2021-09-01, 23:20
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Utan att vara säker (och därför vill jag inte länka), men det finns väl en bild på Claes på nätet, typ körkortsbild? Om någon annan hittar bilden och helt ärligt samt med säkerhet kan säga att det är CL, får den personen i så fall lägga ut länken. Jag vill inte bli pappa till någon soppa om jag skulle ha tagit fel bild.

Ok, nu vet jag. Det var INTE CL som var på den bilden som jag pratade om. Bara glöm!
Citera
2021-09-01, 23:20
Medlem
Citat:
Jag blir lite bekymrad när jag ser att användare i tråden helt planlöst kastar sig hit och dit beroende på hur vinden blåser. Användare som tidigare har varit mycket intresserade av KM, har helt plötsligt bytt åsikt. Det är ju så här, att bara för att CL nu är ”polisens gubbe” (högst troligt med all rätt!), så måste inte det betyda att tidigare misstänkta kan/får/ska kastas i papperskorgen. Det är ett populistiskt och tillika ett primitivt beteende att i sådana här sammanhang ”kasta sig från tuva till tuva”. Självklart kan CL vara mannen som vi har letat efter, men han kan också inte vara det. Och även om CL skulle vara gärningsmannen, vad är det som utesluter någon mer inblandad? Absolut ingenting!

Jag personligen tycker att spåret om CL är mycket intressant eftersom det spåret placerar den bil i händelsen som jag (och många med mig) tidigare har saknat, men jag kommer aldrig att tillåta mig hamna i den positionen att jag slutar tänka på andra möjliga inblandade. Det är lätt att falla för trycket att blint haka på det som nu är aktuellt (”inne”), men det är ett primitivt sätt att resonera på. CL är nu aktuell, absolut, men var han ensam? Tja, det är absolut inte omöjligt, men vi vet inte. Så varför då sluta att hålla den samlade bilden aktuell? Vad skulle utesluta just KM, som polisen i alla år var så bergsäkra på? Ingenting.

Många i tråden slänger sig med att de har ”öppna sinnen”, men det är ju bara blaha. Hur kan ett sinne vara ”öppet” när man gör det så enkelt för sig att man populistiskt hakar på ”trenden” och samtidigt släpper allt annat? Med ett ”öppet sinne” håller man hela bilden aktuell.

Jag hoppas verkligen att CL-spåret bär frukt, men jag hoppas samtidigt att en möjlig helhet inte glöms bort.

Vem har sagt att tråddeltagarna har släppt allt annat? CL kan vara fel, då kan KM vara rätt och tvärtom. De två tillsammans, nej osannolikt. Själv har jag inte släppt PU, men tillsammans med CL, osannolikt. Om CL är rätt gm så var han troligen ensam på jakt efter något lätt villebråd att få in i bilen.
Citera
2021-09-01, 23:27
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Vem har sagt att tråddeltagarna har släppt allt annat? CL kan vara fel, då kan KM vara rätt och tvärtom. De två tillsammans, nej osannolikt. Själv har jag inte släppt PU, men tillsammans med CL, osannolikt. Om CL är rätt gm så var han troligen ensam på jakt efter något lätt villebråd att få in i bilen.

Men flera har ju bevisligen gjort det ...

Och märk att det du kallar "tillsammans" inte på något sätt måste betyda att handlingen mot Helena skulle ha skett i ett "kompis-samförstånd" mellan CL och en annan person. Jag bara inte stänger dörren för något scenario, hur udda det än kan verka vara.

Så, nu ska jag uppsöka kudden!
Citera
2021-09-01, 23:41
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Absolut så, och jag skrev om det tidigare ikväll. Inte ens en DNA-träff på skon kommer att räcka.

OM CL:s DNA finns på Helenas sko, och det kan fastställas att de aldrig träffats, att han inte var på Statt osv, så är det till nackdel för honom. Detta i samband med vittnesutsagor om observationer, ev. anteckningar skrivna av honom (för hand eller i ev. dator), erkännande, någonting från Helena och liknande, så bör de ha ett fall som kan hålla. Men enbart ett erkännande eller enbart ett DNA på skon? Nej. Men en träff på skon skulle vara intressant, och leda framåt, tror jag.

Jag tror att Kalla fall-gruppen består av skickliga utredare, och jag hoppas att de har mer än vad som framkommit hittills. I och med att polisen gått ut på sin hemsida och kommunicerat anhållandet (vilket den väl inte gjorde vid anhållande av MMPG?), så hoppas jag att de har ordentligt med kött på benen. Märkligt dock att CL inte kunde häktas. Förhoppningsvis (om CL var inblandad) kan konkreta bevis läggas till de nuvarande indicierna (?). (Hade konkreta bevis funnits nu, så borde han väl ha häktats?)
Senast redigerad av Prinzezzan 2021-09-01 kl. 23:48.
Citera
2021-09-02, 00:07
Medlem
Ej hunnit läsa ikapp vad som skrivits I tråden under dagen/kvällen så sorry om detta redan avhandlats.
Men är det någon mer som reagera på vad Helenas syster sa i denna intervju ang CL.
"Är det någon som hört honom pratat om min syster, vilket han tydligen gjort, en del.
Vad har han isf sagt"

Detta fick mig att reagera.

Någon mer med tolkningar/ tankar kring detta?

(Ca 1,25 in i klippet nämner hon detta)

https://sverigesradio.se/artikel/helenas-syster-om-att-den-misstankte-slappts-bryr-mig-inte-om-detaljer
Citera
2021-09-02, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strogge123
Ej hunnit läsa ikapp vad som skrivits I tråden under dagen/kvällen så sorry om detta redan avhandlats.
Men är det någon mer som reagera på vad Helenas syster sa i denna intervju ang CL.
"Är det någon som hört honom pratat om min syster, vilket han tydligen gjort, en del.
Vad har han isf sagt"

Detta fick mig att reagera.

Någon mer med tolkningar/ tankar kring detta?

(Ca 1,25 in i klippet nämner hon detta)

https://sverigesradio.se/artikel/helenas-syster-om-att-den-misstankte-slappts-bryr-mig-inte-om-detaljer
Han har kanske erkänt för kalla fall att han har pratat med Helena iaf ? . Och ev andra oklara erkännanden som dom nu kollar upp ? Jag lyssnade på det nu Intressant 👍
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-02 kl. 00:39.
Citera
2021-09-02, 01:37
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinter-natt7
Precis så.

Istället för berusad kan vi använda uttrycket påverkad.
Alla blir påverkade av alkohol. Sedan vet ju inte jag (vet någon?) exakt i hur hög grad hon var påverkad. Men minsta lilla påverkansgrad kan göra att hon t.ex. gick en annan väg än annars, eller hoppade in i en bil hon inte skulle gjort annars, etc, så naturligtvis är det viktigt för att försöka pussla samman ett tänkbart händelseförlopp.
Det var inte jag som använde ordet berusad.
Självklart blir man påverkad av alkohol, men vad skulle det ha gjort någon skillnad om denna GM, planerat dådet?
Kanske lurat henne t.ex,
letar efter sin hund, eller något annat som fått henne stanna upp och bli sårbar?
Man är inte 'bakom" ( ord som vissa I tråden slänger sig med) bara för att man tror gott om folk.
Citera
2021-09-02, 01:47
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patsy73
Polisens Kalla fall-grupp jobbar vidare intensivt med utredningen i Helena-fallet där det finns en huvudmisstänkt.
– Vi vet om att personen kört runt i en bil som stämmer med signalementet den där kvällen/natten, säger Peter Thylén, utredare i gruppen.

Det handlar om en liten ljus bil av halvkombi-modell som sågs i samband med Helena Anderssons försvinnande nära föräldrahemmet på Ekudden i juni 1992.

Den Mariestadsbo i 60-årsåldern som fortfarande är misstänkt för mordet, trots att han inte blev häktad, förnekar brott.

En husrannsakan genomfördes i den misstänktes bostad.FOTO: CHARLOTTE FERNEMAN
Centralt
Enligt åklagaren Jenny Karlsson, som leder förundersökning av mordutredningen, är mannen skäligen misstänkt för mordet - trots motgången att mannen inte blev häktad av tingsrätten.

Den lilla vita bilen är central och kördes förmodligen av gärningsmannen vid cykelbanan där Helena förmodligen överfölls.

Helena-fallet: Dna-fyndet kan vara sista chansen
Den misstänkte mannen, numera märkt av ohälsa, hade tillgång till just en bil av den typen. Vittnesuppgifter från tidpunkten för mordet stämmer väl överens med den bil som polisen vet att den misstänkte åkte runt med på kvällen och mordnatten.

En adress vid Radbyn spärrades av i förra veckan för undersökning.FOTO: CHARLOTTE FERNEMAN
Han har även försökt få kontakt med kvinnor från bilen.

– Vi vill inte vara mer exakt kring den här bilen. Om man vill ha bra vittnesuppgifter går det inte att gå ut med bilmärket, även om det finns vittnesuppgifter som är mer exakta, förklarar Peter Thylén.

Existerar den aktuella bilen fortfarande?

– Det vill jag inte kommentera.

Han ska ha försökt kontakta andra kvinnor
Vittnesuppgifter
Nu söker polisen vittnesuppgifter från åren kring Helenas försvinnande 14 juni 1992 efter en utekväll på Stadshotellet.

Det berättade Radio Skaraborg först av alla.

– Vi anser oss veta att den man som är misstänkt i ärendet ska ha försökt kontakta andra kvinnor vid tiden för Helenas försvinnande. Vi är intresserade av vittnesuppgifter om han tagit kontakt med tjejer/kvinnor både innan och efter försvinnandet.

– Det är intressant med vittnesuppgifter under åren, samt månaderna, innan och efter händelsen. Fler kvinnor har kanske blivit kontaktade.

29 år utan svar – det har hänt i Helenafallet
Polisen mottar tips på följande mejladress: kalla-fall.region-vast@polisen.se

Helena-fallet Helena Andersson dragspelsvägenFOTO: CHARLOTTE FERNEMAN
Digert jobb
Peter Thylén, som arbetar intensivt med utredningen tillsammans med Janne Karlsson, berättar att man får in tips kring fallet när media rapporterar.

– Det har kommit in ett antal tips och vi väntar på dna-svar på en del saker från NFC (Nationellt forensiskt centrum). När vi får svar på det är oklart.

– Den misstänktes dna-prov kommer givetvis att jämföras med dna-fynd på Helenas sandaler.

Vice chefsåklagaren: ”Det fanns tillräckligt med bevis”
Han är en av de få i modern tid som tillsammans med Janne Karlsson läst igenom hela polisutredningen på 28 pärmar. Det innefattar både gamla och nya fakta kring polisutredningen under årens lopp.

Vi är övertygade om att vi har rätt person som misstänkt
Öppna ögon
– Jag har gått in i det här med nya ögon eftersom jag aldrig tidigare läst ett papper i ärendet. När jag och Janne gick igenom hela materialet och brainstormade blev det en bra mix. Vi är övertygade om att vi har rätt person som misstänkt.

– Den här personen har gått under radarn och betraktades som ointressant, samt något av en enstöring.

Hur fräsch var den misstänkte på den tiden?
– Han hade ju körkort och körde runt med bil.
Det är ju oerhört konstigt att flera kvinnor tydligen blivit antastade av denna man, runt samma tid som Helena försvann, han fanns med i utredningen, men ansågs inte som tänkbar GM! Alltså herregud, vilka kling och klang det måste ha funnits i denna stad 1992, så skrämmande, och dessa klåpare har vi skattebetalare gött!
Citera
2021-09-02, 01:51
Medlem
https://www.expressen.se/gt/polisen-den-misstankte-sokte-upp-kvinnor-i-sin-bil/
Citera
2021-09-02, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
OM CL:s DNA finns på Helenas sko, och det kan fastställas att de aldrig träffats, att han inte var på Statt osv, så är det till nackdel för honom. Detta i samband med vittnesutsagor om observationer, ev. anteckningar skrivna av honom (för hand eller i ev. dator), erkännande, någonting från Helena och liknande, så bör de ha ett fall som kan hålla. Men enbart ett erkännande eller enbart ett DNA på skon? Nej. Men en träff på skon skulle vara intressant, och leda framåt, tror jag.

Jag tror att Kalla fall-gruppen består av skickliga utredare, och jag hoppas att de har mer än vad som framkommit hittills. I och med att polisen gått ut på sin hemsida och kommunicerat anhållandet (vilket den väl inte gjorde vid anhållande av MMPG?), så hoppas jag att de har ordentligt med kött på benen. Märkligt dock att CL inte kunde häktas. Förhoppningsvis (om CL var inblandad) kan konkreta bevis läggas till de nuvarande indicierna (?). (Hade konkreta bevis funnits nu, så borde han väl ha häktats?)
Ja man undrar ju vad de har för något på CL. Det som framkommit i media är väl att han syntes den aktuella natten i en ljus bil, likt den som eftersöks. Att han har pratat om Helena. Att han har försökt prata med andra kvinnor när han kört runt i sin bil. Men sågs han i bilen på cykelvägen? Vad har han sagt om Helena och till vem? Hittade polisen någonting som kan länka honom till Helena? Om de bara har att han pratar om Helena och vittnen som sett honom i en ljus bil den aktuella natten så har de inte mycket att komma med.
Senast redigerad av divadnil 2021-09-02 kl. 01:57.
Citera
2021-09-02, 02:54
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Ja man undrar ju vad de har för något på CL. Det som framkommit i media är väl att han syntes den aktuella natten i en ljus bil, likt den som eftersöks. Att han har pratat om Helena. Att han har försökt prata med andra kvinnor när han kört runt i sin bil. Men sågs han i bilen på cykelvägen? Vad har han sagt om Helena och till vem? Hittade polisen någonting som kan länka honom till Helena? Om de bara har att han pratar om Helena och vittnen som sett honom i en ljus bil den aktuella natten så har de inte mycket att komma med.

Det skulle vara intressant att få reda på var CL, och bilen han körde, sågs den aktuella kvällen/natten. Var det i närheten av Helenas hem, var det vid Statt, var det längs vägen från Statt till Ekudden? Att han har kört runt i staden är tydligen fastslaget, men var? Pratade han med tjejer den aktuella kvällen/natten? (Andra än ev. Helena?) Han ska ju ha kört en bil som liknade den som sågs på cykelvägen, men vi vet ju inte om det var han som körde där, och just då. Förhoppningsvis kommer den uppgiften fram så småningom.

Eftersom CL tydligen inte har/har haft så många människor omkring sig, kan dem han pratat med Helena om vara hemtjänsten/vårdare. Jag tror kanske inte riktigt på ett erkännande till polisen, då det väl framgått att han nekat till anklagelserna. (Det ska vara då att han erkänt annat än just mord.) Bara spekulationer, men jag tror att han kan ha pratat till dem samt att de kan ha sett någonting i hans lägenhet som de kopplat till Helena och därefter kontaktat Kalla fall. Men det naturligtvis enbart spekulationer.
Citera
2021-09-02, 06:41
Medlem
Citat:
Minnet är kort ... Jag citerade TSL igår om just det (eller om det var i förrgår). Går det bra, Tuna, eller vad tycker du?
Nu var det snarare inlägg för väldigt längesen jag syftade på,
(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992
Du vet att allt inte handlar om dig va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in