2021-09-02, 23:14
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Varför skulle gärningsmannen (vem den eller de än är) vara så angelägen om att hitta Helenas skor, för att sen slänga dem in i skogen?
Varför tar han inte med dem i bilen tillsammans med Helena?

Skorna kan kanske ha fallit av på olika ställen under flykt eller transport av kroppen.

Annars är villospår ett alternativ, för att rikta bort misstankarna från den egentliga brottsplatsen. Ringarna läggs då på en annan mer synlig plats än skorna, för att göra det lättare för polisen att hitta dem.

Han var nog hyfsat stressad vid det här tillfället och man tar lätt "fel" beslut i såna lägen.

Ja HA tappade förmodligen skorna när hon sprang längs med stigen och försökte fly.

Med CL som misstänkt gärningsman har jag helt släppt misstankarna om villospår. Ser det idagsläget som helt uteslutet.
Citera
2021-09-02, 23:19
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Ok 👍 det jag hört mest här i stan när det gäller vem som är brovittnet är att det skulle vara GD . Men det kan ju bara vara ett rykte som jag inte vet vart det kommer ifrån . Och det kanske inte är så viktigt om nu Kalla falls spår är på helt annat håll

Precis, det skulle kunna stämma men lika gärna inte.

Nej jag håller med, brovittnet känns inte viktigt. Helena var ju uppenbarligen ensam på Ekuddenvägen när CL fick syn på henne annars hade hon inte blivit mördad.
Citera
2021-09-02, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Det förvånar mig att du som lever ett ordnat liv skall tycka att JeLu är en bra källa. Jag vet att många tycker han var trevlig och sympatisk. Men från min ända av den sociala skalan skulle jag bara dissa honom som en pundare. Varför bodde hans barn hos andra? Hade socialen tagit dem?

Om källan för ett extra brovittne är ditt ex så är det givetvis något mer intressant, men du måste också tänka på under vilka omständigheter ditt ex var på rätt plats för att få uppgifter. Det hela passar ju inte in på ClLe som misstänkt... Polisen kan i det sammanhanget ha fiskat upp ett riktigt svagt vittnesmål som plötsligt passade för dem att tro på...

Det vi vet om ClLe är att han under natten kört runt med bil och sökt kontakt med kvinnor. Alla fantasier om att han gått med Helena över bron och sedan hämtat bilen är bara obegåvade fantasier.

Pudelfrillans scenario är betydligt mer realistiskt.
J.L var en social och sympatisk människa..nåt som du aldrig kommer bli!
Pudelfrillans scenario är mkt rimligt..känns dock som gärningspersonen inte var ensam i sin vita bil🤔
Citera
2021-09-02, 23:20
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Det beror även på hur man tolkar orden.
Enligt dig är Toyota Celica "flackt" sluttande och Opel Corsa "brant" sluttande.

Personligen skulle jag beskriva Opel Corsan precis som vittnet gör, dvs. "rakt sluttande bakdel" Avkapat bakparti har väl också nämnts i beskrivningen av bilen, vilket jag också tolkar som "rakt sluttande".

Så nej jag tycker nog tvärtom i det här fallet. Vittnesuppgifterna om bilen passar rätt bra in på just en Opel Corsa.

Ja här tycker vi olika. Man ska inte blanda ihop begreppen brant resp flackt sluttande samt rakt resp rundat.

Det han säger är alltså rakt o flackt sluttande a la Toyota Celica äldre modell. Större än Golf o Mazda 323, positionsljus på framskärmen. Detta stämmer helt enkelt inte på Corsan.

Det andra vittnet kan måhända ha en annan beskrivning som möjligen stämmer bättre med en corsa.
Citera
2021-09-02, 23:20
Medlem
Bendis avatar
Citat:
Det kanske vi aldrig får något svar på.

CL behöver givetvis inte ha varit "väldigt fysiskt stark" och ha tränat på gym för att kunna strypa Helena. En man i 30-års åldern är vanligtvis hyfsat stark och det räcker.

Och lägg till ev adrenalin/ upphetsning/ilska. Borde inte vara något problem
Citera
2021-09-02, 23:23
Medlem
Citat:
Det beror även på hur man tolkar orden.
Enligt dig är Toyota Celica "flackt" sluttande och Opel Corsa "brant" sluttande.

Personligen skulle jag beskriva Opel Corsan precis som vittnet gör, dvs. "rakt sluttande bakdel" Avkapat bakparti har väl också nämnts i beskrivningen av bilen, vilket jag också tolkar som "rakt sluttande".

Så nej jag tycker nog tvärtom i det här fallet. Vittnesuppgifterna om bilen passar rätt bra in på just en Opel Corsa.

Volkswagen Scirocco?
Citera
2021-09-02, 23:28
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnneknorrhane
Volkswagen Scirocco?

Ja, Scirocco i första generationen stämmer nog mkt bra på den beskrivning han ger beträffande formen. Sedan är den väl knappast märkbart större än Golfen o Mazda 323 samt saknar positionsljuset på framskärmen.
Citera
2021-09-02, 23:29
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnneknorrhane
Volkswagen Scirocco?

Mycket intressant förslag. Vittnet säger att sidopositionsljuset var vitt, men sidopositionsljus skall vara gula. Men vissa foton av Volkswagen Scirocco på google images har en vit dekal av något slag ungefär mitt emellan spegeln och framhjulet. Kanske kan denna dekal glänsa som ett vitt sidopostionsljus..
Citera
2021-09-02, 23:29
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Det kanske vi aldrig får något svar på.

CL behöver givetvis inte ha varit "väldigt fysiskt stark" och ha tränat på gym för att kunna strypa Helena. En man i 30-års åldern är vanligtvis hyfsat stark och det räcker.
Nej inte jättestark. Men Helena hade väl tränat och var väl inte det allra svagaste offer?
Så hon lär nog ha kämpat?
Men undrar ändå om han tränade på gymet som MR hade?
Citera
2021-09-02, 23:40
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Det förvånar mig att du som lever ett ordnat liv skall tycka att JeLu är en bra källa. Jag vet att många tycker han var trevlig och sympatisk. Men från min ända av den sociala skalan skulle jag bara dissa honom som en pundare. Varför bodde hans barn hos andra? Hade socialen tagit dem?

Om källan för ett extra brovittne är ditt ex så är det givetvis något mer intressant, men du måste också tänka på under vilka omständigheter ditt ex var på rätt plats för att få uppgifter. Det hela passar ju inte in på ClLe som misstänkt... Polisen kan i det sammanhanget ha fiskat upp ett riktigt svagt vittnesmål som plötsligt passade för dem att tro på...

Det vi vet om ClLe är att han under natten kört runt med bil och sökt kontakt med kvinnor. Alla fantasier om att han gått med Helena över bron och sedan hämtat bilen är bara obegåvade fantasier.

Pudelfrillans scenario är betydligt mer realistiskt.

Det är bra att du har koll på mig och vet att jag lever ett ordnat liv...

Jag vet inte vilken sida av den "sociala skalan" du befinner dig på, men från min "sida" av "skalan" försöker jag att inte dissa pundare som källor, om det är så att de verkar ärliga, konsekventa över tid, pålitliga och har information, som jag kan kolla upp och undersöka vidare.

Jag har ingen aning om någonting med JeLu:s barn, men vad de och deras situation med Helenas försvinnande att göra? Och vad har JeLu och JöLa med detta att göra? Jag redovisade uppgifter som jag fått, och de uppgifterna (eller uppgiftslämnaren) har inte med dessa två män att göra.

Nej, något ex har inte lämnat information om det "extra" brovittnet. Vad har du fått det ifrån? Och vem har sagt att uppgiftslämnarens info skulle ha med ClLe att göra?

Och vem har påstått att ClLe skulle ha gått med Helena över bron? Är han inblandad, så har han, kan jag tänka mig, lockat/tvingat in henne i sin bil eller följt efter henne till skogsstigen för att attackera henne där, eller liknande.

"Pudelfrillans scenario är betydligt mer realistiskt", än vad? Mitt scenario? Men då har du missat att jag inte har något scenario klart för mig. Än, i alla fall. Varken ett scenario eller en misstänkt gärningsman.

Jag måste erkänna att jag inte har den minsta hum om vad du håller på med. Du verkar lite förvirrad.

Och, du... För att veta att jag lever ett ordnat liv, måste du veta vem jag är. Eller hur?
Citera
2021-09-02, 23:43
Medlem
Tror inte att detta tillför något direkt nytt i tråden, men skriver ändå.

Bodde för ett 20-tal år sedan i Mariestad, tillsammans med en person som var uppvuxen där och vid tiden för HAs försvinnande var i 20-årsåldern. Vet att denna person var nära vän med minst 2 av de namn som förekommer i namnlistan (en av dem som jag tyckte var ganska olustig att umgås med) , samt bekant med flera.
Vid ett tillfälle under min tid tillsammans med personen kom HAs försvinnande upp till diskussion, minns inte i vilket sammanhang. Personen jag då bodde med sa att h*n hade varit på fest den aktuella kvällen, och att en i festsällskapet hade blivit sur och avvikit ett par timmar på natten, och när denna återvände till festen hade sagt något i stil med att "om någon frågar så har jag varit här hela kvällen"
Den personen hade, som jag förstod det, flyttat från orten strax efter händelsen.
Mer än så sades aldrig, och jag gjorde nog aldrig några direkta försök att snoka mer i vem personen från festnatten 1992 var...

Jag själv bodde många många mil ifrån Mariestad vid tiden för försvinnandet, men har ändå funderat en hel del kring det då en inte alltför avlägsen släkting till HA ingick i min kompiskrets under min gymnasietid och åren därefter.
Citera
2021-09-02, 23:45
Medlem
Citat:
Mycket intressant förslag. Vittnet säger att sidopositionsljuset var vitt, men sidopositionsljus skall vara gula. Men vissa foton av Volkswagen Scirocco på google images har en vit dekal av något slag ungefär mitt emellan spegeln och framhjulet. Kanske kan denna dekal glänsa som ett vitt sidopostionsljus..

Jag kom att tänka på just den modellen för att någon nämnde typ rak vid bakdelen , men just sidopositionsljusen är ju intressant också då som du menar .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in