Citat:
Ursprungligen postat av
mullenö
Det du kallar ToughLove kallar jag för mobbing. Om någon doppar ditt framtida barns huvud i en toalett och spolar är det Tough Love det med? Vart går gränsen?
Jag anser att Alexander mobbas av många här i tråden samt av C.B.
Man blir glad av att vara snäll.
Är en konstig liknelse eftersom det inte kommer ut något gott av att misshandla barn.
Så här ser jag på saken. Rask är på en ego-tripp. Han lever på att folk säger att de blivit hjälpta av hans missbruksblogg. Det har gett Rask en illusion av att det han gör på sociala medier är så viktigt. Förut var det t.ex vanligt att Rask uttalade att han är den sundaste kreatören på youtube.
Sanningen är dock att han bara är en i mängden av lirare med narcissistiska drag på sociala medier, som inte gör skillnad i människors liv, utan snarare sysslar med att producera lågbudget underhållning. Något som inte tagit honom någonstans sedan han börjat, vilket vi kan se på att boendesituationen inte förändrats.
Att då hålla på och berömma killen och säga att han gör bra videor och uppmuntra honom till att fortsätta på samma spår är att göra honom en otjänst. Att snälla ord och uppmuntran får Rask att må bra för stunden innebär inte att det kommer leda till något gott i slutändan.
Man kan se det som att likes, uppmärksamhet och snälla kommentarer är som knark för Rasken. Det ger honom en enorm tillfredsställelse här och nu, men det tar honom egentligen ingenstans, och kan leda till rent förödande saker.
Så du har rätt i att det är bra att vara snäll, och att vara snäll mot Rask är att uppmuntra honom att ta sig ur den här livsstilen så fort som möjligt. Annars väntar en framtid av enormt lidande.