2021-09-03, 00:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Han var nog hyfsat stressad vid det här tillfället och man tar lätt "fel" beslut i såna lägen.

Ja HA tappade förmodligen skorna när hon sprang längs med stigen och försökte fly.

Med CL som misstänkt gärningsman har jag helt släppt misstankarna om villospår. Ser det idagsläget som helt uteslutet.

Vilken tanke föranledde kastandet av skorna?
Vad var syftet med det?

Och hur hamnar ringarna så långt ifrån skorna, när de kanske borde ha suttit på Helenas fingrar eller legat i en stängd väska?

Och vet någon exakt position för alla fynd?
Gärna märkt på en karta.
Citera
2021-09-03, 00:13
Medlem
Ugglan.s avatar
I huvudsak finns det ett (1) brovittne - det "riktiga" brovittnet - och det är kvinnan som mötte en ung kvinna och en man på Marieholmsbron, och som är vittnet som har pratat om sådana flerfärgade bomullsbyxor som Helena ska ha haft. Jag tycker att hon får heta just "Brovittnet". Det är också det här vittnet som har förekommit i diverse nyhetsinslag och dokumentärer. Dock har det vid några få tillfällen förekommit en undanskymd uppgift om ett vittne som ska ha sett en kvinna ungefär vid brons början, men varifrån uppgiften om det vittnet kommer, vet inte jag. (Till detta kan läggas ett till vittne som kan ha sett Helena på Österlånggatan i höjd med gamla Systembolaget.)

För att nu till vissa trådanvändares förtret bryta ner allt detta i svårbegripliga detaljer får vi följande:

1) Det "riktiga" brovittnet känner polisen, media och vi till. Polisen, media och vi vet vad det vittnet har sagt - dock med reservationen att polisen garanterat vet mer än vad media och vi vet.
2 a) Det eventuellt andra vittnet - det vid Marieholmsbrons början - kan ha sett en kvinna, men som inte måste ha varit Helena. Vi saknar också en tidpunkt för det vittnet, vilket gör det vittnet mycket svårplacerat.
2 b) Det eventuellt andra vittnet (samma som under 2 a, alltså) - det vid Marieholmsbrons början - kan ha sett en kvinna, som just där och då kan ha varit Helena i ensamt majestät.

Om 2 b skulle vara korrekt, ger det min teori stöd om att Helena började att gå ensam mot hemmet, men blev upphunnen av någon, högst sannolikt då "mannen med pilotglasögon". (Oj, nu svor jag igen ... ) Jag - och flera med mig - har hela tiden utgått från att Helena började gå mot hemmet ensam (vilket uppgifter från torget ger stöd för), men fick sedan (ofrivilligt) sällskap. Jag håller fortfarande fast vid detta scenario, hur antikt och "opopulistiskt" det än må vara.

Och att det sedan kommer in en bil i sammanhanget, menar jag vara självklart. Vem eller vilka satt i den bilen? CL? Fullt möjligt. Men ensam eller i sällskap med någon? (Eller var han inte med i bilen?)
Senast redigerad av Ugglan. 2021-09-03 kl. 00:24.
Citera
2021-09-03, 00:18
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iclb
Tror inte att detta tillför något direkt nytt i tråden, men skriver ändå.

Bodde för ett 20-tal år sedan i Mariestad, tillsammans med en person som var uppvuxen där och vid tiden för HAs försvinnande var i 20-årsåldern. Vet att denna person var nära vän med minst 2 av de namn som förekommer i namnlistan (en av dem som jag tyckte var ganska olustig att umgås med) , samt bekant med flera.
Vid ett tillfälle under min tid tillsammans med personen kom HAs försvinnande upp till diskussion, minns inte i vilket sammanhang. Personen jag då bodde med sa att h*n hade varit på fest den aktuella kvällen, och att en i festsällskapet hade blivit sur och avvikit ett par timmar på natten, och när denna återvände till festen hade sagt något i stil med att "om någon frågar så har jag varit här hela kvällen"
Den personen hade, som jag förstod det, flyttat från orten strax efter händelsen.
Mer än så sades aldrig, och jag gjorde nog aldrig några direkta försök att snoka mer i vem personen från festnatten 1992 var...

Jag själv bodde många många mil ifrån Mariestad vid tiden för försvinnandet, men har ändå funderat en hel del kring det då en inte alltför avlägsen släkting till HA ingick i min kompiskrets under min gymnasietid och åren därefter.

Av din berättelse att döma känns det som att den personen kan ha varit BW. Dock motsägs din berättelse av att andra från den festen - om det nu var festen i Radbyn som du skulle referera till - har hävdat att BW aldrig kom tillbaka.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-09-03 kl. 00:30.
Citera
2021-09-03, 00:19
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Ja här tycker vi olika. Man ska inte blanda ihop begreppen brant resp flackt sluttande samt rakt resp rundat.

Det han säger är alltså rakt o flackt sluttande a la Toyota Celica äldre modell. Större än Golf o Mazda 323, positionsljus på framskärmen. Detta stämmer helt enkelt inte på Corsan.

Det andra vittnet kan måhända ha en annan beskrivning som möjligen stämmer bättre med en corsa.

Ja och mycket hänger väl på vilka bilkunskaper vittnet egentligen hade? Var han bilintresserad så är nog det mesta korrekt återgivet.
Var han helt novis när det gäller bilar och bilmärken stämmer kanske beskrivningen "en mindre ljus bil" bäst in på verkligheten.
Sanningen kanske ligger någonstans mittemellan? Men killen var nog rätt ok tror jag och verkar ha haft hyfsad koll på bilar.
Citera
2021-09-03, 00:28
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bendi
[/b]

Och lägg till ev adrenalin/ upphetsning/ilska. Borde inte vara något problem

Exakt, inga problem när sånt tar över. Då går det snarare undan, ju mer motstånd från offret desto hårdare pressar och drar mördaren åt strypgreppet.
Citera
2021-09-03, 00:43
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Vilken tanke föranledde kastandet av skorna?
Vad var syftet med det?

Och hur hamnar ringarna så långt ifrån skorna, när de kanske borde ha suttit på Helenas fingrar eller legat i en stängd väska?

Och vet någon exakt position för alla fynd?
Gärna märkt på en karta.

Att ingen skulle hitta dom, det finns ingen annan logisk förklaring.

Helena tappade skorna någonstans längs stigen men mördades närmare lekplatsen. När bilen kom för att hämta upp kroppen lyftes hon upp och bars en bit och i samband med lastningen har ringarna m.m. förmodligen ramlat ut. Antingen ur t.ex. fickorna på en kofta alt. ur ryggsäcken el. något fack utanpå den.

Det finns nog utmärkt på en karta någonstans, men jag är inte rätt person att fråga.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-09-03 kl. 00:45.
Citera
2021-09-03, 00:50
Medlem
Ugglan.s avatar
För allmän kännedom: Att strypa någon till döds med händerna tar en ansenlig tid (vilket även GW Persson har beskrivet i tv). Räkna med mellan fem och ända upp till femton minuter. Dock tappar den strypta personen medvetandet redan efter cirka en minut eller två (allt beroende på den kraft som används), vilket ofta får den "ovane" förövaren att tro att offret är död. (Glöm allt som ni har sett i billiga filmer!) Att Helena skulle ha blivit strypt till döds i Kohagen, anser jag vara uteslutet. Jag har hela tiden lutat åt att Helena blev medvetslös i det första skedet, dock inte nödvändigtvis genom just strypning. Hon kan mycket väl ha tuppat av genom annat våld. Att Helena skulle ha tagits från platsen vid medvetande känns mindre troligt med tanke på det som vi tror oss veta från aktuella vittnesmål.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-09-03 kl. 01:06.
Citera
2021-09-03, 00:54
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Det är bra att du har koll på mig och vet att jag lever ett ordnat liv...

Jag vet inte vilken sida av den "sociala skalan" du befinner dig på, men från min "sida" av "skalan" försöker jag att inte dissa pundare som källor, om det är så att de verkar ärliga, konsekventa över tid, pålitliga och har information, som jag kan kolla upp och undersöka vidare.

Jag har ingen aning om någonting med JeLu:s barn, men vad de och deras situation med Helenas försvinnande att göra? Och vad har JeLu och JöLa med detta att göra? Jag redovisade uppgifter som jag fått, och de uppgifterna (eller uppgiftslämnaren) har inte med dessa två män att göra.

Nej, något ex har inte lämnat information om det "extra" brovittnet. Vad har du fått det ifrån? Och vem har sagt att uppgiftslämnarens info skulle ha med ClLe att göra?

Och vem har påstått att ClLe skulle ha gått med Helena över bron? Är han inblandad, så har han, kan jag tänka mig, lockat/tvingat in henne i sin bil eller följt efter henne till skogsstigen för att attackera henne där, eller liknande.

"Pudelfrillans scenario är betydligt mer realistiskt", än vad? Mitt scenario? Men då har du missat att jag inte har något scenario klart för mig. Än, i alla fall. Varken ett scenario eller en misstänkt gärningsman.

Jag måste erkänna att jag inte har den minsta hum om vad du håller på med. Du verkar lite förvirrad.

Och, du... För att veta att jag lever ett ordnat liv, måste du veta vem jag är. Eller hur?

Min fetning: Så är det, och vi såg ju en användare här i tråden som ville göra gällande att PK inte kunde vara att lita på/inte kunde tala sanning bara för att han hade varit/är med i ett högerextremt parti, och vars "hela ledning hade suttit i fängelse". Suck.
Citera
2021-09-03, 01:08
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Min fetning: Så är det, och vi såg ju en användare här i tråden som ville göra gällande att PK inte kunde vara att lita på/inte kunde tala sanning bara för att han hade varit/är med i ett högerextremt parti, och vars "hela ledning hade suttit i fängelse". Suck.

Jag tror att det är bra att gå lite på magkänsla och känna efter från fall till fall, och att man inte kategoriskt dömer och avvisar alla p g a missbruk eller annat. Man kan missa bra information då. Om man försöker att ge alla en chans, så märker man ofta ganska så snart om det inte är en person att lita på. Ibland kan det ta längre tid.
Citera
2021-09-03, 01:11
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Kristoffer Andersson ströp Ida i motionsspåret innan han sen våldtog liket. Kanske är CL också nekrofil. Eller så tog han med henne levande men medvetslös. Helenas sista utdragna "ååneeeejj" låter inte som en pågående strypning. Kanske han sövde henne.

Nej Helena's sista utdragna "ååneeeejj" kom förmodligen när CL hann ifatt henne, för då visste hon att det var kört. Han började sen strypa HA direkt för att tysta henne det är vad jag tror.

Tror dock inte att CL var så "avancerad" i sitt modus operandi att han hade eter med sig i bilen för att söva sina offer.
Men man ska aldrig säga aldrig, CL kan ha varit väldigt beräknande och slug. Det skulle t.ex. kunna vara anledningen till att kroppen aldrig har återfunnits. Han hade tänkt till där.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-09-03 kl. 01:16.
Citera
2021-09-03, 01:16
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Nej Helena's sista utdragna "ååneeeejj" kom förmodligen när CL hann ifatt henne, för då visste hon att det var kört. Han började sen strypa HA direkt för att tysta henne det är vad jag tror.

Tror dock inte att CL var så "avancerad" i sitt modus operandi att han hade eter med sig i bilen för att söva sina offer.
Men man ska aldrig säga aldrig, CL kan ha varit väldigt beräknande och slug. Det skulle t.ex. kunna vara anledningen till att kroppen aldrig har återfunnits. Han hade tänkt till där.

Min fetning: Jaså minsann, nu gäller helt plötsligt "Hannas" vittnesmål igen ... Ser man på! För inte var det väl så att du var där när det hände?
Citera
2021-09-03, 01:17
Bannlyst
Citat:
Att ingen skulle hitta dom, det finns ingen annan logisk förklaring.

Helena tappade skorna någonstans längs stigen men mördades närmare lekplatsen. När bilen kom för att hämta upp kroppen lyftes hon upp och bars en bit och i samband med lastningen har ringarna m.m. förmodligen ramlat ut. Antingen ur t.ex. fickorna på en kofta alt. ur ryggsäcken el. något fack utanpå den.

Det finns nog utmärkt på en karta någonstans, men jag är inte rätt person att fråga.

Jag har svårt att tro på att gärningsmannen först tänker att ingen får hitta skorna, och sen tänker han att han därför ska kasta dem in i skogen, när han har Helena som han inte heller vill att någon ska hitta. Givetvis tar han istället med sig skorna då tillsammans med Helena. Och han körde ju bil sen, så han måste ha varit hyfsat klar i huvudet.

Skorna kan ha fallit av på olika platser under flykt eller transport i området. Tex att hon flyr åt olika håll med gärningsmannen efter sig, eller att han flyttar henne till en mer undangömd plats i skogen för att kunna våldta henne. Eller att han drar henne genom skogen för att ingen ska kunna se, och lastar in henne i bilen på andra sidan skogen.
Men då finns sannolikt inte gärningsmannens DNA på skorna.

Annars är det nog någon som har placerat ut villospår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in