2021-09-05, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
KM är elektriker.

CL var tidigare egen företagare (inom åkeri?). Slutade jobba runt 2010?
Jag tror tyvärr inte att det var nån av de här
Citera
2021-09-05, 17:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tror först på det när så har skett.

Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Tror inte att detta kommer att leda någon vart heller. Blir positivt överraskad om det gör det och om de mot (min) förmodan skulle få träff på DNA på skon. Hoppas de har mer att komma med.

Det tror inte jag heller men hoppas förstås på DNA-träff på skon.

Tror först på att någon kommer att bli dömd när så har skett.
Citera
2021-09-05, 17:55
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZOrro18790
Fanns det nån som hade läkarutbildningen. eller som utbildade sig som kände Helena

Det påstås att CL och HA ev. kan ha läst på Komvux samtidigt.
Citera
2021-09-05, 17:56
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

Ok och det baserar du på, vadå?
Citera
2021-09-05, 17:58
Medlem
Citat:
Var ju inte det, men alla i tråden vill så gärna ha en GM att de slutat se sig omkring.
Citera
2021-09-05, 18:02
Medlem
Ugglan.s avatar
Det var någon som trodde sig vara smart när den frågade i tråden varför det har skrivits och spekulerats så mycket om "mannen med pilotglasögon" (sannolikt då KM), men så lite om CL. Det enkla svaret är ju att vi har så mycket mer fakta att gå på om "mannen med pilotglasögon"! Vi fick ju veta massor om honom i radiodokumentären från 2017, som att:

* Han var med på Pernillas inflyttningsfest.
* Han var med i taxin in till Stadt i Mariestad tillsammans med Helena och Ulrika.
* Han sågs uppvakta Helena intensivt under kvällen på Stadt - trots att han hade hävdat att han
knappt hade sett henne.
* Han hjälpte Helena att ringa hem till Ulrika vid 01:30.
* Han sågs nära Helena när Helena skulle lämna Stadt.
* Han har ändrat sin historia i polisförhören flera gånger och allteftersom - särskilt när polisen har
konfronterat honom med ny, besvärande information.
* Han mindes vad han gjorde strax innan Stadt stängde och att han ringde sin nattarbetande sambo
lite senare under natten för att "få höra vad han hade därhemma".
* Trots ett fungerande minne strax innan Stadt stängde och att han ringde sin nattarbetande sambo
lite senare under natten, hasplade han ur sig en passande minneslucka just från 02:00!
* Han har sagt konstiga saker som att "om jag hade gjort Helena illa hade jag kommit ihåg det." Visst,
men hade han kommit ihåg det, så hade han ju inte sagt det till polisen!
* Och så kronan på verket: "Mannen med pilotglasögon" blev sedd i centrala Mariestad runt 03:30 på
väg hem - vid en tid mycket senare tidpunkt än han själv hade uppgett i polisförhören!
* Och sedan tidigare finns "Brovittnet", som mycket väl kan ha sett just "mannen med pilotglasögon"
gå över Marieholmsbron med den som också mycket väl kan ha varit Helena. Vittnet kunde - som
sas tydligt i radiodokumentären - beskriva kvinnans byxor i detalj (alltså inte bara att det
skulle ha varit "flerfärgade bomullsbyxor)!

Så, vi vet helt enkelt så mycket mer om "mannen med pilotglasögon" (sannolikt då KM) än vad vi vet om CL, och därför är det mycket lättare att diskutera "mannen med pilotglasögon". Om CL vet vi ju nästan ingenting, så hur gärna vi än skulle vilja diskutera CL, så kommer vi ju ingen vart, eftersom informationen om honom är så skral. Så, varför har vi diskuterat så mycket mer om "mannen med pilotglasögon"? Svaret är ju självklart - eller borde åtminstone vara det ... Men tydligen inte.
Citera
2021-09-05, 18:08
Medlem
Steff83s avatar
När tror ni att DNA-svaret kommer då?
Citera
2021-09-05, 18:10
Medlem
Citat:
Ok och det baserar du på, vadå?
För jag har hört nåt annat
Citera
2021-09-05, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
När tror ni att DNA-svaret kommer då?
Om ytterligare 29 år?
När vi alla har dött?
Citera
2021-09-05, 18:26
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Det påstås att CL och HA ev. kan ha läst på Komvux samtidigt.

Jag antar att du med HA menar Helena? Helena är åtta år yngre än ClLe. Den senare skall ha drivit företag. Polisen har enligt artikeln nedan inget belägg för att de känner varandra:

Citat:
När Helena mördades bodde mannen i Mariestad och undersökningen har hittills inte kunnat visa om de var bekanta med varandra. Polisen tror att han begick brottet ensam och i nuläget kommer inga fler gripanden ske.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/28vQRv/fragetecknen-kring-helenas-misstankte-mordare

Samtidigt ber polisen folk om uppgifter och de kan ha missat koppling till Komvux.

Notera att även Sockerhals placerar ClLe på Komvux:

Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
---Den killen jag menar som var kompis med Claes på comvux hette alltså nåt annat efternamn. Det blev fel som tusan. Jag har tänkt på vad min kompis sa för namn. Jag TROR...Sethsson, eller liknande. Bengt i förnamn. Han är död tror jag.---

Det kan alltså vara så att ClLe gått på Komvux, men när? Sockerhals uppger att hon träffade ClLe först ca år 2000. Låt oss anta att år 2000 avses - skulle ClLe ha gått där som 38 åring? Skulle Be*ngt-Åk*e Se*thsson gått där som 60 åring? Om vi istället antar att det är 1992 eller däromkring som avses så är ClLe 30 och BÅSe 52. Jag har aldrig gått på komvux, men inget av alternativen låter särskilt trovärdiga. Vänskapen mellan ClLe och BåSe är också märklig med tanke på åldersskillanden.

Men BÅSe har 1975 titeln "chaufför" och ClLe drev Levins transport. En bekantskap mellan dem kan baseras på deras gemensamma yrke. Kan det ha gått så illa för båda, kanske i och med bankkrisen i början av 90-talet, att båda hamnar på komvux tillsammans???

Edit: Några kan få för sig att Sockherhals ljuger om när hon lärde känna ClLe. Det finns dock inget som helst skäl att misstänka detta. Hon talar själv om en kompis som berättat namnet "Se*thsson"... dvs det är en uppgift hon fått av en kompis, så jag tror att Sockerhals inte själv mött ClLe på komvux. Men förhoppningsvis kommer hon in i tråden igen och kan upplysa oss.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-09-05 kl. 18:33.
Citera
2021-09-05, 18:34
Medlem
Ugglan.s avatar
Och när Thord nu är igång igen med utmärkta bakgrundskontroller, lägger jag upp en helt ny vinkel på allt det här: Är det en orimlig tanke att tänka att ”mannen med pilotglasögon” kanske skulle ha börjat öppna upp lite om ”viss kännedom om något”, om det skulle vara så att Kalla fall har knackat på och att de direkt skulle ha förklarat att de inte är ute efter honom – ja, att de inte ens skulle ha honom som misstänkt gärningsman längre – samt att de av den anledningen skulle tala med honom på ett helt annat sätt nu än tidigare? Vem vet, kanske har Kalla fall ett tungt vittnesmål som stöd från ett oväntat håll? Observera nu att detta är en ny betraktelsevinkel/tanke/spekulation och inget annat!
Senast redigerad av Ugglan. 2021-09-05 kl. 18:41.
Citera
2021-09-05, 18:35
Medlem
Har några funderingar och är ledsen om det tagits upp tidigare!

Jag läste att cykelvittnet först hade sagt att bilen på cykelvägen var bronsfärgad men senare ändrat sig till att den var vit. Men hon var väl inte själv? Har för mig att hon hade någon med sig, en kille. Hade han samma uppfattning om bilens färg? Vad jag har läst så försökte hon/de kolla in i bilen men hon/de såg inget för det var tonade rutor? Var alla rutor tonade? Och om man nu stod alldeles intill bilen så borde man ju inte ta miste på om bilen var bronsfärgad el vit även om ljuset i en sommarnatt kan missvisa lite ibland.
Jag läste i ett tidigare inlägg att B.W hade en ljust bronsfärgad Opel Kadett och den ska han ha kört iväg i samma natt efter att ha blivit osams med sin flickvän. Hade hans bil tonade rutor?
Killarna som såg en vit bil, hade den också tonade rutor? Och positionsljuset som lyste vitt? Var det något som både cykel- och bilvittnena såg?
Sen att hundvittnet hörde minst två mansröster och Helena som grät och skrek.
Det finns dom som skriver att allt pekar på en enda GM men hundvittnet hörde minst TVÅ mansröster och detta tror jag på.
Så om det nu bara var en GM, varför har då dessa män som bråkade inte trätt fram om de inte hade något med saken att göra? Samma sak om det inte var H, utan en annan kvinna som grät o skrek hade ju denna kvinna också trätt fram.
Om det nu finns en medhjälpare till tex att ha gömt kroppen så är det inte konstigt om den personen har hållt tyst. Man kanske helt enkelt har för mycket att förlora på att träda fram?

Det har varit en del namn som dykt upp i tråden så det måste ju varit en del skumma typer i Helenas umgängeskrets?
Det verkar fortfarande oklart om H gick hem el om hon satte sig i en bil efter torget vilket GW sagt att han VET att hon gjorde.
Verkar fortfarande också oklart om vem mannen med pilotglasögon är? KM har det skrivits flera ggr och att en syster till H ska veta (?) att det är han som är GM.
Flera av Helenas manliga vänner hade tillgång till båt.

Riktat till Pudelfrillan:
Tror du fortfarande att B.W el bröderna Ohlsson är möjliga GM? Du har tidigare skrivit att dom passar som handen i handsken som möjliga GM men har skrivit detsamma om nu misstänkte CL.
Och stämmer det att det låg knark i Helenas rum? Har detta stått någonstans i media? Har missat det isåfall!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in