2021-09-05, 18:48
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
När tror ni att DNA-svaret kommer då?

Närmast kommer den misstänkte mannens dna att jämföras med de dna-fynd som gjordes på Helenas sandaler. Där väntar utredarna på svar från NFC, Nationellt forensiskt centrum.

Vi får se vad det ger. Men det är inte säkert att vi berättar utåt när vi får in resultatet, säger Peter Thylen.
Citera
2021-09-05, 18:48
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singlan74
Har några funderingar och är ledsen om det tagits upp tidigare!

Jag läste att cykelvittnet först hade sagt att bilen på cykelvägen var bronsfärgad men senare ändrat sig till att den var vit. Men hon var väl inte själv? Har för mig att hon hade någon med sig, en kille. Hade han samma uppfattning om bilens färg? Vad jag har läst så försökte hon/de kolla in i bilen men hon/de såg inget för det var tonade rutor? Var alla rutor tonade? Och om man nu stod alldeles intill bilen så borde man ju inte ta miste på om bilen var bronsfärgad el vit även om ljuset i en sommarnatt kan missvisa lite ibland.
Jag läste i ett tidigare inlägg att B.W hade en ljust bronsfärgad Opel Kadett och den ska han ha kört iväg i samma natt efter att ha blivit osams med sin flickvän. Hade hans bil tonade rutor?
Killarna som såg en vit bil, hade den också tonade rutor? Och positionsljuset som lyste vitt? Var det något som både cykel- och bilvittnena såg?
Sen att hundvittnet hörde minst två mansröster och Helena som grät och skrek.
Det finns dom som skriver att allt pekar på en enda GM men hundvittnet hörde minst TVÅ mansröster och detta tror jag på.
Så om det nu bara var en GM, varför har då dessa män som bråkade inte trätt fram om de inte hade något med saken att göra? Samma sak om det inte var H, utan en annan kvinna som grät o skrek hade ju denna kvinna också trätt fram.

Om det nu finns en medhjälpare till tex att ha gömt kroppen så är det inte konstigt om den personen har hållt tyst. Man kanske helt enkelt har för mycket att förlora på att träda fram?

Det har varit en del namn som dykt upp i tråden så det måste ju varit en del skumma typer i Helenas umgängeskrets?
Det verkar fortfarande oklart om H gick hem el om hon satte sig i en bil efter torget vilket GW sagt att han VET att hon gjorde.
Verkar fortfarande också oklart om vem mannen med pilotglasögon är? KM har det skrivits flera ggr och att en syster till H ska veta (?) att det är han som är GM.
Flera av Helenas manliga vänner hade tillgång till båt.

Riktat till Pudelfrillan:
Tror du fortfarande att B.W el bröderna Ohlsson är möjliga GM? Du har tidigare skrivit att dom passar som handen i handsken som möjliga GM men har skrivit detsamma om nu misstänkte CL.
Och stämmer det att det låg knark i Helenas rum? Har detta stått någonstans i media? Har missat det isåfall!

Min fetning i det som jag tolkar var menat till alla i tråden: Mycket kloka tankar. Ingen har hört av sig! Lägg till detta också att "Hanna" sa att mansrösterna pratade i mun på varandra. Jäkligt svårt att klara det i en enmansshow! En - av minst två personer - hade en bil tillgänglig redan på plats i det första skedet. Allt annat känns osannolikt.
Citera
2021-09-05, 18:52
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det var någon som trodde sig vara smart när den frågade i tråden varför det har skrivits och spekulerats så mycket om "mannen med pilotglasögon" (sannolikt då KM), men så lite om CL. Det enkla svaret är ju att vi har så mycket mer fakta att gå på om "mannen med pilotglasögon"! Vi fick ju veta massor om honom i radiodokumentären från 2017, som att:

* Han var med på Pernillas inflyttningsfest.
* Han var med i taxin in till Stadt i Mariestad tillsammans med Helena och Ulrika.
* Han sågs uppvakta Helena intensivt under kvällen på Stadt - trots att han hade hävdat att han
knappt hade sett henne.
* Han hjälpte Helena att ringa hem till Ulrika vid 01:30.
* Han sågs nära Helena när Helena skulle lämna Stadt.
* Han har ändrat sin historia i polisförhören flera gånger och allteftersom - särskilt när polisen har
konfronterat honom med ny, besvärande information.
* Han mindes vad han gjorde strax innan Stadt stängde och att han ringde sin nattarbetande sambo
lite senare under natten för att "få höra vad han hade därhemma".
* Trots ett fungerande minne strax innan Stadt stängde och att han ringde sin nattarbetande sambo
lite senare under natten, hasplade han ur sig en passande minneslucka just från 02:00!
* Han har sagt konstiga saker som att "om jag hade gjort Helena illa hade jag kommit ihåg det." Visst,
men hade han kommit ihåg det, så hade han ju inte sagt det till polisen!
* Och så kronan på verket: "Mannen med pilotglasögon" blev sedd i centrala Mariestad runt 03:30 på
väg hem - vid en tid mycket senare tidpunkt än han själv hade uppgett i polisförhören!
* Och sedan tidigare finns "Brovittnet", som mycket väl kan ha sett just "mannen med pilotglasögon"
gå över Marieholmsbron med den som också mycket väl kan ha varit Helena. Vittnet kunde - som
sas tydligt i radiodokumentären - beskriva kvinnans byxor i detalj (alltså inte bara att det
skulle ha varit "flerfärgade bomullsbyxor)!

Så, vi vet helt enkelt så mycket mer om "mannen med pilotglasögon" (sannolikt då KM) än vad vi vet om CL, och därför är det mycket lättare att diskutera "mannen med pilotglasögon". Om CL vet vi ju nästan ingenting, så hur gärna vi än skulle vilja diskutera CL, så kommer vi ju ingen vart, eftersom informationen om honom är så skral. Så, varför har vi diskuterat så mycket mer om "mannen med pilotglasögon"? Svaret är ju självklart - eller borde åtminstone vara det ... Men tydligen inte.

Det går att göra en punktlista med 11 punkter att diskutera om CL också, om man vill alltså?
Citera
2021-09-05, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Singlan74
Har några funderingar och är ledsen om det tagits upp tidigare!

Jag läste att cykelvittnet först hade sagt att bilen på cykelvägen var bronsfärgad men senare ändrat sig till att den var vit. Men hon var väl inte själv? Har för mig att hon hade någon med sig, en kille. Hade han samma uppfattning om bilens färg? Vad jag har läst så försökte hon/de kolla in i bilen men hon/de såg inget för det var tonade rutor? Var alla rutor tonade? Och om man nu stod alldeles intill bilen så borde man ju inte ta miste på om bilen var bronsfärgad el vit även om ljuset i en sommarnatt kan missvisa lite ibland.
Jag läste i ett tidigare inlägg att B.W hade en ljust bronsfärgad Opel Kadett och den ska han ha kört iväg i samma natt efter att ha blivit osams med sin flickvän. Hade hans bil tonade rutor?
Killarna som såg en vit bil, hade den också tonade rutor? Och positionsljuset som lyste vitt? Var det något som både cykel- och bilvittnena såg?
Sen att hundvittnet hörde minst två mansröster och Helena som grät och skrek.
Det finns dom som skriver att allt pekar på en enda GM men hundvittnet hörde minst TVÅ mansröster och detta tror jag på.
Så om det nu bara var en GM, varför har då dessa män som bråkade inte trätt fram om de inte hade något med saken att göra? Samma sak om det inte var H, utan en annan kvinna som grät o skrek hade ju denna kvinna också trätt fram.
Om det nu finns en medhjälpare till tex att ha gömt kroppen så är det inte konstigt om den personen har hållt tyst. Man kanske helt enkelt har för mycket att förlora på att träda fram?

Det har varit en del namn som dykt upp i tråden så det måste ju varit en del skumma typer i Helenas umgängeskrets?
Det verkar fortfarande oklart om H gick hem el om hon satte sig i en bil efter torget vilket GW sagt att han VET att hon gjorde.
Verkar fortfarande också oklart om vem mannen med pilotglasögon är? KM har det skrivits flera ggr och att en syster till H ska veta (?) att det är han som är GM.
Flera av Helenas manliga vänner hade tillgång till båt.

Riktat till Pudelfrillan:
Tror du fortfarande att B.W el bröderna Ohlsson är möjliga GM? Du har tidigare skrivit att dom passar som handen i handsken som möjliga GM men har skrivit detsamma om nu misstänkte CL.
Och stämmer det att det låg knark i Helenas rum? Har detta stått någonstans i media? Har missat det isåfall!
Det där du skriver om att det i ett inlägg i tråden 2014 sägs att BW hade en orangebrun bil har jag också tänkt på nyligen igen.
Det här inlägget tänker jag på: https://www.flashback.org/sp48332347
Motown skriver dock att han/hon har för sig att det var en SAAB. Hela inlägget:
Citat:
Jag var på en fest där BW befann sig samma kväll då Helena försvann.
Minns att han var väldigt tänd på en tjej på festen som han strulat med tidigare.
Dock började hon under kvällen strula med sitt ex och BW var inte speciellt nöjd när han insåg att han var brädad av exet. Efter att BW insett detta bestämde han sig för att dra ner till Stadt. Det märkliga är att han dels hade druckit en hel del folköl, absolut mer än att han skulle klara en kontroll. Detta infallet fick han sent på kvällen. Han tog bilen så sent som 01.55 typ. Vilket i sig är väldigt märkligt med tanke på att Stadt stänger 02.00. Vi var många på festen som reagerade på detta. Festen var Radbyn så det var ändå en bit att köra och sedan parkera och ändå hinna in på Stadt. Att han på något konstigt sätt ändå hann fick vi alla reda på i samband med att man läste tidningarna några dagar senare när BW berättade att han träffat Helena på Stadt samt att han dragit igång skallgångskedjor. Alla som var på festen i Radbyn blev senare kontaktade av polisen. I förhöret med mig som gjordes av Sune, minns inte efternamnet dök det upp väldigt mycket frågor om BW, typ vad hade han på sig, var han väldigt upprörd, togs det foton på festen osv. Så att BW under en tid var kraftigt misstänkt för ev inblandning råder det inga tvivel om. Min minnesbild av vad BW körde för bil är att det var en SAAB orangebrun till färgen. Men här kan jag ha väldigt fel då det trots allt är många år sen.

Kanske helt betydelselöst. Svårt att värdera (osäkra?) uppgifter från anonyma.
Citera
2021-09-05, 18:53
Bannlyst
Jag har tänkt på det som vittnet Hanna säger, att hon hör kvinnan säga/skrika "så får du/ni inte göra", som ni kan läsa om i 4c i inlägget nedan:

(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992

Varför skriker hon inte på hjälp?
Hjälp är väl precis vad hon behöver i ett sånt läge, tex att polisen kommer och griper hennes förövare.
Men hon kanske inte vill att polisen ska komma och gripa hennes förövare, för att hon har känslomässiga band till den/dem. Så hon vädjar istället till sin förövare att sluta, genom att säga "så får du/ni inte göra". Ungefär som en kvinna som blir misshandlad av sin man, att hon skriker inte på hjälp utan vädjar bara till honom att sluta.
Dessutom blir man antagligen inte lika rädd när det är någon man känner som överfaller en, för man känner en trygghet när man är med honom, som man inte känner när man är med någon främmande människa.

Skriker på hjälp gör man alltså antagligen främst när det är någon helt främmande människa som överfaller en. Och om det som Hanna säger stämmer, att Helena inte skrek på hjälp, då talar det för att det är någon som står henne nära känslomässigt som har överfallit henne och som alltså är hennes gärningsman.
Senast redigerad av eoku 2021-09-05 kl. 19:02.
Citera
2021-09-05, 18:53
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZOrro18790
För jag har hört nåt annat

Aha, inget du vill delge tråden?
Citera
2021-09-05, 18:54
Medlem
Bendis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kromcom
Om ytterligare 29 år?
När vi alla har dött?

Hahaha! Så mörkt
Citera
2021-09-05, 18:58
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Det går att göra en punktlista med 11 punkter att diskutera om CL också, om man vill alltså?

Notera att listan om "mannen med pilotglasögon" (sannolikt KM) är rena fakta från polisen själv. Vi vet alltså allt det där om var han var, vad han gjorde, vad han sa och hur han svamlade och ändrade sig i polisförhören.
Citera
2021-09-05, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jo visst. Men man lyckades inte ens få CL häktad en första gång, och den ribban är löjligt låg i Sverige. Fråga t.ex. Göran Lambertz. Så jag skulle vara pessimist även utan de tre tidigare fiaskona.
Och jag är optimist och realist 👍 Till slut kanske dom hittar rätt.
Citera
2021-09-05, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Aha, inget du vill delge tråden?
Nej jag kan inte skulle vilja jag kan tyvärrr inte jag kan inte skicka privata meddelanden heller det skulle jag gjort om jag kunde har inte lagt 50 inlägg än, kommer nog medels kalla fall om det jag vet.
Citera
2021-09-05, 19:05
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Jag har tänkt på det som vittnet Hanna säger, att hon hör kvinnan säga/skrika "så får du/ni inte göra", som ni kan läsa om i 4c i inlägget nedan:

Varför skriker hon inte på hjälp?
Hjälp är väl precis vad hon behöver i ett sånt läge, tex att polisen kommer och griper hennes förövare.
Men hon kanske inte vill att polisen ska komma och gripa hennes förövare, för att hon har känslomässiga band till den/dem. Så hon vädjar istället till sin förövare att sluta, genom att säga "så får du/ni inte göra". Ungefär som en kvinna som blir misshandlad av sin man, att hon skriker inte på hjälp utan vädjar bara till honom att sluta.
Dessutom blir man antagligen inte lika rädd när det är någon man känner som överfaller en, för man känner en trygghet när man är med honom, som man inte känner när man är med någon främmande människa.
Skriker på hjälp gör man alltså antagligen främst när det är någon helt främmande människa som attackerar en. Och om det som Hanna säger stämmer, att Helena inte skrek på hjälp, då talar det för att det är någon som står henne nära känslomässigt som har överfallit henne och som alltså är hennes gärningsman.

Mycket tänkvärt!

Noterade för övrigt att 4c i sammanfattningen nämner att Hanna skall ha sagt till ReimerDenYngre att polisen antecknat att bilen åkt iväg. "Det har de antecknat". Det stämmer också med Reimers inlägg nedan.

Så Hanna har alltså sagt till polisen att bilen åkt iväg och trott att de antecknat detta! Vilka Kling och Klang till poliser som inte antecknade detta!

Tydligen hade Reimer visst frågat om bilen vänt, men Hanna kommer inte längre ihåg det:

Citat:
Första frågan fick inte vara ledande, så jag sade att det finns olika meningar om du hört eller inte hört en bil åka. Polisen säger att du ingen bil hört, andra säger att du hört en bil vända och köra iväg. Detta gjorde Hanna irriterad, för hon har berättat för polisen att bilen åkt iväg. "Det har de antecknat". Jag gick inte i klinch med henne. Hanna sade sig inte längre komma ihåg om bilen vänt.
Citera
2021-09-05, 19:11
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Notera att listan om "mannen med pilotglasögon" (sannolikt KM) är rena fakta från polisen själv. Vi vet alltså allt det där om var han var, vad han gjorde, vad han sa och hur han svamlade och ändrade sig i polisförhören.

Ja men "Mannen med pilotglasögon" (KM?) är ju avskriven nu, eller hur? Är CL, som Kalla Fall är övertygade om är rätt man, ens med i ditt scenario? Du hävdar fortfarande envist att pilot minsann gick med HA över bron för det vet du, pilot var t.o.m. där när det hände, det här vet du också! osv... Det här handlar alltså inte om nån jäkla punktlista med vad som finns att diskutera om KM. Det här handlar om ditt märkliga ointresse för CL.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in