2021-09-03, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staaarboy
oh buhuhuuu så hemskt.. mjölka? seriöst, tror du verkligen nån av dem behöver pengar?

ingen är tvingad att lägga pengar på vare sig skiva eller konsert ditt stolpskott.. sedvanligt okunniga idioter som ska gnälla...

Vilken är din favoritsång av Abba? Varför kallar du människor idioter? Jag kan tro att ABBA är ett av dina favoritband ?
Citera
2021-09-03, 10:49
Medlem
Korv-Bajss avatar
Fortfarande lika döda som sillkonserver, minst.
Och det blir inte riktigt som förr när man har grävt upp ett lik efter 40 år.
Citera
2021-09-03, 10:49
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happyjoy
Kan vi vi vänligen återgå till musik istället för rövars utseende?

Lyssnade igenom de två nya låtarna nu på morgonen och jag måste tyvärr säga att jag är besviken. Båda kändes extremt trötta och trista. Lite som om B&B med vänsterhänderna klippt och klistrat ihop lite gamla slingor från här och var. Som stenhårt ABBA-fan är det tråkigt att behöva säga att jag förväntade mej mycket mer.
Jag har märkt att dessa låtar kräver några genomlyssningar för att växa i ens öron. Visst, ingen ny Dancing Queen och det var det nog inte som förväntade sig heller, men det tar ett tag att digga det för vad det är. Jag tror att några nya ABBA-klassiker väntar, för dessa låtar kommer spelas här och var.
Citera
2021-09-03, 10:54
Medlem
Månsans avatar
Tänk vad jäkla kul dom har med detta nya projekt. Livet antagligen heltrist, Benny med sin skruvade, svindyra galopphästhobby, Björn med alla meningslösa projekt där han ofelbart blir ovän med kommuner, grannar och alla andra, Agneta i sin folkskygga eremittillvaro och Frida i sin sömniga mallorca-by. Gäsp, snart dör vi.

Istället detta ohyggliga pådrag, skriva nya låtar, göra häftiga avatarer med George Lucasbolag, spela in musik med världens musikerelit, känna nerven när låtarna sitter, intervjuer, TV, radiostationer, röda mattan utrullad överallt, överlyckliga fans, i topp i all världens nyhetsmedia. Tristessen utbytt mot en sagolik hype, livet deluxe mitt i strålkastarljuset.

Tror dom flesta skulle bytt om dom hade chansen samt en obegränsad sparbössa.
Citera
2021-09-03, 10:54
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staaarboy
oh buhuhuuu så hemskt.. mjölka? seriöst, tror du verkligen nån av dem behöver pengar?

ingen är tvingad att lägga pengar på vare sig skiva eller konsert ditt stolpskott.. sedvanligt okunniga idioter som ska gnälla...

Nej, det handlar inte om att mjölka. Björn och Benny har skrivit musik sedan folkparkernas tidevarv. Nu har de gjort musikaler och dragspelsmusik så ABBA pop är väl något de kännt de har förvägrat sig och vill tillbaka till.
Citera
2021-09-03, 11:01
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Tänk vad jäkla kul dom har med detta nya projekt. Livet antagligen heltrist, Benny med sin skruvade, svindyra galopphästhobby, Björn med alla meningslösa projekt där han ofelbart blir ovän med kommuner, grannar och alla andra, Agneta i sin folkskygga eremittillvaro och Frida i sin sömniga mallorca-by. Gäsp, snart dör vi.

Istället detta ohyggliga pådrag, skriva nya låtar, göra häftiga avatarer med George Lucasbolag, spela in musik med världens musikerelit, känna nerven när låtarna sitter, intervjuer, TV, radiostationer, röda mattan utrullad överallt, överlyckliga fans, i topp i all världens nyhetsmedia. Tristessen utbytt mot en sagolik hype, livet deluxe mitt i strålkastarljuset.

Tror dom flesta skulle bytt om dom hade chansen samt en obegränsad sparbössa.

Korrekt beskrivning och jag hade också tagit denna chans i motsvarande situation. Ingen skugga ska falla över dem för det.

Man kan tycka att det är lite trist eftersom det spär ut legendstatusen inte så lite, men livet är inte alltid superlogiskt.
Citera
2021-09-03, 11:18
Medlem
Har aldrig varit nåt större fan men alltid respekterat Björn & Benny för hur de rattat Abba-grejen längs hela vägen.

Levererade pålitligt från start. La av när de kände sig färdiga. Släppte aldrig de där trötta flopparna innan de insåg att det var över.

Övergick föredömligt till andra grejer som låg dem varmt om hjärtat istället för att försöka flåsa med i nån sorts samtid eller göra samma pryl igen under annat namn.

Kunde luta sig tillbaka och mysa när deras legacy började växa. Har pysslat om sitt arv med precision. Smakfulla återutgivningar och samlingsutgåvor. Sånt som skulle kunna varit flåsig cash-in visade sig funka och har varit stilbildande för andra insomnade band, som tonårsupplagor och musikaler.

Inga återföreningar och tjafs.

Därför tycker jag det här var rätt onödigt.
Senast redigerad av Bemp 2021-09-03 kl. 11:21.
Citera
2021-09-03, 11:19
Medlem
BigFatCones avatar
Don't Shut Me Down var helt klart den bättre av dom två. Men. Den låter som den är från 1980. På gott och ont. Det är klart att Abbas sound inte utvecklades efter att dom slutade göra musik.
Citera
2021-09-03, 11:20
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Kort sagt är Abba mer av ett företag än ex. Rolling Stones.

Detta fick mig att studsa lite. P.g.a. sin genomarbetade ljudbild kunde väl ABBA under proggeran och dess romantiska drömmar om "autenticitet" anklagas för att vara en musikfabrik osv, men det är väl rätt missvisande? Till deras musikaliska bakgrund hör ju folk-/spelmansmusik och visor som inte kan sägas bygga på några teoretiska överväganden kring hur en låt skall konstrueras.

Just Rolling Stones däremot ser jag mycket mer som ett formellt företag, där det väl rentav har varit bråk om att Jagger och Richards äger fler andelar än de övriga medlemmarna och därför tjänar mer inte bara utifrån sin roll som kompositörer utan som ägare av varumärket Rolling Stones? Och deras turnéapparat är ju också en stor industri.
https://www.businessinsider.com/why-rolling-stones-keep-touring-2013-7?r=US&IR=T
https://www.bbc.com/news/business-20499742
Citera
2021-09-03, 11:28
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Don't Shut Me Down var helt klart den bättre av dom två. Men. Den låter som den är från 1980. På gott och ont. Det är klart att Abbas sound inte utvecklades efter att dom slutade göra musik.

Med "de" antar jag att du menar Benny Andersson, som ju är den som gör musiken. Han var verkligen inte inaktiv efter att ABBA splittrades. Musikalerna Chess och Kristina från Duvemåla t ex.

Jag tror inte att ABBA-fans vill höra någon "modernisering" av musiken. Den var så mycket bättre än det skit vi matas med i dag.
Citera
2021-09-03, 11:31
Medlem
dannbaggens avatar
Abbornas nettoförmögenhet i dagsläget:

Björn Ulveus: 2.6 miljarder kronor
Anni-Frid Lyngstad: 2.6 miljarder kronor
Benny Andersson: 2.0 miljarder kronor
Agneta Fältskog: 1.7 miljarder kronor

Så man kan nog lugnt slå fast att de inte gjorde detta för pengarna...
Citera
2021-09-03, 11:35
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Med "de" antar jag att du menar Benny Andersson, som ju är den som gör musiken. Han var verkligen inte inaktiv efter att ABBA splittrades. Musikalerna Chess och Kristina från Duvemåla t ex.

Jag tror inte att ABBA-fans vill höra någon "modernisering" av musiken. Den var så mycket bättre än det skit vi matas med i dag.
Du ska inte anta saker. Du förstår väl att ett band som spelar tillsammans utvecklas, även om det bara är en person som skriver låtarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in