Citat:
Håller med dig i det mesta - dock var det inte cannabinoider som beståndsdel mitt inlägg riktade sig mot, utan just CBD-olja, vilken kan innehålla cannabinoider om man har tur, eller så gör den inte det - ingen vet eftersom det just nu är en oreglerad marknad och många "big cannabis"-företag tar chansen att sälja "snake oil" med okänt innehåll till rejäla priser.
Sativex är ju - till skillnad från CBD-oljorna med okänt ursprung - kontrollerad och reglerad, och man bör kunna lita på att den faktiskt innehåller det den ska innehålla. Det är den stora skillnaden. Det säger ju ingenting om innehållet i en olja som köpts från nåt företag i Holland eller wherever, som kan innehålla lite vad som helst.
Sen håller jag inte med om att "CBD finns inte i big-pharma för att det inte finns patentmöjligheter med det". Klart det går att ta patent - som t.ex. just Sativex. Det blir som att säga att "Det går inte att ta patent på acetylsalicylsyra, så därför finns det inte i big-pharma". Acetylsalicylsyra finns naturligt i barken på helt vanlig sälg/vide/salix, som är ett väldigt vanligt förekommande träd/buske. Problemet med det påståendet är att just acetylsalicylsyra är det verksamma ämnet i det mest sålda läkemedlet genom tiderna, Aspirin. Vilket är just patenterat.
Intressant angående konsumentskyddet - utveckla gärna? Är inte så insatt i det, gäller det verkligen vid köp av CBD-olja från utlandet?
Sativex är ju - till skillnad från CBD-oljorna med okänt ursprung - kontrollerad och reglerad, och man bör kunna lita på att den faktiskt innehåller det den ska innehålla. Det är den stora skillnaden. Det säger ju ingenting om innehållet i en olja som köpts från nåt företag i Holland eller wherever, som kan innehålla lite vad som helst.
Sen håller jag inte med om att "CBD finns inte i big-pharma för att det inte finns patentmöjligheter med det". Klart det går att ta patent - som t.ex. just Sativex. Det blir som att säga att "Det går inte att ta patent på acetylsalicylsyra, så därför finns det inte i big-pharma". Acetylsalicylsyra finns naturligt i barken på helt vanlig sälg/vide/salix, som är ett väldigt vanligt förekommande träd/buske. Problemet med det påståendet är att just acetylsalicylsyra är det verksamma ämnet i det mest sålda läkemedlet genom tiderna, Aspirin. Vilket är just patenterat.
Intressant angående konsumentskyddet - utveckla gärna? Är inte så insatt i det, gäller det verkligen vid köp av CBD-olja från utlandet?
Jag hör vad du säger och det finns givetvis 'skojar-företag' där ute som säljer s.k. snakeoil för att tjäna snabba pengar men jag tror att det värsta är över vad gäller CBD-branchen. I många fall tillhandahålls dokumentation och analyser på oljan från ISO-certiferade labb (vilket ska vara en kriterie för att man ska köpa IMO) och även analyser på hampan som råvara.
Så att ursprung och innehåll är oklart eller inte är kontrollerade/reglerade är helt enkelt inte sant, inte hos de shoppar där dokumentation tillhandahålls i alla fall.
Har läst på en hel del om CBD just för att jag hade samma oro och det verkar som att den största bluffen är att vissa företag säljer isolatbaserade oljor för samma pris som extraktbaserade oljor inte att CBD-innehållet är oriktigt.
Inom EU gäller EU's konsumentskyddslag för alla köp och den liknar i stora drag det vi har i Sverige. Sedan har ju alla EU-land egna konsumentskyddslagar också såklart. Men man får alltså inte marknadsföra en produkt att innehålla vissa saker sen visar det sig att den inte gör det. Det kan resultera i stora böter för företaget, till och med försäljningförbud med stora viten i vissa fall.
https://ec.europa.eu/info/live-work-travel-eu/consumer-rights-and-complaints_en