Citat:
Ursprungligen postat av
Dr.Braun
Är det inte helt fantastiskt hur dom kan låt på detta sätt 40 år senare, 2021?
Här diskuterar vi deras comeback, och hur dom utförde den.
Låtarna låter precis som dom lät förr, och dom har fortfarande samma känsla och kreativitet i melodi som flow.
Vad är era åsikter om låtarna? Rösterna? Sången? Melodin?
Jag blir helt tagen, och då är jag inte ens ett ABBA-fan, utan jag blev det först efter att höra deras två nya låtar.
Detta fick mig att få upp ögonen för dessa genier.
"I ask you to have an open mind"
-Oh Agneta, jag behöver inget öppet sinne, jag älskar dig ändå.
SWEDISH QUALITY!
Diskutera!
De två låtarna uppfyllde förväntningarna hos alla fans, med råge. Även jag hyllar låtarna, mest av nostalgiska skäl. Abba ska låta så här. Jag tror Abba anno 2021 måste bygga på nostalgi för att göra succé.
Jag instämmer i den eventuella kritik om att låtarna liknade gamla ABBA från 1982 lite för mycket, men det tror jag var avsiktligt. Alla die-hard fans har ju väntat på en återförening i decennier, och när det väl blir verklighet så vill nog de flesta känna igen musiken. Soundet är ju faktiskt helt unikt, utan jämförelse. Eftersom Björn och Benny är två av musikhistoriens skickligaste kompositörspar. Kanske enbart i konkurrens med Lennon/McCartney. Och de två A:na på sång gör fortfarande ett magiskt intryck. Deras stämmor är ju förvånansvärt välbevarade och välljudande, än idag.
Fullängdaren, som släpps om två månader, kommer helt säkert att göra braksuccé och kommer toppa världens försäljningslistor i åratal framöver. Har såklart potential att bli det mest sålda musikalbumet genom alla tider. Dels för att det är Abba, men ockdå därför att nutidens miserabla omständigheter gynnar en sådan försäljning. Abba blir en perfekt tröst och distraktion för gemene man.
Däremot är jag mer skeptisk till deras revolutionerande avatar-konsert i London nästa år. Självklart extremt påkostad och välproducerad, men det här futuristiska AI-temat kan mycket väl visa sig bli en backlash och förstöra mycket av det emotionella och nostalgiska. Kanske de gamla die-hard fansens barn och barnbarn åker till London och tittar på spektaklet. Bara för att ha varit där...
Men Abbas återförening och storstilade comeback är självklart ett välkommet och uppskattat ögonblick i musikhistorien.