2021-09-02, 23:30
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
FHM rapporterade idag färre nya smittade än förra torsdagen. Oväntat. Medierna (och FHM?) påstår ändå att smittspridningen ökar. Jag skulle vilja säga att trenden är oklar.

Vad säger ni om trenden?

6000/vecka spannet tidigare och nu 7000/vecka spannet. Jag skulle säga som FHM, att smittspridningen har ökat, men inte så mycket. För det kan vi nog tacka vaccinet och att det finns en hel del immunitet kvar, (efter genomgången infektion), även hos den dryga 40 procent av befolkningen som inte är fullvaccinerade.

Vi måste nog upp i ännu större vaccintäckning för att vi skall nå en platå, och, kanske smittspridningen skall kunna börja minska så sakteliga. Bättre än så går det nog inte att komma när vi tampas med Delta-varianten och kanske ännu värre varianter längre fram. Så småningom så kommer vi ändå att öppna upp och lära oss att leva med SARS-COV2 och covid-19.
Senast redigerad av Ola Schubert 2021-09-02 kl. 23:38.
Citera
2021-09-02, 23:32
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
De som valt att inte vaccinera sig (till skillnad från dig som inte kan) kanske inte borde erbjudas plats på iva?

Har de betalat skatt ska de ha vård, annars inte. Vårt samhälle skulle bli mycket hårdare med den här inriktningen, det kanske vore positivt?
Citera
2021-09-02, 23:34
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viproom
Träffade på en vän nyss som var småsjuk (hade ingen aning om det) då får han samtal samtidigt från sin tjej att hon är positiv.

Vi träffades utomhus men frågan är nu om jag är smittad🤟

Har du vaccinerat dig?
Citera
2021-09-02, 23:57
Medlem
JurgenPommerenkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ok. Inga krav på mobiltelefon-abonnemang?

Nej, du kan boka genom att ringa.

Det finns dessutom genom ett antal olika språk.

https://www.1177.se/Stockholm/aktuellt/aktuellt-i-stockholms-lan/29-april-telefonbokningstjanst-till-vaccinationsmottagningarna-byter-nummer-och-oppnar-pa-fler-sprak /
Senast redigerad av JurgenPommerenke 2021-09-03 kl. 00:00.
Citera
2021-09-02, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det här har många på Flashback väldigt svårt att ta in. "Öhhhh, men medellivslängden är ju bara 83 år. Hur kan man då ha 7 år kvar att förvänta? Öhhhhhh."

50% av alla avlidna är från särbo och där är förväntade medlivslängden betydligt lägre än 7år.
Citera
2021-09-03, 00:08
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Hoppas på intorkning och ett bad example....

Det är ju fördärvligt att svensk IVA-vård nu får behandla Vaccmotståndare,, många efter sommarsemester i Mellanöstern tydligen enligt SVT-Göteborg.
Låt dem ligga i Sjukhusets katakomber och hosta.
The survival of the fittest...(inte bara styrka , utan även att ta till sig relevant info)

Lugn och fin nu. Statistiskt betalar jag betydligt mer i skatt än en random pojke på Flashback, såsom du. Du har dessutom belastat mina skattepengar genom att ta dyra vaccin till skillnad från undertecknad. Och nu sitter du här, med magen full av mina kakor, och vill att jag för det första ska bli sjuk och för det andra låsas in i sjukhusets källare. Vad fan sprutade du in i armen egentligen?
Citera
2021-09-03, 00:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannaaa123
Hej någon som har Corona nyligen??
Har haft Corona 10 dagen idag , täppt näsa hosta frossa . Har mått bra i några dagar men känner nu att en känsla att benen är trötta , typ träningsvärk . Någon som har varit med om detta ? Snälla jag är så rädd

Ring runt till dina kompisar och fråga om någon har en oxymeter som du kan låna och mäta din syresättning med. Är den låg så ring 1177 och fråga om råd. Låg är under 94%.

https://www.houstonmethodist.org/blog/articles/2020/aug/can-an-oximeter-help-detect-covid-19-at-home/

Är den typ 76% ring ambulansen direkt!
Senast redigerad av revodneb 2021-09-03 kl. 00:21.
Citera
2021-09-03, 00:23
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Lugn och fin nu. Statistiskt betalar jag betydligt mer i skatt än en random pojke på Flashback, såsom du. Du har dessutom belastat mina skattepengar genom att ta dyra vaccin till skillnad från undertecknad. Och nu sitter du här, med magen full av mina kakor, och vill att jag för det första ska bli sjuk och för det andra låsas in i sjukhusets källare. Vad fan sprutade du in i armen egentligen?

Om du nu blir sjuk i Covid och kräver sjukvård så hoppas jag att du kommer ihåg ditt inlägg och ger mig en fin överföring, då jag har betalat mer än du till kassakistan

Okej?
Citera
2021-09-03, 00:32
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Om du nu blir sjuk i Covid och kräver sjukvård så hoppas jag att du kommer ihåg ditt inlägg och ger mig en fin överföring, då jag har betalat mer än du till kassakistan

Okej?

Du tolkade mitt inlägg som att jag vill avskaffa den allmänna sjukvården och lägga kostnaden på individen. Jag kan bara konstatera att du har fel.

Jag kommer inte göra någon överföring till dig och jag ger samtidigt en garanti att jag någon gång kommer dö. Jag antar att du blir upprörd men du får söka tröst någon annanstans.
Citera
2021-09-03, 01:24
Moderator
Chantres avatar
Citat:
undersöker Moderna om det räcker med att ge en halv dos av det befintliga vaccinet som ”boosterdos”, alltså 50 i stället för 100 mikrogram.

– Det är inte godkänt ännu, men studier som presenterats visar på kraftigt ökade antikroppsnivåer efter en halv tredje dos.
Citat:
Jag tror att det fungerar bra att ge halva dosen. Det är ganska välkänt att det inte behövs så stor dos för att få upp antikroppsskyddet när man vaccineras en tredje gång.
https://www.dn.se/sverige/sa-uppdateras-vaccinen-kan-anvandas-for-tredje-spruta/

Blir ju dubbelt så många doser per flaska och staten sparar pengar.
Citera
2021-09-03, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Sk "sunt förnuft" säger också att "jorden måste vara platt, och är en utmärkt liknelse vad gäller människor som har ett inskränkt "perception-horisont"..

Att dissa vacciner som måste gått igenom världens största empiriska test (där, typ flera miljarder vaccindoser getts globalt), där man är maximalt uppmärksam på allvarliga biverkningar, är verkligen dumt, vare sig man gått igenom en SARS-COV2 infektion, eller ej.
Sedan är jag, förstås, mindre orolig för vaccinvägrare som redan gått igenom en SARS-COV2 infektion, än de som inte gjort det. Men det hindrar inte att jag, ändå, tycker att, alla som har möjlighet, bör utnyttja vaccinerbjudandet.

Att ta ett vaccin som inte ger något ytterligare skydd än den immunitet man redan har, samtidigt som det finns miljarder ovaccinerade i riskgrupper världen över är egoistiskt och inhumant.

Du får tycka vad du vill, dock ska jag uppmärksamma dig om att alla åsikter inte är lika mycket värda.
Citera
2021-09-03, 07:09
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ok. Inga krav på mobiltelefon-abonnemang?

Åk ut i förorten och ta en drop in
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in