon är nu hedersmedlem i en brittisk fakultet! I och med detta lär hon få ännu bättre tillgång till akademisk litteratur!

https://www.fph.org.uk/news-events/f...public-health/

"The UK Faculty of Public Health (FPH) is pleased to announce that climate and ecological activist Greta Thunberg has accepted an Honorary Membership of the Faculty.

Greta Thunberg’s activism to raise awareness of the climate and environmental crises we face has supported a paradigm shift in the urgency with which the world seeks to tackle climate change and ecological degradation."

Greta har redan gjort ett särskilt skriftligt uttalande om den nya utmärkelsen:

"Greta Thunberg said…

“I am proud to accept this Honorary Membership of the Faculty of Public Health, and happy that public health professionals recognise the need for immediate and drastic action to protect our environment.

World leaders must start to realise how the climate, ecological and health crises are interlinked. Right now we are creating the perfect conditions for diseases like Covid-19 to spill over from other animals to us. Protecting our environment is protecting nature and all animals, and protecting ourselves.

I thank the Faculty of Public Health for their support of our greatest mission – to safeguard our present and future living conditions.”

Mera info om den nya hedersutmärkelsen till Greta i ovan länk!

Mer info om fakulteten:

https://www.fph.org.uk/about-fph/

"The Faculty of Public Health (FPH) is a membership organisation for nearly 4,000 public health professionals across the UK and around the world. We are also a registered charity. Our role is to improve the health and wellbeing of local communities and national populations."
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-07-01 kl. 03:52.
2021-07-01, 04:23
Medlem
Hela spektrat, Autismförbundet har gjort en mycket gripande och intressant intervju med Greta. Den börjar 1:00, alltså en timme in i programmet! Inspelat i Cirkus i Stockholm.

https://www.autism.se/om-oss/vad-vi-...at/seminarier/
2021-07-01, 04:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Jag gjorde en sökning på svenska dagstidningar, sökfras "Greta Thunberg".
2018 1.537 träffar
2019 15.697 träffar
2010 6.269 träffar
2021 1.342 träffar (motsvarande 2.684 för helåret).

Är det bara jag, eller tycks svenska dagstidningar ha tröttnat?

Redigering: 2020 skall det givetvis vara!

När hon inte fick Nobels fredspris 2019, och seglingarna över Atlanten inte heller blev den episka showstopper i media som Gretas team hade räknat med, så föll intresset rejält.

Med det nya året kom två riktigt stora "news stories" som kom att dominera hela året och som sopade Greta av banan i media. Jag syftar givetvis på USA-valet och Corona-pandemin. Greta trängdes ut från ljuskäglorna och utan medias hjälp har hon ingen större lyskraft i sig själv, dessutom blev hennes massmöten och fysiska demonstrationer ute på gator och torg omöjliga. Exit Greta.
2021-07-01, 06:43
Medlem
Det skulle kunna vara så att Greta gjort vad som har varit möjligt och att alarmismen i fortsättningen kommer att utgå ifrån de allt påtagligare fenomen som blir följden av den extremt snabba uppvärmningen: översvämningar, värmeböljor, torka, skogsbränder, tromber, glaciärsmältning och olika typer av extremt väder som superceller med gigantiska hagel.

https://youtu.be/t667dz3wWKc

Ingen kan säga att hon inte gjorde det bra och hon är nu en av de mest inflytelserika och prisade personerna i världen.
2021-07-01, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Det tror jag att hon gjort.Jag har själv slutat äta kött tack vare Greta Sen måste Co2 utsläppen minska Det är riktigt oroväckande

En riktigt fin gest och värd att beundra ... tills man läser hur ofta Kina öppnar nya kolkraftverk. Helt enligt Parisavtalets goda minne, Gretas favorit. Det vill säga lika meningslöst som att sticka en femkrona i handen på en rumänsk tiggare och tro att man är god.

Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Jag tror att det intresset kommer öka ännu mer. Folk är mycket mer medvetna idag om klimatet Den rekordvärmen i USA tex kommer få ännu mer människor som reagerar att detta är helt ohållbart.

Minnet är kort. Vi hade en vidrigt het och lång sommar här i Europa 2018. Efter det fortsatte livet som vanligt. I går hörde jag t.ex. på nyheterna att flygresorna från Kastrup ökar snabbt, och orsaken till att de tidigare minskade var förstås pandemin.

Citat:
Ursprungligen postat av Kill-9
Delvis pådrivet av verkningslös plakatpolitik a la MP som de flesta Gretarderade stödjer.
Stängd kärnkraft.
Stora delar av vindkraftverk icke återvinningsbara.
Intermittenta kraftkällor som kräver motsvarande backupkapacitet i kol, olja
Ökad elanvändning, tex elbilar, accentuerar ovanstående
Och inom ett par år kommer LKABs ”fossilfria stål”, en tillverkning som helt på egen hand kommer att sluka en tredjedel av energiproduktionen i Sverige.
Osv osv

Precis, och det är sådant som får mig att tro att Greta inte är speciellt smart när allting kommer omkring. Hon tycks sakna förmåga att göra logiska resonemang.

Såg också ett inslag från LKAB. Tyvärr får den nya framställningen inte ner CO2-utsläppen till noll, så antar att Greta och Inspiratoeren ändå är kritiska. Huruvida någon kommer att vilja betala mer för stålet återstår att se. Kanske det blir utkonkurrerat av kinesiska lågprisvarianter i stället?

Kineserna skrattar hela vägen till banken och svenska staten har plöjt ner miljardbelopp som hade kunnat användas till viktigare saker (skola-vård-omsorg för att dra en gammal klyscha, till exempel). Men alltid finns det någon korkad j-vel som känner sig god och tror sig ha "räddat planeten".

Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Inte alls. Greta är mycket barnkär. Flera gånger på Mynttorget besöktes hon av en dagisgrupp, som såg henne som sin stora idol, Greta lyste upp när hon fick se de små, som ville krama henne!

På katamaranbåten från USA lekte Greta i många timmar i sträck med båtfamiljens lilla småbarn. När båten började gunga rejält, tog den lilla pojken tag i Greta, som ändå stod stadigt. Fick beundra hennes verkligt fina balans på dessa rörande bilder!

Greta har uttalat sig mot hårda barnbegränsningar, som direkta fel mot våra små bröder och systrar. I sin första debattartikel talade hon om, att hon kanske får egna barn i framtiden.

Det finns en hårdför grupp bland klimataktivisterna. Dags för Greta och Inspiratoeren att lyssna på forskare, kanske?:

https://www.nyteknik.se/miljo/forska...e-barn-6883256

Citat:
Att sluta köra bil och sluta äta kött för att rädda planeten är ingenting mot att skaffa färre barn, uppger forskare.

https://kuriren.nu/nyheter/miljofors...nm5068435.aspx

Citat:
Miljöforskare: "Skaffa färre barn"

I Norrbotten föddes endast 2613 barn 2016 visar den senaste statistiken från Socialstyrelsen. Enligt forskare från Lunds universitet ska detta välkomnas då det är den effektivaste metoden för att nå klimatmålen (...)

Forskaren Kimberly Nicholas vid Lunds universitet har undersökt vilka livsval som är mest effektiva för klimatet.

– Om vi vill ha en vacker värld måste vi fokusera på livsstilsförändringar som ger märkbara effekter på klimatet. Att skaffa barn har en långtidseffekt som påverkar generationer i framtiden, säger han till DN

Det har till och med fått ett namn - barnskam:

https://vi.se/artikel/sNMvmPPo-a0j2LRwp-28dbe

Citat:
Just som vi lärt oss ordet flygskam kom en ny term till listan: barnskam. Begreppet har dykt upp som ett svar på frågan som tar allt större plats – borde vi föda färre barn med tanke på klimathotet? (...)

En annan forskargrupp lyfter fram barnbeskattning som ett sätt att styra människors livsstilsval i den utsträckning som är nödvändig för att uppnå FN:s miljömål (...)

Samtidigt växer grupperna som driver frågan om minskat barnafödande. En av dem är Voluntary Human Extinction Movement. ”När varje individ väljer bort reproduktion kommer jordens biosfär kunna återfå sin forna glans”, skriver de på sin hemsida.

Men det är som vanligt med Greta - hon propagerar för sådant hon ändå inte gillar och blundar för resten.

https://www.varldenidag.se/nyheter/o...teQk@k1zQOJaw/

Citat:
I Tyskland hände samma sak (dvs. förhöjt antal fall av hjärtmuskelinflammation hos unga efter vaccinering) och där rekommenderar regeringen nu att friska unga människor skall undvika vaccinet. (...)

I Frankrike avråder nu den nationella etiknämnden ifrån vaccination av unga, rapporterar Lifesite News. Detta en vecka efter att den franska regeringen tillkännagett att ungdomar mellan 12 och 18 år kan erbjudas vaccinet. Beslutet har tagits för snabbt och med otillräcklig kunskap om effekterna på unga, anser nämnden.

Men vaccinexperten Greta håller inte med utan propagerar för att unga ska vaccineras. Det där att hänvisa till experterna gäller tydligen bara ibland. Om hon sitter inne med tillräcklig kunskap om effekterna på unga vore det väl bra om hon framförde det till den franska etiknämnden.

Är det någon som kan se något mönster i när vi ska lyssna på forskarna och när vi inte ska göra det?
2021-07-01, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Om du tar och läser min sista mening så du ju att jag påpekar att Gretas skola inte riktigt var nån vanlig kommunal skola. Att det inte var vare sig strejk eller egentligt skolk har både jag och andra tagit upp flera gånger.

Min poäng är dock att Greta är kändisbarn och inte nog med, kändisbarn vars föräldrar är lite connected och att dom spelar inte efter samma regler som oss vanliga knegare. Det är liksom många planeter som behöver stå i rad för att "lyckas" med det "Greta" "har lyckats" med.

Okay, de här sakerna har ju diskuterats en del i tråden under Gretas "peak year" 2019. Vi är säkert eniga i stort även om vi lägger en del betoningar litet olika - och vi kan ju se min post som en uppdatering för nykomlingar i tråden.

"Det är många planeter som behöver stå i rad för att "lyckas"... - instämmer. Jag skulle nog säga så här: det hade varit fullt möjligt för en vanlig unge att genomföra en sit-in med plakat vid riksdagen eller det lokala stadshuset, om han/hon haft samma situation med skolan som Greta hade (och som media troget mörkade). Det hade Lotta från Hökarängen eller Hasse från Hagfors också kunnat göra - men utan well-connected föräldrar och därmed professionellt PR-stöd (Ingmar Rentzhog, Björn Wiman m fl) hade det naturligtvis inte fått det genomslag i media som Greta snabbt fick.

Man kan knappast överdriva hur regisserad och medvetet iscensatt Greta-kampanjen har varit, samtidigt som själva idén var att det skulle se ut som en enda random tjej som med sina visioner och sin oro en dag sätter sig vid riksdagshuset och bara sådär av sig själv råkar starta en världsrörelse. Forrest Gump räddar planeten, ungefär.
2021-07-01, 12:16
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Okay, de här sakerna har ju diskuterats en del i tråden under Gretas "peak year" 2019. Vi är säkert eniga i stort även om vi lägger en del betoningar litet olika - och vi kan ju se min post som en uppdatering för nykomlingar i tråden.

"Det är många planeter som behöver stå i rad för att "lyckas"... - instämmer. Jag skulle nog säga så här: det hade varit fullt möjligt för en vanlig unge att genomföra en sit-in med plakat vid riksdagen eller det lokala stadshuset, om han/hon haft samma situation med skolan som Greta hade (och som media troget mörkade). Det hade Lotta från Hökarängen eller Hasse från Hagfors också kunnat göra - men utan well-connected föräldrar och därmed professionellt PR-stöd (Ingmar Rentzhog, Björn Wiman m fl) hade det naturligtvis inte fått det genomslag i media som Greta snabbt fick.

Man kan knappast överdriva hur regisserad och medvetet iscensatt Greta-kampanjen har varit, samtidigt som själva idén var att det skulle se ut som en enda random tjej som med sina visioner och sin oro en dag sätter sig vid riksdagshuset och bara sådär av sig själv råkar starta en världsrörelse. Forrest Gump räddar planeten, ungefär.
Vi är på det stora överens om det hela.

I kort: En "vanlig" unge hade aldrig "blivit Greta".
2021-07-01, 12:45
Medlem
wwrs avatar
EU planerar tullar så stål, cement och energi blir dyrare. Greta är helt styrd från EU anser jag. Mycket möjligt att hon kommer att stöda detta. Det verkar som om EU anser sig bättre än andra eftersom man har satt upp en målsättning till 2050.

Gates skrev redan i sin senaste bok om 'klimatbovarna' stål och cement.

Greta gapar och vi betalar.

Citat:
EU's carbon border tariff to target steel, cement, power, Bloomberg News says
by Reuters

Thursday, 3 June 2021

BRUSSELS, June 3 (Reuters) - The European Union plans to impose carbon emission costs on imports of goods including steel, cement and electricity, Bloomberg News reported late on Wednesday.

The European Commission is due to propose its carbon border tariff policy on July 14, a move designed to put EU firms on an equal footing with competitors in countries with weaker carbon policies than those of the bloc.
https://news.trust.org/item/20210603070527-856bb

Innan dess var det flyg och olja. Sedan blev det kött. Nu är det stål och cement. EU kan tillämpa klimatagendan på nästan vad som helst.

Jag undrar om inte detta går direkt i EU-kassan? Tullarna får väl länderna behålla????

Presenteras 14 juli. Ingen tillfällighet man lägger ut nyheten då, i alla fall i Frankrike. Vive la France!
Senast redigerad av wwr 2021-07-01 kl. 13:37.
2021-07-01, 12:56
Medlem
Citat:
Vi är på det stora överens om det hela.

I kort: En "vanlig" unge hade aldrig "blivit Greta".
Obsalut! - och de flesta normala föräldrar hade reagerat direkt om de upptäckt att deras barn, med multipla problem, en flerårig historia av anorexi och ångest m m, hade kontakt med en äldre herre som uppmanade barnet att skippa skolan och gå med i en protestsekt. "Rör inte min unge!" hade varit den normala reaktionen. Malena Ernman uppmuntrade istället det hela med liv och lust. delvis säkert som ett utlopp för sitt ego. Det är häpnadsväckande.

En förnuftig rysk dam som jag diskuterade Greta-rörelsen med ansåg att Malena Ernman borde dömas och bestraffas för att ha svikit sitt barn och vägrat ta sina plikter som mor på allvar. Jag instämmer.
2021-07-01, 13:02
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Obsalut! - och de flesta normala föräldrar hade reagerat direkt om de upptäckt att deras barn, med multipla problem, en flerårig historia av anorexi och ångest m m, hade kontakt med en äldre herre som uppmanade barnet att skippa skolan och gå med i en protestsekt. "Rör inte min unge!" hade varit den normala reaktionen. Malena Ernman uppmuntrade istället det hela med liv och lust. delvis säkert som ett utlopp för sitt ego. Det är häpnadsväckande.

En förnuftig rysk dam som jag diskuterade Greta-rörelsen med ansåg att Malena Ernman borde dömas och bestraffas för att ha svikit sitt barn och vägrat ta sina plikter som mor på allvar. Jag instämmer.
Jag är ju övertygad om att hon inte bara uppmuntrade utan även orkestrerade.
2021-07-01, 13:26
Medlem
Citat:
Jag är ju övertygad om att hon inte bara uppmuntrade utan även orkestrerade.
Hela den här historien är ett exempel på vådan av att politiker, mediefolk, PR-personer och aktivister umgås alltför nära och gosigt, nätverkar bakom scenen och glider in och ut ur varandras roller (en sjuka som också exponerades t ex i phone-tapping skandalen kring Murdochs tidningar i England). Sektorn politiskt och offentligbetalt PR-arbete har exploderat i Sverige de senaste tjugo åren.
2021-07-01, 13:55
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:

Lotta från Hökarängen skulle då kanske börjat med att vinna en uppsatstävling i SvD. Nu för tiden med sociala medier behövs det inte mycket för att trenda. Vilket var startskottet till att Nathan Grossman var så tidigt på plats, då han ändo researchade till en film om unga aktivister, och fick om jag inte minns fel en notis i sitt flöde att Greta strejkade på Mynttorget. Nu gick Gretas populäritet i blixtens hastighet, och om det vore orkestrerat så borde väl då detta vara tidernas mest lyckade PR kampanj. Det faller på sin egen orimlighet.
Senast redigerad av Giant Squid 2021-07-01 kl. 13:58.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in