2021-09-06, 18:58
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Så kan det också ha förhållit sig men jag tror att han/de kan ha agerat med eftertanke.

Jag tror en eller två förövare helt enkelt vill försvåra både upptäckten och utredningen av sitt mycket grova brott.

Japp, en sak som till och med de minst begåvade brottslingar ofta lyckas tänka på...
Citera
2021-09-06, 19:00
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Om vi antar att skorna är villospår så kan Skaraborg2 ha rätt. Ett annat alternativ är att förövarna är rädda att de blivit iakttagna med Helena. De kan då placera ut saker långt från Ekuddenvägen och hävda att de släppt av henne där och vinkat hej då.

Jag har själv varit inne på att det skulle röra sig om villospår.

Jag tycker dock att man skall beakta hur sakerna återfanns. Skorna bedöms vara kastade åt sidan men trots att skorna var kastade åt sidan så hittades en av skorna först. Jag vet inte när ringarna hittades, dvs vilken dag, men jag skulle tro att det faktum att ringarna inte hittades samtidigt som första skon visar att materialet faktiskt inte legat öppet någonstans. Om saker är utplacerade som villospår, borde de då inte ligga mer öppet?

En helt motsatt teori är att förövaren/na helt enkelt vill försvåra upptäckten av brottet. Om de är rädda att de iakttagits med Helena kan det vara en fördel att det blir svårare för polisen att fastställa när brottet inträffat.

Ringar och cerat har påträffats inom samma begränsade område vid lekplatsen. Jag tror Leif GW har rätt i att de fallit ur ryggsäcken. Jag tror dock att Leif GW har fel om varför Helena inte bar ringarna. Han utgår från sitt eget blodtryck om menar att Helenas fingrar svullnat. Jag tror snarare tvärtom. Vissa äldre foton på Helena visar att hon är rätt så plösig men på de sista fotona är hon tämligen slank. Ringarna kan helt enkelt ha blivit aningen för stora. Jag har själv samma problem med en ring, jag bär den av uppenbara skäl men är rädd att den skall trilla av och tar därför gärna av mig den när jag inte känner att jag behöver ha den på. Samtidigt känner jag mig inte så trygg i min nya vikt att jag vill låta förminska ringen, vilket ju har en viss förstörande effekt.

Här behövs lite korrigering:

"Skorna bedöms vara kastade åt sidan men trots att skorna var kastade åt sidan så hittades en av skorna först."
Men det kan ha varit så enkelt att den ena skon råkade landa i "öppen" terräng där utmed skogsstigen? Det har ju framgått i media att polisen har sagt att den andra skon låg mer dold.

"Jag vet inte när ringarna hittades, dvs vilken dag, men jag skulle tro att det faktum att ringarna inte hittades samtidigt som första skon visar att materialet faktiskt inte legat öppet någonstans."
Ringarna ska ju ha legat i sanden, nära de bilspår som hittades. Inte är det lätt att direkt se några små ringar som ligger i sanden, väl.

"Om saker är utplacerade som villospår, borde de då inte ligga mer öppet?"
Här blir det rätt. Absolut, meningen med villospår är ju självklart att de ska hittas (snabbt), inte tvärtom. Men varför skulle någon ta den enorma risken att återvända för att placera ut föremål i efterhand? Det finns bara inte på kartan! Det som hände, hände där och då!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakaror99
Visst men det tillkommer väl nya läsare o skribenter och det är kanske självklart att också dom/vi delvis ältar samma funderingar som veteranerna redan gjort, svårt att undvika eftersom i stort sett ingen orkar läsa tråden från början, I vissa fall inte alls vad det verkar.

Man har väl i alla fall kanske CL i bakhuvudet när man resonerar men man är väl inte helt låst vid honom.
Men som kalla fall informerat om vid varje tillfälle ut i medier så utgår dom utifrån att CL förmodligen skulle ha agerat själv , om så är fallet så faller ju Hannas vittnesmål totalt , jag tror inte ens dom har med hennes vittnesmål i bilden just och definitivt inte Brovittnet . Dom har ju en annan insyn i detta medans tråden famlar i mörker , försök att hitta och se vad det är Kalla fall ser som intressant ist . Börja nysta från rätt håll inte bakifrån.
Citera
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Visst men det tillkommer väl nya läsare o skribenter och det är kanske självklart att också dom/vi delvis ältar samma funderingar som veteranerna redan gjort, svårt att undvika eftersom i stort sett ingen orkar läsa tråden från början, I vissa fall inte alls vad det verkar.

Man har väl i alla fall kanske CL i bakhuvudet när man resonerar men man är väl inte helt låst vid honom.

Veteranerna ältar samma funderingar år ut och år in likt idisslande kossor.
Citera
2021-09-06, 19:02
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ja det är ju två olika grundförutsättningar.

Tog de med kroppen, o då var väl det det dom i första hand ansåg nödvändigt, kanske med tanke på eventuella spår på kroppen. Resten var inte lika viktigt, en hafsigt stressad städning.

Skedde brottet på annan plats, ja då är ju samtliga föremål förmodligen utplacerade.

Jo, man kan iaf hoppas på att de inte hade annan avsikt med kroppen.

Annars håller jag med att, förutom att kroppen togs med, präglades det hela nog av panik där man inte tänkte längre än näsan räckte.
Citera
2021-09-06, 19:02
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Först är det ingen som reagerar på det du skriver och sedan reageras det på fel sätt. Ett råd i all välmening är att inte se alla andra skribenter som fiender, även om de ibland har en annan åsikt och ibland inte kommenterar det du skriver. Det kan finnas olika anledningar till det.

Problemet är att många inte läser alls, bara skummar utan att ta hänsyn till detaljer eller läser, men inte förstår - eller väljer att inte förstå!

Sedan uppstår nästa problem, som du nu visar prov på: Du blandar citat från olika diskussioner - och med olika användare!
Senast redigerad av Ugglan. 2021-09-06 kl. 19:06.
Citera
2021-09-06, 19:03
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Här behövs lite korrigering:

"Skorna bedöms vara kastade åt sidan men trots att skorna var kastade åt sidan så hittades en av skorna först."
Men det kan ha varit så enkelt att den ena skon råkade landa i "öppen" terräng där utmed skogsstigen? Det har ju framgått i media att polisen har sagt att den andra skon låg mer dold.

"Jag vet inte när ringarna hittades, dvs vilken dag, men jag skulle tro att det faktum att ringarna inte hittades samtidigt som första skon visar att materialet faktiskt inte legat öppet någonstans."
Ringarna ska ju ha legat i sanden, nära de bilspår som hittades. Inte är det lätt att direkt se några små ringar som ligger i sanden, väl.

"Om saker är utplacerade som villospår, borde de då inte ligga mer öppet?"
Här blir det rätt. Absolut, meningen med villospår är ju självklart att de ska hittas (snabbt), inte tvärtom. Men varför skulle någon ta den enorma risken att återvända för att placera ut föremål i efterhand? Det finns bara inte på kartan! Det som hände, hände där och då!

OK Tack för korrigering. Jag hade inte info om den ena skon men visste att den andra låg mer dold.
Citera
2021-09-06, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Jo, man kan iaf hoppas på att de inte hade annan avsikt med kroppen.

Annars håller jag med att, förutom att kroppen togs med, präglades det hela nog av panik där man inte tänkte längre än näsan räckte.

Ja i ett sånt läge där man precis dödat en människa på mer eller mindre allmän plats så är det nog i stort sett full panik som präglar gärningsmannen eller män och deras handlande o tänkande.
Citera
2021-09-06, 19:10
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag citerar mig själv eftersom ingen verkar ha reagerat på detta inlägg. Är det någon som kan/vill ha en åsikt om det här?

Ja min åsikt är att det är fullständigt osannolikt.
Citera
2021-09-06, 19:11
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
OK Tack för korrigering. Jag hade inte info om den ena skon men visste att den andra låg mer dold.

Precis, den första skon hittade ju av den förste polismannen på plats (med sin hund) ganska snabbt och enkelt. Den kom han ju med till familjen Andersson ganska tidigt på söndagskvällen.
Citera
2021-09-06, 19:12
Medlem
Citat:

Ok men ni verkar ju vara låsta i exakt samma diskussioner som varit sen tråden startades ? Trots att Kalla Fall utredarna verkar vara inne på nåt annat.
Citera
2021-09-06, 19:13
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ja min åsikt är att det är fullständigt osannolikt.

Tack, det måste vara det vettigaste och tillika "rakaste" som du någonsin har skrivit i tråden! Men det klart, tanken innehöll ju den förbjudna "mannen med pilotglasögon" ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in