Citat:
Ursprungligen postat av
MachDiamonds
Då är vi i princip överens. Med det förbehållet att jag anser att alla individer ska få ha rätten att välja risken med infektion för att få den långvariga och breda immunitet som det ger. Det är ett val som man ska få göra med tanke på den kortvariga och smala immunitet som vaccinen ger. Men jag vill inte ge rådet till någon att inte vaccinera sig, bara informera om hur naturlig immunitet förhåller sig till vaccin för att alla ska kunna fatta ett välgrundat beslut.
Ur ett samhällsperspektiv så skulle vi vinna på att naturlig immunitet är så utbredd som möjligt. Om vaccinen skyddar mot allvarlig sjukdom så bör vi ta bort alla restriktioner omedelbart så att alla blir smittade så fort som möjligt med minsta möjliga skadeverkningar. Då har vi flockimmunitet till våren.
Nej, jag har en hel del invändningar emot ditt resonemang:
Först och främst måste studien vara äkta och inte någon form av pedagogisk bluff För visst låter det konstigt att absolut ingen fick en återinfektion av de tidigare infekterade och endast 0,7 procent de vaccinerade fick en genombrottsinfektion.
Sedan får inte Delta-varianten ha ändrat på allt, för mycket.
I övrigt innebär ditt resonemang en logisk kullebytta: Att man skall riskera att få en SARS-COV2 infektion för att kunna skydda sig från just ev. farliga konsekvenser av en SARS-COV2 infektion för sig själv och för samhället! Det tycker jag låter bakvänt. Om alla kunde få en SARS-COV2 infektion, helt riskfritt, så skulle, naturligtvis inte, Covid-19 betraktas som en allmänfarlig och samhällsfarlig sjukdom. Men så länge detta inte nästan helt är fallet, så kan vi inte öppna upp, helt.
Exakt vad gränsen för en effektiv och etisk rimlig vaccintäckning går vet vi inte. Men det skall bli intressant att se hur det går för danskarna. Men vi vet att det, förmodligen, är etiskt försvarbart att låta barn under 16 år få en naturlig infektion, just pga de, få, negativa konsekvenser det har på dem. Här har, för övrigt, Danmark, hittills, gjort en annan bedömning än Sverige, då de vaccinerar barn ner till 12 år.
Alltså: Samtliga ovaccinerade, som inte tidigare haft en SARS-COV2 infektion, och som är över 15 år, och som tål vaccinet, bör rekommenderas att vaccinera sig. Här är det extra viktigt att alla i riskgrupp, samt alla 40 plusare vaccinerar sig.
Jag kommer att vänta, nyfiket, på FHM:s kommande undersökning om immuniteten hos befolkningen samt hur det kommer att gå för danskarna, nu när vi närmar oss högsäsongen för SARS-COV2.