• 1
  • 2
2021-09-04, 13:42
Hej

Hade tänkt att börja aktiespara och trixa med fonder. Tänkte köpa för cirka 500-1000kr i månaden.

Vilka aktier/fonder ska man köra? Vilka är närmast ”idiotsäkra ”?

Vilka ska man undvika ?

Tack för tips.
Citera
2021-09-04, 13:47
Medlem
Välj en valfri fond med din favoritbank i namnet. Undvik aktien någon "skön typ" rekommenderade i förtroende förra gången du var ute på krogen.

Vill du ha lite spänning i livet splittar du 90/10 mellan de två.
Citera
2021-09-04, 13:50
Medlem
Den billigaste globala indexfonden som du kan hitta. Perfekt att ha dina pengar i. Det är det jag investerar i överallt. Till exempel finns Länsförsäkringar Global Indexnära på Avanza. Du får global riskspridning och investerar i över tusen bolag i olika branscher. Behövs inget annat.
Citera
2021-09-04, 13:51
Medlem
Avanza tillexempel har ett litet "quiz" man svarar på och sedan utefter det så får du förslag på en fond. Opti verkar poppis bland ekonomiinfluencers också, fungerar tydligen bra (om man är sponsrad i alla fall)
Citera
2021-09-04, 13:53
Medlem
Jag hade valt investmentbolag istället för rena aktier.

Välj en indexfond, Sverige, Global eller Japan vilket du nog tror kommer gå bäst på en 10års period. Eller välj 33% av varje.

Sen hade jag kört 10% Crypto som ren spekulation.

Indexfond 80%
Investmentbank 10%
Crypto 10%
Citera
2021-09-04, 13:58
Medlem
Komponenter och råvaror till elbilar batterier tex cobolt nickel mf sällsynta metaller som behövs vid tillverkningen är idiotsäkra investeringar.
Citera
2021-09-04, 14:01
Citat:
Ursprungligen postat av Daskmoert
Välj en valfri fond med din favoritbank i namnet. Undvik aktien någon "skön typ" rekommenderade i förtroende förra gången du var ute på krogen.

Vill du ha lite spänning i livet splittar du 90/10 mellan de två.

Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Den billigaste globala indexfonden som du kan hitta. Perfekt att ha dina pengar i. Det är det jag investerar i överallt. Till exempel finns Länsförsäkringar Global Indexnära på Avanza. Du får global riskspridning och investerar i över tusen bolag i olika branscher. Behövs inget annat.

Citat:
Ursprungligen postat av SuperVictor
Avanza tillexempel har ett litet "quiz" man svarar på och sedan utefter det så får du förslag på en fond. Opti verkar poppis bland ekonomiinfluencers också, fungerar tydligen bra (om man är sponsrad i alla fall)

Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee

Välj en indexfond, Sverige, Global eller Japan vilket du nog tror kommer gå bäst på en 10års period. Eller välj 33% av varje.

Indexfond 80%
Investmentbank 10%
Crypto 10%

Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Komponenter och råvaror till elbilar batterier tex cobolt nickel mf sällsynta metaller som behövs vid tillverkningen är idiotsäkra investeringar.

Tack för tipsen kom gärna med fler
Citera
2021-09-04, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee

Indexfond 80%
Investmentbank 10%
Crypto 10%

Investerar rätt hårt i crypto utöver mina aktier/fonder, det är också här jag tjänar mest pengar. Däremot är det långt ifrån ”idiotsäkert”. Det är extremt volatilt och riskfyllt och inget för en nybörjare.

Håller i övrigt med de flesta här. Hitta global/Sverige/investmentbank fond med låga avgifter. De flesta indexfonder hos de stora spelarna är väldigt lika.
Citera
2021-09-04, 14:18
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo

Några speciella företag/fonder inom detta du kan rekommendera.
Citera
2021-09-04, 14:38
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Hej

Hade tänkt att börja aktiespara och trixa med fonder. Tänkte köpa för cirka 500-1000kr i månaden.

Vilka aktier/fonder ska man köra? Vilka är närmast ”idiotsäkra ”?

Vilka ska man undvika ?

Tack för tips.

Tja Spiltan Stabil och Handelsbanken Hållbar Energi ser vel bra ut tycker jag. Annars billiga, globala indexfonder.
Citera
2021-09-04, 14:40
Medlem
Hassebosse47s avatar
Är du ny så kanske du inte ska fippla med aktier, gör det enkelt för dig och investera i fonder. Bli bekväm med det och börja sedan så smått med aktier.
Indexfonder och investmentbolag kan vara en bra början. För att nämna några indexfonder så finns tex Länsförsäkringar global/Sverige. Spiltan Aktiefond investmentbolag är inte helt dum.
Citera
2021-09-04, 14:43
Medlem
Triremers avatar
Microsoft är ju oerhört prisvärd och lär inte besvika.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in