2021-09-03, 22:43
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abiz2
Varför inte? I vissa fall så är det bättre för alla inblandade och samhället.

Lek med tanken att breivik kommer ut om 1 år, även ifall han lovat att han ska göra samma sak igen. Vad finns det att vinna på att han får fortsätta leva då? Eller nu för den delen.
Därför att det inte är långsiktigt hållbart. Vi kan inte hålla på och göra undantag för att det eventuellt är bästa lösningen i vissa situationer.

Och om Breivik lovar att utföra nya hot och hoten upplevs som trovärdiga så kommer han åtalas och fängslas.
Citera
2021-09-03, 22:49
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abiz2
De som tycker det var fel för att det inte var i affekt, hade ni tänkt om ifall pedofilen sedan gav sig på erat barn. Hade det inte varit bättre då om pedofilen förra offers pappa dödade honom?
Låt oss vända på frågan. Pappan är ju bevisligen kapabel att mörda någon som han anser handlat fel mot honom och hans familj. Om han benådas, känner samhällets acceptans för sina personliga vendettor och nästa gång mördar dig eller någon av dina familjemedlemmar för att du sagt eller gjort något som gjort honom upprörd, hade det då inte varit bättre om han inte blivit benådad?
Citera
2021-09-04, 02:38
Medlem
SoCos avatar
Bra gjort, en död pedofil, good riddance.
Citera
2021-09-04, 04:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Den som besitter ett någorlunda välutvecklat konsekvenstänk skulle kunna lägga band på sig. Att man inte kunde kontrollera sina känslor duger inte som ursäkt när man har begått brott. Vi vet att människan har förmågan att kontrollera sig och agera rationellt i alla situationer om hon bara övar på det, detta ska uppmuntras. Att ge efter för irrationella och destruktiva känslor ska inte uppmuntras.
Den som inte är redo att ensam skipa rättvisa mot den som sexuellt utnyttjat ens minderåriga dotter ska ingen dotter ha. Så jävla enkelt är det hur många som än säger emot. Jag kan inte ens förstå att det är något att diskutera.
Citera
2021-09-04, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aanejanej
Den som inte är redo att ensam skipa rättvisa mot den som sexuellt utnyttjat ens minderåriga dotter ska ingen dotter ha. Så jävla enkelt är det hur många som än säger emot. Jag kan inte ens förstå att det är något att diskutera.
För det första, varför ska man skippa en sådan "rättvisa" när man bara förlorar på den? Visst, man får utlopp för sina irrationella hämndbegär om man nu har oturen att inte ha vuxit ifrån dem. Men detta till priset av att man får sitta många år i fängelse och att ens dotter förlorar många år av en närvarande pappa. Bara en idiot tycker att det är värt det.

För det andra så är det aldrig rättvisa att göra någon människa illa. Ingen människa kan rå för sina handlingar. Gärningsmannen är också bara ett offer för omständigheter han inte kan rå över, precis som offret. Han är formad av sin miljö och hur han väljer att agera i en viss situation beror helt och hållet på vilka tidigare upplevelser han har råkat ha. En våldtäktsman kunde undvikit att våldta lika lite som ett våldtäktsoffer kunde undvikit att bli våldtaget.
Citera
2021-09-04, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Tja, jag känner en som är dömd för grov misshandel av exakt samma skäl. Jag klandrar honom inte.

Däremot tycker jag inte att det ska vara lagligt. Och om det ska betraktas som förmildrande omständigheter går ju också att diskutera. Det är inte orimligt.

Märkligt ställningstagande att inte klandra honom för gärningen men ändå tycka det ska vara olagligt.

Nu får du bestämma dig, om nu samhället inte vill straffa pedofilen för hans gärning. Varför är du då emot att fadern gör det? Ska samhället skydda pedofilen också, räcker inte med obefintliga straff?
Citera
2021-09-04, 12:06
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leera
Märkligt ställningstagande att inte klandra honom för gärningen men ändå tycka det ska vara olagligt.

Nu får du bestämma dig, om nu samhället inte vill straffa pedofilen för hans gärning. Varför är du då emot att fadern gör det? Ska samhället skydda pedofilen också, räcker inte med obefintliga straff?
Varför måste jag nödvändigtvis tycka att allt jag inte tycker är omoraliskt ska vara lagligt?
Citera
2021-09-04, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Varför måste jag nödvändigtvis tycka att allt jag inte tycker är omoraliskt ska vara lagligt?

Det hänger ihop i min värld. Om du tycker det är moraliskt riktigt varför tycker du då samtidigt att det ska vara olagligt?
Citera
2021-09-04, 12:39
Medlem
BirosKorlaffs avatar
Borde få mildaste möjliga straff
Citera
2021-09-04, 14:07
Medlem
RAMMVOGELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
De flesta mord som sker i Sverige beror på att förövaren på ett eller annat sätt känt sig oförrättad.

+ lättkränkt och svagbegåvad
Citera
2021-09-04, 14:28
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RAMMVOGEL
+ lättkränkt och svagbegåvad

Korrekt. Förorts-rättvisa kallas det. (eller WT-rättvisa för den inhemska versionen)
Citera
2021-09-04, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
För det första, varför ska man skippa en sådan "rättvisa" när man bara förlorar på den? Visst, man får utlopp för sina irrationella hämndbegär om man nu har oturen att inte ha vuxit ifrån dem. Men detta till priset av att man får sitta många år i fängelse och att ens dotter förlorar många år av en närvarande pappa. Bara en idiot tycker att det är värt det.

För det andra så är det aldrig rättvisa att göra någon människa illa. Ingen människa kan rå för sina handlingar. Gärningsmannen är också bara ett offer för omständigheter han inte kan rå över, precis som offret. Han är formad av sin miljö och hur han väljer att agera i en viss situation beror helt och hållet på vilka tidigare upplevelser han har råkat ha. En våldtäktsman kunde undvikit att våldta lika lite som ett våldtäktsoffer kunde undvikit att bli våldtaget.
Haha jag tror att du trollar mig, om du inte gör det så är du fan den sjukaste jävla stackaren som vandrat i ett par skor 😁
Hur hanterar man då en pedofil eller våldtäktsman som inte kan undvika att våldta?
Jag hade, till skillnad från dig inte nöjt mig med att någon som våldtagit mitt barn åter är ute och gör sin sak efter att ha få suttit ett år på en öppen anstalt med likasinnade. Bara en idiot skulle nöja sig med det, en idiot som försöker gömma sig bakom sina argument om offer för omständigheter. Men egentligen handlar det bara om rädsla. 🙂
Senast redigerad av Aanejanej 2021-09-04 kl. 15:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in