2021-09-06, 19:35
Medlem
Tretow är för gammal, har tacklat av. Jag har lyssnat tre gånger på låtarna. Den som inte lyssnat på ABBA tidigare tycker agtt "I have faith for you" är en bra låt. Övriga som inte lyssnat på ABBA föredrar "Dont shut me down"-

Jag har också kollat på sociala medier. "Dont shut me down" är mycket populär i Ryssland, Polen, Filippinerna... ...England, Tyskland. Den går riktigt bra.

Den har slagit ned som en bomb.

"Dont shut me down" är en av ABBAS bästa enligt internationella utlåtanden. Den andra låten, "I still have faith in you" är mer som en reklam för kommande album. Jag är rädd för att albumet är lite sämre, det verkar som om dom har tagit gammalt material och gjort det bästa av det, som jag uppfattat det som läckt ut är det inget nytt. Vi får se, Björn och Benny är otroligt smarta när det gäller.
Citera
2021-09-06, 19:48
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Madonna fick en gång frågan vad hon tyckte om ABBA. Hon sade bara: Boring. Så träffande.
Jaså? Dock frågade hon ABBA lov om att få sampla en av deras klassiska melodislingor i låten "Hung Up".
Citera
2021-09-06, 19:48
Medlem
PC-Dators avatar
Inte imponerad alls. Ganska menlösa låtar.
Citera
2021-09-06, 19:49
Medlem
Millediablos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Final.countdown
Stängde av efter 30 sekunder.
Kvinnor med basröst är inget för mig att lyssna på.
Helt rätt, sången är ingenting av forna dagars välljud. Det låter som en dålig musikal.
Citera
2021-09-06, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straiter
Helt ärligt: nej.
Det är ex. snart femton år sedan det gick att se Mamma Mia-musikalen på teaterscener i Sverige och sedan dess har jag sett den på tre olika teatrar i England. Det känns alltså inte konstigt att behöva åka till England för att se den här showen heller. (Dock "bara" drygt 10 år sedan den gick som arenaturné i Sverige.)
Fast med det sagt skulle jag så klart inte ha något emot om Cirkus lilla scen gjordes om för att under en längre tid köra den. Omöjligt är det väl inte?
Björn är trots allt en av delägarna. (Eller möjligen stora scenen under en säsong.)
Slå ihop det till ett perfa paket med besök på muséet, middag i Cirkusrestaurangen och övernattning på Pop House-hotellet. Sälj med biljett till Skansen och/eller Vasamuséet också = $$$
Bennys Rival är givetvis även det ett alternativ.

Vet du hur stor ABBA-arenan är? Både scenen och själva byggnaden? I jämförelse med Cirkus och dess scener?? För Cirkus sväljer väl inte så mycket publik? Jag är säkert helt ute och cyklar för det var ett bra tag sedan som jag var där. Skulle vara intressant veta för att få en uppfattning.
Ett Skansenbesök kan jag dock vara utan haha!
Håller mig gärna till temat men tackar ja till både middag, hotell och muséet . Paketet till The Party var smidigt: Allt på samma ställe och bara den lilla blåa spårvagnen från centralstationen.
Citera
2021-09-06, 19:53
Medlem
Ni förstår väl ändå att ABBA inte skall vara nyskapande? Tror ni verkligen att dom skulle göra någon billig rap-alter. Det finns en låt där det var lite tal före sången, och det är "Move On" som dom nog inte tog vara på eftersom dom hade flera låtar dom trodde mer på.

Jag tror man är ute efter att göra en sorts "avslutning" på ABBA-projektet. Avbrottet 1982 kom ju sedan den ganska bra låtern "the day before you came" inte var i det lite yngre folkets smak. Man tröttnade på projektet.

Det finns inte tid för nyskapande musik.

Men vad är sanning om dom 8 andra låtarna? Är det gammal material som blivit över eller är det nytt? Någon överraskning borde smyga sig in bland 8 låtar tycker jag.

Att många inte gillar ABBA, det är inte konstigt, så har det alltid varit. Enligt min mening ju längre man kommer ifrån Sverige, desto bättre gillas ABBA? Kan det vara så att ABBA inte passar in i liberalismens tidevart utan konstigt nog, går bättre i diktatoriska länder och fattiga länder. Hur kan det bli så??????
Citera
2021-09-06, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Madonna fick en gång frågan vad hon tyckte om ABBA. Hon sade bara: Boring. Så träffande.

Citat:
Ursprungligen postat av SalthavsStjaert
Jaså? Dock frågade hon ABBA lov om att få sampla en av deras klassiska melodislingor i låten "Hung Up".

Haha! Exakt...

"Madonna*has revealed that she wrote a letter to the members of*ABBA*begging to use their music on one of her tracks."
Citera
2021-09-06, 20:04
Medlem
Scapulas avatar
Get mig in i denna diskussion helt i blindo, men chansen är väl rätt stor att låtarna skrevs när ABBA var som hetast varav soundet självklart är detsamma. Artister brukar sitta på mängder av låtar som aldrig släpps alternativt plockas fram senare.

Benny kanske dementerar detta och hävdar att det är nyskrivet men så behöver det ju inte vara bara för att någon säger det.
Citera
2021-09-06, 20:16
Medlem
The Beach boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schtaan
Don't shut me down har en viss likhet med den gamla dängan: https://www.youtube.com/watch?v=aoqOuPBuTl0
Som i sin tur påminner om en del av ABBAs låtar från 70-talet.
Citera
2021-09-06, 20:34
Medlem
Barbara Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Just A Notion har ju ABBA redan spelat in så det blir ju ingen cover. Dessutom, ge ut en cover på eget material - heter det ens så?
https://www.youtube.com/watch?v=Qdyb82r91VI
Så är det, ingen regelrätt cover. Dock har inte ABBA släppt hela låten tidigare. .. Nåja. Jag är inget fan av den låten, jag hoppas att det är en nyinspelning i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Haha! Exakt...

"Madonna*has revealed that she wrote a letter to the members of*ABBA*begging to use their music on one of her tracks."

Och så gjorde hon en cover på Like an angel passing through my room!

https://youtu.be/fWQTR51hqsk
Hon insåg väl till slut att det var löjligt dissa ABBA.
Citera
2021-09-06, 20:35
Medlem
Jag gillade “I still have faith in you” men det Engelska uttalet är brutalt
Citera
2021-09-06, 20:38
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhamist
ABBA var skräp på sjuttiotalet och det har inte förändrats. Ruskigt dåligt engelskt uttal i sången också. Man hör att det är två svenska tanter som sjunger.

Nej, låt ABBA-eran glömmas bort med fyrtiotalisterna.

Vad man tycker om ABBA och deras musik är en helt subjektiv personlig åsikt.
Men vad är för fel att sjunga med svensk brytning? Är det bara skolboksbrittiska och Hollywood-amerikanska som är godkänt? Är det lika illa att sjunga med grov skotsk accent eller är det bara svenskhet i allmänhet du tycker illa om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in