• 1
  • 2
2021-09-05, 15:54
Medlem
neurobotics avatar
Hej,

Detta är inget egentligt problem men jag satt och kollade på senaste avsnittet av Lyxfällan när det dök upp någon om kreditvärdighet. Jag har då och då funderat på vad jag själv haft för kreditvärdighet men aldrig kollat detta från nu..

Jag laddade hem appen Kreddy och det gav mig betyget "Mycket bra", bara ett litet sträck från "Utmärkt" och eftersom jag har lite OCD för sådana saker så vill jag ju upp till den högsta nivån och jag vet inte riktigt varför jag inte redan är där.

- Jag har väldigt robust privatekonomi
- Har en lägenhet som är belånad till max 30% av värdet
- Har inte högsta lönen men tjänar kring 34k/månad
- Har aldrig tagit ett snabblån eller något privatlån
- Har endast tagit ett lån i mitt liv vilket är nuvarande bolån
- Har aldrig varit sen med en betalning av någon faktura och skött inbetalningarna för bolånet

Jag tycker jag borde ha den bästa kreditvärdigheten men uppenbarligen är det något som strular och jag börjar tro att det är Klarna som ställer till det?

Det står här på deras sida att de inte tar kreditupplysning om man väljer faktura men på vissa forum kan man se att de verkar göra det iaf.

Jag har inte tänkt på det förut men när jag tänker efter har jag nog handlat via Klarna och valt Faktura men alltid betalat inom ett par dagar.

Ibland har det dock kommit kreditupplysningar på mig ändå även fast jag handlat via Klarna men de skriver att de inte påverkar mina kreditbetyg men är ju svårt att veta.

Någon här som vet?

Och vad gör jag för att komma till toppen? Är det så enkelt att jag betalar men kort direkt vid köp? Då tas det väl aldrig en sådan där upplysning vad jag kan förstå.

Eller kan man göra något mer för att snabba upp denna process?

Vill påpeka att jag inte shoppar mycket, däremot köper jag de saker jag vill ha och de gånger jag gör det så blir det över nätet...

Tips till bättre kreditvärdighet?
Citera
2021-09-05, 15:55
Medlem
GoUoDs avatar
Du har ett lån. Betala av detta så toppar du listan. Men det säger i praktiken ingenting, det är handläggaren som bedömer vad du ska få låna.
Citera
2021-09-05, 15:58
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neurobotic
Tips till bättre kreditvärdighet?

Det med kreditvärdighet är bara för folk som köper på avbetalning och betalar tillbaka. Är man vuxen och har råd så betyder kreditvärdighet noll, men det är svaret på hur du får upp krediten till högsta. Ta smålån och betala lånen. Låter det rimligt? Nej, men det är så det fungerar. Det är så man "bygger" kreditvärdighet och därifrån återbetalningen visar då att man är "kreditvärdig" fast man handlar med bankens pengar och inte sina egna.
Senast redigerad av MeinKampf 2021-09-05 kl. 16:00.
Citera
2021-09-05, 16:43
Medlem
Onanikrems avatar
Handlat en del på klarna, betala inom 14 dagar eller något. Aldrig fått ett brev att en kreditupplysning tagits på mig? När jag byter El-avtal vartannat år och om/när jag skaffar ett nytt kreditkort brukar det komma ett brev att den och den har gjort en kreditupplysning.

Aldrig haft ett lån annat än CSN i hela mitt liv och inte köpt något på avbetalning, TV, bil eller annat skit.
Har väldigt hög kreditvärdighet i dag.

Antar det beror på något du köpt på avbetalning, har man råd cashar man.. om det inte möjligen är en bostad.

Edit. Jo jag handlar på kreditkorten, men betalar punktligt tillbaka allt i slutet av månaden, jag tjänar både cashback på köpet och fem kronor i ränta på pengarna som ligger på usla sparkontot.. eller något. Det är enkelt och man får bra koll på hur mycket man bränner per månad.
Senast redigerad av Onanikrem 2021-09-05 kl. 16:47.
Citera
2021-09-05, 16:52
Medlem
Du har ett lån.

Alltså har du en risk, om än extremt liten, att det lånet ska ställa till problem.

Dega av lånet om det är så viktigt att ha högsta betyg. Eller slappna av och inse att kreditbetygen är rätt oviktiga då alla viktigare institutioner (banker och dylikt) gör sina egna bedömningar av ens kreditvärdighet.
Citera
2021-09-05, 17:02
Medlem
Tar oftast faktura inom 14 dagar när jag betalar via Klarna, (eller betala direkt) och har alltid betalt dem i god tid, men de gjorde en kreditkoll ändå för nån månad sen.
Citera
2021-09-05, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Det med kreditvärdighet är bara för folk som köper på avbetalning och betalar tillbaka. Är man vuxen och har råd så betyder kreditvärdighet noll, men det är svaret på hur du får upp krediten till högsta. Ta smålån och betala lånen. Låter det rimligt? Nej, men det är så det fungerar. Det är så man "bygger" kreditvärdighet och därifrån återbetalningen visar då att man är "kreditvärdig" fast man handlar med bankens pengar och inte sina egna.
Det där stämmer ju inte alls. Fick t ex inte byta bolån till stabelo/avanza pga. ej perfekt kreditvärdighet.
Citera
2021-09-05, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Tar oftast faktura inom 14 dagar när jag betalar via Klarna, (eller betala direkt) och har alltid betalt dem i god tid, men de gjorde en kreditkoll ändå för nån månad sen.

Nyfiken, varför väljer du att betala med faktura? Är det för att du just nu inte har pengarna?
Citera
2021-09-05, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Nyfiken, varför väljer du att betala med faktura? Är det för att du just nu inte har pengarna?

Vet många som gör det för att inte betala innan de fått varan, jag lägger ju allt på kreditkort istället och betalar hela fakturan när den kommer då det är mindre risk än att använda kontokort.
Citera
2021-09-05, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Vet många som gör det för att inte betala innan de fått varan, jag lägger ju allt på kreditkort istället och betalar hela fakturan när den kommer då det är mindre risk än att använda kontokort.

Det var en vinkel jag inte tänkt på. Vi köper också _allt_ på kreditkort som sedan betalas av nästa månad.
Citera
2021-09-05, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Det var en vinkel jag inte tänkt på. Vi köper också _allt_ på kreditkort som sedan betalas av nästa månad.

Ja, känner som sagt folk som hellre tar det på en Klarnafaktura och betalar allt när den kommer för de vill inte ens använda kreditkortet då de vill ha varan innan de betalar.
Citera
2021-09-05, 17:48
Medlem
massuppfittarens avatar
Handlar med Klarna ibland och har också fått ett par kreditupplysningar för det, trots att jag aldrig köpt något för mer än typ 2-3000.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in