Citat:
Ursprungligen postat av
MachDiamonds
Det falska citatet förtjänade du genom din arroganta ignorans.
Givetvis händer återinfektioner, men de är extreeeeemt sällsynta. De kommer att fortsätta hända, men skyddet är fortfarande 99,xx% mot
infektion, vilket betyder att skyddet mot allvarlig sjukdom är MYCKET högre än så. Naturligt immuna kommer få en väldigt mild infektion om de åker på det igen.
Som sagt, om du anser att konvalescenta ska vaccinera sig så säger du samtidigt att vaccinen inte ger tillräckligt skydd eftersom vaccinen ger mycket sämre skydd än enbart naturlig immunitet.
Läs en gång till:
”Not one of the 1359 previously infected subjects who remained unvaccinated had a SARS-CoV-2 infection over the duration of the study.”
” vaccination was associated with a significantly lower risk of SARS-CoV-2 infection among those not previously infected (HR 0.031, 95% CI 0.015 to 0.061)
but not among those previously infected (HR 0.313, 95% CI 0 to Infinity).”
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.06.01.21258176v2
Jo, jag har skummat studien, och den verkar vara vederhäftig. Men det gör mig, absolut, inte ledsen, tvärtom så gör den mig glad, om resultatet visar sig hålla för en noggrann granskning!
För detta innebär att, givet, vi har en naturlig immunitet hos befolkningen på 30-50 procent, så bör även Delta-varianten kunna få sig en match, om bara fler av de som, inte, haft en, konstaterad, SARS-CoV-2 infektion vaccinerar sig!
Jag är alltså, inte beredd att rekommendera att folk, som inte haft en konstaterad SARS-CoV-2 infektion, avstår ifrån att vaccinera sig, i hopp om att få en naturlig immunitet istället. För detta innebär, allvarliga hälsorisker, inte minst för de som är 40 plusare, för att inte tala om de som är 60 plusare.
Jag har dock ingenting emot att folk som har haft, konstaterad, SARS-CoV-2 infektion, väljer att ändå vaccinera sig, givet den lilla risken för allvarliga biverkningar som en vaccinering innebär.
Men vi verkar inte behöva en så stor vaccintäckning som jag trott. Det viktigaste är nu att förmå alla över 16 år som inte vaccinerat sig ännu och som inte tidigare haft en SARS-COV2 infektion, att vaccinera sig, omgående, (förutom de som av medicinska skäl inte kan vaccinera sig). Speciellt så bör man prioritera dessa ansträngningar mot de som är 40 plusare, och som löper störst risk för allvarlig sjukdom och död i/med Covid-19. Självklart så skall även de i riskgrupp som tillhör yngre åldrar, och som inte genomgått en, konstaterad, SARS-CoV-2 infektion, vara prioriterade så att de vaccinera sig, bums!
För egen del, så innebär detta bara fördelar. Jag slipper oroa mig för att bli infekterad och konstaterar att jag köpte, en, antigentest, "för säkerhets skull", helt i onödan! Om nu bara studien håller för vidare vetenskaplig granskning, förstås.