2021-09-04, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Några speciella företag/fonder inom detta du kan rekommendera.

Nä, de vill ja inte säga tyvärr.
Citera
2021-09-04, 15:04
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Nä, de vill ja inte säga tyvärr.

Du kan ju pm:a ;P
Citera
2021-09-04, 15:05
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Tja Spiltan Stabil och Handelsbanken Hållbar Energi ser vel bra ut tycker jag. Annars billiga, globala indexfonder.

Okej tack för tipsen
Citera
2021-09-04, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daskmoert
Välj en valfri fond med din favoritbank i namnet. Undvik aktien någon "skön typ" rekommenderade i förtroende förra gången du var ute på krogen.

Vill du ha lite spänning i livet splittar du 90/10 mellan de två.

Ganska dåligt tips i och med att bankerna oftast har dyra avgifter på sina fonder som inte presterar bättre än andra jämförbara billigare fonder.
Citera
2021-09-04, 15:49
Medlem
Citat:
Hej

Hade tänkt att börja aktiespara och trixa med fonder. Tänkte köpa för cirka 500-1000kr i månaden.

Vilka aktier/fonder ska man köra? Vilka är närmast ”idiotsäkra ”?

Vilka ska man undvika ?

Tack för tips.

Bland det idiotsäkraste som går att handla på Avanza är förmodligen SPP Aktiefond Global A SEK

Länk: https://www.avanza.se/fonder/om-fond...tiefond-global

Fonden är tveklöst den bredaste indexfonden som går att handla på Avanza.

Fonden är en indexfond som replikerar indexet MSCI ACWI som består av flera tusentals bolag (1800-2300) i olika branscher, världen över. Det största innehavet är Apple INC på 3,66 %.

Information:
1. Du får aktiespridning över 23 utvecklade och 27 framväxande marknader.
2. Du får riskspridning över flera länder och fonden innehåller mellan 1800-2300 företag. Alla de måste gå i konkurs samtidigt för att du ska förlora alla dina pengar.
3. Du får både Large cap och mid-cap aktier.

Fördelen med indexfonder är att du eliminerar förvaltarrisken.

En annan som är riktigt säker är Länsförsäkringar Global Indexnära

https://www.avanza.se/fonder/om-fond...obal-indexnara

Länsförsäkringar Global Indexnära är inte lika bred som den första fonden jag nämnde dock. Denna fond innehåller cirka 1600 bolag och har riskspridning också världen över. Fonden replikerar indexet MSCI world, där skillnaden är att MSCI ACWI även inkluderar de framväxande marknaderna (Tänk Asien).

De har i princip identisk korrelation över flera decennier dock men du får ännu mer riskspridning med den första vilket gör att den faktiskt är något säkrare.

Undvik enskilda aktier om du inte vet vad du gör. Fördelen med en enormt bred fond är att flera företag kan gå i konkurs och det har ingen betydelse för ditt kapital.

Det jag rekommenderar har även stöd i forskningen.

Fonderna är två global indexfonder. Den första gör att du får både USA, Asien och Europa.
Senast redigerad av Lukas17 2021-09-04 kl. 15:52.
Citera
2021-09-04, 15:50
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas17
Bland det idiotsäkraste som går att handla på Avanza är förmodligen SPP Aktiefond Global A SEK

Länk: https://www.avanza.se/fonder/om-fond...tiefond-global

Fonden är tveklöst den bredaste indexfonden som går att handla på Avanza.

Fonden är en indexfond som replikerar indexet MSCI ACWI som består av flera tusentals bolag (1800-2300) i olika branscher, världen över. Det största innehavet är Apple INC på 3,66 %.

Information:
1. Du får aktiespridning över 23 utvecklade och 27 framväxande marknader.
2. Du får riskspridning över flera länder och fonden innehåller mellan 1800-2300 företag. Alla de måste gå i konkurs samtidigt för att du ska förklara alla dina pengar.
3. Du får både Large cap och mid-cap aktier.

Fördelen med indexfonder är att du eliminerar förvaltarrisken.

En annan som är riktigt säker är Länsförsäkringar Global Indexnära

https://www.avanza.se/fonder/om-fond...obal-indexnara

Länsförsäkringar Global Indexnära är inte lika bred som den första fonden jag nämnde dock. Denna fond innehåller cirka 1600 bolag och har riskspridning också världen över. Fonden replikerar indexet MSCI world, där skillnaden är att MSCI ACWI även inkluderar de framväxande marknaderna (Tänk Asien).

De har i princip identisk korrelation över flera decennier dock men du får ännu mer riskspridning med den första vilket gör att den faktiskt är något säkrare.

Undvik enskilda aktier om du inte vet vad du gör. Fördelen med en enormt bred fond är att flera företag kan gå i konkurs och det har ingen betydelse för ditt kapital.

Det jag rekommenderar har även stöd i forskningen.

Tack för tipset får kolla in den.
Citera
2021-09-04, 16:12
Medlem
utöka ditt bolån med motsvarande framtida tio års månadsinsättning, alltså typ mellan 60-120k kr.
Investera allt i Bitcoin-certifikat. Ansök om kredit hos Nordnet/Avanza, och låna maxbeloppet. Köp ytterligare BTC-certifikat.

Skit i att månadsspara i tio år, och sedan kan du ta pension.

Du kan skicka PM om tio år så ger jag en adress dit du kan skicka tackkortet och eventuell vinstdelning (om du vill)...
Citera
2021-09-04, 16:19
Citat:
Ursprungligen postat av Xitars
utöka ditt bolån med motsvarande framtida tio års månadsinsättning, alltså typ mellan 60-120k kr.
Investera allt i Bitcoin-certifikat. Ansök om kredit hos Nordnet/Avanza, och låna maxbeloppet. Köp ytterligare BTC-certifikat.

Skit i att månadsspara i tio år, och sedan kan du ta pension.

Du kan skicka PM om tio år så ger jag en adress dit du kan skicka tackkortet och eventuell vinstdelning (om du vill)...

Känns som alldeles för stor risk för mig som nybörjare. Men tack ändå.
Citera
2021-09-04, 16:23
Medlem
Avanza har egna fonder som är billiga (om inte billigast?) Om du vill ha global exponering. Avanza Global. De har även Avanza USA och emerging markets.

Annars säger jag att du ska satsa på bolag som du själv känner igen och tror på. Det är aldrig fel.
Citera
2021-09-04, 16:48
Medlem
Citat:
Hej

Hade tänkt att börja aktiespara och trixa med fonder. Tänkte köpa för cirka 500-1000kr i månaden.

Vilka aktier/fonder ska man köra? Vilka är närmast ”idiotsäkra ”?

Vilka ska man undvika ?

Tack för tips.

Det enda idiotsäkra alternativet är korta räntefonder med ststspapper tyvärr...

Risk/reward gäller... utan att ta risk för du en mycket låg avkastning.

That's the name of the game... the winner takes it all... take a chance.... money, money, money... det finns mycket visdom i ABBAs texter, haha
Citera
2021-09-04, 17:04
Medlem
Onanikrems avatar
Har kört mycket på Investor aktier.. under många år, det är som en liten fond utan förvaltningsavgift. Investmentbolag, nu har den gått ner ett par veckor men anser den vara en av de bästa nybörjaraktierna.
Wallenbergarna är rika.. jag vill också bli rik/ blev rik. Titta också i deras portfölj lite, Nibe har spikat där rätt bra.. tror man på något som någon duktig äger mycket av så köp.
Citera
2021-09-04, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ledsenpack
Ganska dåligt tips i och med att bankerna oftast har dyra avgifter på sina fonder som inte presterar bättre än andra jämförbara billigare fonder.
Nu efterfrågades dock inte bästa investeringen utan något som är idiotsäkert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in