Citat:
Ursprungligen postat av
Krmkr
Konsekvenser och sannolika konsekvenser för Ebba efter Ebbas härdsmälta i fastighetsaffären:
- Registrerad brottsling i belastningsregistret.
- Böter och villkorlig dom.
- Skadestånd till den hon grovt förtalade.
- Ekonomiska förluster.
- Enormt mycket tidsspillan till rättsprocesser som hade kunnat använts mer konstruktivt.
- Förlorat förtroende för hennes person.
- Dålig medial uppmärksamhet.
- Svårigheter att lyfta politiska kärnfrågor utan att bli påmind om föreliggande och tidigare rättsprocesser.
- Tingsrättsförhandlingar och ev. hovrättsförhandlingar inom ett år till val.
- Avslöjats som omoralisk, oanständig och rättshaveristisk.
- Tydlig nedgång för KD, där vissa opinionsmätningar visar under 4%-spärren.
- Inget hus i Marielund.
Frågan är Ebba, var det verkligen värt det? Kan verkligen nån tycka att det var värt det?
Ja, utöver de som gjort det till en personlig tävling på Flashback då.
Det är just den frågan jag tänker på, hela tiden när jag diskuterar detta fall.
Det du glömde på din lista, är den konsekvens som är en skämmigaste man kan drabbas av. Som att olika galningar stödjer Ebba Busch på detta forum med en dyrkan som är pinsam. För en offentligt person, en politiker är det pinsammaste man kan råka ut för. Alla dessa trådar på Flashback där anhängarna yttrar sig utan att förstå hur denna beundran uppfattas, visar på makalös omdömeslöshet.
Allt som skrivs skadar Ebba Busch, trots idogt arbete med att stödja henne.
De sista dagarna har det varit märklig aktivitet om det juridiska läget i alla trådar.
Min slutsats är att det är av en enkel orsak. I Sverige saknas det lagar anpassade till det nya Sverige där nya aktörer överallt har sin egen uppfattning om lag och rätt och hittar luckor i lagstiftningen. Snabba cash, hemnetnakomani, där sjönära bostäder är den yttersta trofén.
Dessa nya aktörer har egna idéer hur samhällen ska skötas, där sekter, allt från Mena till Marielund, arabiska och svenska sekter har egennyttan som drivkraft. Jag ser ingen större skillnad mellan egennyttan i Livets Ord och de sekter som styr i utanförskapsområden. Det handlar för dessa sektmedlemmar om att göra det som krävs för att uppnå ett mål, om det så är med tjat, påtryckningar i domstol eller sprängningar, skit samma.
Det kommer nya lagar hela tiden, för att anpassas till det nya Sverige där tilliten till allt vi tog för givet är borta. Vi kan inte lita på någon främling som tar kontakt. Det är Folk som inte ser på avtal, som folk fest gjorde förr. Gränserna tänjs.
Det finns ingen lag som passar in i gärningsbeskrivningen, där man vidhåller ett avtal i ett fall som detta, om köp av fast egendom. Med så ojämnbördiga parter. Där man hittat Jordabalkens köpeavtal som är bindande, trots att liknande avtal om lös egendom som upprättas efter att en person blir kontaktad i hemmet för avtal om köp, har ångerrätt. Där lagstiftaren uppfattat hur utsatt en enskild medborgare kan vara för övertalning och påtryckning, när försäljningsproffs är i farten.
Till och med hävning och kontraktsbrott blir en oklar juridik, där en person som Esbjörns ord, lämnas utan avseende, och där löften och utfästelser från Ebba Busch på Facebook, är i linje med valfläsk ingen har förväntningar på ska hedras.
Mycket mindre ekonomiska värden, skyddas i lag eftersom man vet hur utsatta människor är när de blir övertalade att ingå avtal. Men att folk ska skyddas mot att deras fastigheter får fötter, hade ingen tänkt på. Lagstiftaren ser allvarligt på om Esbjörn hade blivit av med sin guldklocka i hemmet, men inte på själva hemmet.
Detta är ett fall ingen yttrar sig om eftersom de är så många trådar som leder till juridiken, som ska benas ut. Om man letar efter lagar, rättsfall, prejudikat, ser jag mest likheter till lagfartskapning och bedrägeri, men det funkar inte juridiskt, eftersom en partiledare för KD kan och får inte misstänkas för den slags brott.
Mitt tips är att tingsrätten hittar juridiken med något fyndigt. De måste göra det eftersom det handlar om äganderätten. En rätt man inte kan avtala bort med hjälp av proffs i fastighetsbranschen, som utnyttjar JB för osedliga överlåtelser av fast egendom.