2021-09-05, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
Man har en "munblöja" för att skydda andra, inte sig själv

Smällfeta smittar precis lika mycket som smala människor så vet inte riktigt va du snackar om
Så smala människor måste ha munskydd för att rädda smällfeta? Varför skulle man vilja det.
Citera
2021-09-05, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nej, men FHM rekommenderade faktisk munskydd under rusningstid i kollektivtrafiken under en period. Även nu rekommenderar de munskydd om man upplever trängsel i kollektivtrafiken, men de rekommenderar främst att man tar en annan tur med mindre trängsel eller ett annat färdsätt.

Själv var jag en smula irriterad över det fyrkantiga rådet "i rusningstrafik". De allra flesta gångerna jag pendlar är det ingen trängsel och alla har kunde ha ett tomt säte bredvid sig. Vid påstigning och avgång kan det, ibland, vara trängsel. Men vid påstigning försöker jag undvika den så gott det går. Och vid avstigning så brukar jag vänta till sist med att stiga av.

Du får gärna leta efter studier, men min uppfattning är av hålla avstånd, minst 1 1/2 meters, borde minska smittspridningen med minst 30 procent.

Tilläggas skall att jag hade, konstaterad Covid-19 våren 2020 och är fullvaccinerad. Så skulle kunna skita i allt, men vill ändå vara ett föredöme. Det var därför jag, motvilligt, bar munskydd i kollektivtrafiken i rusningstid, tills den rekommendationen togs bort.

Hur som helst så är det immunitet hos befolkningen, vare sig den beror på vaccin eller tidigare infektion, som kommer att knäcka Delta-varianten.

Jag vet inte om Fohm rekommenderade munskydd förra vintern, det var nog regionerna som gjorde det och det kom med en massa konstiga undantag och förbehåll. Alla under 16 undantogs. Dessutom var det rusningstrafik som du säger och den definierades snävt till 7-8:30 och 16:30-17:30. Alla vet att rusningstrafiken idag börjar redan 6:30 i dom flesta städer och eftermiddagsrusningen börjar kl 16.

Egentligen är det onödigt krångligt att bry sig om klockslag. Är bussen/tåget fullt, ha munskydd.
Citera
2021-09-05, 21:04
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Människor kommer inte sluta få hjärtproblem bara för dom vaccineras.

Självklart inte. Men om hjärtproblemen ökar rejält så är det inte bra. Moderna verkar vara värst.

"PHO adds that the reporting rate for heart inflammation in those 18-24 was seven times higher with Moderna than with Pfizer."
Citera
2021-09-05, 21:09
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Bara sätta igång med smittpartyn för covid på samma sätt som för vattenkoppor ;-)

Om vi inte vaccinerar småbarn så är det lika bra att accelerera den naturliga immuniseringen.

Jag inser att det inte går att fortsätta med restriktioner under lång tid. Men är det klokt att medvetet elda på smittspridningen?

Att medvetet accelerera smittspridningen gör att det blir ännu besvärligare för den grupp som inte kan ta vaccinerna, eller inte kan tillgodogöra sig vaccinernas skydd.

Att accelerera smittspridningen ökar också belastningen på sjukvården.
Citera
2021-09-05, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Så smala människor måste ha munskydd för att rädda smällfeta? Varför skulle man vilja det.

Du ska ha munblöja för att skydda dom svaga i samhället (dåligt immunförsvar, gamla etc)
Citera
2021-09-05, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag inser att det inte går att fortsätta med restriktioner under lång tid. Men är det klokt att medvetet elda på smittspridningen?

Att medvetet accelerera smittspridningen gör att det blir ännu besvärligare för den grupp som inte kan ta vaccinerna, eller inte kan tillgodogöra sig vaccinernas skydd.

Helt otroligt att vi fortfarande sitter här 1½ år senare och folk fattar fortfarande inte
Citera
2021-09-05, 21:23
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
Helt otroligt att vi fortfarande sitter här 1½ år senare och folk fattar fortfarande inte

Fattar vad? Du får förklara vad du syftar på.
Citera
2021-09-05, 21:24
Medlem
Citat:
Fattar vad? Du får förklara vad du syftar på.

Att man anordnar partys och annat skit för "skynda på" smittan
Citera
2021-09-05, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Även nyktra kan krocka. Även de utan säkerhetsbälte kan överleva en krock. Även icke rökare kan drabbas av lungcancer. Det betyder dock inte att man löper samma risker och möter samma sannolikheter jämfört med de som riskreducerar genom att fatta rätt beslut. Samma sak med covid19. Här är ju vaccinet ett självklart val. De som inte fattat det vid det här laget måste ju vara fullkomliga idioter.
Nu gällde det vilka som hade rätt till sjukvård, citera gärna inte mina inlägg om det inte har något med inlägget att göra är du gullig.
Citera
2021-09-05, 21:36
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

Drar man ut på smittspridningen så hinner vaccinernas skydd klinga av. Så bättre ha en kortare mer intensiv våg.
Citera
2021-09-05, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Kan ju lika väl vara åt andra hållet - de ovaccinerade (främst yngre) testar sig inte eller använder självtest som inte blir konstaterade fall i statistiken.

Bevisa att så inte är fallet! (see what I did there?)
Du hade alltså inget som backade upp ditt påstående. Tack, då vet jag.

Ja jag ser, du gjorde ditt bästa att föklara men hade inget att komma med.
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Gör ditt bästa försök att förklara.
Citera
2021-09-05, 21:39
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
De som inte tror att masker fungerar kan ju prova att brygga kaffe utan att stoppa i filtret.....
Du kan för hundan inte jämföra kaffe med virus. På riktigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in