2021-09-04, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag är absolut inte expert inom området, men som jag förstått det så är det inte helt uteslutet att man ärver vissa förändringar i föräldrars DNA och kanske är immunitet något man delvis kan ärva.
Bara spekulationer.

Jag håller med, det måste nästan vara ärftligt. En infektion förändrar immunförsvaret permanent och då bör det skrivas in i DNA. Detsamma gäller mRNA-vaccin, de förändrar immunförsvaret permanent. Då bör det ärvas ner.
Citera
2021-09-04, 00:38
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Jag är absolut inte expert inom området, men som jag förstått det så är det inte helt uteslutet att man ärver vissa förändringar i föräldrars DNA och kanske är immunitet något man delvis kan ärva.
Bara spekulationer.

Sedan när det gäller H1N1 så har viruset anpassat sig till befolkningen och tvärt om. Båda vill existera och för virusets del är det jättedumt att ta död (snabbt) på alla som infekteras. Vad jag förstått så muterar nya virus (för en ny art) oftast mot mera smittsamma och mindre dödliga varianter eftersom det gynnar virusets överlevnad.
Det är ju otroligt fascinerande om så är fallet.

Angående ditt andra stycke så är ju det där något jag läst flertalet gånger, men i fallet covid verkar det ju inte riktigt fungera så. Det är väl konstaterat sedan länge att deltavarianten betydligt mer smittsamt än tidigare mutationer. Men som jag har förstått det ökar ju även risken för allvarligt sjukdomsförlopp (hos ovaccinerade (källa: någon brittisk studie jag läste för någon vecka sedan men inte har tillgång till just nu)). Detta virus följer i så fall (hittills) inte de tendenser du tog upp, och som enligt många är vedertaget. Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag är nyfiken på detta därför att jag undrar hur fan en pandemi tar slut egentligen, och jag tänker mig att förloppet rimligtvis bör likna hur spanska sjukan ebbade ut. Fast den här gången med massivt nyhetsflöde istället för censurerat.
Senast redigerad av Trekvartsbyxa 2021-09-04 kl. 00:42.
Citera
2021-09-04, 00:54
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Det falska citatet förtjänade du genom din arroganta ignorans.

Givetvis händer återinfektioner, men de är extreeeeemt sällsynta. De kommer att fortsätta hända, men skyddet är fortfarande 99,xx% mot infektion, vilket betyder att skyddet mot allvarlig sjukdom är MYCKET högre än så. Naturligt immuna kommer få en väldigt mild infektion om de åker på det igen.

Som sagt, om du anser att konvalescenta ska vaccinera sig så säger du samtidigt att vaccinen inte ger tillräckligt skydd eftersom vaccinen ger mycket sämre skydd än enbart naturlig immunitet.

Läs en gång till:

”Not one of the 1359 previously infected subjects who remained unvaccinated had a SARS-CoV-2 infection over the duration of the study.”

” vaccination was associated with a significantly lower risk of SARS-CoV-2 infection among those not previously infected (HR 0.031, 95% CI 0.015 to 0.061) but not among those previously infected (HR 0.313, 95% CI 0 to Infinity).”

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.06.01.21258176v2

Jo, jag har skummat studien, och den verkar vara vederhäftig. Men det gör mig, absolut, inte ledsen, tvärtom så gör den mig glad, om resultatet visar sig hålla för en noggrann granskning!

För detta innebär att, givet, vi har en naturlig immunitet hos befolkningen på 30-50 procent, så bör även Delta-varianten kunna få sig en match, om bara fler av de som, inte, haft en, konstaterad, SARS-CoV-2 infektion vaccinerar sig!

Jag är alltså, inte beredd att rekommendera att folk, som inte haft en konstaterad SARS-CoV-2 infektion, avstår ifrån att vaccinera sig, i hopp om att få en naturlig immunitet istället. För detta innebär, allvarliga hälsorisker, inte minst för de som är 40 plusare, för att inte tala om de som är 60 plusare.

Jag har dock ingenting emot att folk som har haft, konstaterad, SARS-CoV-2 infektion, väljer att ändå vaccinera sig, givet den lilla risken för allvarliga biverkningar som en vaccinering innebär.

Men vi verkar inte behöva en så stor vaccintäckning som jag trott. Det viktigaste är nu att förmå alla över 16 år som inte vaccinerat sig ännu och som inte tidigare haft en SARS-COV2 infektion, att vaccinera sig, omgående, (förutom de som av medicinska skäl inte kan vaccinera sig). Speciellt så bör man prioritera dessa ansträngningar mot de som är 40 plusare, och som löper störst risk för allvarlig sjukdom och död i/med Covid-19. Självklart så skall även de i riskgrupp som tillhör yngre åldrar, och som inte genomgått en, konstaterad, SARS-CoV-2 infektion, vara prioriterade så att de vaccinera sig, bums!

För egen del, så innebär detta bara fördelar. Jag slipper oroa mig för att bli infekterad och konstaterar att jag köpte, en, antigentest, "för säkerhets skull", helt i onödan! Om nu bara studien håller för vidare vetenskaplig granskning, förstås.
Citera
2021-09-04, 01:15
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Det är ju otroligt fascinerande om så är fallet.

Angående ditt andra stycke så är ju det där något jag läst flertalet gånger, men i fallet covid verkar det ju inte riktigt fungera så. Det är väl konstaterat sedan länge att deltavarianten betydligt mer smittsamt än tidigare mutationer. Men som jag har förstått det ökar ju även risken för allvarligt sjukdomsförlopp (hos ovaccinerade (källa: någon brittisk studie jag läste för någon vecka sedan men inte har tillgång till just nu)). Detta virus följer i så fall (hittills) inte de tendenser du tog upp, och som enligt många är vedertaget. Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag är nyfiken på detta därför att jag undrar hur fan en pandemi tar slut egentligen, och jag tänker mig att förloppet rimligtvis bör likna hur spanska sjukan ebbade ut. Fast den här gången med massivt nyhetsflöde istället för censurerat.
Nu spekulerar jag mera, men med lite tanke bakom.

Olika människor är olika mottagliga för olika virus och sjukdomsförloppet ser olika ut.
När så mycket som upp till 100 miljoner invånare på jorden dog av spanska sjukan så kanske de flesta som drabbades allvarligt faktiskt dog. Om jag inte minns fel så drabbade spanska sjukan de yngre hårdare så många av de som inte tålde H1N1 kanske dog innan de han skaffa barn och de som drabbades hårt av H1N1 försvann helt enkelt, dels för att de dog och dels för att de aldrig föddes.

Det var ju faktiskt runt en tredjedel av jordens befolknings om smittades och kanske så mycket som 7 % som dog.
Citera
2021-09-04, 01:17
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Menar du att till dagens datum har en halv miljon människor fått allvarliga biverkningar?
Då låter bra tillräckligt för mig.

I Sverige?, I världen? Om 7, 5 miljoner människor i Sverige vaccinerar sig så ger det ca 3700 fall av allvarliga biverkningar. Om 6 miljarder i världen vaccinerar sig så ger det 300 000 fall av allvarliga biverkningar.

Är det värt priset? Ja, givet hur många som blir allvarligt sjuka i Covid-19 och de som dör i/med Covid-19. Men inte, nödvändigtvis, för dem som haft en, konstaterad, SARS-CoV-2 infektion.

Så har du haft en, konstaterad, SARS-CoV-2 infektion, och om undersökningen visar sig tåla den vetenskapliga granskningen, då kan du lugnt avstå ifrån att vaccinera dig. Men poängtera då för andra, inte minst ovaccinerade, att du avstår pga att du tidigare haft en, konstaterad, SARS-CoV-2 infektion, som gett dig ett gott skydd emot att få Covid-19. Och rekommenderar ovaccinerade att vaccinera sig om de inte tidigare haft en SARS-COV2 infektion.
Citera
2021-09-04, 01:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Nu spekulerar jag mera, men med lite tanke bakom.

Olika människor är olika mottagliga för olika virus och sjukdomsförloppet ser olika ut.
När så mycket som upp till 100 miljoner invånare på jorden dog av spanska sjukan så kanske de flesta som drabbades allvarligt faktiskt dog. Om jag inte minns fel så drabbade spanska sjukan de yngre hårdare så många av de som inte tålde H1N1 kanske dog innan de han skaffa barn och de som drabbades hårt av H1N1 försvann helt enkelt, dels för att de dog och dels för att de aldrig föddes.

Det var ju faktiskt runt en tredjedel av jordens befolknings om smittades och kanske så mycket som 7 % som dog.

Fast de som överlevde fast de blev smittade, tålde uppenbarligen H1N1... för den cirkulerar ju fortfarande över jorden vissa år. Och folk blir sjuka, men nästan bara de riktigt gamla och sköra dör av den nu. Jag är ättling till en dokumenterad överlevare av spanskan. Det har känts väldigt bra genom åren.
Citera
2021-09-04, 01:28
Medlem
Hur ser det ut i dagsläget med att åka mellan Danmark/Sverige?

Finns det några restriktioner vilka som får åka mellan, tänker utlänningar som flyger till Danmark för att sedan åka till Sverige.

Har vänner från USA som kommer hit över hösten - Sverige tillåter inte inresa men Danmark gör det.
De är fullvaccinerade.
Citera
2021-09-04, 01:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Hehe. Du har verkligen ett ”mission” här.

Nej, vederbörande har med största sannolikhet inte blivit smittad, om de inte utbytte kroppsvätskor, eftersom de befann sig utomhus där luftmängden är obegränsad. Mig veterligen finns det inte inte ett enda fall med någon som blivit smittad utomhus.

Nej det var inte ett mission, jag var nyfiken.
Citera
2021-09-04, 01:44
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viproom
Har tid om 1 vecka

Var du utomhus och höll avstånd bör risken vara minimal.
Citera
2021-09-04, 02:02
Medlem
Crapmagics avatar
Var & vaccinerade mig idag, och det var hela 1 utomeuropeisk invandrar-man i kön, i övrigt bara etniska svenskar i kön, hur vill ni kommentera det?
Citera
2021-09-04, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo, jag har skummat studien, och den verkar vara vederhäftig. Men det gör mig, absolut, inte ledsen, tvärtom så gör den mig glad, om resultatet visar sig hålla för en noggrann granskning!

För detta innebär att, givet, vi har en naturlig immunitet hos befolkningen på 30-50 procent, så bör även Delta-varianten kunna få sig en match, om bara fler av de som, inte, haft en, konstaterad, SARS-CoV-2 infektion vaccinerar sig!

Jag är alltså, inte beredd att rekommendera att folk, som inte haft en konstaterad SARS-CoV-2 infektion, avstår ifrån att vaccinera sig, i hopp om att få en naturlig immunitet istället. För detta innebär, allvarliga hälsorisker, inte minst för de som är 40 plusare, för att inte tala om de som är 60 plusare.

Jag har dock ingenting emot att folk som har haft, konstaterad, SARS-CoV-2 infektion, väljer att ändå vaccinera sig, givet den lilla risken för allvarliga biverkningar som en vaccinering innebär.

Men vi verkar inte behöva en så stor vaccintäckning som jag trott. Det viktigaste är nu att förmå alla över 16 år som inte vaccinerat sig ännu och som inte tidigare haft en SARS-COV2 infektion, att vaccinera sig, omgående, (förutom de som av medicinska skäl inte kan vaccinera sig). Speciellt så bör man prioritera dessa ansträngningar mot de som är 40 plusare, och som löper störst risk för allvarlig sjukdom och död i/med Covid-19. Självklart så skall även de i riskgrupp som tillhör yngre åldrar, och som inte genomgått en, konstaterad, SARS-CoV-2 infektion, vara prioriterade så att de vaccinera sig, bums!

För egen del, så innebär detta bara fördelar. Jag slipper oroa mig för att bli infekterad och konstaterar att jag köpte, en, antigentest, "för säkerhets skull", helt i onödan! Om nu bara studien håller för vidare vetenskaplig granskning, förstås.

Då är vi i princip överens. Med det förbehållet att jag anser att alla individer ska få ha rätten att välja risken med infektion för att få den långvariga och breda immunitet som det ger. Det är ett val som man ska få göra med tanke på den kortvariga och smala immunitet som vaccinen ger. Men jag vill inte ge rådet till någon att inte vaccinera sig, bara informera om hur naturlig immunitet förhåller sig till vaccin för att alla ska kunna fatta ett välgrundat beslut.

Ur ett samhällsperspektiv så skulle vi vinna på att naturlig immunitet är så utbredd som möjligt. Om vaccinen skyddar mot allvarlig sjukdom så bör vi ta bort alla restriktioner omedelbart så att alla blir smittade så fort som möjligt med minsta möjliga skadeverkningar. Då har vi flockimmunitet till våren.
Citera
2021-09-04, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert

Sveriges läge ser ju relativt bra ut, och det skulle kunna bero på att vi har haft så stor smittspridning tidigare. Naturlig immunitet är dokumenterat effektiv mot alla varianter inklusive delta.

”We isolated receptor binding domain (RBD) targeting antibodies that potently neutralize 23 variants, including the B.1.1.7, B.1.351, P.1, B.1.429, B.1.526, and B.1.617 VOCs.”

”The findings revealed that of 4 antibodies, two bound to RBDs in the “up position” and two bound to RBDs in the “down position.” Moreover, three out of four antibodies directly blocked the RBD – ACE2 interaction, and one indirectly inhibited the interaction through steric hindrance - the slowing of chemical reactions due to steric bulk.”

”By conducting multiple rounds of selection using combination treatments with two antibodies, it was observed that antibody combinations might reduce the risk of escape mutation acquisition and subsequent development of resistant viral variants.”

https://science.sciencemag.org/content/early/2021/06/30/science.abh1766
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in