2021-09-02, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Belägg finns i aktbilaga 76.

Binninge var på intet sätt ensam i sin konspiration även om han gjorde en stor del av skitgörat tillsammans med mäklarhustrun Lullmaa.

Familjen Lullmaa som är drivande i många utvecklingsprojekt inom fastighetsbranschen och har tjänat en förmögenhet på detta.

I aktbilaga 76 står det att binninge har en konspiration mot Ebba Busch?

Är den inlämnad av någon mentalpatient eller vem har lämnat in den? Tala klartext tack!

Fanns underlag på att Vinninga orkestrerat den privata konversanen mellan Esbjörns upprörda anhöriga?
2021-09-02, 10:26
Medlem
JoseyWaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Att kalla granskning av en politiker för utpressning, är helt linje med den rättsuppfattning du har om journalisters plikt att granska det som sker i samhället. Du är emot granskning av politiker om det är fel sorts politiska granskningar, och din indignation är beroende av vilken politiker som berikar sig på bekostnad av en enskild medborgare.

Det handlar om maktmissbruk mot utsatta medborgare som råkar äga det politiker vill äga. Åldringen Esbjörn i Marielund, och nu en kvinna på Ekerö som också utsätts för press av politiker som vill ha hennes fasta egendom.

Ebba Busch använder sin trovärdighet som vapen i domstol. På Ekerö har man viten och bygglovsregler som vapen. Usch.
Man kan inte ens med bästa vilja i världen kalla Brännströms artiklar för granskning. Snarare partsinlagan från team Esb. En riktig granskande journalist som neutralt går igenom affären skulle vara väldigt välkommet?

Att några riktiga skojare försöker blåsa kvinnan på Ekerö på sitt "slott" har inga likheter med EB/Esb affären.
2021-09-02, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Ebba är ingen förlorare. Hon gör det den rätta vägen och kan inte bara rycka på axlarna och strunta i det hela utan det måste fullföljas laglig väg.
Ponera att det är en affär både Esb och Ebba vill genomföra men Majken, RO, JB och vad de nu heter har saboterat pga att de vill ärva Esb/smutskasta KD.

De enda som anser Ebba gör fel är de som inte gillar Ebba/KD.

Det här är sånt som drabbar kända personer och politiker.
Om det hade varit jag som försökt köpa Esbs hus så hade detta aldrig hänt för RO och JB hade inte alls gått igång och det hade enbart varit Majken och jag hade bara get henne en sne blick och fortsatt. Samt att det hade inte varit några kvällstidningar på vänsterkanten som gått igång på mig som person.

Allt det där är bara lösa antaganden från dig.

Fakta är att Esbjörn säger att han inte vill sälja och att Ebba tjatade intensivt tills han skrev på, han har dokumenterade minnesproblem och Ebba har lovat att inte tvinga igenom ett köp.

Det är fakta.
2021-09-02, 10:38
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Grovt förtal ja, det du ju på brottsrubricering att det är grovt. Annars skulle det bara vara förtal. Hon har heller inte fått två års villkorligt för att det är ringa.
Hon och alla andra kriminella då! Fråga runt på våra kåkar får du se att de flesta är oskyldiga.
Om Ebba är oskyldig så är även Johann oskyldig. Han liksom hon är ju dömda/ godkänt straffföreläggande, men båda säger sig oskyldiga. Ebba har ju dessutom erkänt.

Brottsrubriceringen säger att graden av förtal var grovt. Men därifrån kan man inte likställa det med att det är grov brottslighet. Det här har ju diskuterats till leda i tråden. Om man bara ska jämföra graden av brott, så är Ebbas brottslighet att jämföras med mord vilket är helt orimligt.

Jag har umgåtts med många grova kriminella i min ungdom och ingen av dom påstod att de var oskyldiga till det de blivit dömda för. Snarare så att de hade massor i bagaget de inte blivit dömda för. Att de inte sprang omkring och berättade för kreti och pleti att de var dömda och vad de var dömda för, är något helt annat.

De enda som inte berättar vad de är skyldiga till är pedofiler, våldtäktsmän och kvinnomisshandlare. Av hälsoskäl ljuga om vad de sitter inne för av hälsoskäl. Livet på kåken är jobbigt för sådana som dom om det kommer fram.

Ebba har erkänt att hon skrivit vad hon skrivit. Binninge förnekar det han gjort. Väldigt väldigt stor skillnad i ansvarstagande. Ebba är varken åtalad eller dömd, Binninge är dömd i två instanser. Stor skillnad på prövning där också. Ebba har berättat en sanning, Binninge har förgripit sig på sin styvdotter både sexuellt, fysiskt och psykiskt, det är helt olika divisioner av brottslighet. Ska man snacka etik och moral i det de gjort, så tror jag de flesta vanliga människor anser att det är okay att vid ett enstaka tillfälle berätta att den som går ut i media och påstår att man själv pysslar med åldringsbrott och ocker, är en dömd kriminell person som inte själv gjort rätt för sig.
2021-09-02, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Har du belägg för att Binninge var spindeln i nätet eller är detta ännu ett av dina berömda rykten, dragna ur platsen dit solen aldrig når?

Så vitt jag förstår rör det sig om en privat konversation mellan anhöriga till en åldring som blivit utsatt för ett bedrägeri, jag hade också varit heligt förbannad om Ebba gjort det hon gjort mot en av mina äldre släktingar, i synnerhet om jag själv inte kunnat träffa dom pga en pandemi.

Jag har belägg för att Johann Binninge var, och är, Esbjörn Bolins ombud i tvisten. Då är man per definition spindeln i nätet. Det är han som har skickat kopior till Brännström och Expressen på alla handlingar han skickat till rätten. Det är han som har gjort en polisanmälan på röjningen som Esbjörn Bolin godkänt.

Så vitt jag förstår så är inte inlägg på Facebook privata konversationer för då hade frågan om förtal aldrig blivit aktuell. Hävdar du även att Ebba Busch inlägg är privata konversationer?

Vad har pandemin eller dina äldre släktingar med med tvisten att göra, har Ebba Busch smittat Esbjörn Bolin med covid-19? Han har själv, för egen maskin, tagit sig till samtliga träffar angående husförsäljningen.
2021-09-02, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Maktahavare som beter sig så svinigt som Ebba SKA "utpressas" medialt i en demokrati. Endast diktaturers hantlangare ger sig på allmänhetens/väljarnas ögon media. Det är inga vackra efterapare Ebba har.
Tycker du att rättvisan ska få sista ordet i tvisten eller ska det avgöras i en åsiktsdomstol som dömer enligt dina åsikter?
2021-09-02, 11:04
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Nej, med värderingen fastslog att värdet efter en renovering var 8 miljoner.
Och det kostar inte i närheten av 4.1 miljoner att rusta upp.

Enligt taxeringsvärdet var marknadsvärdet på fastigheten värd uppåt 5 miljoner.

Min poäng är att det är rätt fräckt att knacka på någons dörr och säga "hej, jag vill köpa farbrors hus" och sen bjuda långt under marknadsvärdet.
Håller du inte med?

Enligt Densia så skulle en renovering kosta 2,5-3 miljoner kronor och så har vi den där röjningen/saneringen/städningen som måste ske också. Så att det kostar en tre miljoner för att få till det vettigt, är inget osannolikt. Tvingas man restaurera och inte bara kan blåsa ut och renovera, så kostar det garanterat mer.

Marknadsvärdet på huset var i augusti 2020 4,2 miljoner kronor enligt Notar. Enligt Densia ett halvår senare 4,6 miljoner kronor, men om du räknar bort värdeökningen för det halvåret, så närmar du dig 4,2 med stora kliv. Visst kan man försöka sig på att räkna sig fram baklänges till värdet, utifrån taxeringsvärdet, men det blir mindre rättvisande då det är områdessnittet det handlar om. Notar och Densia har värderat den specifika fastigheten trots allt och nog borde man kunna lita bättre på den värderingen, än ett områdessnitt? För övrigt blir områdessnittet 4,67 miljoner om du räknar baklänges, vilket minus städ- och röjningskostnaden blir närmare fyra miljoner än fem.

Jag ser det inte som fräckt att fråga om något är till salu. Fråga måste man få göra och Esbjörn hade, precis som i tidigare fall då det hänt, kunnat tacka nej. Esbjörn har haft tid att tänka igenom saker och ting under dessa två månader, från det att deras gemensamma bekant kontaktade honom, till påskriften.

Inte heller är det fräckt att bjuda långt under marknadsvärdet. Skambud javisst, men återigen, det är bara att lämna förhandlingsbordet. Pratar vi Ebbas bud (för Majkgårds påstådda 2,5 miljonersbud, var verkligen ett skambud), så var det inget bud långt under marknadsvärdet, då man måste titta på mängden jobb Ebba åtog sig för att göra det en säljare normalt sett gör, ombesörjer röjning, städning och eventuell sanering. Det är lite synd att det aldrig specificerades i ett kontrakt hur mycket och vad som ingick i priset, men är 300 000 en oskälig summa (om man utgår från diffen 4,2 vs 3,9)?
2021-09-02, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoseyWales
Man kan inte ens med bästa vilja i världen kalla Brännströms artiklar för granskning. Snarare partsinlagan från team Esb. En riktig granskande journalist som neutralt går igenom affären skulle vara väldigt välkommet?

Att några riktiga skojare försöker blåsa kvinnan på Ekerö på sitt "slott" har inga likheter med EB/Esb affären.
Man kan absolut ställa sig frågan om det är Brännström på Expressen eller Cantwell på Aftonbladet som står för den korrekta granskningen?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Ky3dxM/hela-sanningen-om-ebba-buschs-huskop-ar-inte-berattad
Berättat är däremot inte att 81-åringen, skriven i Västerås, ofta bor på en anläggning med stugor att hyra i trakten som ägs av en kvinna som är hemmahörande i området.
Denna kvinna lärde en gång i världen känna två bröder som bodde hela sina liv tillsammans i ett av byns röda hus och som var duktiga och uppskattade snickare.
Innan de dog med några års mellanrum för ett drygt årtionde sedan testamenterade de gården till kvinnan. (Hon fick av bara farten även deras sommarhus i Norrland.)
Möjligen kan det även vara Marcus Oscarsson på Tv4 som har presenterat den absoluta sanningen. I varje fall är den baserad på Esbjörn Bolins egna ord till skillnad mot alla andra sanningar. Enligt den versionen sålde han frivilligt huset men ändrade sig senare.

https://www.tv4.se/klipp/va/13324015/marcus-om-ebbas-husaffar

Så frågan trattas egentligen ner till om vi tror på Binninges version med syfte att göra Ebba Busch ”mör” som presenteras av Brännström på Expressen, Cantwells version som baseras på vad han grävt fram i Marielund eller på Oscarssons version som baseras på Esbjörn Bolins egna uttalanden till Tv4.

Det är bara att välja…?
2021-09-02, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Enligt Densia så skulle en renovering kosta 2,5-3 miljoner kronor och så har vi den där röjningen/saneringen/städningen som måste ske också. Så att det kostar en tre miljoner för att få till det vettigt, är inget osannolikt. Tvingas man restaurera och inte bara kan blåsa ut och renovera, så kostar det garanterat mer.

Marknadsvärdet på huset var i augusti 2020 4,2 miljoner kronor enligt Notar. Enligt Densia ett halvår senare 4,6 miljoner kronor, men om du räknar bort värdeökningen för det halvåret, så närmar du dig 4,2 med stora kliv. Visst kan man försöka sig på att räkna sig fram baklänges till värdet, utifrån taxeringsvärdet, men det blir mindre rättvisande då det är områdessnittet det handlar om. Notar och Densia har värderat den specifika fastigheten trots allt och nog borde man kunna lita bättre på den värderingen, än ett områdessnitt? För övrigt blir områdessnittet 4,67 miljoner om du räknar baklänges, vilket minus städ- och röjningskostnaden blir närmare fyra miljoner än fem.

Jag ser det inte som fräckt att fråga om något är till salu. Fråga måste man få göra och Esbjörn hade, precis som i tidigare fall då det hänt, kunnat tacka nej. Esbjörn har haft tid att tänka igenom saker och ting under dessa två månader, från det att deras gemensamma bekant kontaktade honom, till påskriften.

Inte heller är det fräckt att bjuda långt under marknadsvärdet. Skambud javisst, men återigen, det är bara att lämna förhandlingsbordet. Pratar vi Ebbas bud (för Majkgårds påstådda 2,5 miljonersbud, var verkligen ett skambud), så var det inget bud långt under marknadsvärdet, då man måste titta på mängden jobb Ebba åtog sig för att göra det en säljare normalt sett gör, ombesörjer röjning, städning och eventuell sanering. Det är lite synd att det aldrig specificerades i ett kontrakt hur mycket och vad som ingick i priset, men är 300 000 en oskälig summa (om man utgår från diffen 4,2 vs 3,9)?

Alla gamlingar som blir utsatta för åldringsbrott i form av bedrägerier har ju möjligheten att bara säga nej, jag tycker liksom att det är ett moraliskt eller ens juridiskt bra argument.

Jag tycker även att Ebbas avdrag på priset är lite som att köpa en bil billigare för att den är rostig.
Sen dra av ytterligare pengar med argumentet "den måste ju rostbehandlas"
Det blir liksom dubbelt avdrag så att säga.
Så som jag ser det.
2021-09-02, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Tycker du att rättvisan ska få sista ordet i tvisten eller ska det avgöras i en åsiktsdomstol som dömer enligt dina åsikter?
Lite som du tycker att Ebba Buschs grova förtal borde avgöras i en åsiktsdomstol som du så fint uttrycker det? Det blir så pinsamt. Kalla en spade för en spade sa Ebba Busch. Det gäller väl även i domstolen då!
Rättvisan fick ju inte sista ordet efter Ebba Buschs erkännande, hon gick ut direkt efter och förklarade sig själv oskyldigt dömd.

Det skulle alltså vara klädsamt om du slutar påstå att Ebba Busch inte är en dömd grovt kriminell.
Att hon är det är absolut fakta och är inte ifrågasättbart.
När man accepterar ett strafföreläggande så kan man inte överklaga det.

Skulle Ebba Busch vinna tvisten och tvinga till sig huset kan inte jag ifrågasätta henne som ägare till det.
Lika lite som jag kan ifrågasätta den där läkaren som lurade till sig ett hus av en gamling.
Men som jag skrivit massor med gånger tidigare, du har det juridiska och det moraliska.
Den moraliska tvisten är Ebba Busch förloraren i redan nu.

Det är även ett högt spel, skulle Ebba Busch förlora tvisten måste hon avgå, man kan inte ha en partiledare som är dömd kriminell och dessutom som bevisat försökt att lura av en gamling hans hus. Eller är det just det SD förlåt KD kan ha, är det den nya politiken vi ser födas ur den här hustvisten?
2021-09-02, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Om du har tre bilar av samma märke, modell och år: Den första bilen är välvårdad, hel och ren. Den andra bilen är ren och rätt rostig. Den tredje bilen är smutsig, rostig och är fylld till bredden av massa skräp. Att de tre bilarna inte är värda lika mycket är rätt självklart. Den första bilen får du mest pengar för och den andra bilen får du mer pengar för, än den tredje, trots att det enda som skiljer är skräp och smuts.

Har Esbjörn blivit bedragen? Därom tvista de lärde.

Om Ebba hade kommit med ett färdigt kontrakt och knackat på och bett Esbjörn att skriva på, då hade jag tyckt att Ebba hade förtjänat en massa skit. Men i det här fallet har Esbjörn haft två månader på sig. Flera möten, mycket egentid att tänka efter på och han hade nära och kära att prata med om han ville. Han har ingen diagnos som omöjliggör hans rättsförmåga. Ingen diagnos som ens tangerar det. Han har uppenbarligen förmågan att själv sätta ner foten och säga nej, om han vill.

Så varför ville han inte? Så många chanser att backa ur, ta hjälp, fixa egen information om processen och värdet etc. Hur påstridig än Ebba har varit, så har han haft många många möjligheter att säga nej tack och stänga dörren. Att skylla på hörselskada, lindrigare synfel, hans korttidsminnesproblematik eller hans ålder håller inte.

Och du tycker då inte att det vore fräckt att knacka på hemma hos en gamling och peka på dennes bil, som är rostig och har bråte i sig, och säga "kan jag få köpa farbrors bil?"

Sen komma med väldigt låga bud och få nej, sen när ni enas om ett pris, då ska du ha betalt för att det är jobbigt att plocka ut grejerna ur bilen.

För att vara väldigt sugen på att köpa Esbjörns hus så är hon väldigt petig med att spara in varenda liten utgift som kan tänkas tillkomma, och dom är det gamle Esbjörn som ska betala.
2021-09-02, 12:59
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Och du tycker då inte att det vore fräckt att knacka på hemma hos en gamling och peka på dennes bil, som är rostig och har bråte i sig, och säga "kan jag få köpa farbrors bil?"

Sen komma med väldigt låga bud och få nej, sen när ni enas om ett pris, då ska du ha betalt för att det är jobbigt att plocka ut grejerna ur bilen.

För att vara väldigt sugen på att köpa Esbjörns hus så är hon väldigt petig med att spara in varenda liten utgift som kan tänkas tillkomma, och dom är det gamle Esbjörn som ska betala.

Om priset vi förhandlat fram rör en tömt, sanerad och städad bil, så är det klart att jag inte betalar det priset för en smutsig och skräpfylld bil. Om säljaren vill ha maxpris, får han väl städa ur själv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in