2021-09-05, 23:14
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Får hålla med dig om det. Har hört flertalet namn genom åren, många av dem nämnda här, men de mest frekvent förekommande för mig har varit "dansken", R*önnlund och Bj*örn Be*rggren. Många verkar bildat sig en uppfattning redan 92 och sedan inte brytt sig tillräckligt om fallet för att komma på tanken att revidera uppfattning.

Det är inte bra att folk står kvar i sin uppfattning daterad 1992. Milde tid.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-09-05 kl. 23:23.
Citera
2021-09-05, 23:22
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det var någon som trodde sig vara smart när den frågade i tråden varför det har skrivits och spekulerats så mycket om "mannen med pilotglasögon" (sannolikt då KM), men så lite om CL. Det enkla svaret är ju att vi har så mycket mer fakta att gå på om "mannen med pilotglasögon"! Vi fick ju veta massor om honom i radiodokumentären från 2017, som att:

* Han var med på Pernillas inflyttningsfest.
* Han var med i taxin in till Stadt i Mariestad tillsammans med Helena och Ulrika.
* Han sågs uppvakta Helena intensivt under kvällen på Stadt - trots att han hade hävdat att han
knappt hade sett henne.
* Han hjälpte Helena att ringa hem till Ulrika vid 01:30.
* Han sågs nära Helena när Helena skulle lämna Stadt.
* Han har ändrat sin historia i polisförhören flera gånger och allteftersom - särskilt när polisen har
konfronterat honom med ny, besvärande information.
* Han mindes vad han gjorde strax innan Stadt stängde och att han ringde sin nattarbetande sambo
lite senare under natten för att "få höra vad han hade därhemma".
* Trots ett fungerande minne strax innan Stadt stängde och att han ringde sin nattarbetande sambo
lite senare under natten, hasplade han ur sig en passande minneslucka just från 02:00!
* Han har sagt konstiga saker som att "om jag hade gjort Helena illa hade jag kommit ihåg det." Visst,
men hade han kommit ihåg det, så hade han ju inte sagt det till polisen!
* Och så kronan på verket: "Mannen med pilotglasögon" blev sedd i centrala Mariestad runt 03:30 på
väg hem - vid en tid mycket senare tidpunkt än han själv hade uppgett i polisförhören!
* Och sedan tidigare finns "Brovittnet", som mycket väl kan ha sett just "mannen med pilotglasögon"
gå över Marieholmsbron med den som också mycket väl kan ha varit Helena. Vittnet kunde - som
sas tydligt i radiodokumentären - beskriva kvinnans byxor i detalj (alltså inte bara att det
skulle ha varit "flerfärgade bomullsbyxor)!

Så, vi vet helt enkelt så mycket mer om "mannen med pilotglasögon" (sannolikt då KM) än vad vi vet om CL, och därför är det mycket lättare att diskutera "mannen med pilotglasögon". Om CL vet vi ju nästan ingenting, så hur gärna vi än skulle vilja diskutera CL, så kommer vi ju ingen vart, eftersom informationen om honom är så skral. Så, varför har vi diskuterat så mycket mer om "mannen med pilotglasögon"? Svaret är ju självklart - eller borde åtminstone vara det ... Men tydligen inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Krukfot
[/b]

Nu ljuger du!
Att allt detta är "rena fakta från polisen själv" är inte sant.
Är flera av dina punkter som är rena trådsanningar.

Den viktigaste är, som jag har påtalat flertalet gånger, att mannen på bron inte är identifierad.
Det kan alltså vara någon helt annan än mannen som var på förfesten, åkte med i taxin och var med in på stadt.

Att han ska ha hjälpt Helena att ringa hem till Ulrika vid 01:30 är inte bekräftat, han har hjälpt Helena att ringa ett samtal. Kan likaväl vara det hon ringer till Pernilla för att höra om hennes plånbok är kvar i Töreboda.

Samtalet han ringer till sin nattarbetande sambo sker från en av telefonkioskerna på torget strax efter han kommit ut från stadt.

Det är sant att han sagt "om jag hade gjort Helena illa hade jag kommit ihåg det."
Men det är ett svar på frågan "Kan han då ha varit inblandad i försvinnandet även om han inte minns det?"
Är lite ryckt ur sitt sammanhang när man bara lägger fram "om jag hade gjort Helena illa hade jag kommit ihåg det."
Blir en helt annan innebörd om det framställs med den föregående frågan, eller hur?

Din "krona på verket" kan också vara lite missvisande, "centrala Mariestad" har enligt uppgifter i tråden visat sig vara ända uppe vid Snickargatan, är knappast "centrala Mariestad", eller vad säger Mariestadsborna i tråden?

Att han ändrat sin historia i polisförhören tycker jag inte är så konstigt när det är 6 år mellan första och andra förhöret och 3 år mellan andra och tredje förhöret.
Då det har pratats en del om händelsen i vänkretsen och han har blivit påverkad av vad andra har sett och hört, vilka minnen och upplevelser andra har haft från kvällen.
Att han ska ha ändrat sin historia "särskilt när polisen har konfronterat honom med ny, besvärande information." är inget som kommer från officiellt håll, vad jag vet.

Jag lyssnade nyligen på delar av radiodokumentären, och insåg att alla plötsligt har glömt bort att "brovittnet" ser att Helena och mannen på bron svänger ner höger direkt efter bron in på stigen mellan Tidan och fängelset.
Kanske inte ska glömmas bort, när ni nagelfar övriga vittnen

Om det känns bättre: Ta bort KM och läs enbart "mannen med pilotglasögon".

Och om inte Snickargatan skulle inbegripas i Mariestads centrala delar, vilka delar räknar du då som perifera? Vi vet inte ens om Snickargatan är korrekt, eller hur? Du som är så rädd för trådsanningar, borde väl vara på din vakt? "Mannen med pilotglasögon" sågs kanske i höjd med Grottans restaurang? Men det klart, inte heller det är väl centralt enligt dig?!
Senast redigerad av Ugglan. 2021-09-05 kl. 23:29.
Citera
2021-09-05, 23:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Tänkte på en sak ? Tråden har varit aktiv i många år och gissar att boende i Mariestad och utflyttade Mariestads bor har skrivit . Det har droppats namn och vissa namn mer än andra . Denna C var vad man har förstått en speciell människa redan när han gick på skolan ( har för mig någon nämnde det ?) han är Mariestads bo , haft eget företag och av just den anledning borde tex kunder eller de som haft m honom att göra känna till honom något så när ? Om nu denna man åkte runt på kvällar med sin bil och gissar då främst helger då det var mycket folk i omlopp ( smart att erbjuda svart taxi tex till någon ensam kvinna ) så tycker man att detta namn borde ha nämnts eller någon i alla fall hade någon åsikt om denna krumelur 🤔 under dessa år tråden varit aktiv har inte detta namn dykt upp någon gång? Ni som följt denna tråd genom åren har aldrig hans namn nämnts ?
Där jag bor hade vi en väldigt konstig men trevlig ( tyckte man då ) taxi chaffis som t.o.m. slog av taxametern om man var ensam tjej att åka m honom … han va schysst sa han 😕 glad trevlig men ” speciell ” sedan kom bomben att denna person hade våldtagit två flickor som tillhör LSS . Han var pratsam , lite flirtig men hans utseende var inte tills hans fördel om man säger så 😕 men innan detta hände så sa pratades det om honom pga hans intresse för tjejer och särskilt efter krogen stängde om man skulle hemåt . Vet någon om C namn nämnts här eller var han så diskret och mystisk så han var ingen som folk brydde sig om ?

Varför skulle någon vilja hjälpa polisen att få CL fälld, när polisen har berättat så lite om vad de har för bevis mot honom?
De får berätta mer först vad de har som binder honom till just Helenas försvinnande, alltså något graverande bevis, tex att de har hittat Helenas kläder hos honom.
Utifrån det som polisen har berättat hittills, så verkar det vara hans udda beteende och psykiska störning, och att han var ute och körde bil i Mariestad när Helena försvann, som de vill ha honom fälld för. Och det är kanske inte alla som håller med om att det räcker, och kanske stämmer de också själva in på de kriterierna.
Senast redigerad av eoku 2021-09-05 kl. 23:27.
Citera
2021-09-05, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Varför skulle någon vilja hjälpa polisen att få CL fälld, när polisen har berättat så lite om vad de har för bevis mot honom?
De får berätta mer först vad de har som binder honom till just Helenas försvinnande, alltså något graverande bevis, tex att de har hittat Helenas kläder hos honom.
Utifrån det som polisen har berättat hittills, så verkar det vara hans udda beteende och psykiska störning, och att han var ute och körde bil i Mariestad när Helena försvann, som de vill ha honom fälld för. Och det är kanske inte alla som håller med om att det räcker, och kanske stämmer de också själva in på de kriterierna.

Men… det är väl vittnens berättelser, upplevelser och iakttaganden som leder polisen rätt och som vet var de ska ev leta efter t ex H eller hennes ägodelar och som därmed kan få honom fälld.

Det finns väl ingen som kanske sitter med avgörande info och som tänker, berättar inte de, berättar inte jag..🙄
Citera
2021-09-05, 23:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Charlisangel
Men… det är väl vittnens berättelser, upplevelser och iakttaganden som leder polisen rätt och som vet var de ska ev leta efter t ex H eller hennes ägodelar och som därmed kan få honom fälld.

Det finns väl ingen som kanske sitter med avgörande info och som tänker, berättar inte de, berättar inte jag..🙄

Om någon berättar sånt för polisen som bara är indicier, då finns risken att de bidrar till att få CL fälld enbart på indicier, alltså utan några bevis som direkt binder honom till Helenas försvinnande. Och det finns flera exempel där människor har låtit bli att göra det, för de vill inte skapa problem för andra människor i onödan. Och om polisen har bindande eller mer graverande bevis mot honom än vad de hittills har berättat, varför kan de inte berätta det då?

Polisen har vad jag vet dessutom inte sagt att de är övertygade om att CL är Helenas gärningsman, bara att de är övertygade om att han är "rätt person som misstänkt", vilket kan tolkas som att de är övertygade om att det är rätt att misstänka honom, anhålla honom och häkta honom för att utreda honom vidare.

Lägg därtill att en tidigare misstänkt i fallet är död, genom självmord, och kanske bla för att han var misstänkt i det här fallet:

Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Har lyssnat på Mardrömmen i Mariestad. Det som var nytt för mig efter några kapitel:

- Vittnet som pekade ut dansken fick fängelse.

- PR begick självmord enligt UA.

- För att kunna lämna över fallet till Kalla fall är det tvunget att fallet är nedlagt. Det går inte att lägga ned ett fall med en pågående misstänkt (?), att avskriva MMPG var alltså tvunget.

- MMPG har minnesbilder från natten. Han var inte på bron.

Och självmord kanske man inte vill bidra till, speciellt inte eftersom CL är svårt psykiskt sjuk redan.
Senast redigerad av eoku 2021-09-06 kl. 00:08.
Citera
2021-09-06, 00:03
Medlem
Kalla falls spår är nu CL och han är 1 person . Om Utredarna tar Hannas vittnesmål på allvar där hon säger hon hör 2 mansröster , och ingen verkar kunna få ihop någon nämnd person ihop med CL . En anhörig säger att han blev mycket sämre i sitt mående efter Helena försvann. Den anhörige bör vara den 2 år äldre brodern eftersom föräldrarna är borta sedan länge . Brodern studerade i Umeå vid försvinnandet? Men hade förmodligen sommarlov vid tillfället för försvinnandet . Och kanske var hemma och bodde hos föräldrarna på dragspelsvägen i Mariestad . Vet brodern något om CL förehavanden den här natten , var brodern ute o åkte bil med CL på kvällen , kan kvinnorna som blev antastade sett 2 personer i bilen ? El var han hemma hos föräldrarna på kvällen , men fick se nåt som han inte borde framåt småtimmarna. Som han kanske hållit för sig själv för att skydda sin bror som redan då mådde extremt dåligt .och för att inte föräldrarna skulle få veta vad som hänt . Vi drar ju in alla andra i tråden och CL är ändå väldigt het nu .
Citera
2021-09-06, 00:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Kalla falls spår är nu CL och han är 1 person . Om Utredarna tar Hannas vittnesmål på allvar där hon säger hon hör 2 mansröster , och ingen verkar kunna få ihop någon nämnd person ihop med CL . En anhörig säger att han blev mycket sämre i sitt mående efter Helena försvann. Den anhörige bör vara den 2 år äldre brodern eftersom föräldrarna är borta sedan länge . Brodern studerade i Umeå vid försvinnandet? Men hade förmodligen sommarlov vid tillfället för försvinnandet . Och kanske var hemma och bodde hos föräldrarna på dragspelsvägen i Mariestad . Vet brodern något om CL förehavanden den här natten , var brodern ute o åkte bil med CL på kvällen , kan kvinnorna som blev antastade sett 2 personer i bilen ? El var han hemma hos föräldrarna på kvällen , men fick se nåt som han inte borde framåt småtimmarna. Som han kanske hållit för sig själv för att skydda sin bror som redan då mådde extremt dåligt .och för att inte föräldrarna skulle få veta vad som hänt . Vi drar ju in alla andra i tråden och CL är ändå väldigt het nu .

Var har du läst/hört att en anhörig har sagt att CL blev mycket sämre i sitt mående efter att Helena försvann?
Citera
2021-09-06, 00:31
Medlem
Citat:
Var har du läst/hört att en anhörig har sagt att CL blev mycket sämre i sitt mående efter att Helena försvann?
Finns tillbaka i tråden , du får leta
Citera
2021-09-06, 00:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Finns tillbaka i tråden , du får leta

Du har läst det i tråden alltså, inte i någon tidning eller så?
Citera
2021-09-06, 00:40
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag har tänkt på det länge, men glömt att skriva. Vet vi om Helena skulle ha skrikit på hjälp? Nej, vi vet inte det, för det skulle Helena ha kunnat göra innan "Hanna" kom ut med hunden. Det är inte alls omöjligt att "rop på hjälp" redan var "förbrukat", så att säga. Men, om Helena skulle ha känt förövaren/förövarna, såg hon det kanske inte som nödvändigt att ropa på hjälp? Och sedan var det för sent?

Jag vet inte om jag tror att man ropar "Hjälp! Hjälp!" i en situation där man attackeras och behöver hjälp, för att en stund senare skrika (?) "Men så får du/ni inte göra!" För det borde ha gått åtminstone en liten stund emellan, för inte hörde väl Hanna det senare direkt som hon kom utanför dörren? Hon hade väl hunnit ut till cykelvägen? Om man blir överfallen och så pass attackerad att man känner att man behöver hjälp, då kanske man inte hinner säga/skrika så mycket heller? Och - skriker man "Men så får du/ni inte göra!", eller säger man det?

Jag tror att oavsett om man känner/känner igen sin den som attackerar en eller inte, så skriker man "Hjälp!", om man behöver hjälp.

Du eller andra som känner till aktuell plats, skulle det ha hörts till Hanna om Helena(?)/de pratat, eller hade det behövts skrikas för att Hanna, vid sin position, skulle ha kunnat höra vad som sades?
Citera
2021-09-06, 00:56
Medlem
Citat:
Du skriver väl i den här tråden du med ? Ljuger du el talar du sanning om det du skriver ?Ja du får fråga den som skrev inlägget . Ugglan inlägg 39396 sidan 3283 . 2021-08-24 kl 16:54 vad är sant och inte sant ? Nu ser jag att Ugglan länkar till expressen och en artikel från GT där dom skriver precis det jag sa 👍
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-06 kl. 01:04.
Citera
2021-09-06, 00:56
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:

Här finns det att läsa om mannens psykiska tillstånd i relation till Helenas försvinnande.

https://omni.se/sok?q=Helena%20Andersson%20Mariestad&tab=articles
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in