I huvudsak finns det ett (1) brovittne - det "riktiga" brovittnet - och det är kvinnan som mötte en ung kvinna och en man på Marieholmsbron, och som är vittnet som har pratat om sådana flerfärgade bomullsbyxor som Helena ska ha haft. Jag tycker att hon får heta just "Brovittnet". Det är också det här vittnet som har förekommit i diverse nyhetsinslag och dokumentärer. Dock har det vid några få tillfällen förekommit en undanskymd uppgift om ett vittne som ska ha sett en kvinna ungefär vid brons början, men varifrån uppgiften om det vittnet kommer, vet inte jag. (Till detta kan läggas ett till vittne som kan ha sett Helena på Österlånggatan i höjd med gamla Systembolaget.)
För att nu till vissa trådanvändares förtret bryta ner allt detta i svårbegripliga detaljer får vi följande:
1) Det "riktiga" brovittnet känner polisen, media och vi till. Polisen, media och vi vet vad det vittnet har sagt - dock med reservationen att polisen garanterat vet mer än vad media och vi vet.
2 a) Det eventuellt andra vittnet - det vid Marieholmsbrons början - kan ha sett en kvinna, men som inte måste ha varit Helena. Vi saknar också en tidpunkt för det vittnet, vilket gör det vittnet mycket svårplacerat.
2 b) Det eventuellt andra vittnet (samma som under 2 a, alltså) - det vid Marieholmsbrons början - kan ha sett en kvinna, som
just där och då kan ha varit Helena i ensamt majestät.
Om 2 b skulle vara korrekt, ger det min teori stöd om att Helena började att gå ensam mot hemmet, men blev upphunnen av någon, högst sannolikt då "mannen med pilotglasögon". (Oj, nu svor jag igen ...

) Jag - och flera med mig - har hela tiden utgått från att Helena började gå mot hemmet ensam (vilket uppgifter från torget ger stöd för), men fick sedan (ofrivilligt) sällskap. Jag håller fortfarande fast vid detta scenario, hur antikt och "opopulistiskt" det än må vara.
Och att det sedan kommer in en bil i sammanhanget, menar jag vara självklart. Vem eller vilka satt i den bilen? CL? Fullt möjligt. Men ensam eller i sällskap med någon? (Eller var han inte med i bilen?)