Citat:
Ursprungligen postat av
Robokopf
Nej, med värderingen fastslog att värdet efter en renovering var 8 miljoner.
Och det kostar inte i närheten av 4.1 miljoner att rusta upp.
Enligt taxeringsvärdet var marknadsvärdet på fastigheten värd uppåt 5 miljoner.
Min poäng är att det är rätt fräckt att knacka på någons dörr och säga "hej, jag vill köpa farbrors hus" och sen bjuda långt under marknadsvärdet.
Håller du inte med?
Enligt Densia så skulle en renovering kosta 2,5-3 miljoner kronor och så har vi den där röjningen/saneringen/städningen som måste ske också. Så att det kostar en tre miljoner för att få till det vettigt, är inget osannolikt. Tvingas man restaurera och inte bara kan blåsa ut och renovera, så kostar det garanterat mer.
Marknadsvärdet på huset var i augusti 2020 4,2 miljoner kronor enligt Notar. Enligt Densia ett halvår senare 4,6 miljoner kronor, men om du räknar bort värdeökningen för det halvåret, så närmar du dig 4,2 med stora kliv. Visst kan man försöka sig på att räkna sig fram baklänges till värdet, utifrån taxeringsvärdet, men det blir mindre rättvisande då det är områdessnittet det handlar om. Notar och Densia har värderat den specifika fastigheten trots allt och nog borde man kunna lita bättre på den värderingen, än ett områdessnitt? För övrigt blir områdessnittet 4,67 miljoner om du räknar baklänges, vilket minus städ- och röjningskostnaden blir närmare fyra miljoner än fem.
Jag ser det inte som fräckt att fråga om något är till salu. Fråga måste man få göra och Esbjörn hade, precis som i tidigare fall då det hänt, kunnat tacka nej. Esbjörn har haft tid att tänka igenom saker och ting under dessa två månader, från det att deras gemensamma bekant kontaktade honom, till påskriften.
Inte heller är det fräckt att bjuda långt under marknadsvärdet. Skambud javisst, men återigen, det är bara att lämna förhandlingsbordet. Pratar vi Ebbas bud (för Majkgårds påstådda 2,5 miljonersbud, var verkligen ett skambud), så var det inget bud långt under marknadsvärdet, då man måste titta på mängden jobb Ebba åtog sig för att göra det en säljare normalt sett gör, ombesörjer röjning, städning och eventuell sanering. Det är lite synd att det aldrig specificerades i ett kontrakt hur mycket och vad som ingick i priset, men är 300 000 en oskälig summa (om man utgår från diffen 4,2 vs 3,9)?