2021-09-04, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Precis, och därför borde hon ha haft Helenas röst i "färskt" minne... 🤔 Eller kanske inte... 🤔

Inte heller meningen som Helena (?) uttalade väckte en klocka hos "Hanna" direkt. Om hon nu inte kände igen den som skrek direkt, borde hon inte ha kopplat rösten som uttryckte meningen på en gång, när hon hört allt och var på väg in efteråt: "Det var ju Helena som sade det där. Det var liknande den röst som skrek."

Dessutom borde väl rop på en hund inte vara av samma kaliber som ett eventuellt "dödsskrik"?

OBS! "måste vara". Måste det ha varit Helena eftersom hon var försvunnen, eller "var" det Helena eftersom hon kände igen Helenas röst?

Jag VILL tro på "Hanna", men det är så mycket som jag inte får ihop.

Håller verkligen med dig. Om ”Hanna vittnet” verkligen hörde Helena där och då så borde hon kopplat det direkt att det var Helena. Detsamma angående ifall personen behövde hjälp. ”Hanna vittnet” uppfattade inte där och då att någon var i livsfara.

Hanna vittnet hör alla röster samtidigt och det är minst 2mansröster. Ett kvinnor gråt skrik som hörs och varar och säger ”Nej så kan/får ni inte göra” ”Ååhh Nej”

Det får mig att se ett scenario att det är en annan kvinna som säger till två män som bär på en livlös påkörd Helena och bestämt sig för att bära in henne i skogsdungen. I paniken pratar alla i munnen på varandra.
Männen måste få tyst på den skrikande gråtande kvinna och får in henne i bilen igen. Och ”Hanna vittnet” uppfattar att allt blir tyst. Männen i bilen bestämmer sig sedan i paniken att få med sig kroppen. Kör runt på cykelvägen etc etc.

Hanna vittnet tycker jag ändå är trovärdigt men samtidigt som du säger, om observationerna skulle ha varit en annan dag så är det ju förödande missledande..
Senast redigerad av Legooo 2021-09-04 kl. 08:06.
Citera
2021-09-04, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Nja om stadt stängde 02:00 bör baren ha stängt 01:45. Helena bad då om ett glas vatten, låt säga 01:50 och gjorde sig sedan redo att gå hem. Det är inte omöjligt att hon börjar gå hemåt redan vid 02:00-02:05 och att hon kommer fram till kohagen vid 02:15- 02:20.

Att Helena skulle ha fått skjuts av vänner betvivlar jag starkt. Hade hon fått skjuts hade dom givetvis kört henne hela vägen så hon kom hem tryggt och säkert. Inte fasen hade dom sagt: Du får hoppa av här vid kohagen och ta skogsstigen hem mitt i natten.. muhahaha.. nä det fullständigt osannolikt faktiskt.
Absolut inte, tiden talar för att hon fick skjuts. Att hon då blir avsläppt vid skogsstigen å inte hemma är lite märkligt men vet inte heller vilken omväg det skulle ha inneburit, kan ju tänkas att bilen skulle till ekudden å att Helena då säger att jag kan hoppa av vid skogsdungen. Osannolikt är det verkligen inte
Citera
2021-09-04, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sviskonboll
Här har jag kladdat lite på kartan och gatubilder från Ekudden för att visa ungefär var stigen går och hur det såg ut förr. Jo, cykelbanan gick på den västrasidan (vilket blir vänstra sidan om man tittar mot badet).

https://imgur.com/a/xB9l2ra
Tack för bra bilder och info👍
Citera
2021-09-04, 08:31
Medlem
Jag har klockat med tidtagarur tiden när jag gått i normal takt från första översta trappsteget från statshotellet, sen över torget (stannat för att säga hej och ge BW en kram), för att sedan gå vidare, väl framme vid ekuddenvägen vid skogsstigens början stoppat tidtagaruret på 16:19. Sen vet jag inte hur långsamt/snabbt Helena gick men tycker mig iallafall stämma bra vad GW och andra i media sagt att det tar ca: 15min att ta sig till skogsdungen från stadshotellet.
Hanna vittnet tror hon gick ut 02:10 /02:15 och hörde oväsen från ekuddenvägen(en bit in på skogsdungen) direkt när hon kommer utanför dörren sin på vikingavägen. Man får nog tro att det snarare var det senare alternativet 02:15 kanske t.o.m. lite senare som hon faktiskt gick ut med Hunden. Eftersom Hanna vittnet inte blev påkörda av bilen som killarna observerade ca 02:30 så har hon iallafall hunnit hem innan dess.

Stämmer tiden att ”Hanna vittnet” gick ut 02:10/02:15 så tyder mycket på att hon fått skjuts från torget.

Skulle ”Hanna vittnet” gått ut 02:15/02:20 så skulle CL kunna ha mött upp henne där med bilen.

Alt scenario att Helena blir påkörda där på ekuddenvägen.

Sen skulle man givetvis vilja vet mer exakt hur exakt 02:30 observationen är från de två vittnena på Hällristningsvägen.
Senast redigerad av Legooo 2021-09-04 kl. 08:53.
Citera
2021-09-04, 09:03
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Då torskar du igen, då ... "Det är inte omöjligt att hon börjar gå hemåt redan vid 02:00-02:05 och att hon kommer fram till kohagen vid 02:15- 02:20."

"Då torskar du igen" Vad svamlar du om?
Vid 02:05 anser man enligt bl.a. Efterlyst att HA började gå hemåt och det är den tiden de flesta är eniga om. Det är extremt omoget att vara så patologiskt otrevlig hela tiden, du skämmer ut dig själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Tja, det är ju precis då som "Hanna" säger att hon var ute med hunden. (Vilket jag för övrigt har argumenterat för hela tiden. Välkommen i gänget!) För bara några sidor sedan harvade du om tider runt 02:30 för att kunna skippa "Hanna". Det går verkligen bra nu ... NOT!

Jag har aldrig sagt att Hanna inte var ute med hunden när Helena attackerades, tvärtom. Det går alldeles utmärkt att tidsmässigt "lägga över" Hanna's uppgifter på mitt scenario.

Lägg ner dina lögner nu, det enda jag har påtalat är att Hanna's vittnesmål inte är helt tillförlitligt.
Citera
2021-09-04, 09:13
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sviskonboll
Här har jag kladdat lite på kartan och gatubilder från Ekudden för att visa ungefär var stigen går och hur det såg ut förr. Jo, cykelbanan gick på den västrasidan (vilket blir vänstra sidan om man tittar mot badet).

https://imgur.com/a/xB9l2ra

Det var verkligen ödsligt på den tiden vid stigen och kohagen. Bostadsområdet mittemot fanns inte, ett perfekt ställe att slå till på för en gärningsman som CL.
Citera
2021-09-04, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
Absolut inte, tiden talar för att hon fick skjuts. Att hon då blir avsläppt vid skogsstigen å inte hemma är lite märkligt men vet inte heller vilken omväg det skulle ha inneburit, kan ju tänkas att bilen skulle till ekudden å att Helena då säger att jag kan hoppa av vid skogsdungen. Osannolikt är det verkligen inte
Ja det är märkligt, det hade varit bättre att gå av där cykelbanan går in i så fall, ingen skillnad i sträcka direkt och mycket planare mark att gå på.
Kanske man genar på stigen om man går, men att välja stigen när man blir avsläppt av någon som är på väg till ekudden är lite märkligt även om det så klart är möjligt.
Citera
2021-09-04, 09:26
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

Och vart befann sig CL när HA släpptes av vid stigen då menar du? Var, när och hur tog han kontakt med Helena?

CL måste ju rimligen ha kommit körandes med bilen utefter Ekuddenvägen, han kunde knappast sitta och vänta in Helena eftersom han inte kände till att hon skulle hoppa av vid stigen och inte få skjuts ända hem.

Vidare, vad är det i sådant fall för "vänner eller bekanta" till Helena som inte ens har berättat för polisen att dom gav henne skjuts och att dom släppte av henne vid stigen (eller någon annanstans för all del)? Det finns väl ingen som helst anledning att undanhålla så viktig information för polisen i ett misstänkt mordfall?

Nej, att Helena fick skjuts av någon hon kände är högst osannolikt.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-09-04 kl. 09:32.
Citera
2021-09-04, 09:49
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Stämmer tiden att ”Hanna vittnet” gick ut 02:10/02:15 så tyder mycket på att hon fått skjuts från torget.

Ok om vi nu leker med tanken att Helena fick skjuts av någon hon kände, vad har det egentligen för betydelse för fallet om CL ändå är mördaren? Och varför har den eller dom som skjutsade HA inte berättat det för polisen? Det är varken trovärdigt eller sannolikt att någon har skjutsat Helena.

Citat:
Skulle ”Hanna vittnet” gått ut 02:15/02:20 så skulle CL kunna ha mött upp henne där med bilen.

Men nu var det ju inte så, Hanna hade redan gått hem när CL körde in på cykelvägen. Det diffar alltså lite på vittnenas tidsangivelser vilket man får räkna med.

Citat:
Alt scenario att Helena blir påkörd där på ekuddenvägen.

Ok? och hon bärs sedan 200 m upp till lekplatsen för att lastas i CL's bil menar du?
Hur förklarar du annars ringarna m.m. som hittades där?
Och hur hamnade skorna ute i periferin längs med stigen, landade dom där när HA träffats av bilen?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-09-04 kl. 10:09.
Citera
2021-09-04, 10:28
Medlem
Citat:
Ok om vi nu leker med tanken att Helena fick skjuts av någon hon kände, vad har det egentligen för betydelse för fallet om CL ändå är mördaren? Och varför har den eller dom som skjutsade HA inte berättat det för polisen? Det är varken trovärdigt eller sannolikt att någon har skjutsat Helena.

Men nu var det ju inte så, Hanna hade redan gått hem när CL körde in på cykelvägen. Det diffar alltså lite på vittnenas tidsangivelser vilket man får räkna med.

Ok? och hon bärs sedan 200 m upp till lekplatsen för att lastas i CL's bil menar du?

Du har nog missförstått allt jag skrivit. Jag har inte låst fast mig vid ett scenario. Jag har flera tänkbara scenarion. Vad man vet är att det tar ca 15min från stat till skogsstigens början vid ekudden. Hanna vittnets tider när hon hör oväsen i skogsdungen direkt när hon kommer utanför dörren talar för att Helena fick skjuts alternativt att Hanna vittnet missbedömt tiden när hon faktiskt gick ut och att det var senare än 02:10, 02:15.
jag kan tänka mig flera olika scenarion om vad som hänt Helena.? Vi spekulerar ju bara! olika scenarion:

1.
PU + en chafför plockar upp Helena vid torget, släpper av henne vid skogsstigen ~02:10. PU erbjuder att följa sen går något snett, han kanske får en örfil å ger igen men råkar vrida nacken av Helena. PU och chaufför tjafsar man beslutar att åka runt till lekplatsen förmodligen för att ta med kroppen alt skjutsas PU ner till torget igen , PU återvänder senare annan bil efter att ha skaffat ”taxi” alibit.

2.
Med CL som gärningsman. Hanna vittnet har gått ut senare med hunden typ ~02:15 eller senare. CL kommer med egen bil och möter Helena vid skogsstigen (ungefär som dit ”pudelfrillans” tänkbara scenario)

3.
Påkörning. Hanna vittnet har gått ut ca 02:15 med sin hund och hör hur flera män och en kvinna tjafsar om vad dem ska göra med en livlös helenakropp. Den bärs in i paniken i skogsdungen, kvinnan skriker och gråter ”nej så kan/får ni inte göra” ”Åh nej” . Allt blir tyst när männen fått in henne i bilen. Dem beslutat senare i paniken att ta med sig kroppen och kör då runt till lekplatsen.
Citera
2021-09-04, 10:33
Medlem
Citat:

Hur förklarar du annars ringarna m.m. som hittades där?
Och hur hamnade skorna ute i periferin längs med stigen, landade dom där när HA träffats av bilen?
Hon kan ju även fått skjuts ända hem från korsningen Österlånggatan/Kungsgatan in på cykelbanan och fram till lekplatsen och att övergreppet skett där vid bilen el utanför.
Citera
2021-09-04, 10:37
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Jag har klockat med tidtagarur tiden när jag gått i normal takt från första översta trappsteget från statshotellet, sen över torget (stannat för att säga hej och ge BW en kram), för att sedan gå vidare, väl framme vid ekuddenvägen vid skogsstigens början stoppat tidtagaruret på 16:19. Sen vet jag inte hur långsamt/snabbt Helena gick men tycker mig iallafall stämma bra vad GW och andra i media sagt att det tar ca: 15min att ta sig till skogsdungen från stadshotellet.
Hanna vittnet tror hon gick ut 02:10 /02:15 och hörde oväsen från ekuddenvägen(en bit in på skogsdungen) direkt när hon kommer utanför dörren sin på vikingavägen. Man får nog tro att det snarare var det senare alternativet 02:15 kanske t.o.m. lite senare som hon faktiskt gick ut med Hunden. Eftersom Hanna vittnet inte blev påkörda av bilen som killarna observerade ca 02:30 så har hon iallafall hunnit hem innan dess.

Alt scenario att Helena blir påkörda där på ekuddenvägen.

Sen skulle man givetvis vilja vet mer exakt hur exakt 02:30 observationen är från de två vittnena på Hällristningsvägen.

Alla tider är väl tyvärr ganska osäkra. Hanna” tror hon var ute i 20 minuter, för att senare vara säker på att det var 10 minuter. För killarna diffar tiden 10 minuter.

Förhör 92-06-21
Hon tror att kl var ca 02.10 fram till 02.30

Kompletterande vittnesförhör 92-07-08
Hon är säker på tiden 02.15-02.25

Förhör 92-06-17
Vid ca 02.30-tiden så kom en vit bil åkande på cykel och gångbanan från Ekuddeenområdet. Efter ca 5-15 minuter så kom bilen tillbaka på cykel och gångbanan och körde mot Ekuddenområdet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in