2021-09-02, 12:46
Medlem
carminaburanas avatar
Jag är egenföretagare, har 100% riskgruppsersättning sen 2020-07-01 pga pågående cancerbehandling, och jag skattas på det, på utdraget står det "anställning" och "Hel viss förebyggande sjukpenning till riskgrupper"

Det är slut med riskgruppsersättningen den 30 september, men min cancerbehandling kvarstår i ett par år till, och jag pratade med min onkolog, hon sjukskriver alltid patienter med min behandling, då den är så tung på kroppen.

Räknas riskgruppsersättningen som lön, alltså kommer jag få sjukpenning baserad på den riskgruppsersättnignen jag fått sen 2020-07-01?

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014.3/322114.html

"Vissa undantag
I vissa fall ska ersättningar i anställningsförhållanden, uppdragsinkomster och rabattförmåner inte räknas som inkomst av anställning (59 kap. 11 § SFB). I stället ska de räknas som inkomst av annat förvärvsarbete. Det inträffar i följande fall

när mottagaren är godkänd för F-skatt
ersättningar under 10 000 kr som ges ut av privatpersoner
ersättning som handelsbolag ger ut till delägare.
Läs mer om undantagen på sidan Inkomst av annat förvärvsarbete."

sen lite längre ner står det

"Sociala förmåner
Det finns ett antal olika slag av ersättningar från främst socialförsäkringen som räknas som PGI av anställning trots att de inte utgör ersättning för arbete (59 kap. 13 § SFB). De vanligaste ersättningsslagen är sjuk- och föräldrapenning samt ersättning från A-kassa. Det är fråga om ersättningar som betalas ut i stället för inkomster från förvärvsarbete. I paragrafen finns en uppräkning av vilka ersättningar som är pensionsgrundande. Uppräkningen är uttömmande vilket innebär att ersättningar med likartat syfte inte är pensionsgrundande om de inte finns med.

Följande ersättningar räknas som inkomst av anställning:

Föräldrapenningförmåner.
Vårdbidrag i den utsträckning bidraget inte är ersättning för merkostnader.
Ersättning från Försäkringskassan i form av sjuklönegaranti enligt 20 § lagen (1999:1047) om sjuklön.
Sjukpenning från Försäkringskassan
Inkomstrelaterad sjukersättning och inkomstrelaterad aktivitetsersättning.
Arbetsskadelivränta.
Närståendepenning.
Dagpenning från arbetslöshetskassa.
Aktivitetsstöd till den som deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program.
Utbildningsbidrag för doktorander.
Ersättning för deltagare i teckenspråksutbildning för vissa föräldrar (TUFF).
Dagpenning till totalförsvarspliktiga enligt lagen (1994:1809) om totalförsvarsplikt och till andra som får dagpenning enligt de grunder som gäller för totalförsvarspliktiga.
Bidrag från Sveriges författarfond och Konstnärsnämnden i den utsträckning som regeringen föreskriver det."

Och här står det om inkomst av förvärvsarbete, vilket borde gälla mig.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014.3/322115.html
Citera
2021-09-04, 06:36
Medlem
Sjukpenning beräknas på sjukpenninggrundande inkomst, SGI.

Jag har svårt att se vad det du citerar har för betydelse för sjukpenningsberäkningen. Det rör beskattningen av inkomsten och inte rätten att få inkomsten i fråga.
Citera
2021-09-04, 16:39
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Sjukpenning beräknas på sjukpenninggrundande inkomst, SGI.

Jag har svårt att se vad det du citerar har för betydelse för sjukpenningsberäkningen. Det rör beskattningen av inkomsten och inte rätten att få inkomsten i fråga.

Jag det är det jag försöker förstå, Så frågan är, räknas riskgruppersättning som SGI eller sjukpenning? Det beskattas ju. Det är komplicerat.

https://www.jusek.se/ersattningar/sjukersattning/berakna-sgi/

Här tex står det att

"Vad betyder det att skydda sin SGI?
I vissa situationer kan du behålla din SGI trots att du inte jobbar. Det kallas SGI-skydd och gäller både om du inte jobbar alls eller om du går ner i arbetstid. Din SGI är till exempel skyddad om du är sjuk och får sjuklön eller sjukpenning. Det finns även sätt att skydda din SGI på om du skulle bli arbetslös."
Senast redigerad av carminaburana 2021-09-04 kl. 16:47.
Citera
2021-09-04, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Jag det är det jag försöker förstå, Så frågan är, räknas riskgruppersättning som SGI eller sjukpenning? Det beskattas ju. Det är komplicerat.

https://www.jusek.se/ersattningar/sjukersattning/berakna-sgi/

Här tex står det att

"Vad betyder det att skydda sin SGI?
I vissa situationer kan du behålla din SGI trots att du inte jobbar. Det kallas SGI-skydd och gäller både om du inte jobbar alls eller om du går ner i arbetstid. Din SGI är till exempel skyddad om du är sjuk och får sjuklön eller sjukpenning. Det finns även sätt att skydda din SGI på om du skulle bli arbetslös."

Som jag förstår det är riskgruppsersättning en form av sjukpenning. Så länge du uppbär den skyddar du din SGI.
Citera
2021-09-04, 17:37
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Som jag förstår det är riskgruppsersättning en form av sjukpenning. Så länge du uppbär den skyddar du din SGI.

ok, så då är frågan, räknas riskgruppsersättningen som SGI? det är den enda inkomst jag haft sen 2020-07-01, och innan dess gick jag plus minus noll i företaget. riskgruppsersättningen beräknas inte på tidigare inkomst utan är ett fast schablonbelopp på 817 kr brutto per dag.
Senast redigerad av carminaburana 2021-09-04 kl. 17:40.
Citera
2021-09-04, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
ok, så då är frågan, räknas riskgruppsersättningen som SGI? det är den enda inkomst jag haft sen 2020-07-01, och innan dess gick jag plus minus noll i företaget. riskgruppsersättningen beräknas inte på tidigare inkomst utan är ett fast schablonbelopp på 817 kr brutto per dag.

Jag tror inte du får en SGI genom att uppbära sjukpenning. Och riskgruppsersättningen är väl bara ett schablonbelopp som inte beror alls på ens SGI?
Citera
2021-09-04, 23:11
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Jag tror inte du får en SGI genom att uppbära sjukpenning. Och riskgruppsersättningen är väl bara ett schablonbelopp som inte beror alls på ens SGI?

jag tror nog det är korrekt tyvärr, men jag testar söka ändå!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in