2021-09-02, 15:10
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Så vad är det du säger..
ca 1.1 Miljon smittade, dvs ca ENDAST 11% av Sveriges befolkning.. och pandemin har "rasat" i mer än 1,5 år.. hur går det ihop?

Förlåt, bekräftat smittade ska det vara. Vilket du borde förstått eftersom jag sedan pratar om CFR som du vet vad det betyder efter att ha hängt i denna tråd i en evighet.
Citera
2021-09-02, 15:12
Medlem
Dille24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jag kan inte längre överhuvdtaget förstå hur man kan vägra vaccinera sig.

ALLA jävla siffror visar ju precis på hur bra vaccinet funkar mot att bli allvarligt sjuk (och även mot att bli smittad)
Vi snackar typ att 90% av alla som läggs in är ovaxxade. Hur fan kan man tolka det som att det är en god idé att låta bli att ta sprutan. Man måste ju vara helt jävla efterbliven..

Är du hög? Tittar du typ två inlägg upp så är det nu ca 66% ovaccinerade på sjukan. Bidragsmedia snackar om 80%. En siffra som snabbt kommer sjunka i takt med att vaccinet tappat effekt.

Island har länge presenterat statistik på vaccinerade sjuka och där har det länge varit tvärt om - även om det just nu ser ut att vara 50-50
Citera
2021-09-02, 15:14
Medlem
Dille24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
De som valt att inte vaccinera sig (till skillnad från dig som inte kan) kanske inte borde erbjudas plats på iva?

Men snälla nån, ska vi slippa betala skatt då också? Hur ska vi organisera sjukvården, ska man nekas vård (eller kanske betala den själv) om det visar sig att du har rökt, kört för fort, cyklat onykter eller något annat som samhället anser vara fel?

Tror få resonerar så på riktigt
Citera
2021-09-02, 15:17
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Förlåt, bekräftat smittade ska det vara. Vilket du borde förstått eftersom jag sedan pratar om CFR som du vet vad det betyder efter att ha hängt i denna tråd i en evighet.

Jojo.. glad att du har koll på mig.. hop tack jag har bra koll på både CFR, IFR, Mortality Rate cause specific mm... kanske dags att damma av den diskussionen.

Tillbaka till min fråga... endast 11% efter att denna massiva superspridar-smitta fått härja fritt i 20 månader, massiva C19 testkampanjer under hela pandemin.. vi testar för helvete allt och alla.. med symptom och utan symptom.... och fortfarande endast 11%???

Om det nu är så smittsamt och dödligt som media och politiker påstår... borde inte CFR vara högre än 11%?
Citera
2021-09-02, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
De som valt att inte vaccinera sig (till skillnad från dig som inte kan) kanske inte borde erbjudas plats på iva?

Då borde ju den valt att vaccinera sig och får tex myokardit inte heller få sjukvård.
Citera
2021-09-02, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Jojo.. glad att du har koll på mig.. hop tack jag har bra koll på både CFR, IFR, Mortality Rate cause specific mm... kanske dags att damma av den diskussionen.

Tillbaka till min fråga... endast 11% efter att denna massiva superspridar-smitta fått härja fritt i 20 månader, massiva C19 testkampanjer under hela pandemin.. vi testar för helvete allt och alla.. med symptom och utan symptom.... och fortfarande endast 11%???

Om det nu är så smittsamt och dödligt som media och politiker påstår... borde inte CFR vara högre än 11%?

Det är minst dubbla den siffran. Med ~2 miljoner smittade blir dödligheten extremt låg.
Citera
2021-09-02, 15:27
Medlem
Träffade på en vän nyss som var småsjuk (hade ingen aning om det) då får han samtal samtidigt från sin tjej att hon är positiv.

Vi träffades utomhus men frågan är nu om jag är smittad🤟
Citera
2021-09-02, 15:29
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Har du tänkt att alla inte kan vaccinera sig på grund av olika anledningar?

På grund av en tidigare allvarlig allergisk reaktion som kostade mig nästan livet ger inte läkare på allergikliniken grönt ljus för min vaccination.

Det känns faktiskt mindre roligt när det dagligen basuneras ut i media att ALLA MÅSTE VACCINERA SIG. Nu kommer det väl bli snart också så att ovaccinerade inte får tillgång till samhället på samma sätt som vaccinerade. Det känns lite sådär i alla fall om man till exempel inte får gå och handla i affärer.

Vi som inte kan vaccineras får vänta och se vart detta brakar.

Och ja, jag vet att det finns folk som inte VILL vaccinera sig av andra anledningar men det är ändå onödigt att som igår kväll i Aktuellt står en läkare och pekar finger och säger nästan rakt ut att ovaccinerade borde inte få vård och ta upp IVA platser. Då kan man ju lika gärna börja ifrågasätta om gängkriminella som också har själv valt den "farliga" livsstilen ska ha rätt till vård eller inte.

Jag utgick ifrån att alla förstod att jag inte på något sätt pekar på människor som inte kan ta vaccinet av medicinska orsaker. Det är bla för er skull som jag anser att alla som inte har medicinska hinder bör vaccinera sig omedelbart.
Citera
2021-09-02, 15:30
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Att förra året hade vi 213 fall den andra september (veckomedelvärde 158), i år är det 1150 (veckomedelvärde 1024).

Hr du sovit senaste året? Vi har en ny mutation som är vansinnigt mycket mer smittsam samt att samhällen måste börja öppna upp. Fundera på hur det sett ut utan vaccin.
Citera
2021-09-02, 15:32
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Är du hög? Tittar du typ två inlägg upp så är det nu ca 66% ovaccinerade på sjukan. Bidragsmedia snackar om 80%. En siffra som snabbt kommer sjunka i takt med att vaccinet tappat effekt.

Island har länge presenterat statistik på vaccinerade sjuka och där har det länge varit tvärt om - även om det just nu ser ut att vara 50-50

Helt ovaccinerade ja! Är du efterbliven? 8% av alla inlagda är fullvaccinerade! Vad blir det kvar då? Om man drar av 8% från 100% ? Jag skrev 90% men jag kan väl säga 92% om det känns bättre för dig och dina kompisar på dagcentret.
Alla vet nu att två sprutor är helt avgörande för att klara sig ifrån svår sjukdom.
Citera
2021-09-02, 15:37
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24

66 % ovaccinerade var på sjukhus totalt i Region Stockholm. Det är första siffran jag ser som inte bara avser IVA. Man kan vända på det och säga att 92 % av de som ligger på sjukhus i Stockholm är inte fullvaccinerade (mellanskillnaden har alltså 1 dos i bagaget).

Går helt i linje med att vaccinet hindrar svår sjukdom. För tittar man på andelen ovaccinerade på IVA som alltså är svåraste sjuka är det 80 % (alltså helt ovaccinerade)
Citera
2021-09-02, 15:46
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Det är minst dubbla den siffran. Med ~2 miljoner smittade blir dödligheten extremt låg.

OK.. låt oss ta i.. säg att estimerat antal totalt smittade är lika mycket som bekräftade fall.. IFR blir fortfarande lite mer än en femtedel 1/5.. 22%.. EFTER ATT PANDEMIN HÄRJAT I 20 MÅNADER!!!!!!!!!

Dags att rycka vaccin-lobbyisterna ordentligt i örat och lära dem lite elementär matematik innan de sprider betald skräckpropaganda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in