2021-09-02, 20:37
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
Verkar ju inte som att det finns ett polisförhör med vittnet? Isåfall borde det väl finnas att läsa som alla andra? Det får mig att fundera på ifall det bara är ett anonymt tips som lika gärna kan vara desinformation?. Att det i tråden även skulle finnas ett till brovittne är osannolikt borde isåfall uppmärksammats i media.

Just det här har jag påtalat länge. Det finns givetvis en anledning till varför brovittnets iakttagelse har setts som osäker.
Citera
2021-09-02, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spanaren321
Det här scenariot tror jag ligger mycket nära sanningen.
Kan det ha varit nån som inte ha nämns här, nån hon varit intresserad av, som hon går eller åker med ner till ekudden som sedan börjar tafsa på henne hon springer ifrån honom på väg hem slänger hon iväg skorna i besvikelse att han gjorde så, han blev upphämtad eller är den som kör med,
Han har förstått att han gjort bort sig de kör runt för att hinna ikapp henne när hon genat
Han förstår att det är kört och att Helena kommer att berätta därför är det viktigt att hon följer med en runda för att prata, kan det ha funnits nån hon träffat där hon jobba,jag tror att det här börjar reda vid sjön.
Citera
2021-09-02, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Jag tolkar din fråga som att du tänker på de förhör som finns på Sveriges Radios hemsida: Fallet Helena. Där finns ju förhör med Hanna samt en av grabbarna som såg den vita bilen köra på cykelvägen.

Skälet till att dessa finns tillgängliga är att de användes i samband med häktningsförhandling kring ErAn och lämnades över till tingsrätten. Wadebäck har helt enkelt tagit del i de förhör som lämnades in då. Polisen lämnar inte in alla förhör utan de förhör som anses relevanta att presentera.

Att brovittnet inte är med kan bero på att polisen inte funnit det vittnesmålet intressant. Vittnesmålet var även så att säga administrativt försvunnet i flera år då det var felmärkt. Det kan också förklara det hela.

Förhören är tydligt märkta "Mariestads tingsrätt". Wadebäck har med andra ord fått dem av tingsrätten. Min tolkning är att sekretessen löpt ut kring häktningsförhandlingen och därmed har Wadebäck kunnat nå dem. Om det vore polisen som aktivt släpper uppgifter till Wadebäck så hade de inte behövt hämta ut tingsrättens kopia...

Ett alternativ är att Wadebäck fått handlingarna av någon som är part i målet, dvs av ErAn eller av någon i Helenas familj. I så fall begår polisen ett grundlagsbrott om de försöker få reda på vem som gett handlingarna till Wadebäck, som kan hantera dem som hon vill i egenskap av journalist.

Det har du helt rätt i, tack för klargörandet. Brovittnet verkar inte vara ett anonymt tips utan en identifierad kvinna. Fel av mig. Men tycker det är lite märkligt att det kvinnliga brovittnet inte hörde av sig efter alla år om hon nu var säker på det hon såg?
Citera
2021-09-02, 20:54
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Nej, jag tror att sanningen är att det bara finns ett vittne. Problemet är att Prinzezzan är tydlig med att hon gillar tips i PM. Om en av dem som deltog i mordet skriver i tråden så är Prinzezzan som en sockerbit för den som vill sprida desinformation.

Nu är det inte en uppgift jag har fått via PM (eller som vederbörande skrivit i tråden). Och om det är mördaren som jag pratat med, och som givit mig informationen, så vet jag i alla fall vem mördaren är...

Ingen mer information från mig (på ett tag, i alla fall).
Citera
2021-09-02, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Med CL som gärningsman tror jag inte att HA fick skjuts från stan. Misstänker även att "Hanna's" tidsuppfattning inte är 110% tillförlitlig.

Jag tror att det här gått till ungefär så här:

Helena lämnar stadt/torget och börjar ensam promenera hemåt ca 02:05. När hon befinner sig på Ekuddenvägen i höjd med kohagen och stigen ca 02:20 kommer CL åkandes i den mindre vita bilen (en Opel Corsa) och får plötsligt syn på Helena som är helt ensam. Han stannar till och tar kontakt med henne. Det kan tänkas att CL slugt drog nån historia, som att han letade efter sin hund för att lyckas fånga HA's intresse. Helena anar ganska snabbt oråd, kanske CL då tar tag i henne, varpå HA lyckas slita sig loss och springer in på stigen, skorna åker av i flykten, CL springer efter och är snart ikapp. Antingen slår han sen HA medvetslös eller stryper henne för att få tyst på henne så fort som möjligt. Allt det här sker väldigt snabbt, från det att CL tar kontakt med HA ute vid Ekuddenvägen till att hon ligger medvetslös alt. död inne på stigen tar det ca 10 min. CL skyndar sen ner till bilen och kör direkt in på cykelvägen för att hämta kroppen, kl. är då runt 02:30. CL iakttas när han kommer körandes inne på cykelvägen av killarna i bilen på Hällristningsvägen. Vid lekplatsen lastar han in HA i bagageutrymmet, i samband med detta faller ringarna m.m. ur fickor eller möjligen ryggsäcken. CL upptäcker att HA's skor är borta varpå han springer ner på stigen igen, hittar dom och slänger in dom i skogen åt varsitt håll. CL har bråttom därifrån och lämnar lekplatsen med en rivstart som lämnar ett avtryck. Att hämta och lasta kroppen och lokalisera skorna tog ca 15 min. Killarna i bilen på Hällristningsvägen såg sedan CL passera på nytt, den här gången körde han i motsatt riktning, kl. var då runt 02:45.

Absolut ett tänkbart scenario
Citera
2021-09-02, 20:58
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Det jag har funderat på, är om det skulle ha kunnat röra sig om samma kvinna. Det som talar emot det, är att kvinnan som såg ett par komma gående i slutet av bron, såg två personer. Kvinnan som ska ha sett Helena (?) i början av bron, ska ha sett en ensam tjej.

Jag ska försöka kolla upp detta mer!

Det är betydligt mer sannolikt att kvinnan som såg en ensam tjej i början av bron faktiskt såg just Helena. HA var ju ensam när hon blev attackerad endast minuter senare.
Citera
2021-09-02, 21:08
Medlem
Citat:
Det är betydligt mer sannolikt att kvinnan som såg en ensam tjej i början av bron faktiskt såg just Helena. HA var ju ensam när hon blev attackerad endast minuter senare.
Är det 2 olika kvinnliga vittnen på bron ? En i början och en i slutet ? Ett vittne som sett Helena själv vid början av bron och ett vittne som sett Helena vid slutet på bron tillsammans med en man , el finns det inga vittnen på bron ?
Citera
2021-09-02, 21:35
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Nej, jag tror att sanningen är att det bara finns ett vittne. Problemet är att Prinzezzan är tydlig med att hon gillar tips i PM. Om en av dem som deltog i mordet skriver i tråden så är Prinzezzan som en sockerbit för den som vill sprida desinformation.

"Om en av dem som deltog i mordet skriver i tråden"...????

Har du helt missat att Kalla Fall är övertygade om att dom har rätt man och att han har agerat ensam?
Citera
2021-09-02, 21:44
Medlem
Citat:
"Om en av dem som deltog i mordet skriver i tråden"...????

Har du helt missat att Kalla Fall är övertygade om att dom har rätt man och att han har agerat ensam?
Tycker det är jävligt märkligt att polisen inklusive hjälp från Rikskrim kan utreda i 30 år utan att nå så långt varefter Kalla fall efter några månader(?) är ”säkra” på att de har rätt gubbe. Inte en chans att de har det.
Citera
2021-09-02, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Tycker det är jävligt märkligt att polisen inklusive hjälp från Rikskrim kan utreda i 30 år utan att nå så långt varefter Kalla fall efter några månader(?) är ”säkra” på att de har rätt gubbe. Inte en chans att de har det.

EXAKT. Låter bara så extremt orimligt. Lite som… ”när något verkar för bra för att vara sant så är det oftast det”.
Citera
2021-09-02, 21:53
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Nu är det inte en uppgift jag har fått via PM (eller som vederbörande skrivit i tråden). Och om det är mördaren som jag pratat med, och som givit mig informationen, så vet jag i alla fall vem mördaren är...

Ingen mer information från mig (på ett tag, i alla fall).

Vad bra att du fått info IRL då behöver man ju inte tänka på 1.06. Var det J*rgen L*rm själv eller en nära bekant till honom?
Citera
2021-09-02, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Men Kalla Fall har ju fått serverat 29 år av utredningar att syna än en gång med nya fräscha infallsvinklar, det är ju förmodligen det som lett fram till att dom kommit CL på spåren . Jag tror att Kalla Fall är på rätt väg
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-02 kl. 22:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in