2021-09-03, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrauKoma
Deras berömda svenska accent sitter i också 40 år senare ... "in the memories we schääääär"

Det var väl det jag reagerade mest på, att accenten var tydligare nu än för 40 år sedan! Då hade de lärt sig konsten och hela tiden blivit bättre, men det hördes att de var lite ovana att sjunga nu efter så långt uppehåll. Agnetha har ju gjort några fler skivor, på engelska dessutom, men Frida har väl inte spelat in någonting sedan det svenskspråkiga albumet hon gjorde med Anders Glenmark 1996.

Jag har spelat de två låtarna upprepade gånger nu och måste säga att de växer med varje lyssning! Särskilt "I still have faith in you", som är en mer komplex komposition. Den är liksom uppbyggd av flera olika teman som vävs ihop. och i slutet hör man alla melodierna samtidigt. Refrängen till "Don't shut me down" sitter som en smäck! Många snygga melodiska vändningar där, och den är inte så simpel som den först verkar. Rösterna håller förvånansvärt bra ändå!
Citera
2021-09-03, 09:40
Medlem
Berra76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Vem? Aldrig hört talas om, vilken musikgenre är det?

Nasalpop.
Citera
2021-09-03, 09:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Berra76
Nasalpop.
Aaa slätstrykna låtar man tvingas stå ut med flera gånger om dagen på jobbet när någon envisas med att ha radion på. Jävligt enerverande
Citera
2021-09-03, 09:47
Avslutad
Helt ok låtar som släppts än så länge , nödvändigt ?knappast men vad fan man kan ju inte bli sur över detta. Lite myspys är det ändå.
Citera
2021-09-03, 09:50
Medlem
Oerhört lycklig över ny musik från ABBA. Hittar ingen musik som produceras i dagsläget som attraherar mig. Fin video med tillbakablickar på en tidsera utan woke och annat vansinne. Skriven med en tår i ögat.
Citera
2021-09-03, 10:04
Medlem
Youfuckingbitchs avatar
Jag har gått och börjat gilla ABBA på äldre dagar.
Lyssnar på mycket olika musik i ett brett spektra.
Gillar de nya låtarna då de låter som ABBA ska låta och man hör att A och A är äldre.

Men det känns ändå som Björn och Bennys projekt.
Det kan i och för sig alltid varit deras projekt men hade ju gärna sett att tjejerna var med och lanserade detta.
För om de inte är det känns det som att det är BB och inte ABBA.
Citera
2021-09-03, 10:05
Medlem
Har lyssnat på några av deras nya låtar. Jag tycker att det var tämligen mediokert. De var bra för 40 år sedan men tiden har gått vidare och musiken har utvecklats och ABBA har väl inte riktigt hängt med. Hoppas att deras nya CD blir en hit men jag kommer inte att köpa den.
Citera
2021-09-03, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aiming-HIGH
Klart de ska mjölka.

oh buhuhuuu så hemskt.. mjölka? seriöst, tror du verkligen nån av dem behöver pengar?

ingen är tvingad att lägga pengar på vare sig skiva eller konsert ditt stolpskott.. sedvanligt okunniga idioter som ska gnälla...
Citera
2021-09-03, 10:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Youfuckingbitch
Jag har gått och börjat gilla ABBA på äldre dagar.
Lyssnar på mycket olika musik i ett brett spektra.
Gillar de nya låtarna då de låter som ABBA ska låta och man hör att A och A är äldre.

Men det känns ändå som Björn och Bennys projekt.
Det kan i och för sig alltid varit deras projekt men hade ju gärna sett att tjejerna var med och lanserade detta.
För om de inte är det känns det som att det är BB och inte ABBA.

Men Agnetha och Frida har väl aldrig stått för låtskrivandet så det har alltid varit B&B?
Citera
2021-09-03, 10:17
Medlem
Youfuckingbitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Men Agnetha och Frida har väl aldrig stått för låtskrivandet så det har alltid varit B&B?
Jo de har skrivit en del texter.
Edit: har kanske fel här
Senast redigerad av Youfuckingbitch 2021-09-03 kl. 10:30.
Citera
2021-09-03, 10:36
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
*Snark*

Vita, feta gubbar och kärringar är precis vad som behöver ta upp plats i rampljuset i dag. För det har vi inte sett nog av. Ett band som ingen brytt sig om på 40 år behöver tydligen dryga ut pensionskassan med ytterligare hundratals miljoner. För det finns ingen annan som behöver pengarna. Eller uppmärksamheten.
Citera
2021-09-03, 10:46
Medlem
dannbaggens avatar
ABBA är ju legendarer och gjorde ruggigt bra musik, lite i en klass för sig vad gäller komposition, harmonier, sång och produktion. De var så bra så jag gillar dem, även om det inte är min musiksmak direkt.

Med det sagt så kan jag tycka att detta projekt var lite onödigt. Det tar liksom bort det odödliga, mystiken, "stå över allt annat" som har gällt för ABBA. Bandet som är odödliga, höjt över allt annat och aldrig kommer återförenas.

Det är borta nu. Nu blir de mer än i mängden. De nya låtarna är bra, men ungefär mitt i spektrat vad gäller ABBA. Eller kanske strax under mitten. Helt onödigt således.

Pengar behöver ju inte gossarna. Så det handar inte om det, misstänker att det bara har kliat i fingrarna lite för mycket. De borde ha avstått, kan man tycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in