2021-09-02, 21:50
Medlem
Jag tror att det finns någon uppskattning av det totala teoretiska informationsinnehållet i universum; och jag förmodar att det också existerar någon maximalt effektiv algoritm för att komprimera information till minsta antal bitar. Så, något sådant maxtal kanske finns som efterfrågas, men det är definitivt för stort för att kunna hanteras av någon dator, eller alla datorer på jorden tillsammans! Så frågan kan uppenbarligen inte besvaras här.
Citera
2021-09-02, 21:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det finns inget största nummer som kan beskrivas.
Tänkte också så, men jag är inte helt säker längre. Läs nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Jag tror att det finns någon uppskattning av det totala teoretiska informationsinnehållet i universum; och jag förmodar att det också existerar någon maximalt effektiv algoritm för att komprimera information till minsta antal bitar. Så, något sådant maxtal kanske finns som efterfrågas, men det är definitivt för stort för att kunna hanteras av någon dator, eller alla datorer på jorden tillsammans! Så frågan kan uppenbarligen inte besvaras här.
Det är faktiskt rimligt.
Citera
2021-09-02, 22:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av frankil35
Inte ett tal, och det finns dessutom olika stora oändligheter. Det finns dessutom ingen största oändlighet. Finns alltid en större.
Citera
2021-09-02, 22:03
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Tänkte också så, men jag är inte helt säker längre. Läs nedan.

Det är faktiskt rimligt.

Jag är säker. Det var det största talet som efterfrågades. Ett sådant finns inte.
Citera
2021-09-02, 22:05
Avslutad
Citat:
Jag är säker. Det var det största talet som efterfrågades. Ett sådant finns inte.
Nej, det var inte det största talet som efterfrågades. Det var det största beskrivbara talet. Och TS verkar dessutom vilja inkludera begränsningen att hur du än beskriver talet så ska beskrivningen få plats i universum.
Citera
2021-09-02, 22:08
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Nej, det var inte det största talet som efterfrågades. Det var det största beskrivbara talet. Och TS verkar dessutom vilja inkludera begränsningen att hur du än beskriver talet så ska beskrivningen få plats i universum.

Det finns fortfarande ingen gräns. Man kan t ex välja en hur stor bas som helst.
Citera
2021-09-02, 22:09
Avslutad
Citat:
Det finns fortfarande ingen gräns. Man kan t ex välja en hur stor bas som helst.
Basen måste ingå i beskrivningen.
Citera
2021-09-02, 22:11
Medlem
Citat:
Visst, men det är en matematisk tråd och det du sa var fel.

Om jag inte missminner mig är det mest speciella med Grahams tal att det var det första som verkligen fick uppmärksamhet för att vara det största tal som använts på riktigt. Men det var länge sedan, och det bleknar med tal som använts senare. Exempelvis med TREE-funktionen

TREE(TREE(3))

Nej, det är inte en ekvation, och jo, det är ett tal.
Nja det är varken ett tal eller en ekvation. Det är en funktion av x ( f(x) ).
Citera
2021-09-02, 22:11
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Basen måste ingå i beskrivningen.

Men den går att skriva med ett uttryck som det inte finns någon gräns för.
Citera
2021-09-02, 22:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nja det är varken ett tal eller en ekvation. Det är en funktion av x ( f(x) ).
Om x är ett tal så är även x+1 ett tal. Och x är ett tal. Det skrev jag tidigare.
Citera
2021-09-02, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackGod
Vi kan ju t.ex skriva ett nummertal på vilket värde som helst "nästan?". Jag tänkte hur mycket plats finns det i universum är ju också en viktig fråga i denna fråga. Hur skulle ni göra det största talet ni kommer på? I detta universum.

Jag skulle för det första minska storleken på numren jag skulle använda. Till maximal minimum storlek. Sen efter det skulle jag lägga 9999, och fortsätta med det tills hela universum är nästan fullt med det. Jag är ingen matematiker. Så jag vet inte exakt att hur man kunde göra det största talet i denna universum, iaf. försöka göra det. Men man borde säkert använda potens i slutet av numren, skulle jag gissa. Så därför frågar jag er, hur kunde man göra det största talet i universum, med detta 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 systemet som människan använder. Eller kunde man kanske använda nåt annat smartare system, för att få talet att bli ännu större?

Jag tror att numret skulle vara otroligt stort. Vad tror ni?

Skulle man kunna beskriva det största numret kanske på ett annat och lättare sätt. Som t.ex E=123456789. Eller liknande?
Det kunde man säkert göra, eller hur? Man kan ju hitta på säkert någon liten ekvation som skulle ha samma värde som att om man skulle fylla hela universum med 9999... och sen använda potens i slutet. Men det känns lite som att man skulle fuska.
Det här är ju en lika mycket filosofisk som matematisk fråga.

Man måste nog först bestämma sig för vad "beskriva" betyder.
Citera
2021-09-02, 22:14
Avslutad
Citat:
Men den går att skriva med ett uttryck som det inte finns någon gräns för.
Öh, va? Det där är ju helt jävla ologiskt. Varför skulle det inte finnas någon gräns för det uttrycket om mängden information är begränsad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in