Citat:
Ursprungligen postat av
sommarbukett
Nej det är inte alls fult. Men jag tycker, enligt min smak alltså, att det saknas saker på väggarna och är tråkigt. Men jag kan ju inte säga att det är något fel att vilja ha så hemma. Det är mer att hennes smak är smakfull på något sätt men väldigt opersonlig.
Och det är där jag tänker att hon, på grund av att hon hade den tonårstid hon hade blev rädd för att inte vara rätt om du förstår vad jag menar. Det skrivs ju ibland i tråden att hon härmar den ena och den andra, inget jag själv kollat upp men det kan ju vara så att hon inte vågar att leva ut sin inre Anna riktigt. Och så tänker jag att hon kanske äter i stället. Det är ju så det kan vara. Kan tycka synd om Anna för det. Att hon kämpar för någon slags godkännande. Och så kör hon lajvar där en del uttrycker sig så fint om henne i korta små meningar. Och andra som kanske inte alls menar illa blockas för att hon återupplever skräcken över att inte vara rätt. Hon verkar vilja vara RÄTT rätt mycket.
Inredningen är väldigt åttiotal(rökfärgat glas, mässing, fluff, speglar, prismor, rosa, ”guld” och ljuslyktor), årtiondet som var Annas storhetstid. Det är ju hennes smak men jag slås också av dessa tomma väggar, inga böcker eller direkt personliga saker, plus tex plastväxter…
Anna är extremt påverkad av sin uppväxt med en krävande mamma som enligt flera uppgifter också hade ett alkoholmissbruk. Fadern var helt frånvarande. Det var inte jättevanligt på den tiden, i min klass var det tex bara två ungar som hade separerade föräldrar. Utanförskapskänsla och känslor av utsatthet har säkert alltid varit en del av hennes liv, därav hennes idealiserande av föräldrarna i efterhand. Föräldrar som verkligen brast på väldigt många sätt. Och hennes önskan att vara ”spanjorska”, också ett sätt att hantera hur utanför hon känt sig. Passar hon inte in här, känns det tryggare att tro att i Spanien skulle alla förstå henne och inkludera henne.
Anna fick i livsuppgift att förverkliga moderns drömmar om berömmelse och därför är Anna ständigt på sin vakt mot kritik, att falla i glömska, är oerhört rädd för att ”vara fel” och stämplas som underklass igen. Hon vill vara som Pernilla och Carola som bägge har en annan bakgrund.
Hennes utagerande och provocerande tror jag är skenmanövrar för att upprätthålla sin självbild av att hon minsann inte bryr sig om vad andra tycker och samtidigt känna sig aktuell, ungdomlig och relevant som kändis. Anna är djupt osäker, inte särskilt konstigt-dessutom kan vi lägga på att hon garanterat har några olika diagnoser och ett smatterband av olika personliga kriser/katastrofer i bagaget som var för sig hade varit nog för de flesta att vilja hålla låg profil.
Matmissbruket är för Anna vad alkohol var för mamman. Både hennes moster och morbror hade grava missbruksproblem-det är den belastningen som får henne att ibland förneka att hon dricker alkohol alls.
Sen har jag reflekterat över förr om hon möjligen har sexuella övergrepp i barndomen (nån pojkvän till mamman kanske) med sig.
En del som har det och aldrig fått hjälp att bearbeta det får liknande gränslösa beteenden som hon har-fixeringen vid att prata om sitt sexliv och kropp tillexempel.
Tycker det är väldigt intressant av olika skäl att studera henne. Tyvärr