2021-09-05, 19:42
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Men jag skrev ju att någon i tråden hade undrat varför vi diskuterade KM så mycket men inte CL. Det var det som jag kommenterade (!!!) - och varför jag anser att det är så. Kan du bara skärpa dig någon jävla gång?

Ok, "någon" i tråden hade undrat varför vi diskuterade KM så mycket men inte CL.
Minns du vem den här "någon" är? 🤔

Och nu är det jag som ska skärpa mig någon jävla gång? 😂
Citera
2021-09-05, 19:46
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Mycket tänkvärt!

Noterade för övrigt att 4c i sammanfattningen nämner att Hanna skall ha sagt till ReimerDenYngre att polisen antecknat att bilen åkt iväg. "Det har de antecknat". Det stämmer också med Reimers inlägg nedan.

(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992

Så Hanna har alltså sagt till polisen att bilen åkt iväg och trott att de antecknat detta! Vilka Kling och Klang till poliser som inte antecknade detta!

Tydligen hade Reimer visst frågat om bilen vänt, men Hanna kommer inte längre ihåg det:

Jag har tänkt på det länge, men glömt att skriva. Vet vi om Helena skulle ha skrikit på hjälp? Nej, vi vet inte det, för det skulle Helena ha kunnat göra innan "Hanna" kom ut med hunden. Det är inte alls omöjligt att "rop på hjälp" redan var "förbrukat", så att säga. Men, om Helena skulle ha känt förövaren/förövarna, såg hon det kanske inte som nödvändigt att ropa på hjälp? Och sedan var det för sent?
Citera
2021-09-05, 19:47
Medlem
Citat:
Min fetning: Men det var ju inte det som frågan gällde! Frågan gällde att någon undrade i tråden varför vi diskuterar KM så mycket men inte CL. Försök fatta!
Det är iaf inte många som diskuterar KM på nåt sätt , jag har en bred bekantskapskrets från 25 år och uppåt. Och det diskuteras i många hem , många olika uppfattningar , men KM är inget stort ämne i den här staden iaf . Och det hade du vetat om du bor och umgås med folk här , men du kanske bor en bit utanför .
Citera
2021-09-05, 19:49
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ok, "någon" i tråden hade undrat varför vi diskuterade KM så mycket men inte CL.

Jag är inte din sekreterare. Det stod kanske igår eller i förrgår. Alltså, folk i tråden måste förstå att de måste göra något själva någon gång. Hur var det Kungen sa: "Folk kan inte förvänta sig att sparvarna ska komma färdigstekta i munnen!"

Om du letar, hittar du.
Citera
2021-09-05, 19:50
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Det är iaf inte många som diskuterar KM på nåt sätt , jag har en bred bekantskapskrets från 25 år och uppåt. Och det diskuteras i många hem , många olika uppfattningar , men KM är inget stort ämne i den här staden iaf . Och det hade du vetat om du bor och umgås med folk här , men du kanske bor en bit utanför .

Seriöst??? Jag pratar ju självklart om det som har diskuterats och diskuteras i tråden!!!
Citera
2021-09-05, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Det där du skriver om att det i ett inlägg i tråden 2014 sägs att BW hade en orangebrun bil har jag också tänkt på nyligen igen.
Det här inlägget tänker jag på: https://www.flashback.org/sp48332347
Motown skriver dock att han/hon har för sig att det var en SAAB. Hela inlägget:

Kanske helt betydelselöst. Svårt att värdera (osäkra?) uppgifter från anonyma.

Ok, tack! Någon annan skrev att han hade en Opel Kadett och att vittnen från festen hade sett honom åka iväg i den till Stadt.
Men det är olika uppgifter från olika håll, så precis som du skriver är det svårt att värdera. Det är fortfarande mycket som är oklart i detta fall!
Citera
2021-09-05, 19:55
Medlem
ThordOlavssons avatar
Komvux som kontaktväg tycker jag är mycket intressant, men jag vet inte ett jota om komvux, allra minst om Komvux i Mariestad.

Kanske kan någon som gått där eller på annat sätt känner till det svara på lite frågor
1) Gick man säg 1989-1992 i samma byggnad som andra som läste på Komvux?
2) Hur många gick på komvux ungefär samtidigt?
3) Hade man koll på en stor del av de andra som läste komvux samtidigt?
4) Vad läser man på Komvux om man läser "A++"? Kan Helena ha tänkas läst det?
5) Läste Helena ECDL?
6) När läste Helena på Komvux / när lämnade hon gymnasiet?
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-09-05 kl. 20:28.
Citera
2021-09-05, 19:58
Medlem
Citat:
Seriöst??? Jag pratar ju självklart om det som har diskuterats och diskuteras i tråden!!!
Ja det förstår jag, men vill bara upplysa dig om hur det ser ut i verkligheten 👍
Citera
2021-09-05, 20:04
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83

Det verkar råda lite olika uppfattning även om detta. Har man hängt med tråden länge så har man stött på skribenter som påstår att KM är den intressanta kandidaten o ämne för diskussion, men visst det kan för all del i huvudsak varit innan CL dök upp.
Citera
2021-09-05, 20:06
Medlem
Citat:
Men det har stått citerat i tråden om inte annat från TSL onsdagen den 24 juni 1992! Och det har citerats flera gånger!

Igen då (sagt av "Hanna"): "Flickrösten var ljus och mycket hög, medan mansrösterna föreföll prata i mun på varandra." (Alltså: Citerat från TSL onsdagen den 24 juni 1992.)

Kan det ha varit endast en mansröst fast det ekade där i natten så det lät som flera? Är det troligt ?
Citera
2021-09-05, 20:09
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Jo, jag gjorde sekreterarjobbet åt dig ... Det var ju du! Trevlig läsning!

Citat:
Ja givetvis, det är klart man ska spekulera. Men det är konstigt att intresset för CL inte är starkare. Alla minns väl 2017 när pilot var polisens nya heta spår, radioserien sändes och pilots namn droppades i tråden. Då var intresset för Helena's mördare enormt och KM (mannen med pilotglasögon) diskuterades extremt mycket i åratal. Vad är egentligen skillnaden, jag fattar helt enkelt inte? Det är väl mördare som mördare eller? Nu verkar det som att galoscherna plötsligt inte passar när Kalla Fall går ut och säger att man är övertygad om att CL är Helena's baneman.

Jag får även känslan av att vissa inte "gillar" att CL är mördaren och det är riktigt obehagligt.
Citera
2021-09-05, 20:09
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnneknorrhane
Kan det ha varit endast en mansröst fast det ekade där i natten så det lät som flera? Är det troligt ?

Nej. Och om inte annat hade ju flickrösten också "ekat som flera", i så fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in