2021-09-03, 23:53
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Om jag får välja mellan bra eller bättre där ett spikproteinvaccin är skillnaden mellan bra och bättre, då väljer jag bra.

Ok, ditt val, även om jag inte förstår varför du inte väljer bättre, givet den lilla risk som vaccinet innebär, (typ att bara en halv promille får allvarliga biverkningar av det).
Citera
2021-09-03, 23:59
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Nu har SVA, Statens veterinärmedicinska anstalt, hittat en ursprunglig Sars Cov-2 i minkar i Skara. Ett fall men sannolikt finns fler. Något som liknar Wuhanviruset i Skara. Låter helknäppt. Kan minkar vara värden mellan fladdermus och människa? Eller en mutation som nyss har skett på just minkar i Skara.

https://www.vk.se/2021-09-03/ny-typ-av-coronavirus-hittad-pa-minkfarm
Danmark "utrotade" alla minkfarmar redan i november 2020.
Samtliga minkar på Danmarks 1 000 minkfarmer avlivas
Några länkar av många.
https://djurrattsalliansen.se/2020/11/04/samtliga-minkar-pa-danmarks-1-000-minkfarmer-avlivas/
https://www.jaktojagare.se/kategorier/aktuellt/alla-minkar-i-danmark-ska-avlivas-20201105/
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/10/01/coronavirusutbrott-pa-minkfarmar-i-danmark-over-en-miljon-minkar-ska-avlivas
Citera
2021-09-03, 23:59
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Vaccin boostar antikropparna hos konvalescenta, det gör även en ny kontakt med viruset. Konvalescenta har redan mycket starkare skydd än vaccinerade och är skyddade mot allvarlig sjukdom på högre nivå, de behöver alltså inte vaccin. Konvalescenta har 99,xx% skydd mot infektion . Vaccin kan möjligtvis öka det skyddet med 0,x% eller 0,0x%, men jag vill hävda att det inte är mätbart eftersom vi pratar om återinfektioner på skalan av 1/1000 eller 1/10000. Naturligt immuna har det bästa skydd man kan få, och om man påstår att de ska vaccinera sig så betyder det att man samtidigt anser att vaccinen inte ger tillräckligt skydd.

Det är löjligt att påstå att konvalescenta ska vaccinera sig. Det går rakt emot praxis. Man har aldrig tidigare rekommenderat att folk som är immuna ska vaccinera sig när det gäller andra virus.

” The cumulative incidence of SARS-CoV-2 infection remained almost zero among previously infected unvaccinated subjects”

”Not one of the 1359 previously infected subjects who remained unvaccinated had a SARS-CoV-2 infection over the duration of the study.”

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.06.01.21258176v2

Japp.

Lol! Nej, man kan visst åka på Covid-19 flera gånger. T.o.m med på flashback finns det folk som vittnat om det. Men, ok, jag skall titta på studien som du hänvisar till. (Och rätta mitt inlägg och ta bort ofördkämdheten, om, studien visar på något intressant).

Jag har dock inte några större förhoppningar om din vederhäftighet, eftersom du kör med falska citat här.
Senast redigerad av Ola Schubert 2021-09-04 kl. 00:03.
Citera
2021-09-04, 00:02
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ok, ditt val, även om jag inte förstår varför du inte väljer bättre, givet den lilla risk som vaccinet innebär, (typ att bara en halv promille får allvarliga biverkningar av det).
Menar du att till dagens datum har en halv miljon människor fått allvarliga biverkningar?
Då låter bra tillräckligt för mig.
Citera
2021-09-04, 00:03
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Fast det blir ju farligare just för att vi helt saknar immunitet för ett nytt virus.

H1N1 är idag en vanlig säsongsinfluensa, men viruset infekterade runt 500 miljoner människor 1918 till 1920 och 50 miljoner till 100 miljoner av dessa dog i spanska sjukan.

SARS-CoV-2 kommer sannolikt också bli en del av säsongsinfluensorna och vi kommer att bygga upp immunitet, men just nu är det inte så.
Nu riskerar jag både att gå off topic och möjligtvis låta som en idiot, men.

Hur kommer det sig att H1N1 inte är "farligt" längre? Med tanke på att ungefär ingen nu levande människa utsattes för H1N1-viruset när spanska sjukan härjade, så borde väl vårt immunförsvar vara lika dåligt rustat som immunförsvaren tillhörande människorna som levde (och dog) 1918? Eller går antikroppar/t-celler/vad det kan vara i arv på något vis, så att deras avkommor redan hade ett naturligt försvar vid födsel? Eller utsätts vi alla för H1N1-viruset som barn med milda eller inga symptom som följd? Tänker likt många barn med Covid idag (eller vattkoppor eller körtelfeber).

Eller är det bara så att viruset har muterat så till den grad att den inte längre har ihjäl värden (i någon nämnvärd utsträckning)?
Citera
2021-09-04, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Tur att högersidan och de borgliga jobbar för vaccinpass i Sverige 👊.

” Från oppositionshåll är man upprörda över att ett regeringsbeslut dröjer. Moderaternas partiledare Ulf Kristersson säger att regeringens icke-agerande är ett svek mot alla de som följt myndigheternas uppmaningar och vaccinerat sig.
– Man kidnappar nu alla människor som gjort precis det man bad människor att göra. Att vaccinera sig för sin egen och andras skull. Ska vi alla leva i oändliga restriktioner när vi skulle kunna öppna upp samhället och återgå till det normala? Jag tycker faktiskt regeringen sviker de människor som gjort precis det man borde göra, säger Ulf Kristersson”

Man kan ju då fråga sig om ett krav på vaccinpass för att åka tåg, gå på restaurang eller fotbollsmatch osv verkligen är att ”återgå till det normala”.
Citera
2021-09-04, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Danmark "utrotade" alla minkfarmar redan i november 2020.
Samtliga minkar på Danmarks 1 000 minkfarmer avlivas
Några länkar av många.
https://djurrattsalliansen.se/2020/11/04/samtliga-minkar-pa-danmarks-1-000-minkfarmer-avlivas/
https://www.jaktojagare.se/kategorier/aktuellt/alla-minkar-i-danmark-ska-avlivas-20201105/
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/10/01/coronavirusutbrott-pa-minkfarmar-i-danmark-over-en-miljon-minkar-ska-avlivas

Då är det väl bäst att vi avlivar alla älgar och rådjur också. Hjortar i USA har testats positivt för antikroppar mot SARS-CoV-2. Då lär de ha det i Sverige också.

”Survey results show that many white-tailed deer, a familiar sight on US lawns and golf courses, have antibodies to the virus that causes COVID-19.”

https://www.nature.com/articles/d41586-021-02110-8

Någon gång måste vi alla inse att allt det här är vansinne. Vi måste acceptera situationen. Man måste acceptera det man inte kan göra något åt. Viruset är här och vi kommer få leva med det. Vi måste börja leva normalt igen. Nu.
Citera
2021-09-04, 00:11
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
82,3% fått första dosen nu.
71,5 % helt färdigvaccinerade.

Visst fan borde man släppa på ALLA restriktioner nu?

Tror ni vi kommer upp i 85%?

Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Åsyftas dos 1 når vi det imorgon om vi inför covidpass på evenemang och samtidigt släpper publikbegränsningen. Annars snackar vi nog om ett par månader bort i tiden. Går riktigt långsamt nu med förstadoserna.

Dessa siffror är ändå bra utan något mer än den fria viljan, det får man inte glömma att andra länder med såna siffror eller lite högre åstadkommit det genom att hota eller rentav genomfört inskränkingar på frihet.
Håller med om att vaccinationsviljan är relativt god i Sverige trots allt, även om vi inte ens är nära 71,5 % för hela befolkningen, utan endast något i stil med 57 %, så nej, jag tror inte vi når 85 % av hela befolkningen.
Möjligen når vi 85 % av den myndiga delen av befolkningen, det är i alla fall vad oppinjonsundersökningar visar.
Citera
2021-09-04, 00:17
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Då är det väl bäst att vi avlivar alla älgar och rådjur också. Hjortar i USA har testats positivt för antikroppar mot SARS-CoV-2. Då lär de ha det i Sverige också.

”Survey results show that many white-tailed deer, a familiar sight on US lawns and golf courses, have antibodies to the virus that causes COVID-19.”

https://www.nature.com/articles/d41586-021-02110-8

Någon gång måste vi alla inse att allt det här är vansinne. Vi måste acceptera situationen. Man måste acceptera det man inte kan göra något åt. Viruset är här och vi kommer få leva med det. Vi måste börja leva normalt igen. Nu.
Du kan ha rätt, men jag har svårt att se något vetenskapligt i att påstå att älgar och rådjur i Sverige måste ha antikroppar mot SARS-CoV-2 bara för att hjortar i USA har det.

Om Danmark valde rätt när de avlivade alla minkar vet jag inte, men allt har gått fortare i Danmark än i Sverige och ibland blir det kanske fel. Det är trots allt bättre att fatta beslut än att inte våga fatta beslut som regeringen och FoHM i Sverige excellerat i de senaste 18 månaderna.
Citera
2021-09-04, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Lol! Nej, man kan visst åka på Covid-19 flera gånger. T.o.m med på flashback finns det folk som vittnat om det. Men, ok, jag skall titta på studien som du hänvisar till. (Och rätta mitt inlägg och ta bort ofördkämdheten, om, studien visar på något intressant).

Jag har dock inte några större förhoppningar om din vederhäftighet, eftersom du kör med falska citat här.

Det falska citatet förtjänade du genom din arroganta ignorans.

Givetvis händer återinfektioner, men de är extreeeeemt sällsynta. De kommer att fortsätta hända, men skyddet är fortfarande 99,xx% mot infektion, vilket betyder att skyddet mot allvarlig sjukdom är MYCKET högre än så. Naturligt immuna kommer få en väldigt mild infektion om de åker på det igen.

Som sagt, om du anser att konvalescenta ska vaccinera sig så säger du samtidigt att vaccinen inte ger tillräckligt skydd eftersom vaccinen ger mycket sämre skydd än enbart naturlig immunitet.

Läs en gång till:

”Not one of the 1359 previously infected subjects who remained unvaccinated had a SARS-CoV-2 infection over the duration of the study.”

” vaccination was associated with a significantly lower risk of SARS-CoV-2 infection among those not previously infected (HR 0.031, 95% CI 0.015 to 0.061) but not among those previously infected (HR 0.313, 95% CI 0 to Infinity).”

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.06.01.21258176v2
Citera
2021-09-04, 00:23
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Nu riskerar jag både att gå off topic och möjligtvis låta som en idiot, men.

Hur kommer det sig att H1N1 inte är "farligt" längre? Med tanke på att ungefär ingen nu levande människa utsattes för H1N1-viruset när spanska sjukan härjade, så borde väl vårt immunförsvar vara lika dåligt rustat som immunförsvaren tillhörande människorna som levde (och dog) 1918? Eller går antikroppar/t-celler/vad det kan vara i arv på något vis, så att deras avkommor redan hade ett naturligt försvar vid födsel? Eller utsätts vi alla för H1N1-viruset som barn med milda eller inga symptom som följd? Tänker likt många barn med Covid idag (eller vattkoppor eller körtelfeber).

Eller är det bara så att viruset har muterat så till den grad att den inte längre har ihjäl värden (i någon nämnvärd utsträckning)?
Jag är absolut inte expert inom området, men som jag förstått det så är det inte helt uteslutet att man ärver vissa förändringar i föräldrars DNA och kanske är immunitet något man delvis kan ärva.
Bara spekulationer.

Sedan när det gäller H1N1 så har viruset anpassat sig till befolkningen och tvärt om. Båda vill existera och för virusets del är det jättedumt att ta död (snabbt) på alla som infekteras. Vad jag förstått så muterar nya virus (för en ny art) oftast mot mera smittsamma och mindre dödliga varianter eftersom det gynnar virusets överlevnad.
Citera
2021-09-04, 00:26
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Man kan också dra slutsatsen att långtids-covid är vanligare bland vårdpersonal, och vanlig även hos dem som inte haft covid.
Är det din gissning eller har du något som styrker detta?
Min gissning är att man undersöker om patienten haft covid innan man behandlar mot långtidscovid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in