2021-09-05, 00:20
Medlem
Sababas avatar
Låter som ett typiskt råd från detta forumet men skulle det inte vara plausibelt att fejka hon är rom? Då är det nästan gratis. En patientavgift typ
Citera
2021-09-05, 00:28
Gå till tandläkaren som papperslös och säg att hon är 17 år född 1 Januari och har flytt från en by i Afghanistan. Då betalar ni 50 riksdaler. Win win!

Kan man ta sig in i Sverige på detta sätt så misstänker jag att man kan få in nya guldklimpar i käften också.
Citera
2021-09-05, 01:05
Medlem
Caspern50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Fick veta detta först nu, att min sambo saknar i princip alla kindtänder.
Har trott att hon bara var lite kinkig i maten, men tydligen är det mycket hon helt enkelt inte kan äta för att en hel uppsjö av hennes tänder bara har roten kvar. Jordnötter och knäckebröd är ett sådant exempel.

Vår ekonomi är inte den bästa, men vad har hon för alternativ?
Vad brukar implantat kunna kosta?
Har man alltid rätt till implantat så får det gå på faktura och vidare till fogden, eller måste sådant betalas i förskott?

Har hon varit utan kindtänder en längre tid då har käkbenet krymt som gör att implantat inte kan göras utan att först transplantera benmassa från höftbenen som efter att ha växt ihop som då blir så pass tjockt så titanskruvar kan skruvas fast som sedan bryggor kan fästas vid. Men du säger att hon har rötterna kvar, då blir det att dra ut dem och skruva fast titanskruvar med bryggor fastskruvade på toppen av implantaten. Innan detta görs måste implantaten få gro fast i käkbenet som tar några månader. Den totala kostnaden lär hamna på runt 100000:- men högkostnadsskyddet betalar upp till 85 procent av (Referensbeloppet) som inte är totalbeloppet. Dra ut allt och sätta in löständer blir nog billigast.
Citera
2021-09-05, 01:43
Medlem
xcoms avatar
Så här säger f-kassen

Du betalar själv kostnader som under ett år är sammanlagt 3 000 kronor enligt statens referenspriser eller tandläkarens respektive tandhygienistens priser om de är lägre. Sedan får man 600:- varje år i bidrag max 1200:- som dras av vid första besöket

50 procent av kostnader som överstiger 3 000 kronor
85 procent av kostnader som överstiger 15 000 kronor.

Sen gäller det referansprislistan Dvs många tandläkare har ett betydligt högre pris vilken gör att om referenspriset ligger på ex 1000:- du har kommit över 15000:- så betalar du 150:- men många tandläkare kanske tar 1700:- vilket gör att man får betala 850:-

Gick själv till citydental i stockholm som har väldigt lika priser som referenslistan totalt gick det på en bit över 100.000:- totalt med allt jag gjorde, och jag fick själv betala ca 30.000:-
Citera
2021-09-05, 04:36
Medlem
vadsadusadus avatar
Har hon inte bettskena på nätterna? Det är något som skulle hjälpa mot tandgnisslingen och minska trycket på hennes återstående tänder.
Citera
2021-09-05, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasTrayl
Inte när det kommer till tänder. Trots att betalar högst skatter i världen. Bara kastar iväg 70% av vår inkomst i olika sorters skatter men tänder är otänkbart att fixa. Jävla u-land.

Ja vi bor i ett snuskigt extremistland med topp 5 högst skatter på.. (trumvirvel) … JORDKLOTET. Vi ligger i topp med dyrast skatter på planeten. Lite sjukt när man tänker efter .. vi är ju inte största landet direkt eller äldsta folkslaget.

Vet många som jobbar, amorterar och betalar på krediter, har barn o familj.. men de har inte råd att fixa tänderna pga att det ”anses” bara bara något för det rika.

Stifttand kostar som den där begagnade bilen man måste ha för att ta sig till jobbet, eller den där elcentralen som måste bytas… livet kommer emellan och egna hälsan får stå åt sidan!

Ni vet väl att tänderna ”inte tillhör kroppen” och att det är därför det inte ingår i sjukvården … (jag vet Sverige landet som allt är bak och fram och uppochner ) :/
Citera
2021-09-05, 08:51
Bannlyst
Törs man fråga om det gäller kvinnan i familjen som saknar tänder?

Ska jag skriva något vettigt rekommenderar jag en privattandläkare.

Det kostar lite mer, men drar man ut det på besök var tredje år så blir det inte så mycket.

Och så är dom mycket trevligare, eftersom dom vill behålla sina kunder.
Senast redigerad av Bensindriven 2021-09-05 kl. 08:57.
Citera
2021-09-05, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xcom
Så här säger f-kassen

Du betalar själv kostnader som under ett år är sammanlagt 3 000 kronor enligt statens referenspriser eller tandläkarens respektive tandhygienistens priser om de är lägre. Sedan får man 600:- varje år i bidrag max 1200:- som dras av vid första besöket

50 procent av kostnader som överstiger 3 000 kronor
85 procent av kostnader som överstiger 15 000 kronor.

Sen gäller det referansprislistan Dvs många tandläkare har ett betydligt högre pris vilken gör att om referenspriset ligger på ex 1000:- du har kommit över 15000:- så betalar du 150:- men många tandläkare kanske tar 1700:- vilket gör att man får betala 850:-

Gick själv till citydental i stockholm som har väldigt lika priser som referenslistan totalt gick det på en bit över 100.000:- totalt med allt jag gjorde, och jag fick själv betala ca 30.000:-

Nu blev jag ut i huvudet här

Du säger att man bara betalar 85% av kostnader över 14.999:-
Om slutsumman tex blev 101.000:- för att fixa tanden så borde ju du bara ha betalat 15.015:-

Mvh
Citera
2021-09-05, 08:56
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Löjliga priser för något så simpelt. Dra till tailand och få ett bj medans de ordnar tänderna.
Citera
2021-09-05, 09:01
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sababa
Låter som ett typiskt råd från detta forumet men skulle det inte vara plausibelt att fejka hon är rom? Då är det nästan gratis. En patientavgift typ

Citat:
Ursprungligen postat av catlawd
Gå till tandläkaren som papperslös och säg att hon är 17 år född 1 Januari och har flytt från en by i Afghanistan. Då betalar ni 50 riksdaler. Win win!

Kan man ta sig in i Sverige på detta sätt så misstänker jag att man kan få in nya guldklimpar i käften också.

Ja för att byta ut halva truten, som hon under en längre tid stått ut med, är ju akut tandvård...
Citera
2021-09-05, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grrrrrrr
Så du menar att din flickvän aldrig drogat och levt ett normalt hederligt liv och ändå saknar en massa tänder? Ni är dessutom unga som jag förstår det?

Något sådant går inte att skylla på dålig genetik, hon måste på något sätt aktivt misskött sig något så in i helvete. Borstar hon inte? Ser hon extremt dåligt så hon misstagit munsköljflaskan för sirapsflaskan under alla dessa år?

Tycker du ska hålla din käft stängd med anklagelser och skitsnack. Man kan ha en tandsjukdom som gör att tänderna ruttnar, utan att ha rört en enda drog.

Du vet uppenbarligen inget. Bättre att vara tyst om man inte förstår.
Citera
2021-09-05, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xcom

Fick du betala hälften första dagen och hälften efteråt?
Eller du kanske betalade för enstaka gånger.

Jag var bara nyfiken eftersom jag tänkte på när TS frågade hur man betalar.

Jag fixade 2 porslinständer. Samtidigt, då fick jag betala hälften vid första besök och resterande vid sista besöket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in