2021-08-10, 15:36
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilotyega
Av vilken anledning ska Binninge använda sig av sitt rättsskydd?
Han har ju ett förordnat målsägandebiträde?
Det handlar om ett brottmål där en person har tagit ett strafföreläggande och då är skadeståndet en del i det.
Vad är det du inte vill förstå?
Och btw, du har skydd och innefattas av hemförsäkring om det finns en sådan på din folkbokföringsadress…

Nej, det är inte korrekt. I de flesta fall går brott till rättegång, varvid åklagaren bistår käranden med skadeståndsyrkande. Då används praxis för att bestämma yrkat belopp, och det brukar också gå igenom.

I det här fallet kommer det att handla om en civilrättslig process för att yrka ett ideellt skadestånd för kränkningen - det blir inte många kronor.

Vad gäller det reparativa skadeståndet skall Binninge (eller hans ombud) visa vilken objektiv skada som uppstått. Här finns ett litet spelrum, men i normalfallet skall skadan visas tydligt, och det kan (i Binninges fall) inte vara särskilt svårt att visa att skadan av att omtalas som fd brottsling inte är särskilt stor. Binninge har ju använt just den omständigheten för att göra sig ett namn som ombud för de som anser sig justitiemördade, precis som han...
2021-09-03, 09:03
Medlem
Enligt Expressen har en summa på 100 000 kronor i skadestånd antytts och om inte Ebba Busch betalar kan det alltså bli ytterligare en rättegång.

Det är naturligtvis en väldigt olycklig sits för Ebba Busch. Om hon betalar kommer det att tolkas som ytterligare ett medgivande av att hon är skyldig oavsett vad hon säger. Om hon inte betalar kan det bli rättsak.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/47blA9/ebba-busch-kan-kravas-pa-ett-stort-skadestand
Ska den ljugande Ebba betala Binninge 100 000 eller ska hon " i själ och hjärta" ljuga igen om att hon är oskyldig. Som sagt, media har bara börjat hänga ut henne för falskspelet.
Ska hon krypa till korset och falsk-erkänna igen eller med stöd av det ryggradlösa partistyrelsen invänta rättegången valåret 2022?
Hur ska den lilla elaka slingra ut sig från sitt självskadebeteende denna gång
Senast redigerad av 90510 2021-09-03 kl. 09:27.
2021-09-03, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Enligt Expressen har en summa på 100 000 kronor i skadestånd antytts och om inte Ebba Busch betalar kan det alltså bli ytterligare en rättegång.

Det är naturligtvis en väldigt olycklig sits för Ebba Busch. Om hon betalar kommer det att tolkas som ytterligare ett medgivande av att hon är skyldig oavsett vad hon säger. Om hon inte betalar kan det bli rättsak.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/47blA9/ebba-busch-kan-kravas-pa-ett-stort-skadestand
Ska den ljugande Ebba betala Binninge 100 000 fastän hon " i själ och hjärta" ljuger om att hon är oskyldig. Som sagt, media ska hänga ut henne för falskspelet.
Ska hon krypa till korset och falsk-erkänna igen eller med stöd av det ryggradlösa partistyrelsen invänta rättegången valåret 2022?

Intressant, det är bara för henne att pröjsa sig ut skiten. Det verkar inte som hon har fuck you pengar, hon håller ju hårt i slantarna när hon är på bostadsjakt. Då hon inte kunde betala köpeskillingen och säkra sin bättre rätt till Esbjörns fastighet, undrar jag vad hon gjorde med pengarna från bodelningen av fastigheten och med sin höga lön. Har slarvamajan sålt smöret och tappar pengarna?

Jag undrar var Binninge lärt sig praktisk juridik. Hans sätt att tackla Ebba Bjäbba är ett processekonomiskt föredöme. Han sparar samhället stora pengar genom att lösa skadeståndsfrågan utanför en tingsrätt. Antagligen skulle skadeståndet i domstol bli lägre än 100.000 kronor, men det blir en extra slant för Ebba att erlägga, för att slippa en ansträngande rättegång och ombudskostnader för bägge parter.

Jag unnar Ebba Bjäbba denna vandring genom Purgatoriet, där hon hör hemma.
2021-09-03, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Intressant, det är bara för henne att pröjsa sig ut skiten. Det verkar inte som hon har fuck you pengar, hon håller ju hårt i slantarna när hon är på bostadsjakt. Då hon inte kunde betala köpeskillingen och säkra sin bättre rätt till Esbjörns fastighet, undrar jag vad hon gjorde med pengarna från bodelningen av fastigheten och med sin höga lön. Har slarvamajan sålt smöret och tappar pengarna?

Jag undrar var Binninge lärt sig praktisk juridik. Hans sätt att tackla Ebba Bjäbba är ett processekonomiskt föredöme. Han sparar samhället stora pengar genom att lösa skadeståndsfrågan utanför en tingsrätt. Antagligen skulle skadeståndet i domstol bli lägre än 100.000 kronor, men det blir en extra slant för Ebba att erlägga, för att slippa en ansträngande rättegång och ombudskostnader för bägge parter.

Jag unnar Ebba Bjäbba denna vandring genom Purgatoriet, där hon hör hemma.

Ja Busch kommer säkert betala när fd ombudet bestämt sig och kan bevisa för förlorad inkomst under den perioden.
Gissar du tar upp köpeskillingen för du glömt bort att det var Esbjörn som inte dök upp på tillträdesdagen för gå genom likvidavräkningen som sen skulle leda till Esbjörn fick pengarna.
Gissar du kallar Busch för bjäbba för du inte har något konkret att komma med.
2021-09-03, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90510

Ska den ljugande Ebba betala Binninge 100 000 eller ska hon " i själ och hjärta" ljuga igen om att hon är oskyldig. Som sagt, media har bara börjat hänga ut henne för falskspelet.
Hur ska den lilla elaka slingra ut sig från sitt självskadebeteende denna gång
Hon kommer säkert betala. Men fd ombudet får väl bevisa för förlorad inkomst och bestämma sig för hur stort skadestånd hen ska ha.
2021-09-03, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Hon kommer säkert betala. Men fd ombudet får väl bevisa för förlorad inkomst och bestämma sig för hur stort skadestånd hen ska ha.
God morgon, på dig också.

Om Ebba Busch vill lösa frågan skadeståndet utanför en tingsrätt, måste hon acceptera Binninges anbud. Hon har satt sig själv i skiten. Oavsett att skadeståndslagen också inte är till hennes belåtenhet, är det den lagen som tillämpas.
2021-09-03, 10:11
Medlem
Citat:
God morgon, på dig också.

Om Ebba Busch vill lösa frågan skadeståndet utanför en tingsrätt, måste hon acceptera Binninges anbud. Hon har satt sig själv i skiten. Oavsett att skadeståndslagen också inte är till hennes belåtenhet, är det den lagen som tillämpas.

Då får ombudet lägga fram något och bevisa för förlorade inkomst den perioden.
2021-09-03, 10:18
Medlem
Citat:
Ja Busch kommer säkert betala när fd ombudet bestämt sig och kan bevisa för förlorad inkomst under den perioden.
Gissar du tar upp köpeskillingen för du glömt bort att det var Esbjörn som inte dök upp på tillträdesdagen för gå genom likvidavräkningen som sen skulle leda till Esbjörn fick pengarna.
Gissar du kallar Busch för bjäbba för du inte har något konkret att komma med.

Jag tycker Ebba bjäbbar, jag tar inget hon säger på allvar.

F d ombudet Binninge behöver inte bevisa ett skit om någonting alls, i det fall parterna kommer överens utanför domstolarna, genom att upprätta ett avtal.

I en tingsrätt måste man anstränga sig för att få pengar i en skadeståndstalan, och anstränga sig ännu mer om man vill komma undan billigt. Tvister i domstol kostar tid och pengar. 100.000 är en skälig summa med beaktande av gärningen och den dömdas inkomster.

Notera att staten skulle ha 60.000 kronor av henne. Ebba Busch dömdes till 60 dagsböter á 1 000 kronor och hon skulle även betala 800 kronor till Brottsofferfonden.
2021-09-03, 10:25
Medlem
Citat:
Jag tycker Ebba bjäbbar, jag tar inget hon säger på allvar.

F d ombudet Binninge behöver inte bevisa ett skit om någonting alls, i det fall parterna kommer överens utanför domstolarna, genom att upprätta ett avtal.

I en tingsrätt måste man anstränga sig för att få pengar i en skadeståndstalan, och anstränga sig ännu mer om man vill komma undan billigt. Tvister i domstol kostar tid och pengar. 100.000 är en skälig summa med beaktande av gärningen och den dömdas inkomster.

Notera att staten skulle ha 60.000 kronor av henne. Ebba Busch dömdes till 60 dagsböter á 1 000 kronor och hon skulle även betala 800 kronor till Brottsofferfonden.

Har hon inte betalat av statens böter? Har du bevis för det?

Gällande fd ombudet som ökade spridningen av sin dom med prata med media, så kan han behöva bevisa han förlora inkomst annars är det svårt att säga man ska ha 100 000kr I skadestånd. Kan leda till Busch erbjuder bara hälften.
2021-09-03, 10:47
Medlem
Citat:
Har hon inte betalat av statens böter? Har du bevis för det?

Gällande fd ombudet som ökade spridningen av sin dom med prata med media, så kan han behöva bevisa han förlora inkomst annars är det svårt att säga man ska ha 100 000kr I skadestånd. Kan leda till Busch erbjuder bara hälften.
Jag har inte skrivit så som du tolkar det jag skrev.

Jag antar att hon betalat. Annars blir pengarna inkasserade av kronofogden. Med fara att Ebba Busch möjligheter att få bolån försvåras avsevärt, med en betalningsanmärkning på CVt.

Det finns ett intresse av att förmedla att ingen, inte ens Ebba Busch får begå brottsliga gärningar. Ett strafföreläggande är stora nyheter av allmänintresse, när det handlar om en partiledare för KD som begår brott och döms. Att hon hamnar en situation som hon inte kan undkomma, och tar ett strafföreläggande är talande. Trots att hon bytte upp sig med till en mycket erfaren advokat, fick hon däng av en spade.

Binninge väljer själv att gå ut offentligt, eftersom det är en upprättelse att Ebba Busch inte kom undan.
2021-09-03, 11:18
Medlem
Citat:
Jag har inte skrivit så som du tolkar det jag skrev.

Jag antar att hon betalat. Annars blir pengarna inkasserade av kronofogden. Med fara att Ebba Busch möjligheter att få bolån försvåras avsevärt, med en betalningsanmärkning på CVt.

Det finns ett intresse av att förmedla att ingen, inte ens Ebba Busch får begå brottsliga gärningar. Ett strafföreläggande är stora nyheter av allmänintresse, när det handlar om en partiledare för KD som begår brott och döms. Att hon hamnar en situation som hon inte kan undkomma, och tar ett strafföreläggande är talande. Trots att hon bytte upp sig med till en mycket erfaren advokat, fick hon däng av en spade.

Binninge väljer själv att gå ut offentligt, eftersom det är en upprättelse att Ebba Busch inte kom undan.

Du antyder på det med det du skrev annars hade du inte tagit upp det.

Hon erkände brottet. Fick ingen dänga av någon spade.

Ombudet gjorde själv att folk vet om vad har har gjort mer än Busch gjorde. Ombudet hade kunat anmäla utan gå och prata i media. Hen borde anmält sig själv också för spridning.
Har ombudet betalat sina skadestånd till sitt offer?
2021-09-03, 11:30
Medlem
Citat:
Du antyder på det med det du skrev annars hade du inte tagit upp det.

Hon erkände brottet. Fick ingen dänga av någon spade.

Ombudet gjorde själv att folk vet om vad har har gjort mer än Busch gjorde. Ombudet hade kunat anmäla utan gå och prata i media. Hen borde anmält sig själv också för spridning.
Har ombudet betalat sina skadestånd till sitt offer?
Det spelar ju precis ingen roll det du skriver när Ebba Busch har erkänt att hon grovt förtalat en man. Ebba Busch kan inte överklaga sitt erkännande och och är nu en dömd kriminell med 2 års villkorligt och har dessutom en anmärkning i belastningsregistret.

Det är anmärkningsvärt och helt unikt att Ebba Busch inte minst tagit time out från politiken. Ingen annan politiker har suttit kvar efter en sådan hård dom, efter alla lögner som uppdagats osv. Politik är ett förtroendejobb, jag förstår helt ärligt inte hur någon kan ha förtroende för Ebba Busch.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in