2021-09-06, 14:59
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Trodde inte att jag skulle bli glatt överraskad..

... och det blev jag inte heller. Det lät som ABBA, men trött ABBA. Rösterna är gamla, låtarna saknar energi. Som om de verkligen ville säga till fansen:

"Ni har fortsatt att tjata och tjata, men vi är faktiskt alldeles för gamla för sånt här. Och här är beviset."

Visst, det var bra låtar. Men kom igen, måste ni sjunga och låta som gamlingar... bara för att ni faktiskt är det?

De har väl alltid sjungit om den tid de lever i? Nu är de gamla och vill väl inte fejka den biten?
Citera
2021-09-06, 15:02
Avslutad
Hörde låtarna första gången morgonen efter att dom släpptes. Då tyckte jag att dom var lite sådär. Nu lyssnar jag nåra dar senare igen och särskilt "Still have faith in you" har vuxit. Så den har helt klart något.

Och det här med deras svenskengelska uttal i texterna- ja det har dom ju alltid haft och med tanke på att dessa två låtar har fullständigt exploderat världen över så är det nog bara svenskar som stör sig på det. Resten av världen verkar bry sig desto mindre.

Jag kommer defintivt lyssna på plattan sen när den kommer ut. Jag tror på detta. Schysst ABBApop helt enkelt.
Citera
2021-09-06, 15:05
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
De har väl alltid sjungit om den tid de lever i? Nu är de gamla och vill väl inte fejka den biten?

Det är väl ett sätt att se det på. I guess... :/
Citera
2021-09-06, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straiter
Det kan givetvis också inverka, men det är standard att biljetter till shower i London bara släpps under några månader i taget (även om de är helt nya och det förväntas bli en stor publiksuccé).
Jag gissar att de redan nu är i princip helt säkra på att tekniken ska fungera, vilket givetvis inte betyder att det kommer att gå helt utan problem.

Jag ser hur som helst riktigt mycket fram emot att se showen nästa år och köpte biljetter när det vanliga förköpet började tidigare idag.

Det återstår dock att se om det faktiskt är bra på riktigt eller om ABBAtarerna bara känns som en halvdan gimmick och jag hellre skulle ha varit på Mamma Mia-musikalen eller Mamma Mia - the Party.
Undrar även vilka andra artister/band som skulle vilja kopiera konceptet och där det faktiskt finns tillräckligt stort publikintresse för att göra det.

Jaha, du lyckades få det att funka med förköp! Läst att många inte fått det. Om man ska tro kommentarerna på Instagram, såklart. Har du lagt på minnet vad biljetterna kostade? Ryktades om ca £70 men vet inte om det gällde sott- eller ståplats?
Bara jag får tag i en biljett och om covid inte sätter sina jävla käppar i hjulet gällande både inresa och att det inte skjuts upp/ställs in, så ska jag absolut se showen!
För mig är det otänkbart att INTE se den då jag tycker väldigt mycket om ABBA och har gjort sedan jag var liten.
Citera
2021-09-06, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Typ så uppfattade jag Benny, avatar-showen med massiv ljus och ljud uppsättning och en 300 stor orkester skulle bli för dyrt att köra på turné, så en fast uppsättning i London vore ett alternativ. Mamma Mia har spelats i London sen 1999 och på Broadway sen 2001. Dessa ställen är globala hubbar med stor genomströmming av folk från hela världen.
Om någon vill sätta upp showen någon annan stans än i London är det nog förhandlingsbart och de själva står den ekonomiska risken.

På Broadway har den dock inte gått sedan 2015.

Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Jaha, du lyckades få det att funka med förköp! Läst att många inte fått det. Om man ska tro kommentarerna på Instagram, såklart. Har du lagt på minnet vad biljetterna kostade? Ryktades om ca £70 men vet inte om det gällde sott- eller ståplats?
Bara jag får tag i en biljett och om covid inte sätter sina jävla käppar i hjulet gällande både inresa och att det inte skjuts upp/ställs in, så ska jag absolut se showen!
För mig är det otänkbart att INTE se den då jag tycker väldigt mycket om ABBA och har gjort sedan jag var liten.

Hade faktiskt inga problem alls att få köpet att fungera och jag var långt fram i kön redan från början. Gissar att trycket var högre igår samt att de var bättre förberedda för hårt tryck och att det därmed flöt på än smidigare. Läste också en del om strul, men det jag har läst om gällde igår. Har dock inte sökt något på det idag.
Däremot var jag lite irriterad över att jag hade sett ut platser jag kunde tänka mig (av det som fanns ledigt sedan albumförköpet) och så fick man inte välja platser över huvud taget.

2 Seated Priority Presale Ticket
£109.00 x2 £218.00
£8.00 (Service Charge Seated Priority Presale Ticket) x2 £16.00
Handling Fee (£2.50) £2.50
Total £236.50

Inte den högsta priskategorin, men en av de högre. Som synes är det sittplatser.
Det är även lördag kväll. Tror att priserna var högre då. Fick för mig att de där var ganska klart billigare på den efterföljande måndagen, som jag hade som reservdatum.
Citera
2021-09-06, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Det var lite av hans varumärke med fransk förfining och som jag minns använde han den med stil och självironi. Tycker mig komma ihåg hur han 1982 talade om Rolling Stones Sverigebesök i ett tonfall som också innebar ett visst förfrämligande inför målgruppen, men roligt.

Kan väl passa på att påminna om en annan ABBA-presentation i svensk TV som också har en lite annorlunda infallsvinkel än man skulle få höra idag: Carl-Uno Sjöblom introducerar fyra glada ungdomar som hade tänkt sjunga en låt på engelska.
https://www.youtube.com/watch?v=CkcS3K1AfIk

Ett härligt sätt att presentera en ny grupp på. Önskar det språket fanns i det officiella idag. Det är ett stort förfall av språket över stora samhällsskikt. Jag brukar säga till mina barn att språket är redan idag en klassmarkör och mer så kommer det bli i framtiden. En 80-årig smed i dag har ett bättre språk en vissa nyutbildade civilingenjörer.

People Need Love är en helt underbar låt. I dagens vansinne med 78 kön och ingen som får säga att en man är en man och en kvinna en kvinna så är den befriande att lyssna på.
Citera
2021-09-06, 15:52
Medlem
två medelmåtta låtar som släpptes i fel tid
Citera
2021-09-06, 16:07
Medlem
Brullas avatar
Till största del har jag inget emot deras svenska brytning men visst borde någon under processens gång ha förklarat för dem att man inte kan uttala "cheer" som "chair" i I Still Have Faith in You. Det låter så jäkla märkligt, särskilt som det är ett ord som verkligen betonas.
Citera
2021-09-06, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straiter
På Broadway har den dock inte gått sedan 2015.

Hade faktiskt inga problem alls att få köpet att fungera och jag var långt fram i kön redan från början. Gissar att trycket var högre igår samt att de var bättre förberedda för hårt tryck och att det därmed flöt på än smidigare. Läste också en del om strul, men det jag har läst om gällde igår. Har dock inte sökt något på det idag.
Däremot var jag lite irriterad över att jag hade sett ut platser jag kunde tänka mig (av det som fanns ledigt sedan albumförköpet) och så fick man inte välja platser över huvud taget.

2 Seated Priority Presale Ticket
£109.00 x2 £218.00
£8.00 (Service Charge Seated Priority Presale Ticket) x2 £16.00
Handling Fee (£2.50) £2.50
Total £236.50

Inte den högsta priskategorin, men en av de högre. Som synes är det sittplatser.
Det är även lördag kväll. Tror att priserna var högre då. Fick för mig att de där var ganska klart billigare på den efterföljande måndagen, som jag hade som reservdatum.

Bara att räkna med att det blir en dyr upplevelse med flyg, hotell, transport osv.

Jag begriper såklart att det lämpar sig bäst att ha showen och byggnaden i London. Det behöver ingen förklara för mig. Alls. Men känns det ändå inte liiiiiite surt att något så svenskt inte går av stapeln i just Sverige? Om man får vara minsta lilla "bitter" sett till att det blir svåråtkomligt för många svenskar som vill men inte har möjlighet att resa dit av olika anledningar?Kostnaden är bara en av dom men ändå direkt avgörande för många?
(Bortse från att de var större utomlands och att så många svenskar än idag, vilket förvånar mig, fortfarande är så avigt inställda till gruppen och musiken.)
Citera
2021-09-06, 16:17
Medlem
The Beach boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Björn och Benny har ju pysslat med en massa annat efter Abba och inte stannat av i sin utveckling. Så anledningen till att de nya låtarna låter som gamla ABBA, är nog helt medvetet gjort. Saknar man drivet att få till ett modernt sound, så kan man alltid anlita en hitproducent a la Max Martin som får skruva lite på låtarna. Många artister tar in externa producenter eller samarbetar med andra artister, för att få till det där lilla extra i låten, när den egna kreativiteten inte fungerar.
Det är därför jag är besviken. One night in bangcock var en av de första musikalerna om man inte räknar trouble från the music man som använde hip hop, men när nu ABBA släpper nytt så safear man genom att försöka få det att låta som gamla ABBA fast utan Michael B Tretow.
Citera
2021-09-06, 16:52
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Jag anser att du bör kontakta registratorn. För jag hävdar samma åsikt.

Det var tråkigt. Det är ju verkligen inget jag vill göra, men någon måste ju kämpa för sanning och hederlighet. Lögner och falska uppgifter måste bekämpas. Var kommer det annars att sluta?
Tyvärr, då, måste jag säga, kommer jag att kontakta registratorn så att denne får ta itu med problemet.
Självklart kommer det att bli digra påföljder för alla inblandade, alltså er, inte mig, men det är inget jag kan ta ansvar för. Regler är regler och det är inte jag som har skrivit dem.
Hata mig gärna men jag gör bara vad som är rätt.

När det gäller låtarna.....min åsikt, huru än obetydlig, är att balladen är åt helvete för lång. Någonstans runt 3.30 hade det varit läge att bryta.
Den poppigare låten är inget att skriva hem om direkt. Det vanliga schlagerlallandet utan större personlighet eller finess. Hade det inte varit ABBA så hade ingen brytt sig om låtarna.
Senast redigerad av proconsul 2021-09-06 kl. 17:02.
Citera
2021-09-06, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Bara att räkna med att det blir en dyr upplevelse med flyg, hotell, transport osv.

Jag begriper såklart att det lämpar sig bäst att ha showen och byggnaden i London. Det behöver ingen förklara för mig. Alls. Men känns det ändå inte liiiiiite surt att något så svenskt inte går av stapeln i just Sverige? Om man får vara minsta lilla "bitter" sett till att det blir svåråtkomligt för många svenskar som vill men inte har möjlighet att resa dit av olika anledningar?Kostnaden är bara en av dom men ändå direkt avgörande för många?
(Bortse från att de var större utomlands och att så många svenskar än idag, vilket förvånar mig, fortfarande är så avigt inställda till gruppen och musiken.)

Helt ärligt: nej.
Det är ex. snart femton år sedan det gick att se Mamma Mia-musikalen på teaterscener i Sverige och sedan dess har jag sett den på tre olika teatrar i England. Det känns alltså inte konstigt att behöva åka till England för att se den här showen heller. (Dock "bara" drygt 10 år sedan den gick som arenaturné i Sverige.)
Fast med det sagt skulle jag så klart inte ha något emot om Cirkus lilla scen gjordes om för att under en längre tid köra den. Omöjligt är det väl inte?
Björn är trots allt en av delägarna. (Eller möjligen stora scenen under en säsong.)
Slå ihop det till ett perfa paket med besök på muséet, middag i Cirkusrestaurangen och övernattning på Pop House-hotellet. Sälj med biljett till Skansen och/eller Vasamuséet också = $$$
Bennys Rival är givetvis även det ett alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in