Citat:
Ursprungligen postat av
hoppsann
Min erfarenhet av troende människor är att många säger att de är troende för att de tror att det ger ökat förtroende hos omgivningen.
I själva verket är de bara fördömande mot andra och verkar inte tycka att de moralregler de säger sig tro på gäller dem själva.
Jag har träffat rätt få människor som verkligen är troende i ordets riktiga betydelse.
Ja, det finns många olika erfarenheter av kristna människor. Men jag måste säga att jag anser att kristna oftast får ta emot oförtjänt smälek, hån och misstänksamhet pga att de förknippas med dårfinkar som Åsa Waldau, Helge Fossmo och deras barnflickor. Eller hycklare som Tommy Dahlman, som köper prostituerade. Eller den girige Ulf Ekman i Livets ord. Mer idiotförklarade än så går det knappast belysas av svensk media under åren. Så det ökade förtroendet du talar om blir nog snarare en björntjänst i sammanhanget.
Imo, finns det både hycklare, och icke hycklare bland kristna, såväl som i resten av världen. Det beror av högmod, girighet, hämnd och sexuella fördelar man anser sig få av att vara en falsk dubbelspelare. Jesus själv var alltid hårdast mot dåtidens religiösa ledare som inte levde som de själva lärde. Han anklagade dem just för hyckleri. "Gör först insidan av bägaren ren, så blir också utsidan ren."