Citat:
Ursprungligen postat av
ThordOlavsson
Om vi antar att skorna är villospår så kan Skaraborg2 ha rätt. Ett annat alternativ är att förövarna är rädda att de blivit iakttagna med Helena. De kan då placera ut saker långt från Ekuddenvägen och hävda att de släppt av henne där och vinkat hej då.
Jag har själv varit inne på att det skulle röra sig om villospår.
Jag tycker dock att man skall beakta hur sakerna återfanns. Skorna bedöms vara kastade åt sidan men trots att skorna var kastade åt sidan så hittades en av skorna först. Jag vet inte när ringarna hittades, dvs vilken dag, men jag skulle tro att det faktum att ringarna inte hittades samtidigt som första skon visar att materialet faktiskt inte legat öppet någonstans. Om saker är utplacerade som villospår, borde de då inte ligga mer öppet?
En helt motsatt teori är att förövaren/na helt enkelt vill försvåra upptäckten av brottet. Om de är rädda att de iakttagits med Helena kan det vara en fördel att det blir svårare för polisen att fastställa när brottet inträffat.
Ringar och cerat har påträffats inom samma begränsade område vid lekplatsen. Jag tror Leif GW har rätt i att de fallit ur ryggsäcken. Jag tror dock att Leif GW har fel om varför Helena inte bar ringarna. Han utgår från sitt eget blodtryck om menar att Helenas fingrar svullnat. Jag tror snarare tvärtom. Vissa äldre foton på Helena visar att hon är rätt så plösig men på de sista fotona är hon tämligen slank. Ringarna kan helt enkelt ha blivit aningen för stora. Jag har själv samma problem med en ring, jag bär den av uppenbara skäl men är rädd att den skall trilla av och tar därför gärna av mig den när jag inte känner att jag behöver ha den på. Samtidigt känner jag mig inte så trygg i min nya vikt att jag vill låta förminska ringen, vilket ju har en viss förstörande effekt.
Här behövs lite korrigering:
"Skorna bedöms vara kastade åt sidan men trots att skorna var kastade åt sidan så hittades en av skorna först."
Men det kan ha varit så enkelt att den ena skon råkade landa i "öppen" terräng där utmed skogsstigen? Det har ju framgått i media att polisen har sagt att den andra skon låg mer dold.
"Jag vet inte när ringarna hittades, dvs vilken dag, men jag skulle tro att det faktum att ringarna inte hittades samtidigt som första skon visar att materialet faktiskt inte legat öppet någonstans."
Ringarna ska ju ha legat i sanden, nära de bilspår som hittades. Inte är det lätt att direkt se några små ringar som ligger i sanden, väl.
"Om saker är utplacerade som villospår, borde de då inte ligga mer öppet?"
Här blir det rätt. Absolut, meningen med villospår är ju självklart att de ska hittas (snabbt), inte tvärtom. Men varför skulle någon ta den enorma risken att återvända för att placera ut föremål i efterhand? Det finns bara inte på kartan! Det som hände, hände där och då!