2021-08-05, 09:40
Medlem
Gorizia12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Håller med dig i det mesta - dock var det inte cannabinoider som beståndsdel mitt inlägg riktade sig mot, utan just CBD-olja, vilken kan innehålla cannabinoider om man har tur, eller så gör den inte det - ingen vet eftersom det just nu är en oreglerad marknad och många "big cannabis"-företag tar chansen att sälja "snake oil" med okänt innehåll till rejäla priser.

Sativex är ju - till skillnad från CBD-oljorna med okänt ursprung - kontrollerad och reglerad, och man bör kunna lita på att den faktiskt innehåller det den ska innehålla. Det är den stora skillnaden. Det säger ju ingenting om innehållet i en olja som köpts från nåt företag i Holland eller wherever, som kan innehålla lite vad som helst.

Sen håller jag inte med om att "CBD finns inte i big-pharma för att det inte finns patentmöjligheter med det". Klart det går att ta patent - som t.ex. just Sativex. Det blir som att säga att "Det går inte att ta patent på acetylsalicylsyra, så därför finns det inte i big-pharma". Acetylsalicylsyra finns naturligt i barken på helt vanlig sälg/vide/salix, som är ett väldigt vanligt förekommande träd/buske. Problemet med det påståendet är att just acetylsalicylsyra är det verksamma ämnet i det mest sålda läkemedlet genom tiderna, Aspirin. Vilket är just patenterat.

Intressant angående konsumentskyddet - utveckla gärna? Är inte så insatt i det, gäller det verkligen vid köp av CBD-olja från utlandet?

Jag hör vad du säger och det finns givetvis 'skojar-företag' där ute som säljer s.k. snakeoil för att tjäna snabba pengar men jag tror att det värsta är över vad gäller CBD-branchen. I många fall tillhandahålls dokumentation och analyser på oljan från ISO-certiferade labb (vilket ska vara en kriterie för att man ska köpa IMO) och även analyser på hampan som råvara.

Så att ursprung och innehåll är oklart eller inte är kontrollerade/reglerade är helt enkelt inte sant, inte hos de shoppar där dokumentation tillhandahålls i alla fall.

Har läst på en hel del om CBD just för att jag hade samma oro och det verkar som att den största bluffen är att vissa företag säljer isolatbaserade oljor för samma pris som extraktbaserade oljor inte att CBD-innehållet är oriktigt.

Inom EU gäller EU's konsumentskyddslag för alla köp och den liknar i stora drag det vi har i Sverige. Sedan har ju alla EU-land egna konsumentskyddslagar också såklart. Men man får alltså inte marknadsföra en produkt att innehålla vissa saker sen visar det sig att den inte gör det. Det kan resultera i stora böter för företaget, till och med försäljningförbud med stora viten i vissa fall.

https://ec.europa.eu/info/live-work-travel-eu/consumer-rights-and-complaints_en
Citera
2021-08-14, 19:30
Medlem
Karlkringlas avatar
https://vitaminkompaniet.com/whmcs/index.php?rp=/store/oil

Köpte härifrån och det finns med låg halt THC. Vilket passar mig bra. Kollade med sticka och det gav utslag, i kombination med den skarpa smaken kan jag sluta mig till att det var äkta vara. Har provat annan dyr olja som inte verkade vara annat än rapsolja.
Citera
2021-08-19, 09:42
Medlem
Gorizia12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlkringla
https://vitaminkompaniet.com/whmcs/index.php?rp=/store/oil

Köpte härifrån och det finns med låg halt THC. Vilket passar mig bra. Kollade med sticka och det gav utslag, i kombination med den skarpa smaken kan jag sluta mig till att det var äkta vara. Har provat annan dyr olja som inte verkade vara annat än rapsolja.

Förlåt men jag skulle aldrig köpa från denna shop, den ser sjukt scammig ut..

Stay away!
Citera
2021-08-19, 16:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Vad ger cannabis olja för hälsoeffekt? Utan THC som är det man blir ”hög” på naturligtvis

För mig hjälper det med sömnen! Har trackat min sömn med min Fitbit före och efter CBD och vanligtvis ligger mitt sleepscore mellan 60-70 men med CBD ligger jag nästan alltid runt 85-90.

Jag har testat att mäta innan och efter, även tagit uppehåll och så och det verkar ta 2-3 dagar innan det blir någon förändring men det verkar som att CBD är nyckeln! Jag sover djupare, vaknar inte på natten och somnar snabbare..

Förbättrad sömn leder ju till massa trevliga saker. Mindre stress, ångest och mer energi som i sin tur leder till att träning och sånt blir bättre som igen leder till ännu bättre sömn! Blir en soft dominoeffekt för min del
Citera
2021-08-23, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vicpic36
För mig hjälper det med sömnen! Har trackat min sömn med min Fitbit före och efter CBD och vanligtvis ligger mitt sleepscore mellan 60-70 men med CBD ligger jag nästan alltid runt 85-90.

Jag har testat att mäta innan och efter, även tagit uppehåll och så och det verkar ta 2-3 dagar innan det blir någon förändring men det verkar som att CBD är nyckeln! Jag sover djupare, vaknar inte på natten och somnar snabbare..

Förbättrad sömn leder ju till massa trevliga saker. Mindre stress, ångest och mer energi som i sin tur leder till att träning och sånt blir bättre som igen leder till ännu bättre sömn! Blir en soft dominoeffekt för min del

Håller starkt med om sömnen, men även lederna känns bra mycket mjukare. Vart köper du ifrån?
Citera
2021-08-24, 22:02
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorizia12
Förlåt men jag skulle aldrig köpa från denna shop, den ser sjukt scammig ut..

Stay away!

Bara en intressant betraktelse - många av de senaste postarna som rekommenderar den ena eller andra shoppen har inte gjort särskilt många inlägg. Det behöver inte betyda något, det var bara en iakttagelse...
Citera
2021-08-24, 22:13
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Bara en intressant betraktelse - många av de senaste postarna som rekommenderar den ena eller andra shoppen har inte gjort särskilt många inlägg. Det behöver inte betyda något, det var bara en iakttagelse...

Och på sättet hur dom skriver..
Citera
2021-08-28, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackBerry
hej! har varit en brukare av cannabis förr, känner nu att jag vill börja bruka CBD olja .

vart köper i eran? vilken CDB olja bör man inrikta sig på, finns ju olika sätt oljan extraheras på.

hur mycket tar ni per dag och hur märker ni effekterna?

kollade cdbolja.com men känns som det är lite folk som skriver om hur dom upplever produkten på sida .

tack på förhand

Hej, jag hämtar min direkt från odlaren. Han har eget lab och jag sett resultaten av skörden (dvs kemisk innehåll). Produktionen sker på samma plats. Så inga mellanhänder och trams. Kan få tag på prov flaska vid behov. Min första fråga skulle vara i vilket syfte vill du ha oljan till. Tar du vanliga mediciner idag? Dosering kontra genetiska förutsättningar samt medicin är viktig att ta hänsyn till.
Citera
2021-09-03, 14:11
Medlem
Citat:

Jag köpte från Fresh CBD som tom hörde av sig efteråt och frågade om jag var nöjd. Tyvärr är de borta nu ser jag.

Frågan är var man köper nu om det finns några bra tips?
Citera
2021-09-03, 14:38
Avslutad
Hej alla. En liten fråga, ni som verkar ha erfarenhet av oljan. Har ni, lr andra ni känner tagit låg dos cbd ihop med ssri? Äter voxra, sertralin o mirtazapin.
Finns ju inte mkt forskning o gå på, än..
Citera
2021-09-04, 13:27
Medlem
Gorizia12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horisontlinje
Jag köpte från Fresh CBD som tom hörde av sig efteråt och frågade om jag var nöjd. Tyvärr är de borta nu ser jag.

Frågan är var man köper nu om det finns några bra tips?

Jag rekommenderar Qanoid då jag handlar därifrån själv. Utöver att jag gillar oljan i sig för att dom har bra och kunnig kundtjänst vilket är nästan lika viktigt IMO.

Ska du köpa av någon annan och behöver guidning så kolla in mina tidigare inlägg i tråden om extraktbaserad/isolat och kolla alltid efter labbrapporter!
Citera
2021-09-04, 13:29
Medlem
Gorizia12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markusahlqvist
Hej alla. En liten fråga, ni som verkar ha erfarenhet av oljan. Har ni, lr andra ni känner tagit låg dos cbd ihop med ssri? Äter voxra, sertralin o mirtazapin.
Finns ju inte mkt forskning o gå på, än..

Hmm, jag kan personligen inte se att det skulle påverka så mycket men jag är verkligen ingen läkare.

Jag tycker VERKLIGEN att du ska ta upp frågan med den som ger dig dina recept - CBD är inte olagligt och better safe than sorry!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in