2021-09-06, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbara Ann
Så är det, ingen regelrätt cover. Dock har inte ABBA släppt hela låten tidigare. .. Nåja. Jag är inget fan av den låten, jag hoppas att det är en nyinspelning i alla fall.

Och så gjorde hon en cover på Like an angel passing through my room!

https://youtu.be/fWQTR51hqsk
Hon insåg väl till slut att det var löjligt dissa ABBA.

Just ja, det hade jag glömt..! Ja, hon tycker nog att ABBA är boring............
Citera
2021-09-06, 21:18
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Måste bara kommentera reporterns röst - fan vad han låter uppblåst, både i sättet han talar och orden han använder. Tycker jag känner igen rösten men vet någon vem det är?
Knut Ståhlberg hette han och var av gamla gardet. Brukade avsluta med "God Afton" när han var programankare för rapport.
Citera
2021-09-06, 21:19
Medlem
fulvodkas avatar
Tråkiga låtar. Klarade inte mer än 10-15 sekunder av varje.

Många f.d. stjärnor har nog svårt att acceptera att de i princip glömts bort.
Citera
2021-09-06, 21:24
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Madonna fick en gång frågan vad hon tyckte om ABBA. Hon sade bara: Boring. Så träffande.
Du fjäskar hårt i denna tråden...
https://www.flashback.org/find_posts_by_user.php?userid=773157&threadid=2823 37
Citera
2021-09-06, 21:29
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Michael B. Tretow lär väl knappast vara med i produktionen, han var viktig för soundet.

Han fick hjärnblödning för en tjugo år sedan enligt wikipedia och har lagt av.
Citera
2021-09-06, 21:30
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Tretow är för gammal, har tacklat av. Jag har lyssnat tre gånger på låtarna. Den som inte lyssnat på ABBA tidigare tycker agtt "I have faith for you" är en bra låt. Övriga som inte lyssnat på ABBA föredrar "Dont shut me down"-

Jag har också kollat på sociala medier. "Dont shut me down" är mycket populär i Ryssland, Polen, Filippinerna... ...England, Tyskland. Den går riktigt bra.

Den har slagit ned som en bomb.

"Dont shut me down" är en av ABBAS bästa enligt internationella utlåtanden. Den andra låten, "I still have faith in you" är mer som en reklam för kommande album. Jag är rädd för att albumet är lite sämre, det verkar som om dom har tagit gammalt material och gjort det bästa av det, som jag uppfattat det som läckt ut är det inget nytt. Vi får se, Björn och Benny är otroligt smarta när det gäller.

Citera
2021-09-06, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Jo, menar ju det. Men han gjorde enornt mycket för abbas succe.
Citera
2021-09-06, 21:54
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Vad man tycker om ABBA och deras musik är en helt subjektiv personlig åsikt.
Men vad är för fel att sjunga med svensk brytning? Är det bara skolboksbrittiska och Hollywood-amerikanska som är godkänt? Är det lika illa att sjunga med grov skotsk accent eller är det bara svenskhet i allmänhet du tycker illa om?
Håller med. De har väl alltid haft lite brytning. Tänk Baccara utan deras brytning..

Jag tycker låtarna låter väldigt mycket ABBA men att det skulle ha varit två bortglömda låtar om de släppts under deras storhetstid. Det är ju inte "dancing queen"-klass direkt.
Citera
2021-09-06, 21:54
Medlem
Barbara Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Just ja, det hade jag glömt..! Ja, hon tycker nog att ABBA är boring............

Du har säkert hört demomedleyt av "Like an angel..." men för er som inte har gjort det än vill jag verkligen rekommendera att ni avsätter 9 minuter och lyssnar igenom det. Fascinerande hur ABBA testade sig fram med olika stilar innan de bestämde sig för vad de tyckte lät bäst.

https://youtu.be/5Pceu098Qds
Citera
2021-09-06, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Vet du hur stor ABBA-arenan är? Både scenen och själva byggnaden? I jämförelse med Cirkus och dess scener?? För Cirkus sväljer väl inte så mycket publik? Jag är säkert helt ute och cyklar för det var ett bra tag sedan som jag var där. Skulle vara intressant veta för att få en uppfattning.
Ett Skansenbesök kan jag dock vara utan haha!
Håller mig gärna till temat men tackar ja till både middag, hotell och muséet . Paketet till The Party var smidigt: Allt på samma ställe och bara den lilla blåa spårvagnen från centralstationen.

Ingen aning om hur stor själva byggnaden eller scenen är.
Publikmässigt tar Voyage-arenan 3 000 besökare. Stora scenen på Cirkus med stående parkett tar 1 750 besökare, vilket bör vara den största teaterscenen i Stockholm. Lilla scenen på Cirkus tar 784 sittande besökare.
Enda scenen (i Stockholm) jag kan komma på så här på rak arm som tar ungefär lika många som Voyage-arenan är Annexet, men det är en helt annan typ av arena och skulle knappast vara aktuell.

Min gissning: hoppas man på att få se Voyage på svensk mark är det sannolikt Cirkus som man kan hoppas på alternativt en arenaturné.
Fast det lär väl dröja. Men kan man inte åka till London lär det inte dröja lång tid innan det går att se en Voyage-slime tutorial på YouTube. (Filmning/fotografering är tillåtet, givetvis enbart för personligt bruk, men...)
Citera
2021-09-06, 22:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SalthavsStjaert
Jaså? Dock frågade hon ABBA lov om att få sampla en av deras klassiska melodislingor i låten "Hung Up".

Är inte det dessutom typ Madonnas enda hit de senaste 20-30 åren eller så? Kollade på en lista med hennes tio hits som sålts bäst, och "Hung Up" var på plats 6. Av de andra var två från 90-talet och resten 80-talet. Säger ju en hel del om ABBAs kvalitet. Visst, "Hung Up" är en ingen ren cover och det är en skön låt, men aldrig att den slagit som den gjorde utan "Gimme"-samplingen.

Så hon har varit aktiv de senaste 20 åren, och det bästa hon åstakommit är att "sno" en grej från ABBA.

(Gillar dock tidiga Madonna med "Like A Prayer" och hela den skiten.)
Citera
2021-09-06, 22:24
Medlem
Jag tycker att Don´t Shut Me Down skulle ha platsat på vilket tidigare ABBA album som helst.
Har betydligt svårare för I Still Have Faith In You.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in