2021-09-03, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Min erfarenhet av troende människor är att många säger att de är troende för att de tror att det ger ökat förtroende hos omgivningen.
I själva verket är de bara fördömande mot andra och verkar inte tycka att de moralregler de säger sig tro på gäller dem själva.
Jag har träffat rätt få människor som verkligen är troende i ordets riktiga betydelse.

Ja, det finns många olika erfarenheter av kristna människor. Men jag måste säga att jag anser att kristna oftast får ta emot oförtjänt smälek, hån och misstänksamhet pga att de förknippas med dårfinkar som Åsa Waldau, Helge Fossmo och deras barnflickor. Eller hycklare som Tommy Dahlman, som köper prostituerade. Eller den girige Ulf Ekman i Livets ord. Mer idiotförklarade än så går det knappast belysas av svensk media under åren. Så det ökade förtroendet du talar om blir nog snarare en björntjänst i sammanhanget.

Imo, finns det både hycklare, och icke hycklare bland kristna, såväl som i resten av världen. Det beror av högmod, girighet, hämnd och sexuella fördelar man anser sig få av att vara en falsk dubbelspelare. Jesus själv var alltid hårdast mot dåtidens religiösa ledare som inte levde som de själva lärde. Han anklagade dem just för hyckleri. "Gör först insidan av bägaren ren, så blir också utsidan ren."
Senast redigerad av Mimmirider 2021-09-03 kl. 16:47.
Citera
2021-09-03, 16:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Om jag hade tyckt det du skriver så hade jag skrivit det själv.

När jag läste om några av de andra kvinnorna så tyckte jag att det var märkligt att inte LW var med där också.

Därför tycker jag att det vore intressant att få veta varför hon inte är med.

Ok, ber om ursäkt för att jag tolkade in felaktigt vad jag trodde att du menade.
Citera
2021-09-03, 16:39
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Ja, det finns många olika erfarenheter av kristna människor. Men jag måste säga att jag anser att kristna oftast får ta emot oförtjänt smälek, hån och misstänksamhet pga att de förknippas med dårfinkar som Åsa Waldau, Helge Fossmo och deras barnflickor. Eller hycklare som Tommy Dahlman, som köper prostituerade. Eller den girige Ulf Ekman i Livets ord. Meridiotförklarade än så går det knappast belysas av svensk media under åren. Så det ökade förtroendet du talar om blir nog snarare en björntjänst i sammanhanget.

Imo, finns det både hycklare, och icke hycklare bland kristna, såväl som i resten av världen. Det beror av högmod, girighet, hämnd och sexuella fördelar man anser sig få av att vara en falsk dubbelspelare. Jesus själv var alltid hårdast mot dåtidens religiösa ledare som inte levde som de själva lärde. Han anklagade dem just för hyckleri. "Gör först i sidan av bägaren ren, så blir också utsidan ren."

Precis! Du skriver så bra.

Det är därför jag tycker så illa om LW. Hon bidrog till bilden om hycklande kristna.
Citera
2021-09-03, 16:40
Medlem
Citat:
Ja, jag håller med.

Det måste ha blivit svårare och svårare för LW att intala sig att han älskade henne när han bara ville ha tillbaka HD.

Han sa till henne att han inte ville ha henne även om han inte fick tillbaka HD men det vägrade hon tro på.

Hon fyllde sin GC-logg med foton av sig själv tillsammans med andra män. Det hade fungerat tidigare. Han hade blivit svartsjuk och hon tolkade det antagligen som ett tecken på att han älskade henne. Men våren -18 så hjälpte det inte hur många andra hon hade sex med. Han ville bara ha tillbaka HD.

Om hon accepterat det och gått vidare så tror jag inte att hon blivit mördad.

Ja, det verkar varit svårt för Lena initialt att tro på Stefans ord men det förnekandet tolkar jag som ett uttryck för att det är smärtsamt att inse att man kastat bort åratal på en idiot. Sedan tryckte han därtill på on- off- knapparna, så hon led känslomässigt skeppsbrott.

Egentligen visar hennes egna vittnesbörd i det bandade samtalet mellan Lena och Jenny att hon visste han var en opålitlig jubel-idiot, hon kallar honom både psykopat och narcissist. Men hon trodde, ville, hoppades eller önskade att hon kunde hjälpa honom förändras. Men tror Jenny sa att det inte gick. En del av Lena ville nog hjälpa Stefan, många människor som själva lidit och är tilltufsade försöker hjälpa andra förändras, fastän det måste vara varje enskilds människas beslut. Man kan inte välja rätt å andras vägnar. Stefan var ett ego och Lenas ego var också starkt. Det blev en dragkamp. Men hämnd hjälper aldrig.
Citera
2021-09-03, 16:41
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ok, ber om ursäkt för att jag tolkade in felaktigt vad jag trodde att du menade.

Tack.
Citera
2021-09-03, 16:56
Medlem
Citat:
Ja, det finns många olika erfarenheter av kristna människor. Men jag måste säga att jag anser att kristna oftast får ta emot oförtjänt smälek, hån och misstänksamhet pga att de förknippas med dårfinkar som Åsa Waldau, Helge Fossmo och deras barnflickor. Eller hycklare som Tommy Dahlman, som köper prostituerade. Eller den girige Ulf Ekman i Livets ord. Mer idiotförklarade än så går det knappast belysas av svensk media under åren. Så det ökade förtroendet du talar om blir nog snarare en björntjänst i sammanhanget.

Imo, finns det både hycklare, och icke hycklare bland kristna, såväl som i resten av världen. Det beror av högmod, girighet, hämnd och sexuella fördelar man anser sig få av att vara en falsk dubbelspelare. Jesus själv var alltid hårdast mot dåtidens religiösa ledare som inte levde som de själva lärde. Han anklagade dem just för hyckleri. "Gör först insidan av bägaren ren, så blir också utsidan ren."

Citat:

Det är därför jag tycker så illa om LW. Hon bidrog till bilden om hycklande kristna.

Fast lösningen i biblisk kontext är inte döden, utan omvändelsen. Gör om, gör rätt. Och existerar man inte längre, saknas den möjligheten.
Citera
2021-09-03, 17:08
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Fast lösningen i biblisk kontext är inte döden, utan omvändelsen. Gör om, gör rätt. Och existerar man inte längre, saknas den möjligheten.

Precis. LW hade många möjligheter att göra om och göra rätt. Men hon gjorde det inte.

Citat:
Och existerar man inte längre, saknas den möjligheten.

Ja, så är det för oss alla. En dag är det för sent.
Citera
2021-09-03, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
De aktiviteter jag har sett i protokollet 23:34 är först Google docs involverad och sen fortsätter aktiviteterna med Google drives.
Det behövs aktiv handling för Google docs uppdateringar oxå.
Om vi antar hypotetiskt att Windows började helt plötsligt uppdatera efter mejlet och lyckades starta om datorn (utan att först fråga om det) vilket är iofs en hypotes med liten chans. Då skulle det ändå inte resultera i att webbläsaren startar och inte startar precis i ett läge som Google docs kommer igång och börjar uppdatera !
Jag tror inte att varken jag eller nån annan är villig att kalla det en normal aktivitet efter en uppdatering.
Att åkl har lagt en hel tid på att kalla över 50 personer till förhör och fråga dem allt mellan himmel och jord om avundsjuka historier, kärleksrelationer mm men inte fokuserat på vad som den misstänkte gjorde på mordnatten är väldigt tydlig för många bland annat för mig.
Om det var av intresse att ta reda på vad den misstänkte hade för sig runt omkring 23:30 då skulle åtminstone en grundlig undersökning av dator och mobil aktiviteter blivit beställt.
Så är inte fallet.
Det ör egentligen inte SDs uppgift att bevisa sin alibi vid tidpunkten för mordet utan det är åkl uppgift att visa att den misstänkte inte haft alibi.
Är detta bevisad? I mina ögon det är inte alls bevisad.
Tvärtom det finns många frågetecken runtomkring det.
IT expertens utlåtande är i princip värdelös. Det utesluter inte varken om aktiviteterna 23:34 var pga en aktiv handling eller inte.

Inte värt ta diskussionen om Google Docs/Drive för du blandar ihop begreppen ser jag och jag har redan skrivit spaltmeter om hur det funkar både här i tråden och till åklagarna när det begav sig.

Som sagt åkl lämnade 23:34 åt sitt öde i hovrättens händer och det gjorde försvarssidan också. SD kunde inte visa på att han gjorde något annat runt 23:30 än mördade LW så då gick det som det gick med den sammanlagda bedömningen av bevis som lagts fram.
Citera
2021-09-03, 17:53
Avslutad
Citat:

Fast hon hade väl lagt kragen på hyllan, om man ska vara sån?
Citera
2021-09-03, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Du tror inte att hon kvalar in förstår jag, eftersom du tycker att det vore intressant, och vilken motivering de har.

Min tanke är att hon blivit bortglömd, eller att de inte tar med sådana mord som inte har utförts av make/sambo eller ex.

Jag tror inte för en sekund att anledningen är något spännande, intressant eller att orsaken på något sätt speglar Lenas egen roll i det hela, vare sig hon är pastor, har dålig moral eller har hotat att avslöja realtionen. Inga andra av dina egna anledningar till att du använder victim blaming mot Lena.

Nu rubricerade ju åklagarna SD som "närstående" till Lena, genom deras relation som varat i sex år på ett sätt som kan jämställas med "nära relation". Därför känns det märkligt att Lena inte är med i deras statistik.

https://www.bildtagg.se/bild/fccdz4thhqh8axkl98ao8ts

Kan det bero på att man inte hann få med Lena i statistiken när den upprättades? Jag tror att det är så. Det tog ju ett bra tag innan domslutet från HR kom. Tror inte alls att hon på något sätt är bortglömd.
Citera
2021-09-03, 18:35
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Fast hon hade väl lagt kragen på hyllan, om man ska vara sån?

Är du lite trög?

Hon extraknäckte som pastor.

När hon gjorde sin andra anmälan mot SD, jan -17, sa hon till polisen att hon var pastor.
Citera
2021-09-03, 18:35
Medlem
Citat:
Inte säker på att jag själv vet vad jag menar.

Om jag såg en gift man i mina kretsar under åren umgås och ränna runt mer med sin kvinnliga granne/kompis än med sin egen fru, då skulle iallafall jag reagera och bli misstänksam. För mindre än så har jag reagerat på liknande beteenden. Även om jag ej kan veta. Så intuitivt får jag en dålig magkänsla. Likadant i andra sammahang, nya beteenden, mönster. Något dolt under ytan, som ligger och pyr. Någon ljuger, man undrar varför. Någon smusslar, lägger sig på nya tider. Ngn är försvunnen från andra sänghalvan. Avvikelser. Någon kommer m blommor och presenter. Man fattar ett dubbelspel. Plötsligt åker exet och bor på hotell med sin bästa nya killkompis. Typ alla utom en aspie som SD fattar att något är fel, vanligtvis, tänker jag.

Vet inte exakt allt Hanna sagt av varierande art och inte sagt åt olika personer i loggar och face to face om motivet bakom separationen. Men jag tänker på ett allmängiltigt plan redan tidigare att alla som kände till sägnen om Stefans två fruar och misstänkte otroheten borde väl fatta, åtminstone i någon underförstådd mening. Till och med Lenas tonårsson N berättar i förhör att han och dotter E fattade ju så småningom enligt N att L och S låg m varandra, trots att Stefan hade en fru. Oavsett vad Hanna säger och vare sig hon dubbelspelar eller inte kan väl alla se utifrån sett:

1. En kvinna var sjuk, med två små barn.
Maken sågs ofta m en annan kvinna.
Han var troligtvis otrogen.

2. Frun piggnade till och efter några år separerade mannen och kvinnan.
Inte otroligt att makens otrohet, hade påverkat utfallet.

Utifrån sett är den tolkningen den rimligaste förklaringen. Även om Hannas dubbelspel är okänt för hela världen? Även om hon inga motiv gett till separationen, eller 1000 olika förklaringar, till olika personer.

Att S skyller Hs frånfälle på Lena står ingenstans, det är bara ännu en av mina spekulationer. Grundat på att Steffe hela tiden plockat russinen ur kakan och förväntat sig att Lena ska vara tacksam för att hon får slicka i sig kaksmulorna från golvet. Men istället börjar göra motvärn. Men han måste ju förstå, direkt eller indirekt att H lämnar honom pga otroheten/tillitsbrist. Alternativt för att han måste döda Lena, innan de kan återförenas? Uttalat eller outtalat?

S lät aldrig L ha ett rimligt krav, utan krävde total lydnad från henne. När hon mopsade sig för mycket, dödar han henne. Jag anser att han tog ihjäl henne för att han satte upp villkor, hon vägrade underordna sig. Men han förmår ju döda henne för han ser ner på henne. Han anser det är hennes beteende och fel att han måste döda henne. På så vis skuldbelägger han henne för hennes egen död. Annars tror inte jag man förmår döda en annan levande människa. Inte i den situation av triangeldrama de befinner sig i. Tror det är så han rättfärdigar mordet inför sig själv.

Ja, Lena tror H släppt och gått vidare. Men ändå i bakgrunden så hur många tror egentligen att H hade skilt sig bara för att H fått smak för livet, om otroheten aldrig inträffat, tänker jag? Hon bar ju på lyckliga-familjen drömmar. I tidigare loggar menar Lena att Hanna stannar hos Stefan, oavsett vad han gör, överger hon aldrig familje-skeppet.

Blev snurrigt, känner mig uppe i det blå.

Många intressanta tankegångar från dig här. För mig har det varit självklart att de flesta vänner och bekanta redan från början misstänkte otroheten. Så HD var bara patetisk med sina envetna försök att dölja detta.

Det är överjävligt hur sk vanliga människor som t.o.m har familj och jobb kan vara så borta i pallet att inte kunna hitta andra sätt än mord för att lösa sina problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in