Citat:
Ursprungligen postat av
Ken Dryden
Min teori, som delvis var åt helvete, byggde på att två bilar körde upp till Boden med tre "FLG-anknutna" somalier, vilka jag trodde var Yahye, Bahnan och kanske Alpo. I Buddbyn brändes sedan en bil (tillhörig SVs mamma) för att undanröja bevis. Skälet var att de skulle ta inlandsvägen till E45 för att ta sig till Borlänge, dör Bahnan är skriven och det är lätt att gömma sig i den jättelika somaliska diasporan i Tjärna Ängar. Jag trodde inte att de skulle våga ta sig till Stockholm eftersom jag utgick från att det fanns kontrakt utlagt på dem, på samma sätt som med deras polare Ninow, som sköts tidigare i somras.
Men så var det ju inte riktigt. Yahye satt i fängelse och Alpo var faktiskt nere i Rinkeby, tills han sköts till döds i förra veckan i Hjulsta.
Men Bahnan var ju med, enligt åklagaren. Övriga personer (AA och bröderna Z1 och Z2) dök upp senare här i tråden. Om den brinnande bilen har med mordet att göra, så kanske de fortsatte upp till Gällivare där Ziad har något kyffe sedan i maj i år. Eller också tog de sig till Porsön, så småningom och bilen är ett blindspår.
Jag tror att polisen har haft hyfsad koll på de här gynnarna, men att man har väntat med att plocka in dem tills man lyckades flippa SV, vilkens uppgifter i förhör kommer att spela stor roll för utredningen.
Tror jag. Och osvuret är bäst.
Även om inte alla detaljer var rätt så tycker jag ändå det var en rimlig teori.
Info att Ninow var borta kom in snabbt men att Yahie satt inlåst dröjde. Att Bahnan troligen var inblandad fanns i tanken men han behövde hjälp att dumpa bilen. Då letade vi andra kopplingar kring Ninows gäng varför förstärkning från Byn och Alpo dök upp som en möjlighet. Vi visste inte var Alpo fanns och vi visste inte att Bahnan hämtade förstärkning lokalt i Ziads gäng.
Det är väl rimligt att inte åka direkt hem mitt i natten om man dumpat och bränt en bil och riskera möta polisen. Man är kanske den enda som är vaken mitt i natten. Likaså om man inte dumpat en bil, så åker man ändå inte direkt hem utan man åker någon annanstans några dagar tills det lugnat ner sig. Och om de vilat upp borta spelar det mindre roll om det skedde i Borlänge eller Gällivare. Förutom för polisen som letar efter dem då.
Jag tycker du kommit med genomtänkta idéer hela vägen. Jag har också spunnit tankar åt alla håll när vi under en period inte kom framåt.
Det intressanta är att Bahnan fångades in och att vi hade det spåret tidigt. Och glöm inte varifrån uppgiften om intern uppgörelse egentligen kom ifrån. Intenog.
Backa i tanken lite, så får vi nog medge att en del info han kom med troligen kommer visa sig vara riktig. Även om en del var rena gödselspridningen. Den 10-11 sep bör Intenog dyka upp igen. Spännande. 😊