Jag är egenföretagare, har 100% riskgruppsersättning sen 2020-07-01 pga pågående cancerbehandling, och jag skattas på det, på utdraget står det "anställning" och "Hel viss förebyggande sjukpenning till riskgrupper"
Det är slut med riskgruppsersättningen den 30 september, men min cancerbehandling kvarstår i ett par år till, och jag pratade med min onkolog, hon sjukskriver alltid patienter med min behandling, då den är så tung på kroppen.
Räknas riskgruppsersättningen som lön, alltså kommer jag få sjukpenning baserad på den riskgruppsersättnignen jag fått sen 2020-07-01?
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014.3/322114.html
"Vissa undantag
I vissa fall ska ersättningar i anställningsförhållanden, uppdragsinkomster och rabattförmåner inte räknas som inkomst av anställning (59 kap. 11 § SFB). I stället ska de räknas som inkomst av annat förvärvsarbete. Det inträffar i följande fall
när mottagaren är godkänd för F-skatt
ersättningar under 10 000 kr som ges ut av privatpersoner
ersättning som handelsbolag ger ut till delägare.
Läs mer om undantagen på sidan Inkomst av annat förvärvsarbete."
sen lite längre ner står det
"Sociala förmåner
Det finns ett antal olika slag av ersättningar från främst socialförsäkringen som räknas som PGI av anställning trots att de inte utgör ersättning för arbete (59 kap. 13 § SFB). De vanligaste ersättningsslagen är sjuk- och föräldrapenning samt ersättning från A-kassa. Det är fråga om ersättningar som betalas ut i stället för inkomster från förvärvsarbete. I paragrafen finns en uppräkning av vilka ersättningar som är pensionsgrundande. Uppräkningen är uttömmande vilket innebär att ersättningar med likartat syfte inte är pensionsgrundande om de inte finns med.
Följande ersättningar räknas som inkomst av anställning:
Föräldrapenningförmåner.
Vårdbidrag i den utsträckning bidraget inte är ersättning för merkostnader.
Ersättning från Försäkringskassan i form av sjuklönegaranti enligt 20 § lagen (1999:1047) om sjuklön.
Sjukpenning från Försäkringskassan
Inkomstrelaterad sjukersättning och inkomstrelaterad aktivitetsersättning.
Arbetsskadelivränta.
Närståendepenning.
Dagpenning från arbetslöshetskassa.
Aktivitetsstöd till den som deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program.
Utbildningsbidrag för doktorander.
Ersättning för deltagare i teckenspråksutbildning för vissa föräldrar (TUFF).
Dagpenning till totalförsvarspliktiga enligt lagen (1994:1809) om totalförsvarsplikt och till andra som får dagpenning enligt de grunder som gäller för totalförsvarspliktiga.
Bidrag från Sveriges författarfond och Konstnärsnämnden i den utsträckning som regeringen föreskriver det."
Och här står det om inkomst av förvärvsarbete, vilket borde gälla mig.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014.3/322115.html
Det är slut med riskgruppsersättningen den 30 september, men min cancerbehandling kvarstår i ett par år till, och jag pratade med min onkolog, hon sjukskriver alltid patienter med min behandling, då den är så tung på kroppen.
Räknas riskgruppsersättningen som lön, alltså kommer jag få sjukpenning baserad på den riskgruppsersättnignen jag fått sen 2020-07-01?
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014.3/322114.html
"Vissa undantag
I vissa fall ska ersättningar i anställningsförhållanden, uppdragsinkomster och rabattförmåner inte räknas som inkomst av anställning (59 kap. 11 § SFB). I stället ska de räknas som inkomst av annat förvärvsarbete. Det inträffar i följande fall
när mottagaren är godkänd för F-skatt
ersättningar under 10 000 kr som ges ut av privatpersoner
ersättning som handelsbolag ger ut till delägare.
Läs mer om undantagen på sidan Inkomst av annat förvärvsarbete."
sen lite längre ner står det
"Sociala förmåner
Det finns ett antal olika slag av ersättningar från främst socialförsäkringen som räknas som PGI av anställning trots att de inte utgör ersättning för arbete (59 kap. 13 § SFB). De vanligaste ersättningsslagen är sjuk- och föräldrapenning samt ersättning från A-kassa. Det är fråga om ersättningar som betalas ut i stället för inkomster från förvärvsarbete. I paragrafen finns en uppräkning av vilka ersättningar som är pensionsgrundande. Uppräkningen är uttömmande vilket innebär att ersättningar med likartat syfte inte är pensionsgrundande om de inte finns med.
Följande ersättningar räknas som inkomst av anställning:
Föräldrapenningförmåner.
Vårdbidrag i den utsträckning bidraget inte är ersättning för merkostnader.
Ersättning från Försäkringskassan i form av sjuklönegaranti enligt 20 § lagen (1999:1047) om sjuklön.
Sjukpenning från Försäkringskassan
Inkomstrelaterad sjukersättning och inkomstrelaterad aktivitetsersättning.
Arbetsskadelivränta.
Närståendepenning.
Dagpenning från arbetslöshetskassa.
Aktivitetsstöd till den som deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program.
Utbildningsbidrag för doktorander.
Ersättning för deltagare i teckenspråksutbildning för vissa föräldrar (TUFF).
Dagpenning till totalförsvarspliktiga enligt lagen (1994:1809) om totalförsvarsplikt och till andra som får dagpenning enligt de grunder som gäller för totalförsvarspliktiga.
Bidrag från Sveriges författarfond och Konstnärsnämnden i den utsträckning som regeringen föreskriver det."
Och här står det om inkomst av förvärvsarbete, vilket borde gälla mig.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014.3/322115.html